• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.292 votes
Profile

De Russische film

tom1980

• 13 messages
  • 1713 votes

Beste forumleden,

ik ben op zoek naar titels van films waarin de Russische taal gesproken word, om mijn eigen taalkennis te vergroten. Ik ben niet zo gecharmeerd van die filosophische films uit het sovjettijdperk, maar heb er wel enige gezien. De volgende titels zijn bij mij bekend:

Idi i Smotri (1985)

Utomlyonnye Solntsem (1994)

Solyaris (1972)

Stalker (1979)

9 Rota (2005)

Dnevnoy Dozor (2006)

Mongol (2007)

Nochnoy Dozor (2004)

Zerkalo (1975)

Zvezda (2002)

Jullie filmkenners weten vast nog een aantal aanraders,

spasiba!

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Hier staan misschien wat tips.

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

En anders hier wel.

Jesu

• 52 messages
  • 1257 votes

Een Russische film die mij is bijgebleven is 4 (2005) Alternatieve titel: Chetyre. Absurde film.

Filmkriebel

• 9953 messages
  • 4646 votes

Mijn oom zoekt volgende film. kan iemand helpen? Volgens mij is deze film niet te vinden. Ik kan het maar proberen.

Titel : Javoronok of Zhavoronok

Regie : Nikolaï Kourikhine en Leonid Menaker

Productie : Lenfilm

Genre : Oorlog

Jaar : 1964

Release : 14/09/66

Land: USSR

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Vozvrashchenie, Izgnanie en Letyat Zhuravli (Sovjet-Unie)

dominion

• 4062 messages
  • 0 votes

De enigste Russische films die ik ken zijn Nightwatch en Daywatch.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Filmkriebel wrote:

Mijn oom zoekt volgende film. kan iemand helpen? Volgens mij is deze film niet te vinden. Ik kan het maar proberen.

Titel : Javoronok of Zhavoronok

Regie : Nikolaï Kourikhine en Leonid Menaker

Productie : Lenfilm

Genre : Oorlog

Jaar : 1964

Release : 14/09/66

Land: USSR

Staat inmiddels wel op MM, maar is op dvd lastig te verkrijgen. Alleen in het vm. Oostblok.

dominion

• 4062 messages
  • 0 votes

Antikiller .

lieventje

• 9 messages
  • 0 votes

Ovsyanki (2010) van Aleksei Fedorchenko.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Vozvrashchenie ( The Return )

Izgnanie ( The Banishment )

Bronenosets Potyomkin ( The Battleship Potemkin )

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

lieventje wrote:

Ovsyanki (2010) van Aleksei Fedorchenko.

Schitterende film, mijn nummer 2 van dit filmjaar.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

Andere belangrijke regisseurs:

Mikhail Kalatozov

Aleksandr Sokurov

Yakolev

• 14 messages
  • 29 votes

Stalker en 9 Rota zijn mijn favoriete films, maar de Russische cinema heeft toch flink wat goede films weten te produceren over de laatste 80 jaar. Helaas voor de Russen die nog in het Sowjet tijdperk leefden is dat zij Bollywood producties moesten kijken als ze eens na de film gingen.

Filmkriebel

• 9953 messages
  • 4646 votes

Baggerman wrote:

Staat inmiddels wel op MM, maar is op dvd lastig te verkrijgen. Alleen in het vm. Oostblok.

En dan ook nog eens zonder ondertitels. Jammer dat geen werk wordt gemaakt van die vaak erg interessante (oude) buitenlandse films.

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Stilyagi (2008) van Valeri Todorowski.

Speelt rond 1960 en gaat over opgeschoten tieners in de Sovjet-Unie, die aan de hand van wat reclamefragmenten en muziek een (volkomen verkeerd) beeld hebben van het leven in het Westen. Veel muziek, petticoats en ouderwetse nylonkousen.

Steut

• 6 messages
  • 152 votes

Ik zoek een film die in Rusland gemaakt is over de Koude Oorlog.

Ik wil namelijk op school voor geschiedenis een film kijken om eens te zien hoe Rusland tegen de koude oorlog aan kijkt omdat de meeste film die over de Koude Oorlog gemaakt zijn Amerikaans zijn en daarin wordt Rusland altijd als de ''schurk'' afgebeeld. Daarom ben ik ook wel eens benieuwd naar een film vanuit het Russische perspectief

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Lime-Lights Pictures brengt 8 maart drie Russiche oorlogsfilms uit op dvd / blu-ray:

Ballada o Bombere (2011) (The Bomber)

Okhota na Vervolfa (2009) (Werewolf Hunt) - deze titel alleen op dvd

Black Sheep (2010)

De adviesprijs voor deze films is € 9,95

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Afgelopen IFFR viel me weer eens op hoe sterk de jonge Russische art-house tak zich aan het ontwikkelen is. Grootste ontdekking was regisseur Nikolay Khomeriki maar ook de film Portret v Sumer Kakh (2011) (binnenkort ook in EYE te zien) is me goed bijgebleven.

Dus is de vraag dan uiteraard, wie en wat moeten we nog meer in de gaten houden??

Ik neem aan dat de nieuwe film van Ilya Khrjanovsky bovenaan ieders verlanglijstje staat. Andrei Zvyagintsev is inmiddels een gevestigde naam. De nieuwe van Bakur Bakuradze moet ik nog steeds zien. Vse Umrut, A Ya Ostanus (2008) vond ik wel een goede film, niet heel verassend misschien zoals iemand opmerkte, maar toch wel overtuigend gedaan. Ook de recente films van Sergei Loznitsa staan al een tijdje hoog op de verlanglijst

Maar ik ben ook benieuwd naar het werk van Ramil Salakhutdinov (nog niet op MM), Kirill Serebrennikov , Anna Matison (nog niet op MM), Oleg Flyangolts (nog niet op MM), Karen Shakhnazarov , Aleksey Balabanov en naar Nirvana (2008) , Mayak (2006) ,

na de "ontdekking" dit weekend van Artour Aristakisian ben ik ook heel erg benieuwd naar zijn tweede uit 2001 "Mesto na zemle" (nog niet op MM, door de regisseur zelf omschreven als "een gevaarlijke film"; veelbelovend!) en of hij misschien nog met iets nieuws zou komen (aangezien 2001 ondertussen toch best lang geleden is...)

iemand nog andere goede tips in het verlengde van deze filmmakers?

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Ik begin me steeds meer te interesseren voor de moderne russische cinema itt de klassieke, maar veel voorbeelden kan ik nog niet noemen. Balabanov heeft een aantal erg leuke films. De films van Lungin zijn wel ok, maar niet heel erg modern. Peremirie van Proskurina vond ik erg goed, en Okkupatsiya. Misterii (2004) uit Wit-Rusland vond ik wel bijzonder. Vooral omdat dat soort films in wit-rusland bijna onmogelijk zijn om te maken.

En tot slot Living with an idiot van Rogozhkin en natuurlijk het werk van Sokurov.

Gelukkig is er op het IFFR vaak genoeg interessante Russische cinema.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3122 votes

Voor de liefhebbers. Nog van 6-3 t/m 3-11 vertoont Forumimages in Groningen een aantal Russische films en films met als thema Rusland ( bijv. Anna Karenina). Je kunt films als Stalker, Cargo 200, The Banishment, The Cranes Are Flying en vele andere een keer op het witte doek ervaren

Hier meer info:

Rossija — Groninger Forum / ForumImages

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Inmiddels is duidelijk dat er in het kader van 100 Jaar Russische Cinema in EYE (NFM) in het najaar een groot overzicht van Russische films komt!

N811

• 1459 messages
  • 913 votes

In Film > Genres en landen > Russische films:

Wat zijn nou echt boeiende russische films. Ik heb een keer een vage vampiere film gezien dat ik niet zo boeiend vond. Maar wat kunnen jullie kenners me adviseren?

DVD-T

• 15565 messages
  • 3122 votes

Vozvrashchenie (2003)

Soy Cuba (1964)

Idi i Smotri (1985)

En verder is het werk van Andrey Tarkovskiy ook aan te raden.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Interessant voor de liefhebbers: Filmcollege Russische cinema 30 September 2013 19:30 | EYE, het nieuwe filmmuseum - eyefilm.nl

Tevens wat titels uit het "Grote Russisiche retro" dat op stapel staat, dat ziet er al erg, erg goed uit!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Inmiddels is duidelijk dat er in het kader van 100 Jaar Russische Cinema in EYE (NFM) in het najaar een groot overzicht van Russische films komt!

In de nieuwe folder staat dat het complete programma 'Ruskino' (eindelijk) dat van 28 september tot en met 15 december in EYE komt op hun site te vinden zou zijn. Ik kom niet verder dan dit of dit. Lijkt me niet dat dat alles wordt.... Iemand die wel het volledige programma kan vinden....???

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.