- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Films met levensbeschouwelijke en/of filosofische elementen
Films met levensbeschouwelijke en/of filosofische elementen
Khd
-
- 87 messages
- 112 votes
Hoi,
Ik zoek graag een film waarin levensbeschouwelijke (niet per se 'godsdienstige') en/of filosofische elementen bevinden. De film moet geschikt zijn voor een klas vwo 3de jaars (leeftijd is gemid. 15 jaar). Ik weet niet hoever de film 'Stalker' of 'Nostalghia' van Andrei Tarkovsky voldoen, aangezien ik die films nog niet gezien heb, jammer genoeg. Wellicht hebben de filmfanaten vast tips of advies voor me. Ik dank jullie hartelijk.
Groet,
Khd
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Films van Tarkovsky en Bergman zijn (zeker wat dat betreft) erg goed. Maar misschien dat ze wel ietwat te oud en/of te traag zijn voor die leeftijdsgroep.
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Maar die zou ik niet aan een klas vol 15-jarigen laten zien. Vind het wel een boeiende vraag, ik ga er even over nadenken.
Art
-
- 13507 messages
- 3659 votes
Eens met starbright boy. En ook ik denk er eventjes over na.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Die is voor 16 jaar en ouder, kos....
Wereld van Sofie (Sofies Verden) wellicht (ken de filmversie niet)?
Of Marcelino Pan Y Vino natuurlijk...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Wandafuru Raifu (After Life) is een erg mooie.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Wandafuru Raifu (After Life) is een erg mooie.
Dat is inderdaad een mooie, maar misschien ook wel hooggegrepen, omdat het Japans is en niet laagdrempelig genoeg. Maar je kunt ze aan de andere niet vroeg genoeg laten kennismaken met deze mooie film.
Naked is inderdaad iets te heftig voor deze doelgroep.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Dat is inderdaad een mooie, maar misschien ook wel hooggegrepen, omdat het Japans is en niet laagdrempelig genoeg. Maar je kunt ze aan de andere niet vroeg genoeg laten kennismaken met deze mooie film.
't Is inderdaad Japans en wat traag, maar ik denk dat het uitgangspunt wel genoeg mensen kan aanspreken.
Persoonlijk raad ik het filmkijken in klasverband gewoon af 
Khd
-
- 87 messages
- 112 votes
Thanks voor jullie tips. De meeste films die genoemd zijn zijn inderdaad hooggegrepen of slaan niet aan bij de groep. Anime (tekenfilms) mogen ook best wel wezen. Ghost in Sell I en II heb ik overigens gezien, maar daarin speelt 'de mens' niet centraal. Misschien zou ik 'm nog een keer moeten zien.
Met levensbeschouwing bedoel ik dus niet godsdienst, maar meer iets waar een 'eigen oordeel' van het doel en/of de zin van het menselijk bestaan wordt weergegeven. Uiteraard komt 'filosofie' automatisch aan bod. De film hoeft trouwens niet alleen uit die elementen te bestaan.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Je begon zelf met Tarkosvki, dat is inderdaad te hoog gegrepen, maar misschien dat de remake van Solaris dan wat is. Die is laagdrempeliger en ik vond m niet eens zo slecht.
Moeilijk m zo ineens dat te moeten tippen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Volgens mij heb je verschillende kanten. Ik begriijp uit de voorbeelden die Khd zelf aandraagt op zoek te zijn naar iets waar het intermenselijke voorop staat. En niet de techniekmens relatie.
Maar ook Pi vind ik geen gekke optie, dat zit er voor mijn gevoel een beetje tussenin.
Lost in Translation zou dan ook nog niet eens een gekke zijn...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Lost in Translation zou dan ook nog niet eens een gekke zijn...
Volgens mij was ik zelf het spoor even bijster.
Ik kan niet meer reproduceren waarom ik Lost in Translation tipte, waarschijnlijk vanwege het intermenselijke, maar filosofisch/levenbeschouwelijk past hier niet zo op. Misschien eerder Virgin Suicides! 
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
Met levensbeschouwing bedoel ik dus niet godsdienst, maar meer iets waar een 'eigen oordeel' van het doel en/of de zin van het menselijk bestaan wordt weergegeven.
Probeer deze: The Meaning of Life 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Anime (tekenfilms) mogen ook best wel wezen. Ghost in Sell I en II heb ik overigens gezien, maar daarin speelt 'de mens' niet centraal. Misschien zou ik 'm nog een keer moeten zien.
Ik denk dat "de mens" net wel centraal staat. Al is het dan vooral de zoektocht naar wat het menszijn nog is/voorstelt tussen de opkomende technologie. Waardoor je ook automatisch bij de vraag komt wat "menszijn" inhoudt.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
La Belle et la Bête van Jean Cocteau
The Night of the Hunter van Charles Laughton
Khane-ye Doust Kodjast? van Abbas Kiarostami
Ik zou in ieder geval voor een film gaan met kinderen.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ik zie dat je ook pas 15 bent en nu al zo’n lijstje (top10). 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Rashômon van Akira Kurosawa. 
The Royal Tenenbaums van Wes Anderson.
Art
-
- 13507 messages
- 3659 votes
Pi van Aronofsky, neen?
Daar kwam ik na wat nadenken ook op uit 
Art
-
- 13507 messages
- 3659 votes
2001: A Space Odyssey is trouwens ook een mooi keuze. Was ik bijna vergeten te noemen.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
2001 voor kinderen van 15? Als er eentje niet gaat klagen zou dat een mooi streven zjn... Er zijn horde mensen die het tergend saai vonden, ongeacht de leeftijd.
Art
-
- 13507 messages
- 3659 votes
Daar heb je een punt. Ik zit Tarkovsky af te raden en dan kom ik met zo'n suggestie.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Wereld van Sofie (Sofies Verden) wellicht (ken de filmversie niet)?
Ik wel, een juweeltje! Als jij weet hoe daar aan te komen, ga ik je stalken tot je het verklapt
maw: Niet aan te komen, tot mijn verdriet.
En veder: Donnie Darko, misschien?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
The Matrix zou een goede keuze kunnen zijn, net als de al eerder genoemde Ghost in the Shell.
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Angel's egg zou ook goed kunnen, staat op youtube, misschien dat je het met een of ander programma op een schijfje kan zetten.
Edit: In hotaru no haka (1988) word het menselijk lijden erg mooi in beeld gebracht.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Misschien Secrets and Lies of Toto le Héros.