- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Rampenfilms
Rampenfilms
Pierre1965
-
- 372 messages
- 1419 votes
Waarom zijn de rampenfilms niet ingedeeld als genre bij de toplijsten "overigen"
Kr!kke
-
- 5394 messages
- 2568 votes
Rampenfilms, echt zo'n genre waar ik niet moet van hebben met uitzonderingen natuurlijk.
Ik vind het over het algemeen ook geen goede films, al zijn er soms wel fraaie beelden in deze films
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Waarom zijn de rampenfilms niet ingedeeld als genre bij de toplijsten "overigen"
Ik denk omdat het geen hoofdgenre is maar een subgenre van avontuur/thriller/drama.
Er is wel een romantiek lijst, maar daarin staan: romantische films, romantische komedies, romantische drama's en allerlei combinaties met avontuur, oorlog, etc.
Romantische komedies is mijn favoriete subgenre maar daar zitten ook wel de nodige films tussen die een ware ramp zijn. 
film-gek
-
- 344 messages
- 160 votes
Ik heb zo de schurft aan rampenfilms, vooral die Roland Emmerich maakt grrrr
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Rampenfilms zijn vaak vrij vermakelijk. Op het einde na. Oh de wereld vergaat crisis! Maar godzijdank overleven er toch nog mensen. Da's nou zonde! Maak dan verdorie eens een gruwlijke rampenfilm waar alles naar de klote gaat. Zonder uitzondering.
Waarom niet ? Volgens mij doen ze het express niet om mij te stangen. Bastards!
Skylar_Malfoy
-
- 190 messages
- 78 votes
Je moet echt in de mood zijn voor rampenfilms. Ikzelf heb een paar jaar geleden een fase gehad waarin ik de hele dag depressieve films zat te kijken, vooral die van 'einde der tijden' rampenfilms' . Uiteindelijk word de sfeer van zo een vaak slechte rampenfilm gewoon misselijkmakend, en misschien zelfs ongezond.
Af en toe een rampenfilm zien is helemaal niet erg. Mijn favoriet is War of the Worlds, ondanks het hoge drama gehalte. Want ja, je wilt toch drama, spanning en angst zien in een rampenfilm?
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Je moet echt in de mood zijn voor rampenfilms. Ikzelf heb een paar jaar geleden een fase gehad waarin ik de hele dag depressieve films zat te kijken, vooral die van 'einde der tijden' rampenfilms' . Uiteindelijk word de sfeer van zo een vaak slechte rampenfilm gewoon misselijkmakend, en misschien zelfs ongezond.
Af en toe een rampenfilm zien is helemaal niet erg. Mijn favoriet is War of the Worlds, ondanks het hoge drama gehalte. Want ja, je wilt toch drama, spanning en angst zien in een rampenfilm?
Gelukkig zal de ramp van aliens op aarde die ons afmaken als miertjes niet snel gebeuren. En dat de aarde er al over 100 jaar of een miljoen jaar drastisch minder goed bij staat als nu is een zekerheidje die bij het begin van de aarde al vast stond. Rampenfilms doen mij daarom nooit echt veel.
Mischien ook, omdat ik niet gelovig ben en dus niet echt denk dat we een hoger doel nastreven of als soort een onmisbare functie vervullen.
Het einde komt als het er komt en zolang dat niet gebeurt lekker alles uit het leven halen. Kijk niet zo ver vooruit, is zonde.
Skylar_Malfoy
-
- 190 messages
- 78 votes
Rampenfilms zijn ook vaak ongeloofwaardig. Helemaal als het op religie is gebaseerd vind ik een einde-van-de-wereld theorie nergens op slaan (sorry als ik mensen hiermee beledig). Tenzij het wetenschappelijk word bewezen dat een theorie echt waarschijnlijk gaat gebeuren, zal ik niet geloven dat de wereld vergaat.
Dit neemt echter niet weg dat het kijken naar een paar milliard mensen, in angst en op elkaar gekluit als een machteloze mierenhoop, wachtend op het 'einde der tijden', vermakelijk kan zijn.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
spreekt mij totaal niet aan dit genre, ik kijk er dan ook maar 1 of 2 paar jaar van. Alleen echt goede rampenfilms wil ik wel eens kijken. Maar grotendeels kan het mij niet intresseren
huVILEub
-
- 3081 messages
- 537 votes
Rampenfilms hebben het grote nadeel altijd veel op elkaar te lijken. Soms probeert een regisseur op het einde te 'stunten' door het held-personage te laten sterven.
Maar ik bedoel, bij hoeveel films kom je dit tegen: 'Gescheiden man'/'weduwenaar' met kind(eren), kind(eren) zijn bij hem wanneer de ramp plaatsvindt. Kind twijfelt over de vader mag hem niet (en bij twee kinderen is het soms het geval dat het jongste kind zijn/haar vader nog wel mag). Vader doet er alles aan te leven. Ze overleven/sterven als een happy family.
Een rampenfilm is soms wel leuk, maar je moet ze niet te vaak kijken, je gaat namelijk al snel denken nog in de vorige te zitten.
Het wordt tijd voor een revolutie in rampenfilmland maar hoe?
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Misschien een rampenfilm waar de ramp uiteindelijk meer positieve dan negatieve uitkomsten zal hebben?
huVILEub
-
- 3081 messages
- 537 votes
Ja, maar dat is denk ik niet genoeg om het verhaal te veranderen. Waarschijnlijk gaat het dan nog over iemand die de ramp probeert te ontvluchten.
Skylar_Malfoy
-
- 190 messages
- 78 votes
Rampenfilms hebben het grote nadeel altijd veel op elkaar te lijken. Soms probeert een regisseur op het einde te 'stunten' door het held-personage te laten sterven.
Maar ik bedoel, bij hoeveel films kom je dit tegen: 'Gescheiden man'/'weduwenaar' met kind(eren), kind(eren) zijn bij hem wanneer de ramp plaatsvindt. Kind twijfelt over de vader mag hem niet (en bij twee kinderen is het soms het geval dat het jongste kind zijn/haar vader nog wel mag). Vader doet er alles aan te leven. Ze overleven/sterven als een happy family.
Een rampenfilm is soms wel leuk, maar je moet ze niet te vaak kijken, je gaat namelijk al snel denken nog in de vorige te zitten.
Het wordt tijd voor een revolutie in rampenfilmland maar hoe?
- War of the Worlds
- 2012
- The Day After Tomorrow
- Twister
Doel je daarop? 
huVILEub
-
- 3081 messages
- 537 votes
klopt. Het is toch waar dat je dat vaak ziet?
Skylar_Malfoy
-
- 190 messages
- 78 votes
Inderdaad. En eigenlijk slaat het gewoon nergens op. Het komt nogal nep over, omdat het al zo vaak is voorgekomen.
Waarom niet gewoon een doorsnee gezin dat moet overleven? En dan het liefst zo min mogelijk daarvan, want ik moet het niet hebben van al dat gezinsgezeur bij rampenfilms.
Nog beter zou zijn een hoop verschillende mensen in verschillende landen die de ramp anders meemaken.
Frenetic
-
- 203 messages
- 1425 votes
+Knowing 
neforce
-
- 111 messages
- 80 votes
Iemand enig idee of er al weer wat nieuws op komst is in dit genre?
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Ik zoek de film van 11 september. Ging over de kaping, je zag alles gebeuren in het vliegtuig: passagiers die naar hun echtgenoot bellen en ze proberen het vliegtuig over te nemen...
Ik heb gezocht op google maar hij staat nergens..?
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Het plotje wat je opzegt is in heel veel 9/11 films gebruikt
huVILEub
-
- 3081 messages
- 537 votes
Google/imdb gewoon op 9/11 ofzoiets. Misschien vind je nog ergens wat, denk dat we met die beschrijving inderdaad op veel films kunnen uitkomen.
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
Ik zoek de film van 11 september. Ging over de kaping, je zag alles gebeuren in het vliegtuig: passagiers die naar hun echtgenoot bellen en ze proberen het vliegtuig over te nemen...
Ik denk dat je United 93 bedoeld.
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Merci, ben de titel nergens tegengekomen. 
goelian
-
- 217 messages
- 323 votes
Ik ben opzoek naar een leuke tornado-film. Vanavond komt de film: twister, op tv, dus als ik geen betere alternatieve film krijg ga ik die kijken. Maar ik hoop natuurlijk dat jullie een beter alternatief voor mij hebben.
joop1953
-
- 1 messages
- 0 votes
Goedemorgen John Lee Hooker,
De film die je zoekt heet: Flight 93
goede film hoor
gr. joop1953
dlevsapij
-
- 1 messages
- 0 votes
Ik ben op zoek naar een recente rampenfilm, waarbij je kijkt vanuit de camera van een jongere, die de ramp 'toevallig' filmt (meteoriet volgens mij..). Kon hem zelf echt niet vinden..