- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Mockumentary
Mockumentary
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes

Leuk genre. Een mockumentary is een fake documentaire. Het wordt gepresenteerd als een echte documentaire maar is dat niet. Dit genre kent subtiele zwarte komedie elementen.
Zelig (1983) is mijn favoriet in dit genre. Erg grappig en ontzettend knap gemaakt. Sweet and Lowdown, eveneens van Allen, is ook min of meer een mockumentary, en gaat over de fictieve jazzgitarist Emmet Ray.
Relics: Einstein's Brain (1994) zag ik jaren geleden op tv. Ik lag constant in een deuk.
Dan heb je nog films die raakvlakken hebben met de mockumentary. In dit verband zou ik C'est arrivé près de chez vous, Cannibal Holocaust en Blair Witch Project willen noemen.
Lodewijk Crijns maakte er 2: Kutzooi en Lap rouge. Helaas heb ik geen van beide gezien.
Op televisie vond ik 30 minuten van Arjan Ederveen onovertroffen. Mijn zus zag de aflevering met de Drentse boer die neger wou worden. Ze dacht dat het echt was. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Volgens mij heb ik in dit genre alleen Cést Arrivé Près de chez Vous gezien. Die is me wel bevallen.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Die van Einstein's Brain heb ik indertijd ook op tv gezien. Ik vond dat een hele leuke documentaire. Geen moment gedacht dat het fake zou zijn. In werkelijkheid bestaan er nog veel gekkere mensen.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Inderdaad een bijzonder en erg leuk genre.
Einstein's Brain was erg grappig en ook Masterclass van Hans Teeuwen zat goed in elkaar. De leukste mockumentaire die ik tot nu toe heb gezien is echter Forgotten Silver van Peter Jackson over het leven van Colin McKenzie, een vergeten filmmaker.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
In werkelijkheid bestaan er nog veel gekkere mensen.
Je bedoelt de mensen die er in trappen?

Sokolsky
-
- 74 messages
- 2444 votes
F for Fake van Orson Welles is ook een aanrader.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
In het genre zijn er nog Blair Witch, Zusje, This is Spinal Tap, Rudi Schokker huilt niet meer, De Tranen van Castro en The Passionate Eye.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
This is Spinal Tap natuurlijk.
Van dezelfde makers ook A Mighty Wind (over folkmuziek) en Waiting for Guffman (die staat nog op mijn to-see-list).
Ook een geslaagde mockumentary was Series 7: The Contenders [vond ik tenminste].
Hoog op mijn to-see-list staat Incident at Loch Ness met Werner Herzog.
Leuk genre. Ik verbaas me er nog steeds over dat American Movie: The Making of Northwestern geen mockumentary is. Dat was dus wel allemaal echt, [onbegrijpelijk!]
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Forgotten Silver van Peter Jackson is er 1 die ik nog graag wil zien. Verder natuurlijk Blair Witch Project, verder heb ik er geen gezien denk ik.
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13393 votes
This is Spinal Tap natuurlijk.
Van dezelfde makers ook A Mighty Wind (over folkmuziek) en Waiting for Guffman (die staat nog op mijn to-see-list).
Best in Show is ook erg leuk (ook van Christopher Guest).
This is Spinal Tap en Zelig zijn de besten in het genre die ik ken.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
The Rutles: All you need is cash (1978)
This is Spinal Tap
latrat
-
- 264 messages
- 580 votes
The confederate States of A... is ook een interessante.
En borat, he. borat mag niet ontbreken.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
En er zijn films waarbij het onzeker is of het een documentary is of een mockumentary,
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Opération Lune (2002)^ en A Funny Thing Happened on the Way to the Moon (2001)^^, al heb ik beiden niet gezien.
^ When the film was shown to a group of sociology students studying conspiracy theories, many mistakenly believed that this was a sincere and serious film. bron
^^ I am firm believer that we went to the moon, being that my father works for NASA. Even though I think this movie is the biggest piece of crap I have ever watched, the guy who created it has some serious balls. First of all did he have to show JFK getting shot? And how dare he use all those biblical quotes. (user review op imdb)
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Wie is er ook in de Holland Doc 'documentaire' 'Alles voor een lach' getuimd?
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Cloverfield
Trolljegeren
Chronicle
388 Arletta Avenue
Taped
latrat
-
- 264 messages
- 580 votes
Relics: Einstein's Brain zag ik jaren geleden op tv. Ik lag constant in een deuk.
(afbeelding)
Die film is volgens mij wél echt hoor. Nuja. Volgens wikipedia. Of maakt dat deel uit van de mockumentary?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ja dat zou kunnen, maar ik heb artikelen gelezen dat het wel degelijk een mockumentary betreft.
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
IK vond die maar niets.
Wellicht valt de vervolgfilm ook onder dat genre.
The Last Exorcism Part II (2013)
En deze ook wel:
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Wel maar een halve. Het format wordt wel overgenomen, maar men heeft niet te gebruikelijke moeite genomen om het er uit te laten zien als een geloofwaardige doc.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Misschien niet per se noodzakelijk voor het genre, maar ik snap je punt. Maar zijn mockumentaries ook vaak niet zo absurd dat ze moeilijk geloofwaardig te noemen zijn. Jij bedoelt wellicht dat het qua 'vorm' meer richting speelfilm gaat. Zoals ook in Sweet and Lowdown (1999)
Ik heb Mascots nog niet gezien overigens.