- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Prometheus (2012)
Prometheus (2012)
Ceeda7
-
- 3544 messages
- 1381 votes
Het heeft niet lang geduurd na het zien van Prometheus en de (denk ik toch wel daaropvolgende) Alien, dat er enkele plotholes oprijzen denk ik (of ikzelf snap het niet goed, of Ridley Scott weet het niet, of het is helemaal geen sequel)
In Alien zien we al snel het bekende "headphones"-schip. Daar ontdekt de crew een dood karkas van het buitenaards wezen dat aan het besturingspaneel zit.
Dat karkas van het wezen is een bescherming, gezien in Prometheus. Maar op het einde van Prometheus zien we het mensachtig wezen (dat op een of andere manier uit de bescherming is gekropen) in het schip waar de crew zat om Rapace te vermoorden.
In Alien blijkt het karkas maar minimaal te zijn beschadigd door de buik van het karkas, en verder een groot gat in de grond. Een verwijzing naar het sterke zuur, en dus naar het lijkt het klein legendarisch wezentje uit de Alienserie.
DIT KLOPT TOCH NIET? Hoe geraakte het mensachtig wezen uit dit karkas om dan te vechten met Rapace, zonder het karkas ernstig te beschadigen? Het kleine monstertje zat tot dan nog niet in de buik?
Rafke Pafke
-
- 471 messages
- 213 votes
De Engineer (of Space Jockey zoals we hen voor Prometheus noemden) in Alien is dan ook niet dezelfde als in Prometheus.
De gebeurtenissen in Alien en Prometheus spelen zich namelijk op twee verschillende planeten af. Het is dus niet de Engineer die aan het einde van Prometheus sterft die de crew van de Nostromo in Alien ontdekte.
Het is natuurlijk verwarrend omdat het ook 2 dezelfde schepen zijn (die dan ook nog eens op identieke manier gecrasht zijn).
Dit is dus geen plothole. Maar geen zorgen hoor, er zijn er nog meer dan genoeg 
Ceeda7
-
- 3544 messages
- 1381 votes
Die namen van schepen ontglippen me vaak en zorgen idd voor verwarring, maar wel belangrijk natuurlijk.
Dank je Rafke voor de opklaring en de goede uitleg! Ik vraag me wel af hoe ze dat aan elkaar gaan brijen in tot een foutloos rechtlijnig verhaaloverzicht. Of niet dus als het geen prequel is.
Vorisek
-
- 16 messages
- 1 votes
In Film > Spoilers > Interpretatie Prometheus:
Beste film liefhebbers,
Allereerst wil ik even zeggen dat ik blij ben eindelijk een site gevonden te hebben die beheert en bezocht wordt door cinefielen zoals ik! Mijn naam is Thomas en ben student literatuur en filmwetenschappen. Maar ben alles behalve een expert, en heb ook lang niet alles gezien! Maar Prometheus heeft mij zo gegrepen dat ik even mijn stem moesten laten horen.
Onder het kopje bioscoop, Prometheus (en hierboven) heb ik al mijn mening laten blijken over de film. Ik vind hem werkelijk fantastisch! Voornamelijk het verhaal heeft mij erg aangesproken, en met name de diepgang die er in te vinden is. In dit stukje zal ik 'kort' proberen uit te leggen hoe ik de film interpreteer en hoe dat is gekomen. Vele zoeken naar antwoorden die letterlijk worden uitgesproken; ik zal echter betogen dat de scene's waarin juist niet gesproken wordt een van de belangrijkste zijn in het begrijpen van Prometheus. Ik wilde niet inhaken op al reeds bestaande topics, omdat ik het graag centraal wil houden. Als er al een soortgelijk topic is gemaakt, dan mijn excuses. Het is een lang stuk so bare with me..
Als je de film nog niet hebt gezien dan moet je hier stoppen met lezen! Maar wel snel gaan kijken!
Prometheus
Punt 1: Zwart spul is de sleutel tot alles
Het zwarte stofje dat meegenomen wordt door David is ongelooflijk belangrijk voor de interpretatie van Prometheus. Het spul reageert ten eerste op co2, zoals te zien als de crew binnenkomt bij het 'hoofd'. Dit is ook de reden dat David het zonder probleem mee kan nemen gezien hij een robot is en misschien ook waarom de engineers die maskers dragen. Maar wat doet dat zwarte spul? Naar mijn mening zorgt dat zwarte spul voor een hyper evolutie bij een organisme zodra het ermee in contact komt. Herinner je die wormen die in het aarde naar boven kwamen toen zij voor het eerst die kamer met het 'hoofd' betraden? Die kwamen dus in contact met het zwarte spul (getrickerd door de co2) waardoor zij transformeerde in grote witte slangen die de twee crewmembers om zeep hielpen. De engineers zijn trouwens ook opvallend wit/bleek.
Een ander argument is de infectie van die dude (weet naam ff niet meer) die buiten met vuur wordt belaagd ivm quarantaine. Wordt hij niet groot en sterk zoals de engineers? Kunnen wij hieruit misschien concluderen dat engineers niks meer zijn dan ons+zwarte spul? In Alien zit tevens een darwinistische opmerking over de facehuggers ivm acid blood: "no one will dare to kill it". Daarnaast is de getransfomeerde spermacel ('abortus baby squid') op niks anders uit dan voortplanting; de essentie van een spermacel.
Kortom dat zwarte spul is niet alleen een mogelijk biologisch wapen, het is in wezen een technisch/organisch middel dat naar een darwinistische goddelijkheid leidt. Een engineer ziet er naar mijn mening uit als een letterlijk klassiek voorbeeld van een übermensch die erop uit is zich constant voort te planten via 'terra foming' en genetisch manipulatie.
Punt 2: Engineers hebben ons nodig om te kunnen reproduceren
De kamer met het hoofd is naar mijn mening een 'productie kamer' een altaar voor de voortplanting. Zij plukken ons dus (vandaar de symbolen van oude beschavingen over deze visitaties) zodat wij getransformeerd kunnen worden in een engineer. Maar zij zorgen er ook voor dat wij komen te bestaan, namelijk aan het begin van de film waarin dna van een engineer wordt gedropt in een waterval. Deze interpretatie veronderstelt dat wij eerder waren dan de engineers (want eerst mens dan pas zwart spul) waardoor het concept van erfgenaam, maker, familie etc. helemaal op zijn kop komt te staan en zeker ook het concept van geloof. Ridley Scott heeft dit al duidelijk laten merken in de Aliens serie, bijvoorbeeld met de geboortes van Aliens doordat wij bezwangerd zijn en het verlies van Ripley's dochter in deel 2 en de naam 'Mother' van de onboard computer in Alien. Dan nog maar niet te spreken van de androids! De door ons gemaakte David is gefascineerd door scheppingskracht en de betekenis daarvan. Als hij vraagt waarom hij is gemaakt krijgt hij een teleurstellend antwoord: "because we can ". Ik zou daar nog aan willen toevoegen dat wij als mensen niet alleen voortplanten omdat wij het kunnen (met uitzonderingen natuurlijk, zie het dialoog tussen de twee wetenschappers vóór de vrijpartij) maar ook omdat wij dat moeten om te kunnen overleven. Waarom bouwen engineers ons dus? Omdat ze het kunnen én moeten. Dit thema/concept van spiritualiteit is diep in Prometheus doordrongen en reikt zijn pessimistische hoogtepunt wanneer de gelovige Weylan sterft met de woorden: "there is nothing".
Punt 3: Engineers komen oorspronkelijk van aarde
In punt 2 heb ik al betoogd dat wij zowel de kinderen als ouders zijn van de engineers. Er is 1 scene die punt 3 kan bevestigen maar deze is niet definitief (dat maakt de film ook zo goed). Als de overlevende wetenschapper praat met de onthoofde David zegt zij : "i wanna go were these things come from" of zoiets. Er volgt een close-up van David (die deze informatie heeft) maar hij antwoordt niet direct. Hij lijkt te aarzelen, en te twijfelen --> zal hij wel of niet vertellen dat de engineers oorspronkelijke thuishaven de aarde is ? Ik kan begrijpen dat dit misschien vergezocht is maar er is duidelijk iets aan de hand in deze scene. De long-take van David heeft duidelijk een impliciete boodschap. Maar mijn interpretatie is hier zeer vrij, en de argumentatie is hier niet op zijn best.
Punt 4: Het gestolen vuur
De verwijzing naar het klassieke verhaal van Prometheus komt in de film geheel tot zijn recht. Wij hebben het vuur (zwart spul) gestolen, zijn vervolgens tot god omgezet maar worden hier onherroepelijk voor gestraft. Deze straf is niet een kraai die elke dag onze lever opeet zoals in het klassieken verhaal maar de Aliens zelf. De Aliens hebben in principe alle engineers uitgeroeid (behalve die ene in Prometheus). Geen wonder dat de ontwaakte engineer met genoegen elke mens om zeep helpt die hij ziet, zijn beschaving is immers door ons vernietigd. Een beschaving die ironisch gezien van ons afstamt. Door een genetische mishap met dat zwarte spul waarin de mens de hoofdrol speelt zijn die Aliens ontstaan zoals de film aan het einde impliceert. "To create something some must destroy something" kan dus slaan op het creëren van een Aliens vrije universum door de wortel (de aarde) aan te pakken. Engineers waren van oorsprong religieuze en vooral altruïstische wezens als wij de eerste scene van de film goed bekijken (de mate van ritueel bij de zelfdoding). Alles (inclusief zichzelf) vernietigen dat te maken heeft met de totstandkoming van Aliens is dus in zekere zin een ethische keuze. In andere Alien films speelt de mens altijd een negatieve rol als het gaat om wetenschap; wij willen de Alien gebruiken als biologisch wapen. Dat is de reden dat wij aan het begin van deze series met hun in contact kwamen!
Dit zijn ongeveer mijn 4 basis interpretaties, er zijn hier en daar nog wat 'plotholes' maar dit is de kern naar mijn mening. Het meest problematische vind ik de oorsprong van de engineers, in mijn interpretatie heb ik dat vereenvoudigt naar de vraag "waar komt dat zwarte spul vandaan?".
Dus kort chronologisch samengevat: ontdekking zwart spul door mens --> engineers --> afhankelijk van mens voor reproductie--> 'backfire' productie door ontstaan van Aliens via de mens -->engineer beschaving gaat dood-->wij dragen een paradoxale verantwoordelijkheid.
Pff, okay een beetje lang verhaal maar ik ben benieuwd of jullie hier iets in kunnen vinden of juist niet.
Mikemans
-
- 263 messages
- 1026 votes
Ik moet Rafke Pafke gelijk geven.
Prometheus speelt zich af op planeet LV-223.
Alien en Aliens spelen zich af op planeet LV-426.
Dus het klopt dat dingen in en om het ruimteschip niet kloppen. 
Ceeda7
-
- 3544 messages
- 1381 votes
Thomas, je hebt je best gedaan om alles neer te typen. De zaken die je neerschrijft zijn voor mij en waarschijnlijk vele anderen verhelderend.
Maar als je kritisch bent, dan merk je zelf dat je bijzonder veel moeite moet doen om het allemaal op een rijtje te krijgen. De kijker zou je tekst als het ware moeten meekregen na het bezoek in de cinema om er iets van te willen begrijpen. En velen willen zelfs die moeite niet doen.
Net daar zit de pitfall van de film, waar in godsnaam wil Scott naartoe gaan en vooral waarom? Dat Prometheus een stijlbreuk is in het verhaal met de Aliensaga kan op zich geen kwaad. Maar het groteske scenario nijgt naar diepgang over het onstaan en betekenisvolle van de mens op een helaas kunstmatige hollywoodmanier ( in tegenstelling tot bv. Donnie Darko, The Matrix), in mijn ogen althans.
Ik geloof echter dat Prometheus 2 en zelfs 3 op komst is, dus er is nog genoeg tijd voor Ridley Scott om ditgene recht te zetten. Het zal wel niet makkelijk zijn. Gelukkig heeft de film ook andere elementen om duimen en vingers van af te likken (prachtige 3D FX en acteerwerk).
Vorisek
-
- 16 messages
- 1 votes
Ja, klopt Ceeda. Na het kijken van de film was ik werkelijk 'puzzled' en het duurde even voordat ik tot een interpretatie kwam.
Het blijft dus ook een interpretatie, maar dat maakt de film voor mij enorm interessant. De hoe en waarom is dus zeker niet absoluut, er is ruimte voor fantasie en verbeeldingskracht.
En dat is inderdaad, zoals je zegt, niet ideaal voor het tevreden stellen van een groot en relatief passief publiek (als ik dat mag zeggen).
Dat is eigenlijk een tegendraadse eigenschap als wij het hebben over Hollywood conventies met uitzondering op de paar slecht uitgewerkte/gekozen scene's zoals het 'even'wegrollen' van de protagonist zodat zij niet geplet wordt door het ruimteschip. De meeste actie scene's zijn in de stijl van Hollywood, maar de louter suggestieve betekenis van bepaalde scene's juist niet.
Doordat het diepere en niet geheel uitgebeelde verhaal op de achtergrond wordt gedrukt door het relatieve simpele plot van 'een expeditie die misgaat' kan ik mij voorstellen dat er gemengde gevoelens zijn over de film.
Maar holy smackers, de stijl van de film is in ieder geval subliem en zal dan ook de meeste mensen behagen!
kathmandu
-
- 288 messages
- 686 votes
Een aantal vragen:
Ik wacht ten eerste op een director's cut want volgens mij is er echt zoveel ge-edit dat het een film zou moeten worden van 180 minuten maar dat wilden de producers (geldschieters) niet.
Dus m.a.w daar wordt de regisseur de dupe van. (Het gaat tenslotte altijd alleen maar om poen!)
Vooral in het begin lijkt de film van de hak op de tak te springen.
Een engineer die z'n DNA verspreid in een waterval ( Welke planeet was dat?)
Dan explorer Shaw en friends die onderzoek doen naar 'wandtekeningen' wat aangeeft dat de engineers al op aarde zijn geweest en een 'uitnodiging' naar de mensheid doen om naar een bepaald sterrenstelsel te komen.
Ineens zonder verdere uitleg zijn we aan boord van de Prometheus, met dezelfde wetenschappers aan boord en vele andere mensen, (waar die ineens vandaan komen wordt nooit uitgelegd) op weg naar het 'nieuwe' zonnestelsel.
(Was deze uitnodiging met opzet door de engineers verzonnen om de mensheid naar het nieuwe zonnestelsel te lokken? De enige overgebleven enigineer lag daadwerkelijk in een slaapcabine te wachten totdat hij z'n ruimteschip kon starten? Hij had alle biologische wapens, de aliens in de vorm van het zwarte spul aan boord, om zich naar de aarde te verplaatsen. Alles was voorgeprogrammeerd. Waar wachtte hij op? Hij had de mensheid ook kunnen uitroeien door rechtstreeks naar de aarde te gaan zonder dat de mens ooit een voet op de planeet van deze film had gezet??)
De reden van de robot David en z'n 'vader' wordt allemaal glashelder uitgelegd.
En ook de andere personages.
Het zit 'm in de connectie engineer, mens, alien.
Waarom moest de mensheid eerst naar deze planeet komen?
Dat moet de reden zijn welke tevens de weg open legt voor de prequel van de film Alien.
Ik zie iets over het hoofd maar wat?
Ik weet zeker dat Ridley Scott alle vragen heeft beantwoord in deze film dus misschien moet ik 'm nog maar eens kijken voor m'n vragen. Of wachten op het vervolg van Prothemeus die de link verder legt met Alien.
Ik heb de film 3 dagen geleden gezien in de Bios in 3D.
En nog steed ben ik bezig met vragen beantwoorden..........
Ridley Scott, je bent een genie.........................
Vorisek
-
- 16 messages
- 1 votes
Hey Kathmandu,
haha ik ken het gevoel. Normaal gesproken schrijf ik nooit zoveel over een film.
Zelf hecht ik niet zoveel waarde aan die uitnodiging, maar daarvoor moet ik hem nog een keer zien gezien ik hem ook maar 1x heb gekeken. Het lijkt erop dat zij de expeditie wil rechtvaardigen omdat een van de crew members het niet serieus neemt. Maar dat moet ik ff nog een keer zien.
De engineer zat daar niet op ons te wachten, het was tevens David die het systeem activeerde vanuit 'mission control' en alleen David als computer kon dit doen.
Het is waarschijnlijk dat de engineer al in zijn cabine lag toen de overige engineers probeerde te ontsnappen. Niemand kon hem dus wekken tot dat wij er waren.
Er is dus denk geen verband tussen de uitnodiging en de slapende engineer (als zij het heelal heersen waarom nodigen zij ons dan uit?!).
Wij als mens worden door onze nieuwsgierige wetenschappelijke hebberigheid in het nadeel gewerkt door 'slapende honden' wakker te maken. Het is geen vooropgezette val.
De spectaculaire logvideo die je ziet speelt zich af voor de aanval van de Aliens, als je ziet hoe kalm zij met elkaar communiceren.
Maar ik maak ook wel hele grote beweringen en merk dat ik een beetje dogmatisch bezig ben maar goed. Ik ga hem binnenkort weer ff bekijken.
En ja hij is inderdaad een genie!
kathmandu
-
- 288 messages
- 686 votes
Warning: Spoilers
Na wat meer onderzoek op het web:
Ridley Scott heeft zelf aangegeven dat de film losjes gebaseerd is op de mythology van de klassieke Perzische beschaving, de Sumerians.
De Sumerians geloven dat de Aarde geschapen is door hun Goden. Een Godheid genaamd Annunaki heeft wezens gecreeerd die ze Igigi noemen om het werk voor hen op Aarde op te knappen. Na tijden van hard werken voor hun Goden waren de Igigi het zat en kwamen in opstand. De Goden creeerden een vloedgolf om ze uit te roeien, slechts enkele overleefden.
Omdat de Igigi het werk niet meer wilden doen voor de Goden moesten ze op zoek naar een alternatief. Er werd een Igigi genaamd Deshtu opgeofferd om de mensheid te creeeren.
Ik denk dat de engineer die je in het begin van de film ziet een vertegenwoordiging is van deze Deshtu. Hij werd gebruikt om leven op Aarde te creeeren. Daarna hebben de Goden en de Igigi, Aarde verlaten en de mensheid aan hun lot overgelaten.
Er bleef 1 God achter om de mensheid te helpen in hun ontwikkeling, deze liet ook aanwijzingen achter over de locatie van hun vaderland. (De vele wandtekeningen die Dr. Halloway en Dr. Shaw hebben ontdekt).
Dus dankzij de mythologische achtergrond weten we nu dat de Engineers de Igigi zijn.
De Igigi haten de mensheid omdat hun Godheid Annunaki de voorkeur heeft gegeven aan de mensheid ipv de Igigi.
Dus zeker 2000 jaar voordat Dr. Halloway en Dr. Shaw besloten om op zoek te gaan naar de planeten die ze vonden in de wandtekeningen, waren de Engineers al bezig met een plan om het leven op Aarde te vernietigen.
Ridley Scott heeft zelf gezegd dat de Engineers 'Gardeners' zijn.
Dus de Engineers hebben de organische vloeistof (de zwarte smurrie), die een soort leven bevatte zelf geoogst/gecreeerd. De organische vloeistof heeft verschillende uitwerkingen met het wezen waarmee het in aanraking komt, het verandert het DNA van het wezen waarmee het in contact komt.
Als de Prothemeus land op de nieuwe planeet treffen ze een basis aan die niets anders is dan een massaproductie en opslag voor deze organische vloeistof.
Als David de holografische video start zien we dat de Engineers op de vlucht zijn, waarschijnlijk voor andere geinfecteerd Engineers.
De crew van de Prothemeus vind een hoofd in de kamer waar David de deur van opent en brengt dit terug naar het schip. Daar komen ze erachter dat de organische vloeistof in de schedel is doorgedrongen, dus er moet lekkage zijn geweest in die kamer. Tevens zien we aan de wandtekeningen in deze kamer dat de Xenomorphes (de zwarte alien uit de gelijknamige film) al bestond. Dus ik denk dat er veel testen zijn uitgevoerd met de organische vloeistof voordat ze over gingen tot massaproductie. De mix van de organische vloeistof met het menselijke chromosoom betekende dat ze de Xenomorphes konden creeeren.
Dus nu weten we wat de Engineers gedood heeft en wat ze eigenlijk van plan waren.
Weyland was enkel uit op het eeuwige leven en David heeft de organische vloeistof uitgeprobeerd op een mens om te zien wat de reactie was.
David gaat alleen op onderzoek naar een ander deel van de basis en komt erachter middels een grafische hologram dat de Aarde het uiteindelijke doelwit is. Hij treft een Engineer aan die nog in leven is maar in een slaapcabine verblijft.
Ze brengen Weyland naar de laatst overgebleven Engineer. (Waarschijnlijk om erachter te komen wat de weg is naar het eeuwige leven voor Weyland).
Ik denk dat deze Engineer niets meer was dan een piloot om het ruimteschip met de lading organische vloeistof naar Aarde te vliegen. Maar omdat alle andere Engineers dood waren konden ze hem niet wakker maken. Als David hem wakker maakt lijkt hij aangenaam verrast.
David zegt iets in een primitieve taal maar dat wordt nooit uitgelegd. Wat heeft hij gezegd tegen de Engineer? Het maakt de Engineer in ieder geval pisnijdig en vermoord iedereen en probeert alsnog z'n missie uit te voeren en het schip naar Aarde te vliegen.
De rest weten we...
Gaan we een deel 2 zien van Prometheus? Oh ja, zeker weten.
We zien aan het eind dat David en Dr. Shaw vertrekken met een ander schip van de Engineers op zoek naar hun vaderland. Ik weet zeker dat de Xenomorphes ook wel aan boord is geklommen. Misschien is het verhaal wel zo complex dat we wel 3 delen nodig hebben voordat we aan het 'begin' zijn van de film Alien !
Maar laten we eerlijk zijn Ridley Scott is de jongste ook niet meer dus laten we hopen dat hij dit meesterwerk kan voltooien....
Vorisek
-
- 16 messages
- 1 votes
Ja hij was inderdaad een beetje cranky toen ie wakker werd hé 
Maar ik ben het eens met bijna al je punten. Behalve de letterlijke navolging van het Perzische verhaal ondanks de overeenkomsten.
De film benadrukt namelijk een atheïstisch standpunt, wat een beetje in strijd is met de Perzische mythologie. De logica van een 'god' wordt sterk bekritiseerd in de film, vooral in de dialogen.
Ik ben dan ook benieuwd of Scott het pad van het Perzische verhaal verder zal volgen in de vervolg series.
Mij lijkt het echter interessanter om de rol van de gewone mens in het engineer/alien verhaal verder uitgewerkt te zien als veroorzaker van de Aliens ipv een door engineer ontwikkelde bio-wapen. De wandtekening spreekt dit natuurlijk wel enigszins tegen. Maar de uitbeelding van de Alien kan ook beschouwd worden als een preventieve waarschuwing voor de engineers.
Bv, in het proces van voortplanting, wat in termen van dat zwart spul gelijk is als spelen met vuur of misschien beter gezegd lava.
Als de engineers meer diepgang hebben/ 'slimmer zijn', dan zou je denken dat zij niet simpelweg de Aliens gebruiken als bio-wapens of het zwarte spul gebruiken op zo een manier. Wij als mens (als minder intelligente wezens) zijn erg geïnteresseerd in dit soort wapens (dat is een van de rode draden in de Alien series) met de nadruk op wapens. Engineers zijn in essentie maar bouwers/werkers (zoals ook in het Perzische verhaal), dan een militaire/koloniserende macht. Althans dat is de indruk die de film mij geeft.
Ik hoop ook dat Scott nog ff blijft leven om het verhaal af te maken!
ps. Die Xenomorphs klimmen idd altijd aan boord.
kathmandu
-
- 288 messages
- 686 votes
Ridley Scott Born:November 30, 1937
The Counselor (pre-production) 2013
Untitled Blade Runner Project (announced)
En nog vele projecten als producent......
Ik hoop echt dat hij dat Blade Runner project laat varen, sorry maar dat redt hij niet meer.
Geen aanwijzing dus op een vervolg op Prothemeus........dusver.....
FF terug naar je antwoord, er is eigenlijk maar 1 rode draad die de de gehele reeks blijft doorgaan.
Iedereen wil de Alien onder controle krijgen en er z'n voordeel uit halen (Dat zal wel weer met geld hebben te maken)
Vorisek
-
- 16 messages
- 1 votes
Hey,
ik heb een soort openbaring gehad lol.
Dat de Aliens serie over controle gaat van bio-wapens is inderdaad een rode draad, maar dan vooral de expliciete rode draad. En het is goed dat je Blade Runner noemt, een film die door vele critici en filosofen gezien wordt als de beste film ooit gemaakt mbt zijn impliciete post-moderne leidraad.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat Scott op bepaalde filmprojecten een filosofie/visie loslaat dat zich tussen de regels bevindt. Wat betreft de Aliens serie is de impliciete laag ingebed in de notie van nalatenschap en voortplanting en naar mijn mening ook fungeert als een rode draad.
Met als belangrijkst de eigenschap van de Aliens die, ondanks hun superieure kill skills zich niet kunnen voortplanten uit eigen beweging. Het thema van voortplanting wordt constant benadrukt, (dochter ripley dood in deel 2, wees die gevonden wordt). Dit komt helemaal tot uiting in deel 4 wanneer Ripley hetzelfde soort bloed heeft als de Aliens en zelfs een soort Alien kind heeft. Damn, deel 4 is eigenlijk best wel goed.
De twee rode draden bio-wapens als macht vs. voortplanting als macht zijn dus met elkaar verweven in termen van wederzijdse afhankelijkheid!
astonm
-
- 274 messages
- 469 votes
Elizabeth (Shaw) was trouwens in de bijbel een priesteres (ze draagt niet voor niets een kruisje in de film) die onvruchtbaar was en die uiteindelijk toch een kind kreeg.
Zie: Lucas 1, tweede testament. Geen toeval.
Maar het is inmiddels wel bekend dat Scott de film een religieuze grondslag heeft gegeven met de suggestie dat Jezus een Engineer was en dat zijn kruiziging iets heel ergs veroorzaakt heeft bij de Engineers, vandaar dat ze zo boos zijn. In de film zeiden ze volgens mij ook dat de Engineer ongeveer 2000 jaar dood was, dus gelijk aan de dood van Jezus.
ibendb
-
- 5036 messages
- 3213 votes
Jammer van dat religieuze kantje. De film gaat toch ook vooral over het Darwinisme. En als jezus een Engineer was, waarom zouden we volgens hem afstammen van God (Adam & Eva)?
ibendb
-
- 5036 messages
- 3213 votes
Wacht eens, ik heb zitten denken (gebeurt niet vaak, maar toch...
):
Jezus zou blijkbaar dus een Engineer zijn. En hij heeft meerdere keren gezegd dat we van God komen en niet van de mensapen. Dus, als Jezus met "god" een Engineer bedoelt, slaat het weer ergens op. Dan komen we toch van die Engineers.
Wauw, te veel denken voor mij.
astonm
-
- 274 messages
- 469 votes
Wacht eens, ik heb zitten denken (gebeurt niet vaak, maar toch...
):
Jezus zou blijkbaar dus een Engineer zijn. En hij heeft meerdere keren gezegd dat we van God komen en niet van de mensapen. Dus, als Jezus met "god" een Engineer bedoelt, slaat het weer ergens op. Dan komen we toch van die Engineers.
Wauw, te veel denken voor mij.
Wat dacht je van de maker van de Engineers.
De Engineers weerspiegelen dan de dienaars van god/engelen.
En Darwin is boring. Daar valt geen film over te maken. 
astonm
-
- 274 messages
- 469 votes
Misschien heeft iemand hier iets aan 
Ik ga dit topic verder ook nog niet lezen (eerst de film zien), maar ik vond een site met gedachten over Prometheus vs bijbel + alien conspiracy theorieën.
Pfff, en ik maar denken dat deze tekst lang was:
cavalorn: Prometheus Unbound: What The Movie Was Actually About - cavalorn.livejournal.com
Wat jij hier neerzet is gewoon een boek in sitevorm.