- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De parodie
De parodie
EvilFreD
-
- 5 messages
- 34 votes
Wat ook niet mag ontbreken is een lijstje met parodiërende films. Tenminste, wat mij betreft niet. Na horror en SF is dit namelijk mijn favoriete genre, en het enige comedysubgenre waar ik ook echt om moet lachen. Films zoals Flying High, Hot Shots en Scream dus. Ook parodiërende scenes in films die niet per definitie een parodie zijn zijn welkom.
Films:
1. Spaceballs, the movie
2. Robin Hood, men in tights
3. Airplane (Flying High)
4. The Kentucky Fried Movie
5. Hot Shots!
6. Hot Shots! Part Deux
7. Scary movie
8. Scary movie II
9. Scary Movie III
10. Scary Movie IV
11. Scary Movie V (aangekondigd)
12. Naked Gun
13. Nakend Gun 2.5
14. Naked Gun 3.33
15. Repossesed
16. Shrek
17. Shrek II
18. Shrek III (in productie, 2007)
19. Shrek IV (in productie)
20. Young Frankenstein
21. Austin Powers: International Man of Mystery
22. Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
23. Scream
24. Scream II
25. Scream III
26. Silence of the hams
27. National Lampoon's Loaded Weapon
28. Fatal Instinct
29. Johnny English
30. Plump fiction
31. Shaun of the dead
32. Wrongfully accused
33.
Scenes:
1. in "Demolition Man" is Arnold Schwarzenegger de eerste genaturaliseerde president van de Verenigde Staten.
2. in "Last Action Hero" blijkt Sylvester Stallone de hoofdrolspeler van "Terminator 2" te zijn.
3. ...
the catcher
-
- 118 messages
- 1459 votes
Was er ook geen parodie van silence of the lambs? Silence of the hams of zoiets?
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Silence of the Hams inderdaad. Ook niet te vergeten National Lampoon's Loaded Weapon. Briljante parodie op films als Lethal Weapon en The Silence of the Lambs.
En als die scene met Demolition Man erin zit dan moet de scène uit Last Action Hero ook. Als ze de videotheek binnen lopen en Sylvester Stallone op de poster van Terminator 2 staat 
the catcher
-
- 118 messages
- 1459 votes
Silence of the Hams inderdaad.
Blijkbaar is er van deze film op MM niets van terug te vinden.Of ben ik mis?
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Nummer 8 in de flop100 hier op MM 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Silenzio dei Prosciutti, Il (1994)
Sowieso zijn ook andere films van Mel Brooks vergeten. Silent Movie, High Anxiety, Blazing Saddles, vast nog wel meer.
tsjidde
-
- 2112 messages
- 4038 votes
Tsja, een scène uit Curious George is een parodie op (een scène uit) King Kong, maar zo zullen er nog honderd miljoen voorbeelden te bedenken zijn.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Alle moderne 'animatie-films' zitten boordevol verwijzingen naar andere films. Het is echt een verplichting geworden lijkt haast wel, want herkenning is 'bling bling'. De lijst wordt te lang als we scenes moeten gaan opnoemen.
Ik vind het wel een leuk 'genre', maar het wordt te vaak gebruikt als schaamteloos kopieren zonder gevoel. Alleen bij de films van Mel Brooks heb ik het gevoel dat hij de films met respect benadert. Hoogtepunt is (natuurlijk) Young Frankenstein. Een briljante parodie op de oude monsterfilms, maar daarnaast worden die films benaderd met sfeer en liefde. Iets wat ik mis in veel andere parodiën: het schaamteloos en smakeloos gekopieer. Iets wat Brooks natuurlijk ook deed na het succes van Young Frankenstein. Als men geld ruikt...
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik heb er thuis nog enkele die niet mee in de lijst staan:
Repossessed (op The Exorcist)
Fatal Instinct (op fatal attractions en basic instinct)
Johnny English (op James Bond)
Plump fiction (pulp fiction)
Shaun of the dead (op Dawn of the dead)
Wrongfully accused (op The Fugitive)
Plump fiction staat wel in de flop 100. Veel van dit genre films is trouwens enorm geflopt: men in white (men in black), 2001: a space travesty (space odissey), spy hard (die hard en allerlei spionagefilms), dracula: dead & loving it (draculafilms), ...
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Iets wat ik mis in veel andere parodiën: het schaamteloos en smakeloos gekopieer. Iets wat Brooks natuurlijk ook deed na het succes van Young Frankenstein. Als men geld ruikt...
Nu noem je wel zo'n beetje de beste spoof ooit.
Juist Brooks begon aardig met het parodieren van films en genres waar hij van hield, wat mij betreft altijd de leukste spoofs. Ook Blazing Saddles was top en High Anxiety had leuke momenten. Uit zijn Robin Hood-parodie ben ik weggelopen en zijn Star Wars-parodie vond ik geinig, maar wel beduidend minder.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Het enige wat daar parodie aan is, is de titel.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Dan moet je dringend de film zien. Het is wel een parodie, geen remake...
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13393 votes
In feite zijn alle zombiefilms dan parodieen op Night of the Living Dead.
Vorige week op tv: Star Wreck: In the Pirkinning.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dan moet je dringend de film zien. Het is wel een parodie, geen remake...
Heb de film meer dan 1 keer gezien. Het is een zombiekomedie, geen parodie.
EvilFreD
-
- 5 messages
- 34 votes
Heb de lijst enigszins aangepast. Een groot aantal van de inmiddels genoemde films staan nu in het lijstje en ik heb even een foutje verbeterd. In plaats van Scary Movie 1 t/m 5 had ik Scream 1 t/m 5 staan, want natuurlijk niet juist is. Dit is verbeterd en verderop in het lijstje staat nu Scream 1 t/m 3 wat wel juist is. Want de scream trilogy blijft natuurlijk wel een parodie.
Overigens heb ik nóg een klein vraagje: wat is wat jullie betreft de beste parodiescene ooit?
Voor mij is dit de scene uit "Spaceballs: The Movie" waar we in een kast met videofilms de 6 jaar later te produceren "Robin Hood: Men In Tights" al zien staan.
Op nummer twee staat de "Matrix"scene uit Shrek.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
The Life of Brian is toch een gigantische parodie op het bijbelverhaal?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Als je Life of Brian en Monty Python and the Holy Grail niet meetelt (zijn geen pure parodieën in mijn ogen) vind ik eigenlijk geen enkele parodie werkelijk briljant. Vaak wel leuk voor een lach, maar echt geweldig worden ze nooit.
EvilFreD
-
- 5 messages
- 34 votes
Als je Life of Brian en Monty Python and the Holy Grail niet meetelt (zijn geen pure parodieën in mijn ogen) vind ik eigenlijk geen enkele parodie werkelijk briljant. Vaak wel leuk voor een lach, maar echt geweldig worden ze nooit.
Natuurlijk zijn Life of Brian en The Holy Grail parodiën, alleen parodiëren ze geen andere film zoals de anderen. Dat was overigens geen vereiste in dit lijstje en ik zou dan ook niet weten waarom ze niet mee zouden tellen. Briljant is overigens weer eens iets anders. Engelse humor is trouwens nooit briljant. Alleen wanneer Engelse komieken onengels gaan doen worden ze leuk (Mr. Bean).
Een John Cleese heeft bij mij nog nimmer ook maar iets van een glimlach teweeg gebracht. In series is Engelse humor nog wel eens leuk, maar in films heb ik het überhaupt nog nooit weten te bespeuren. Ab Fab was natuurlijk geweldig, alsook The Young Ones. Maar het leuke aan A Hithchikersguide to the Galaxy ontgaat mij dan weer totaal. Kortom, Engelse komieken zijn (soms) leuk, zolang ze maar niet de typisch Engelse humor op het witte doek proberen te brengen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Visitor Q, zou een parodie zijn op het werk Ozu. Maar dan wat extremer als de doorsnee parodie 
Hoewel er bij Q ook steeds een andere regisseur genoemd wordt, wiens naam mij momenteel ontsnapt. Een Italiaan als ik me niet vergis.
Edit: Pasolini's Theorema dus, al gaat het in dat geval niet meer om een parodie maar verderzetting blijkbaar.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Overigens heb ik nóg een klein vraagje: wat is wat jullie betreft de beste parodiescene ooit?
Voor mij is dit de scene uit "Spaceballs: The Movie" waar we in een kast met videofilms de 6 jaar later te produceren "Robin Hood: Men In Tights" al zien staan.
Wat wordt daar geparodieerd dan...?
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
The Vidiot from UHF mag ook op de parodie lijst.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Waarom vind je Life of Brian geen parodie?
Ikzelf twijfelde er ook aan eigenlijk, maar ik kan me ook geen goede definitie van 'parodie' bedenken. Het is iets als 'satire' maar dan minder scherp ofzo? En is Life of Brian dan eerder satire?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Een parodie is als een film een andere film voor gek zet. Satire is op scherpe, komische wijze commentaar op iets leveren.
Natuurlijk zijn Life of Brian en The Holy Grail parodiën, alleen parodiëren ze geen andere film zoals de anderen. Dat was overigens geen vereiste in dit lijstje en ik zou dan ook niet weten waarom ze niet mee zouden tellen. Briljant is overigens weer eens iets anders. Engelse humor is trouwens nooit briljant. Alleen wanneer Engelse komieken onengels gaan doen worden ze leuk (Mr. Bean).
Een John Cleese heeft bij mij nog nimmer ook maar iets van een glimlach teweeg gebracht. In series is Engelse humor nog wel eens leuk, maar in films heb ik het überhaupt nog nooit weten te bespeuren. Ab Fab was natuurlijk geweldig, alsook The Young Ones. Maar het leuke aan A Hithchikersguide to the Galaxy ontgaat mij dan weer totaal. Kortom, Engelse komieken zijn (soms) leuk, zolang ze maar niet de typisch Engelse humor op het witte doek proberen te brengen.
Totaal mee oneens. De Britten hebben juist het beste gevoel voor humor die ik ken. Maar smaken verschillen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Een parodie is als een film een andere film voor gek zet. Satire is op scherpe, komische wijze commentaar op iets leveren.
Totaal mee oneens. De Britten hebben juist het beste gevoel voor humor die ik ken. Maar smaken verschillen.
Er zijn vele uiterst Engelse comedy's. Ealing studio's maakten er bijvoorbeeld veel die prachtig waren. (Ladykillers, Kind Hearts and Coronets, The Man in the White Suit, etc.) Ook Four Weddings vond ik heel geslaagd en typisch Engels. De Pythons hebben een paar leuke films gemaakt en onlangs was daar Shaun of the Dead.
Ik vind de engelsen prima comedy's maken, idd.
(Overigens was The Hitchhiker's Guide van origine dan wel Engels, de film is dat niet)
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Waarom vind je Life of Brian geen parodie?
Ikzelf twijfelde er ook aan eigenlijk, maar ik kan me ook geen goede definitie van 'parodie' bedenken. Het is iets als 'satire' maar dan minder scherp ofzo? En is Life of Brian dan eerder satire?
Alhoewel beiden iets spottends hebben, is er bij parodie sprake van nabootsing.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Er zijn vele uiterst Engelse comedy's. Ealing studio's maakten er bijvoorbeeld veel die prachtig waren. (Ladykillers, Kind Hearts and Coronets, The Man in the White Suit, etc.) Ook Four Weddings vond ik heel geslaagd en typisch Engels. De Pythons hebben een paar leuke films gemaakt en onlangs was daar Shaun of the Dead.
Ik vind de engelsen prima comedy's maken, idd.
(Overigens was The Hitchhiker's Guide van origine dan wel Engels, de film is dat niet)
Waarom spreek je mij daarop aan? Ik was het niet die kritiek had op de Britse humor.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Zal niet als aanspreken op jou bedoet zijn dan, hij maakte je verhaal misschien wel af 
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5738 votes
Is Wet Hot American Summer al genoemd? Ook kwam in mijn ogen Heathers ook als een parodie over. Ze kraken hier echt highschool films af.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Met liefde, naar ik heb begrepen. Ga ik binnenkort kijken.