- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Verweven verhalen (mozaïekfilms)
Verweven verhalen (mozaïekfilms)
Esteban
-
- 3606 messages
- 1826 votes
Het lijkt ondertussen wel een genre op zich geworden. Verstrengelde films, verweven verhalen, mensen die onrechstreeks of net rechtstreeks door toeval met elkaar in contact komen... Vaak volgen we diens problemen van dat moment en de invloed van die ontmoeting. Kortom, welke al dan niet geslaagde films horen nog in dit rijtje? (enkele die me meteen te binnen schieten)
- 11:14
- 21 Grams
- Amorres Perros
- Any Way the Wind Blows
- Crash
- Intermission
- Lantana
- Magnolia
...
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Atlas: All The Weight Of The World
en natuurlijk de soort-van moeder aller "meersporen-" of "mozaiekdrama's" Short Cuts, al maakte Altman eerder al Nashville dat ook zo'n structuur schijnt te hebben.
Fred Neil
-
- 251 messages
- 188 votes
Deze schieten me zo te binnen:
Thirteen Conversations About One Thing
All the Rage (it's a rage)
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Bij Kicks (2007):
Ze hebben te overduidelijk Crash na willen doen gezien de vertelstructuur
Volgens mij was men al met deze film bezig voor CRASH in de bios was. Je verdere kritiek hoor ik meer om me heen. Zal snel eens gaan.
Teemong
-
- 21 messages
- 129 votes
In dat geval hebben ze heel goed naar 21 Grams en Amores Perros gekeken denk ik.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
En die keken weer naar Magnolia die weer keek naar een aardig deel van het ouevre van Robert Altman (die het volgens mij ook niet uitvond). Wat was eigenlijk de eerste film met zo'n verhaalstructuur? Weet iemand dat?
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Wat was eigenlijk de eerste film met zo'n verhaalstructuur? Weet iemand dat?
La Règle du Jeu ? 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Nee toch? Dat is toch gewoon een ensemblefilm?
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Je zegt het zelf. La Règle du Jeu is een ensemblefilm waar verschillende verhaallijnen door elkaar lopen. Meneer A houdt van mevrouw B. Tegelijkertijd is mevrouw B getrowd met meneer C die weer een affaire heeft met mevrouw D etc. Het drukke sfeertje, veel drukke en levendige personages, veel gepraat, dat is typisch Renoir.
Altman was sterk beïnvloed door Renoir. En P. T. Anderson was/is op z’n beurt weer sterk beïnvloed door Altman en Renoir.
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Dat is meer Gosford Park, ik doelde eigenlijk veel meer op Short Cuts (om in latere Altman-films te spreken). Dus niet zozeer een ensemblefilm die vanuit een centraal punt uitgaat (zoals een feest of zoiets) en dan steeds andere personages om dat centrale punt volgt, maar meer een film die verschillende veel losser staande verhalen heeft die elkaar af en toe (en soms maar een heel klein beetje) raken (en/of uiteindelijk samenkomen). Dat vind ik een vrij essentieel verschil.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik denk toch dat starbrightboy duidt op films als Magnolia, waarin veel personages gevolgd worden die uiteindelijk elkaars leven raken. Zo'n film is Renoir's film niet. Eens? 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik denk zelfs dat je het concept kunt herleiden tot Griffith's Intolerance (1916). 4 verschillende verhalen die zich weliswaar in 4 verschillende era's afspelen, maar die uiteindelijk vooral thematisch samensmelten. Maar Short Cuts is toch eigenlijk echt het vroegste voorbeeld dat ik ken wanneer het om dit specifieke concept gaat.
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Bij Kicks (2007):
Ik heb 'm helaas nog niet gezien, maar Altmans Nashville misschien? Of is dat meer een ensemblefilm?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ook niet gezien. xgogax is hier de Altman-kenner. 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ik denk toch dat starbrightboy duidt op films als Magnolia, waarin veel personages gevolgd worden die uiteindelijk elkaars leven raken. Zo'n film is Renoir's film niet. Eens?

Niet mee eens.
In La Règle du Jeu volgen we toch ook verschillende personages. Wij volgen het leven van de piloot die verliefd is op de adellijke vrouw X. Zij heeft weer een bediende die getrouwd is met een man die werkzaam is bij de echtgenoot van de adellijke vrouw X. Die bediende heeft een affaire met het personage dat Renoir speelt. En zij (bediende) flirt tegelijkertijd met iemand van dat vakantiehuisje. Het personage van Renoir is een vriend van de piloot en de adellijke vrouw X, en is ook stiekem verliefd op haar. En Als dit geen ensemblefilm en als we dan geen verschillende personages volgen, dan weet ik het ook niet meer.
Alleen op een wat kleinere schaal en kortere periode, maar het concept is hetzelfde.
The Long Goodbye, MASH, Nashville, Short Cuts etc. hebben allemaal zo'n mozaïekstructuur als La Règle du Jeu
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Nee, zoals je het uitlegt toch echt niet. Een ensemblefilm is het natuurlijk wel, maar het is duidelijk niet wat ik bedoel. Ik vind de structuur van Short Cuts duidelijk anders. (ik zou eigenlijk nu een tekening willen maken om mijn punt te verduidelijken
)
Dit mag wel naar een forumtopic trouwens.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Alleen op een wat kleinere schaal en kortere periode, maar het concept is hetzelfde.
Het is ook een ensemblefilm, maar sb duidt op een ensemblefilm met een speciaal concept waarin we afzonderlijke verhalen en personages volgen die, wat dan achteraf pas blijkt, uiteindelijk iets met elkaar te maken hebben/elkaars paden kruisen. Bij Renoir is dit niet het geval. Daar hebben ze al meteen contact.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Meest belangrijke is dat alle verhaallijnen aan het einde samenkomen?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dan is Intolerance dus duidelijker. Daarin wordt gecrosscut met 4 verschillende verhalen die elkaar dus uiteindelijk thematisch raken. (en elkaar niet letterlijk kunnen raken omdat de verhalen zich in verschillende tijden afspelen) 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Meest belangrijke is dat de alle verhaallijnen aan het einde samenkomen?
Ik denk iig dat sb dat bedoelde. 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
In La Règle du Jeu gebeurt dat toch ook, of ben ik gek aan het worden. Al dat geflirt etc. loopt toch uit op de moord op de piloot (per toeval). En alles komt weer samen.