- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Scandinavische film
De Scandinavische film
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
De hoogste tijd voor een topic over cinema uit de Scandinavische landen. Ik ben hier zelf een groot fan van. Alles wat ik van Bergman heb gezien was fantastisch, Von Triers Dogville is mijn nummer 1 en het concept van Dogme-95 vind ik sympathiek. De Scandinaviërs snijden menigmaal zware onderwerpen aan en bieden daarnaast vernieuwende vormen. Het leuke taaltje heeft ook nog eens de benodigde charme voor luchtiger films als Jalla! Jalla!.
De films van Moodysson staan hoog genoteerd in de toplijsten, dus die wil ik graag nog zien.
Wat vinden jullie van de Scandinavische cinema?
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Waanzinnig interessant, maar dat komt voornamelijk door die paar regisseurs waar ik enorm fan van ben. Ingmar Bergman natuurlijk, maar ook Lars von Trier is fantastisch, net als Lukas Moodysson. Echt een lijn kan ik wel niet trekken tussen die drie
.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Vond Noi Albinoi tot nu toe de beste Scandinavische film die ik heb gezien.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Eén ding is zeker, voor visuele films moet je niet in Scandinavië zijn. Althans, afgezien van dat ene filmpje uit m'n top 10 
Ben er niet zo over te spreken. Wel aardige films. Moodysson is wel leuk (3*-4* range) maar nooit groots, Von Trier heeft wat leuks met z'n Dogville trilogie (4.5* en 4.5*, maar geen films die ik helemaal wild aan mensen aanraadt), Noi Albanoi is degelijk. En zo zijn er nog wel een paar denk ik.
Verder nogal wat ondermaats werk gezien. Kopps, Jalla Jalla, Festen, Idioterne. Vooral het hele Dogme concept vind ik een totale farce. Druist in tegen zowat alles wat ik zoek in film. Wat klassiekers betreft, Bergman bewijs het te kunnen in Persona, althans, 5 minuten lang dan
. Z'n aardbeienfilm vond ik zo slecht dat ik niet direct sta te springen om meer te zien.
Tot dus ver de enige positie uitschieter : Reconstruction. Echt een film waar ik totaal in kan verdrinken. Visueel prachtig, mooie soundtrack en apart verhaaltje. Eén brok sfeer. Meer van dit, Scandinaviërs 
Ozarklynch
-
- 1317 messages
- 581 votes
Erg aandoenlijke, koddige taaltjes ook. Vooral Deens en Zweeds. Bij momenten nogal gelijkend op het Nederlands maar dan wat lalleriger uitgesproken
.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Ik vergeet natuurlijk het beste dat Scandinavie op filmgebied opgeleverd heeft: de Riget-tvserie
. Heb voor mijn verjaardag de dvd-box gekregen (prachtige box met erg leuke extra's) en ben er nog steeds helemaal wild van. Gigantisch spannend, érg grappig en tussendoor ook zo dramatisch als het maar kan
. De Scandinavische film bij uitstek voor mij, temeer omdat er toch al minstens Denen en Zweden tegelijk in voorkomen. Dansk Jevlar!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
De Scandinaven behoren niet tot mijn favorieten. Peter Stormare is redelijk cool en we mogen de Scandinaven bedanken voor hun accentje in Fargo, maar verder kan ik er weinig boeiend bij ontdekken.
Aan de andere kant heb ik ook hier weer te weinig gezien. Festen was erg sterk, oké, maar Von Triers Dogville vond ik dan weer slap. En dan de twee films die ik van Moodyson gezien heb: Lilja 4-ever was walgelijk slecht en Fucking Amal stelde niet echt veel voor. Van Ingmar Bergman heb ik nog niets gezien. Van Ingrid Bergman wel en die scoort dan weer beter, maar ze heeft hier weinig mee te maken (net zoveel als Stormare en Fargo eigenlijk).
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Eén ding is zeker, voor visuele films moet je niet in Scandinavië zijn.
Het is maar wat je onder 'visuele film' verstaat. Sowieso een beetje een rare term. Ik vind in ieder geval de beelden in Bergmans latere film Fanny och Alexander (en ook in Persona) prachtig. Het kleurgebruik en de belichting zijn heel subtiel, de mise-en-scene bij wijlen briljant (denk aan Emilie en Oscar op diens sterfbed, of het beeld in Persona waar de twee vrouwen in elkaar lijken te vloeien).
Daarbij is Bergman een regisseur die qua thema en stijl elke film weer anders weet te maken. Een mooi voorbeeld zijn de fade-outs naar rood die hij toepast bij Herfstsonaten (volgens mij).
Francois Truffaut over Bergman:
"Consider the cleanness of his images. (...) In his latest films you never see a chance pedestrian; your attention will never be distracted by an extra object in the setting, even a bird in the garden. There is nothing on the canvas except what Bergman (who's anti-pictorial, like all true filmmakers) wants there."
En Woody Allen heeft het helemaal begrepen:
"And finally, above them all, there's Ingmar Bergman, who is probably the greatest film artist, all things considered, since the invention of the motion picture camera."
Tenslotte Bergman zelf aan het woord over cameravoering:
"The more excited, the more raw, horrible, brutal, or elaborate a scene is, the better it is to keep the camera an objective mediant. If the camera gets all excited and begins skipping about all over the bloody place, you lose a lot. It's you, the 'audience', who must feel it, whom it's got to strike. If the camera forces its way between and begins talking about its own emotions, usually it will just get in the way, and prevent you from experiencing anything."
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Tenslotte Bergman zelf aan het woord over cameravoering:
"The more excited, the more raw, horrible, brutal, or elaborate a scene is, the better it is to keep the camera an objective mediant. If the camera gets all excited and begins skipping about all over the bloody place, you lose a lot. It's you, the 'audience', who must feel it, whom it's got to strike. If the camera forces its way between and begins talking about its own emotions, usually it will just get in the way, and prevent you from experiencing anything."
Prachtige quote, kan het er niet meer mee oneens zijn 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Jammer dat jij, in tegenstelling tot Bergman, nog nooit een film hebt gemaakt. 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Best wel ja, al zou ik, afgaande op het MMpubliek, weinig succes oogsten vrees ik 
Toch ben ik benieuwd wat Bergman van een Irréversible zou gevonden hebben. Al zal hij er, gezien z'n generatie filmmakers, ook wel gewoon hoofdpijn van krijgen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Je praat over Bergman alsof hij dood is. Hij leeft echter nog. Wellicht heeft hij Irréversible gezien.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ah, leeft hij nog 
Wie tovert het interview boven ? Iemand die wat weet over Bergman's kijk op moderne cinema ? 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
"Among today's directors I'm of course impressed by Steven Spielberg and Scorsese, and Coppola, even if he seems to have ceased making films, and Steven Soderbergh - they all have something to say, they're passionate, they have an idealistic attitude to the filmmaking process. Soderbergh's Traffic is amazing. Another great couple of examples of the strength of American cinema is American Beauty and Magnolia."
[On Godard] "I've never gotten anything out of his movies. They have felt constructed, faux intellectual and completely dead. Cinematographically uninteresting and infinitely boring. Godard is a fucking bore. He's made his films for the critics. One of the movies, Masculin, féminin, was shot here in Sweden. It was mind-numbingly boring."

Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
omg
. Wie oh wie is hier de "fucking bore" 
Opvallend toch dat het eigenlijk allemaal recente "klassieke" cinema is.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Misschien is er een Bergman fanaat die nog meer van zijn smaak weet?
Dacht btw ook dat die dood was
Niet dat het erg veel uitmaakt want hij maakt al 20 jaar tv stuff zo te zien aan IMDB.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Ik ben opgegroeid met boeken en verfilmingen van Astrid Lindgren, genegenheid voor de Scandinavische taal en cultuur is mij met de paplepel ingegoten.
Later ontdekte ik dat Zweden 's werelds grootste regisseur herbergt. Uit Noorwegen en Finland heb ik niets gezien (beetje inactief ook, misschien een kaurismaki als enige wapenfeit??); Denemarken daarentegen spuugt flink wat mooie dramafilmpjes uit.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Misschien is er een Bergman fanaat die nog meer van zijn smaak weet?
Dacht btw ook dat die dood was 
Het enige dat ik van hem weet is dat hij een prive filmzaal heeft in zijn huis en dat hij van over de hele wereld alle nieuw uitgekomen films toegezonden krijgt. Of hij ook daadwerkelijk de hele dag films zit te kijken weet ik niet, maar het is wel een mooi idee
.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Compleet mijn mening. Bovendien ook een heel naar mens.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Volgens IMDB zijn de drie favoriete films van Bergman: Utvandrarna, La Dolce Vita (hoewel op een andere site Amarcord wordt genoemd bij Fellini) en Les Vacances de M. Hulot. Toch niet echt 'klassiek' te noemen.
Nog een prachtig citaat over Tarkovsky:
"When film is not a document, it is dream. That is why Tarkovsky is the greatest of them all. He moves with such naturalness in the room of dreams. He doesn't explain. What should he explain anyhow? He is a spectator, capable of staging his visions in the most unwieldy but, in a way, the most willing of media. All my life I have hammered on the doors of the rooms in which he moves so naturally. Only a few times have I managed to creep inside. Most of my conscious efforts have ended in embarrassing failure—The Serpent's Egg, The Touch, Face to Face and so on."
Heel vreemd dat een topic over Scandinavische film zo snel omslaat in een topic over Bergman. 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Goed idee dus om de Bergman discussie voort te zetten in Ingmar Bergman
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Uit Noorwegen en Finland heb ik niets gezien (beetje inactief ook, misschien een kaurismaki als enige wapenfeit??); Denemarken daarentegen spuugt flink wat mooie dramafilmpjes uit.
Welke zoal?
Ozarklynch
-
- 1317 messages
- 581 votes
Zelf denk ik dan aan een Elsker Dig for Evigt, of Sånger från Andra Våningen.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Of bijvoorbeeld Brødre. Over Reconstruction hoor en lees ik voornamelijk positieve berichten, wil die dan ook graag zien.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Reconstruction is toch meer een mysterie/romantiek. Verder wel een aanrader natuurlijk 
Ozarklynch
-
- 1317 messages
- 581 votes
En ook nog eens met Nikolaj Lie Kaas wiens spel ik enorm waardeer.
*Zet Reconstruction bovenaan het lijstje -nog te zien films-
.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Elsker dig for evigt, Reconstruction en Brødre behoren tot de beste Europese films van de laatste jaren en inderdaad niet geheel toevallig met Nikolaj Lie Kaas, de meest charismatische acteur in Europa.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Is die Elsker dig for evigt eigenlijk wat voor mij ? Kwam er daarnet ook al bij terecht, en de poster stond mij op zich wel aan. Maar da's vaak nogal een wankel uitgangspunt.
Ozark : dat ik jou die nog niet aangeraden heb. Volgens mij wel een film voor jou 
Ozarklynch
-
- 1317 messages
- 581 votes
Goh, moeilijk te voorspellen of je hem goed gaat vinden Onderhond. Hij wist bij mij in ieder geval de juiste snaar te raken. Ook worden veel gevoelens non-verbaal overgebracht. Denk dat, dat je alleszins wel ligt.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Sånger från Andra Våningen aka Songs from the Second Floor mag ook wel genoemd worden in dit topic imo.