- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Zuid-Koreaanse film
De Zuid-Koreaanse film
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Aangezien ik op deze pagina nagenoeg alleen maar films uit de 21e eeuw tegenkom, zal ik een lans breken voor de Koreaanse Cinema van de 20e eeuw.
01. Obaltan (1961)
02. Chunmong (Empty Dream, 1965) (niet op MoMe??)
03. Don (1958)
06. Mullebanga (The Water Mill, 1966) (niet op MoMe??)
07. Hyuil (1968)
08. Sibaji (1987)
09. Mabu (1961)
10. Jiokhwa (1958)
Voor alle duidelijkheid, deze films staan allemaal met Engelse ondertiteling op het YouTube kanaal van Korean Film Archive.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
In die kwaliteit hoef ik ze niet te zien..
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Zuid-Korea is een land die bij mij voor dit jaar op de planning staat.
Inmiddels al gezien:
01. 4,0* - Salinui Chueok | Memories of Murder (2003)
02. 3,5* - Gwoemul | The Host (2006)
03. 3,0* - Oldeuboi | Oldboy (2003)
04. 2,0* - Snowpiercer (2013)
En op de planning staan (o.a.):
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom | Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring (2003)
Keurosing | Crossing (2008)
Kimssi Pyoryugi | Castaway on the Moon (2009)
Madeo | Mother (2009)
Sonagi | The Shower (1979)
Plus al het leuks wat op dit forumdraadje valt te ontdekken 
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Leuke planning
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (op mijn herhaallijstje)
Kimssi Pyoryugi
Madeo
zijn stevige aanraders, geniet ervan
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
arno74, niet te missen:
Yeopgijeogin Geunyeo [My Sassy Girl ] (Jae-young Kwak, 2001)
Dogani [Silenced] (Dong-hyuk Hwang, 2011)
Bedankt, klinken allebei goed! Ik heb ze in de planning opgenomen 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Echt een zeer aangenaam filmland waar ik de komende tijd meer aandacht ga aan spenderen. Dankzij Ki-Duk Kim dit land ontdekt, en tot nu toe ontgoochelt het me amper of zelden.
Ki-Duk Kim
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Bin-Jip
Hwal
Seom
Jae-Young Kwak
Jin-Ho Hur
Jee-Woon Kim
De enige twee films die tegenvielen tot nu toe waren Snowpiercer (maar dat is half-Amerikaans en niet authentiek + ga ik bovendien herzien (is opgenomen op TV)) en Sympathy for Lady Vengeance (dat ik in de verkeerde volgorde heb gekeken en dus in de juiste volgorde nog eens ga proberen uitkijken + de regisseur nog eens een kans geven, hoop dat Oldeuboi goed gaat zijn). Ben nog een tijdje bezig met die regisseurs alsook opvallende actrices (Jin Hyun Ju en Je-Yin Son) te volgen, en heb verder nog heel wat dingen aangestreept. Ik ga er me de komende tijd in verdiepen. Zoals onder ander deze film die op mijn korte watchlist staat Biyeolhan Geori
Wat me opvalt is dat er al twee soorten genres zijn, de meer gewelddadige film (dat leuk is om te volgen, ik hou wel van aggresiviteit als het juist gebracht wordt zoals bvb. in A Bittersweet Life), en de rustigere kalme film zoals de Ki-Duk Kim films en de Zuid-Koreaanse romantische films die iets hebben dat de meeste Amerikaanse romantische films niet hebben.
Echt een meester in cinéma maken, die Zuid-Koreanen!
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Waarom zijn Zuid-Koreanen volgens jou meesters in cinema maken? Vrijwel ieder (groot/welvarend) land heeft toch goede cineasten? Vind jij dat Zuid-Korea zich onderscheidt van andere landen? Zie je de genres die je noemt niet in veel landen terug? Al staat Zuid-Korea inderdaad wel bekend om hun gewelddadige films.
Zuid-Korea heeft ook een van de grootste filmeconomieën ter wereld en brengt producties voort die zich kunnen meten met Hollywood, maar of daar ook meestercineasten achter zitten? Zoals ieder land heeft Zuid-Korea uiteraard ook de nodige meer onafhankelijke en arthouse cinema, maar toch niet opvallend meer dan andere landen.
Daarnaast heeft Zuid-Korea naar mijn weten nou niet echt een rijke filmhistorie. De paar oudere films die ik tot nu zag (jaren 60/70) doen vermoeden dat ze nogal achter lagen op andere landen. Zuid-Korea is ook pas later zo welvarend geworden. Wat dat betreft heeft een land als Japan een stuk meer te bieden.
Zelf vind ik de taal heel erg fijn (ben ook gek van K-pop) en geniet ik van de Zuid-Koreaanse mentaliteit zoals die wordt geschetst door regisseurs als Hong Sang-soo. Maar misschien moet ik ook weer eens zo'n goede misdaadfilm opzetten.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Waarom zijn Zuid-Koreanen volgens jou meesters in cinema maken? Vrijwel ieder (groot/welvarend) land heeft toch goede cineasten? Vind jij dat Zuid-Korea zich onderscheidt van andere landen? Zie je de genres die je noemt niet in veel landen terug? Al staat Zuid-Korea inderdaad wel bekend om hun gewelddadige films.
Zuid-Korea heeft ook een van de grootste filmeconomieën ter wereld en brengt producties voort die zich kunnen meten met Hollywood, maar of daar ook meestercineasten achter zitten? Zoals ieder land heeft Zuid-Korea uiteraard ook de nodige meer onafhankelijke en arthouse cinema, maar toch niet opvallend meer dan andere landen.
Daarnaast heeft Zuid-Korea naar mijn weten nou niet echt een rijke filmhistorie. De paar oudere films die ik tot nu zag (jaren 60/70) doen vermoeden dat ze nogal achter lagen op andere landen. Zuid-Korea is ook pas later zo welvarend geworden. Wat dat betreft heeft een land als Japan een stuk meer te bieden.
Zelf vind ik de taal heel erg fijn (ben ook gek van K-pop) en geniet ik van de Zuid-Koreaanse mentaliteit zoals die wordt geschetst door regisseurs als Hong Sang-soo. Maar misschien moet ik ook weer eens zo'n goede misdaadfilm opzetten.
Hmm, ik kan niet oordelen over veel landen, want ik heb amper films gezien, maar van wat ik tot nu toe gezien heb, ligt de algemene kwaliteit in quasi ieder genre een pak hoger dan dat van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, wat niet wil zeggen dat bovenstaande landen geen goede films kunnen maken (anders was ik wel al gestopt met films kijken). Het is alleen anders en gemiddeld gezien minder goed.
Ik ben verder ook niet zo een fan van oude cinema, dus dat geeft niet echt. Misschien geef ik dat ooit wel meer kansen, en er zijn wel bepaalde dingen die ik wil zien, maar voor nu ben ik goed met mijn interesse bij de films na '00 of na '90, en sporadisch eens een klassieker of een oudere film (frans dan). Ik heb ook maar twee ogen, ik kan geen 10 films tegelijkertijd kijken. Momenteel focus ik me dus op wat ik wil, en wat ik het leukst vind.
Verder geeft volgens mij een bepaalde regio wel een aparte unieke stempel. Ik vind Belgische cinéma bijvoorbeeld per definitie al anders dan cinéma van de VS (kijk al naar de toepassing van onze dialecten). En ook de Zuid-Koreaanse cinéma heeft een andere stempel. Andere stijlen, andere technieken en ook geinspireerd door een heel andere cultuur dan de Amerikaanse cultuur. De stilheid van de Ki-Duk Kim's (en van Oechul) heb ik tot nu toe in geen enkele andere film teruggezien, op Su-Ki-Da (en in mindere mate Umimachi Diary) na (en dat is ook al Aziatisch). Ik kan geen vergelijkbaar iets terugvinden in de quasi 500 films die ik gezien heb vanuit de VS.
Bacon
-
- 1012 messages
- 1378 votes
Steeds vaker zie je ook Koreaanse acteurs in Hollywood films en andersom. Deze keer is het de beurt aan Liam Neeson om in een Koreaanse oorlogsfilm te verschijnen:
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Operation Chromite deze film dus. Dit gaat trouwens een erg goed Zuid-Koreaans filmjaar worden (hoop ik). Al drie interessante filmprojecten tegengekomen, die ondertussen op de wachtlijst staan om op de site toegevoegd te worden.
Bacon
-
- 1012 messages
- 1378 votes
Ah, ik wist nog niet dat ie op de site hier was toegevoegd.
Voor wie wil weten welke films komende weken/maanden in de planning staan voor een release in de Koreaanse bioscopen, kan deze link checken: http://www.cgv.co.kr/movies/pre-movies.aspx
Frenetic
-
- 203 messages
- 1425 votes
Ik heb niet veel Zuid-Koreaanse films gekeken. Maximaal 5 stuks denk ik. In dit topic ben ik wel op een paar interessante films gestuit zoals Memories of Murder (2003).
The Host (2006) was een redelijk vermakelijke film kan ik me herinneren.
Verder is Nae-Gal Sal-Beom-I-Da oftewel Confession of Murder (2012) een goede film die mij verrast had. Ik had deze film 4* gegeven. Volgens mij is die in dit topic nog genoemd. Voor de (Koreaanse) thriller liefhebbers zeker een aanrader.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
01. 4,0* - Salinui Chueok | Memories of Murder (2003)
02. 3,5* - Gwoemul | The Host (2006)
03. 3,0* - Oldeuboi | Oldboy (2003)
04. 2,0* - Snowpiercer (2013)
Anderhalf jaar later ziet mijn toplijst Zuid-Korea er zo uit:
01. ( -- ) 4,5* - Do-ga-ni | The Crucible (2011)
02. (01) 4,0* - Salinui Chueok | Memories of Murder (2003)
03. ( -- ) 4,0* - Sonagi | The Shower (1979)
04. ( -- ) 4,0* - Keurosing | Crossing (2008)
05. (02) 3,5* - Gwoemul |The Host (2006)
06. ( -- ) 3,5* - Madeo | Mother (2009)
07. ( -- ) 3,5* - Kimssi Pyoryugi | Castaway on the Moon (2009)
08. ( -- ) 3,5* - Yeopgijeogin Geunyeo | My Sassy Girl (2001)
09. ( -- ) 3,5* - Mong-ta-joo | Montage (2013)
10. ( -- ) 3,0* - Ajeossi | The Man From Nowhere (2010)
En de overige vier die ik uit Zuid-Korea gezien heb:
11. (03) 3,0* - Oudeboi | Oldboy (2003)
12. ( -- ) 2,5* - Janghwa, Hongryeon | A Tale of Two Sisters (2003)
13. (04) 2,0* - Snowpiercer (2013)
14. ( -- ) 1,0* - Akmareul Boatda | I Saw the Devil (2010)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Ik wil de komende tijd eindelijk weer eens wat meer Koreaans gaan zien. Nu heb ik voor mezelf al een aardige lijst titels verzameld, dus wellichtvoegt deze vraag niet veel toe, maar het leek me toch wel een aardige. Voor de mensen met kennis van Koreeanse cinema en die mijn smaak een beetje kunnen inschatten: welke Koreaanse film mag ik dan deze komende maand zeker niet overslaan?!?
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
beavis, wellicht een keuze uit de volgende:
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
goeie tips
alleen Black Republic had ik tot nu toe op mijn lijstje staan
de jaren80 films zal ik zeker opzoeken
de rest van de titels zal ik nog even beter bestuderen... die laatste ziet er bijvoorbeeld uit als iets dat ik helemaal niet leuk zal vinden... 
Bacon
-
- 1012 messages
- 1378 votes
Beavis, misschien is dit ook wat:
3 erg goede films die wel meer aandacht verdienen hier op MM.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Kwon-taek Im ga ik sowieso meer van zien, Revivre stond nog niet op mijn radar!
Peppermint Candy wel, de middelste lijkt me niets voor mij... maar dat MM-gemiddelde is wel hoog!...
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
- Arirang (Ki-duk Kim)
- Asura: The City of Madness ( Sung-su Kim)
- Black Stone (Gyeong-tae Roh)
- Tae Guk Gi: The Brotherhood of War (Je-kyu Kang)
- Breathless (Yang Ik-Joon)
- Joint Security Area (Chan-wook Park)
- A Midsummer's Fantasia (Kun-jae Jang)
Ik zou je dit rijtje willen aanraden. Van een snoeihard gangsterdrama tot een existentiële documentaire.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Breathless heb ik ook in de collectie! maar had ik tot nu toe even over het hoofd gezien, doh.
A Midsummer's Fantasia stond nog niet op mijn radar, lijkt me mooi
Black Stone klinkt intrigerend, maar lastig te vinden, zal wel wat anders van deze regisseur gaan opzoeken
weer goede tips!
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
je kan nooit alles zien tijdens het IFFR 
Korea valt/viel bij mij altijd redelijk snel af als er keuzes gemaakt moeten worden... toch te veel tegenvallende dingen gezien... vooral van die onvermijdbare Sang-soo Hong
Maar er is ondertussen genoeg waar ik hoge verwachtingen van heb en dat wel eens ingehaald mag worden!
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Dogani [Silenced] (Dong-hyuk Hwang, 2011)
Gwanghae: Wangyidoen Namja [Masquerade] (Chang-min Choo, 2012)
Byeonhoin [The Attorney] (Woo-seok Yang, 2013)
Jibeuro Ganeun Gil [Way Back Home] (Eun-jin Pang, 2013)
Seulpeumboda Deo Seulpeun Iyagi [More Than Blue] (Tae-yeon Won, 2009)
Keurosing [Crossing] (Tae-gyun Kim, 2008)
Milyang [Secret Sunshine] (Chang-dong Lee, 2007)
Bomnaleun Ganda [One Fine Spring Day] (Jin-ho Hur, 2001)
Namueopneun San [Treeless Mountain] (So Yong Kim, 2008)
Oechul [April Snow] (Jin-ho Hur, 2005)
at Verhoeven
- Tae Guk Gi: The Brotherhood of War (Je-kyu Kang) vond ik erg tegenvallen.
Het verhaal verzuipt in een aaneenschakeling van geweld.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Kyung-Mook Kim, Kwang-Kuk Lee, Ki-Yong Park en vooral Sun-Woo Jang lijken me ook zeer interessante namen. Maar die ken je waarschijnlijk allemaal wel al
En Café Noir (2009)
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Zuid-Korea niet echt mijn favoriete filmland, maar hier en daar toch wat interessante films. Even los van Ki-duk nog:
1/ Bus, Jeong Ryu-jang (2002) (Drama)
2/ Henjel gwa Geuretel (2007) (Fantasy/Thriller)
3/ Oseam (Animatie)
4/ Nabi (2001) (Scifi/Drama)
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
je kan nooit alles zien tijdens het IFFR 
Korea valt/viel bij mij altijd redelijk snel af als er keuzes gemaakt moeten worden... toch te veel tegenvallende dingen gezien... vooral van die onvermijdbare Sang-soo Hong
Maar er is ondertussen genoeg waar ik hoge verwachtingen van heb en dat wel eens ingehaald mag worden!
Bedoelde ook meer dat je ze niet (meer) leek te kennen. 
Nog wat van mijn (onbekendere) favorieten of films die jou (nog) meer zouden kunnen bevallen:
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Zou van Jang vooral de vroege periode ook zeker meepikken. To You, From Me voldik zelf erg goed, A Petal ook wel. Lovers in Woomuk-Baemi en The Road to the Racetrack destijds helaas gemist op het IFFR, maar die horen daar denk ik ook zeker nog bij.
Verder ben ik ook niet zo thuis in Korea, maar als je Blackstone op je lijst hebt mag Majimak Babsang (2006) ook zeker niet ontbreken.