• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.349 votes
Profile

The Tree of Life (2011)

David Aaronson

• 193 messages
  • 1204 votes

Gisteravond voor het eerst gezien en hij rotzooit nog in mijn hoofd. Ik heb 34 pagina's met reactie's onder de film doorgelezen en heb de vraag die door mijn hoofd speelt nog niet beantwoord gezien: in het begin van de film krijgt de moeder een brief waarin hoogstwaarschijnlijk gemeld wordt dat een van haar zoons is overleden. Later hoor je dat die zoon op negentien jarige leeftijd is gestorven, verdere details ontbreken. Tijdens de flashbacks over het gezin zie je een verdrinkingsdood in het plaatselijke buitenzwembad; zijn er twee zoons van het gezin overleden?

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Ik geloof zelf dat er verder allen een buurkind gestorven is (was er geen brand ergens in de film?).

David Aaronson

• 193 messages
  • 1204 votes

Inderdaad is er brand in de straat maar ik vraag mij af of dat buurjongetje is overleden; hij heeft brandwonden op de achterkant van zijn lijf en op de achterkant van zijn hoofd, waardoor hij deels kaal is, maar volgens mij (nogmaals na een eerste kijkbeurt) overleefd hij de brand.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

David Aaronson wrote:

Gisteravond voor het eerst gezien en hij rotzooit nog in mijn hoofd. Ik heb 34 pagina's met reactie's onder de film doorgelezen en heb de vraag die door mijn hoofd speelt nog niet beantwoord gezien: in het begin van de film krijgt de moeder een brief waarin hoogstwaarschijnlijk gemeld wordt dat een van haar zoons is overleden. Later hoor je dat die zoon op negentien jarige leeftijd is gestorven, verdere details ontbreken. Tijdens de flashbacks over het gezin zie je een verdrinkingsdood in het plaatselijke buitenzwembad; zijn er twee zoons van het gezin overleden?

Volgens mij was dat geen zoon van hun, misschien lijkt het erop omdat Brad er als eerste bij was en hem probeert te redden.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

David Aaronson wrote:

Inderdaad is er brand in de straat maar ik vraag mij af of dat buurjongetje is overleden; hij heeft brandwonden op de achterkant van zijn lijf en op de achterkant van zijn hoofd, waardoor hij deels kaal is, maar volgens mij (nogmaals na een eerste kijkbeurt) overleefd hij de brand.

Ik denk het niet, je ziet dat jongetje een paar keer terug met brandwonden.

David Aaronson

• 193 messages
  • 1204 votes

Number23 wrote:

Volgens mij was dat geen zoon van hun, misschien lijkt het erop omdat Brad er als eerste bij was en hem probeert te redden.

Oké, dit is mij na 1 kijkbeurt niet echt duidelijk geworden; reageert zijn moeder namelijk ook niet erg emotioneel op deze gebeurtenis? Wij zien zelfs, als kijker, de begrafenis.

Die verdrinkingsdood speelt mijns inziens wel een cruciale rol; je ziet dat Jack na die gebeurtenis zijn vertrouwen in de 'genadeleer' van zijn moeder verliest. Voor hem is deze gebeurtenis zijn 'zondeval'. In de voice-over zegt Jack letterlijk tegen God: "Waarom zou ik goed moeten zijn, als U dat ook niet bent?"

Ik kwam tot deze gedachte (verdrinkingsdood jongste zoon) omdat de jongste zoon een ontzettend marginale rol in het geheel speelt. Hij voegt mijns inziens, zonder deze toevoeging, helemaal niets toe.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Het is geen zoon, maar slechts een leeftijdsgenood.

Rmie

• 528 messages
  • 964 votes

Volgens mij is zo'n plek op het hoofd (zo zou je het kunnen zien:)een christelijke stigmata. Ik kan niet op een bijbels verhaal komen waarin dit (plek op het hoofd) ook speelt. Het is mij nog onduidelijk welke betekenis ik, hier in deze film, aan kan geven.

Kaas9

• 157 messages
  • 829 votes

Volgens mij zijn zowel de jongen met de brandwonden als de jongen die verdrinkt buurkind/klasgenoot. Ik denk dat dit vooral moet aangeven dat iedereen op een bepaald moment in zijn leven te maken krijgt met ongeluk en de dood, zoals ook de priester in de kerk verteld.

De tweede zoon (die blonde, met gitaar) overlijdt op zijn 19e, maar we krijgen nooit te horen hoe of waarom. De derde zoon heeft inderdaad maar een kleine rol, dat maakt het best verwarrend.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

the telegram that Mrs. O'Brien receives indicates that R.L. died in a car crash

Bron: The Tree of Life (2011) - Trivia - IMDb

Volledige passage:

Much of the film parallels writer/director Terrence Malick's own life. Like Jack, he grew up with two brothers in rural Texas; their father, Emil, was an aspiring musician who went to work as a geologist for an oil company, and found an outlet for his artistic talent by playing the organ at his family's church. Malick outlived both of his brothers: Lawrence R. Malick committed suicide in Europe at age 19 while studying to be a musician; and Chris Malick died in 2008 at age 60, several years after being severely burned in a car crash in Mexico that killed his wife (the telegram that Mrs. O'Brien receives indicates that R.L. died in a car crash).

Dreiecke

• 2768 messages
  • 902 votes

Malick heeft dus net iets meer autobiografische dingen verwerkt dan ik dacht. Op een of andere manier voelt de film sowieso aan als een opdracht aan iets of iemand. Blijkbaar aan zijn twee broers (de brandwonden en het telegram met de onheilstijding). Het maakt het voor mij alleen maar nog mooier en meer uit het hart.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.