- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Bioscooppubliciteit
Bioscooppubliciteit
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Helaas tegenwoordig niet meer gebruikelijk, maar vroeger werden er voor de façade (voorgevel) van de bioscopen indrukwekkende levensgrote reclameborden geschilderd, door schilders die in dienst van de bioscopen waren.
Dit filmpje laat in 't kort iets zien van dat werk.
MM gebruiker madmax1 zal dit wel kunnen waarderen, want hij deed dit werk zelf ooit ook, voor Maastrichtse bioscopen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Interessant topic! 

Drukte bij Tuschinski bioscoop bij het uitgaan van de film Le Salaire de la Peur (1953)

Nog meer Nederlandse voorbeelden:
Stowaway (1936) (met beschilderde auto!)
Tarzan's Secret Treasure (1941)
Song of Bernadette, The (1943)
Ali Baba and the Forty Thieves (1944)
Enrico Caruso: Leggenda di una Voce (1952)
Vacances de Monsieur Hulot, Les (1953)
Cousins, Les (1959) (Claude Chabrol staand voor de bioscoop)
(Ik heb hier de originele titels van de film vermeld + jaartallen van het productiejaar)
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Wow, wat een massa bioscoopgangers voor 'Le Salaire de la Peur' !
Gouden tijden voor de eigenaren van de theaters.
(en terloops ook nog een reclamebord voor Stetson hoeden rechts op de foto te zien...hét topmerk v. cowboyhoeden. Dubbel leuk voor mij dus
)
Die grote gevelborden gaven toch meer cachet aan de presentatie van films m.i.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Heel veel van die patsofilm filmpjes over het Antwerpse bioscoopleven bevatten beelden van 'bioscooppubliciteit', allemaal de moeite waard!
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
We hebben het er in een ander topic (Belgische filmposters) al eens over gehad, maar in België werden die façade-schilderingen 'Calicots' genoemd.
madmax1
-
- 2216 messages
- 711 votes
Tja dit was mijn vak ooit in mijn leerling jaren, ook het strip tekenen zat in het bloed maar het is er niet uitgekomen .
De techniek met de dia,s heb ik nog meegemaakt ,deze werden er bij geleverd met de film .
Mijn chef Jules-Berkhof heeft nog met voorgetekende plaaten techniek gewerkt schitterend werk
Ondanks dit vakwerk bracht het maar weinig circa fl 16 per week en in die jaren 57 58 werd in Duitsland voor huisschilderwerken zo’n 90 DM betaald , ja dat was als jonge gast niet te weerstaan.
Achter af heb ik nog geen spijt wand deze vakterm was al op de terug weg vanwege grote drukkerijen die zo’n plaat alla de minuut konden leveren
.Heb ook totaal geen idee ,hoe het nu gaat.
Toch doet me wat als ik nog een oude plaat zie waarvan ik de achter grond of wat letters van heb geschilderd , tja de tijd staat niet stil.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Classic Horror Poster Gallery – Once upon a screen… - aurorasginjoint.com
Scroll naar beneden, hier staat een mooi overzicht van rijkelijk versierde bioscopen met grootschalige promotie voor horrorklassiekers.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Zeker gaaf, alleen jammer dat ze de vormgeving van filmposters nogal strak lijkt te volgen (het verschil met een foto is eigenlijk vrij klein). Dan vind ik die Ben Hur reclame in de tweede post een stuk effectiever.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Zo jammer dat het hier ten lande niet meer in gebruik is die geschilderde billboards. 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
geschilderde Nederlandse Bioscoop-façade, 1932
(foto uit archief van Eye filmmuseum)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Filmreclame in de 50er jaren - Motomania's World
Her reclameschildersbedrijf van Visser & Ziegelaar maakte de reclameborden voor de bioscopen Trianon, Lido, Rex en later ook Luxor."' Nadat de beer J. Visser de opdracht voor het maken van een filmreclamebord had gekregen, overhandigde de bioscoopexploitant hem een gestempelde, goedgekeurde filmfoto die hij in zijn atelier op het doek schilderde. De doeken werden gemaakt door jute op zogenaamde `tengels' te spannen. Dat zijn lijsten van dunne houten latten die met metalen beugels bij elkaar werden gehouden. Eerst werden op her doek drie onderlagen witte verf aangebracht. Terwijl deze basislaag droogde, werd de verf aangemaakt. Deze bestond uit een bindmiddel op een watervaste lijmbasis waarmee de benodigde kleurpigmenten werden vermengd. De foto werd met horizontale en verticale lijnen in vakken verdeeld. Deze vakken werden dan uitvergroot op her doek overgebracht. Eerst werden de lichte kleuren aangebracht en ten slotte de donkere. Als finishing touch werden bepaalde facetten geaccentueerd door dikke klodders witte of licht getinte verf, zoals ogen of een sieraad.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Dat is nog eens gedetailleerde interessante info!
Dank voor het delen !

kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bioscoopreclame voor Spellbound (1945):
https://cinemanostalgie.files.wordpress.com/2011/02/eldorado-mechelen-botermarkt.jpg
In de beeldbank van de stad Mechelen vonden we deze foto van cinema Eldorado op de Botermarkt. De foto dateert uit 1949, de maker is onbekend…
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bioscoopreclame voor Return of the Seven (1966):
https://cinemanostalgie.files.wordpress.com/2018/10/klembord01.jpg
Bron: Cinema Nostalgie
Dit boekje is overigens hier online te bekijken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
'Een goede film ontspant uw geest'
https://www.moviemeter.nl/images/photo/1000/1122.jpg?cb=1548837010
Ben Verbong tijdens de première van Het Meisje met het Rode Haar (1981)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Man, stel je voor dat je als kind daarlangs loopt en helemaal in die tijd. Zo'n aanblik moet bijna overweldigend zijn. Dan ga je toch oneindig zeuren of je naar de film mag bij je ouders?
Ik vond een tijdje terug bij De Slegte het fijne boek Fantasie, Illusie en Betovering. Dat gaat over de geschiedenis van de bioscopen in de stand waar woon, Rotterdam. Staan ook een heel stel prachtige foto's in. Dat zijn van de hele fijne vondsten als je een beetje aan het rondsnuffelen bent.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Absoluut starbright boy , hoe jammer dat die tijd en manier van bioscooppubliciteit maken voorbij is.
Blij dat ik het nog meegemaakt heb.
Dank voor de tip betreffende dat boek.
Dat spreekt mij ook wel aan.
Ik ga maar eens op zoek ernaar.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het Rembrandttheater was van 1902 tot 1943 een bioscoop en theater aan het Rembrandtplein in Amsterdam.
Het werd als variététheater in art-nouveaustijl gebouwd door de architecten Evert Breman en Willem Molenbroek. In 1918 werd het verbouwd tot bioscoop.
Het theater werd in de nacht van 25 op 26 januari 1943 door een brand in de as gelegd (zie foto). De oorzaak was onduidelijk. Na de Tweede Wereldoorlog rees het vermoeden dat het het gevolg was van een aanslag door een verzetsgroep, mogelijk CS-6.
Betreffende filmpromotie is voor Die Goldene Stadt (1942)
bron: Wikipedia
Meer info:
Geschiedenis van het Rembrandt Theater aan het Rembrandtplein te Amsterdam - Geheugen van Centrum
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het Rembrandttheater in betere tijden:
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/Rembrandttheater-Amsterdam.jpg
Filmpromotie voor Ave Maria (1936)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/Fr%C3%BChlingaufdemEis-TheaterTuschinski1951.jpg
Theater Tuschinski op 19 augustus 1951 met bioscooppubliciteit voor Frühling auf dem Eis (1951)
bron: Nationaal Archief
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes