- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
(weer)Goedbedoeld amateurisme zo te zien
Ja het is wel jammer dat de hedendaagse western vaak niet meer is dan dat, en dat het eerder regel is dan uitzondering.
Ik kan het mis hebben, maar ik heb het idee dat er momenteel een dip is in de productie van promintente, creatieve en kwalitief hoogstaande westerns. Durven filmmaatschappijen hun vingers er niet meer aan te branden?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Zelf denk ik dat het vooral te wijten is aan een gebrek aan goede verhalen.
Ze maken het zichzelf soms te gemakkelijk met remakes van bekende westerns, al vallen die doorgaans in het niet bij de originele films.
De TV weet er beter weg mee.
De (mini)series doen het goed.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Probleem is ook dat westerns vaak midbudget zijn en het een tijdje terug was dat er een echt succes had. Midbudget films beginnen uit te sterven. Er wordt flink geïnvesteerd en flink verdiend aan Marvelspul dat honderden miljoenen kost en er is vaak nog wel financiering voor films met lage budgetten en daardoor relatief weinig risico te vinden. Maar de categorie er tussen heeft het heel lastig nadat een paar jaar terug letterlijk bijna alle films in die hoek flopten. Films met budgetten van 15-50 miljoen zeg maar. Die hebben het erg zwaar.
Zonde ook wel want westerns zijn erg geschikt als reflectie op het heden. Ik denk dat de redding moet komen (voor bioscoopfilms) van beneden. Een eigenzinnige regisseur die zich aan een goede lowbudget western waagt.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Voor wie de serie Yellowstone graag wil zien .
Deel 1 en 2 zijn los te koop op Blu -Ray of dvd .
Ook is er een Blu- Ray waar de beide delen op staan regio B maar geen NL subs.
Deze zijn te koop bij Zavvi maar ook bij Bol.com hier betaal je echter bijna twee keer zoveel als bij Zavvi.
Waar dat behoorlijke prijs verschil inzit is mij een raadsel.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Er zijn vandaag meerdere westerns gebaseerd op de boeken van Karl May toegevoegd aan het aanbod van Netflix:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Old Henry (2021) - Official Trailer (HD) - YouTube - tinyurl.com
Voor meer info zie
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Een vergelijkend overzicht van films over Wyatt Earp (maar niet álle)
The Best Portrayals Of Wyatt Earp On Screen Ranked - YouTube
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Nicolas Cage is een acteur waarvan je misschien wel niet zo snel verwacht dat hij in een western te zien zou zijn ,
Zoals het er nu naar uit ziet is hij binnenkort te zien in twee films die zich in het wilde westen afspelen.
zie hieronder de links voor meer info.
Nicolas Cage to Star in Frontier Epic ‘Butcher’s Crossing’ – The Hollywood Reporter - tinyurl.com
Nicolas Cage to Star in Western Film ‘The Old Way’ – The Hollywood Reporter - tinyurl.com
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Hier moet je wel even voor gaan zitten 
Hoeveel van die series hebben jullie gezien?
Enkele afleveringen tellen al mee.
40 Clasic TV Western Series Intros. Take trip down memory lane! - YouTube
Ik tel er in totaal slechts 36, eigenlijk 35, want The Lone Ranger zit er twee keer tussen.
De Tune van Hop-Along Cassidy is niet die van de TV serie.
Van de 35 heb ik er 5 nooit gezien.
De enige twee die mij daarvan nog zouden interesseren zijn Colt 45 en Law Man.
Een lijst van TV westerns die hier niet bij staan zou zeker net zo lang worden, of langer. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Goed om te zien dat er weer westerns gemaakt worden.
Voor mij hadden die niet met Cage hoeven te zijn, want die zie ik helemaal niet graag, maar wie weet gaat ie ons verrassen.
Het zullen alvast niet weer van die "C"-producties worden, dat lijkt me wel duidelijk.
"Butcher's Crossing" is in ieder geval al een beroemd boek.
Point of View
-
- 160 messages
- 888 votes
Persoonlijk heb ik niet zoveel met moderne westerns, of western-series. Wat niet wegneemt dat ik het met starbright boy eens ben dat westerns zich prima lenen voor maatschappelijke reflectie. Ik denk alleen dat onze huidige samenleving te complex is voor het wat rigide western-genre om daar een adequate weerspiegeling van te geven. Een serie zoals Boardwalk Empire lukte dat bijvoorbeeld veel beter.
Daarnaast denk ik ook dat, wat westerns betreft, alle goede verhalen wel zo'n beetje verteld zijn. De laatste kwalitatief hoogstaande western is, wat mij betreft, Unforgiven (1992), en wat me daaraan zo bekoorde was juist het deconstructivistische karakter: Clint Eastwood presenteerde in deze film een combinatie van al zijn eerdere western-personages, en onttakelde deze. En passant plaatste hij kanttekeningen bij zaken zoals geweld, mythevorming en de waarde van een leven. Een gedurfde zet die, naar mijn smaak, een meesterlijke film opleverde.
Maar ik geef toe: series zoals Deadwood of Justified heb ik niet gevolgd, dus in zoverre kan ik daar weinig over zeggen. En ik laat moderne westerns zoals Harley Davidson & the Marlboro Man (1991), Gran Torino (2008) en het uitstekende Hell or High Water (2016) even buiten beschouwing. Ook omdat discutabel is in hoeverre je deze films werkelijk als western kunt classificeren, hoewel er ontegenzeglijk genre-elementen in verwerkt zijn.
Wat ik wel vreemd vind is dat een western zoals Johnny Guitar (1954), die binnenkort op bluray verschijnt bij Eureka / Masters of Cinema, op MM een zeer gemiddelde score krijgt. Zou dat liggen aan de leeftijd van de film? Of gewoon aan het feit dat westerns niet ieders 'cup of tea' zijn? Terwijl, zeker voor die tijd, Nicholas Ray een meesterlijke film afleverde die niet alleen veel genreconventies verruimde, maar ook nog eens een puntig commentaar leverde op hetgeen er in de toenmalige VS gaande was (de zgn. 'Red Scare'). Films van dat soort kaliber worden tegenwoordig helaas nog maar zelden gemaakt.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Wij zitten duidelijk op een ander spoor wat westerns betreft.
Geen probleem hoor, iedere cowboy draagt er twéé
Alle respect voor jouw visie trouwens.
Ik ben zelf geen liefhebber van de "duistere" soort van westerns.
Die vind ik vaak slecht verteerbaar.
Ik moet er niet aan denken dat de duizenden westerns die ik in mijn leven gezien heb zo zwaar van aard geweest zouden zijn.
Dat had ik nooit gehaald als liefhebber van het genre.
Aan onttakeling van de western heb ik totaal geen boodschap.
Waarom kapotmaken waar je van houdt?
Ik zie toch liever een "held" waar ik naar op kan kijken dan een "bastaard" (vandaar wellicht mijn afkeer van vele spaghettiwesterns)
Misschien zijn alle "goede"verhalen wel verteld, maar het is wat mij betreft net als met voetbalfans, ik krijg er nooit genoeg van.
Ook niet van de voorspelbare verhalen, zolang de juiste ingrediënten maar aanwezig zijn.
De juiste sfeer en cast zijn bepalend.
Een wat realistischere western van tijd tot tijd is oké voor mij, maar doe mij verder maar de "sprookjesversies".
(Dat gaat wat mij betreft ook op voor ridderverhalen)
Ieder zijn ding, er is keuze genoeg, en die is gelukkig vrij. 
Point of View
-
- 160 messages
- 888 votes
Bedenk ineens dat er ook nog recente westerns zoals Meek's Cutoff (2010), The Homesman (2014) en Hostiles (2017) gemaakt zijn. Stuk voor stuk prima films, hetgeen bewijst dat het genre dus nog zeker niet dood is.
Point of View
-
- 160 messages
- 888 votes
Wij zitten duidelijk op een ander spoor wat westerns betreft.
Geen probleem hoor, iedere cowboy draagt er twéé
Alle respect voor jouw visie trouwens.
Ik ben zelf geen liefhebber van de "duistere" soort van westerns.
Die vind ik vaak slecht verteerbaar.
Ik moet er niet aan denken dat de duizenden westerns die ik in mijn leven gezien heb zo zwaar van aard geweest zouden zijn.
Dat had ik nooit gehaald als liefhebber van het genre.
Aan onttakeling van de western heb ik totaal geen boodschap.
Waarom kapotmaken waar je van houdt?
Ik zie toch liever een "held" waar ik naar op kan kijken dan een "bastaard" (vandaar wellicht mijn afkeer van vele spaghettiwesterns)
Misschien zijn alle "goede"verhalen wel verteld, maar het is wat mij betreft net als met voetbalfans, ik krijg er nooit genoeg van.
Ook niet van de voorspelbare verhalen, zolang de juiste ingrediënten maar aanwezig zijn.
De juiste sfeer en cast zijn bepalend.
Een wat realistischere western van tijd tot tijd is oké voor mij, maar doe mij verder maar de "sprookjesversies".
(Dat gaat wat mij betreft ook op voor ridderverhalen)
Ieder zijn ding, er is keuze genoeg, en die is gelukkig vrij.
Klopt Brix, wij kijken idd verschillend naar westerns. En dat is natuurlijk prima
Maar persoonlijk zie ik het plaatsen van kanttekeningen bij de western, of het verruimen van haar conventies, niet als het kapotmaken ervan. Integendeel, ik zie het juist als met een nieuwe of scherpere blik kijken naar datgene wat je denkt te kennen. Om er dan, net zoals jij, nog meer van te kunnen gaan houden. Juist daarom vind ik spaghetti-westerns (vooral die van Leone en Corbucci) ook heel erg interessant, omdat ze een eigen invulling geven aan het genre. Trouwens: ook de meer traditionele westerns (Ford, Hawks) leveren soms scherpe observaties: The Searchers (1956), Sergeant Rutledge (1960). Maar je hebt gelijk: ieder heeft zijn/haar voorkeuren. En daar is niets mis mee.
PS: mocht je 'm nog niet kennen: The Shootist (1976), de laatste film van John Wayne, is een klasse film!
En een goed voorbeeld van hoe er een meer vrije invulling kan worden gegeven aan het genre zonder dit tekort te doen of neer te halen.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ziedaar, toch een aantal overeenkomsten
Namelijk onze waardering voor "The Shootist", "The Searchers", "Sergeant Rutledge(met de schitterende Woody Strode, een van mijn favoriete acteurs)
"The Homesman" en "Hostiles""zijn ook goed te doen.
Ik ben geen Wayne fan, maar zie meerdere films met de man wel graag.
"The Shootist" is een van mijn Wayne favorieten.
Point of View
-
- 160 messages
- 888 votes
Zo zie je maar weer, misschien kijken we verschillend naar het genre, maar we houden wel vaak van dezelfde films
Als je zegt dat Woody Strode één van je favoriete acteurs is, dan ken je misschien Keoma (1976) - IMDb ook wel?
Strode speelt in deze spaghetti-western van Enzo G. Castellari een sterke bijrol, naast Franco Nero.
Woody Strode was trouwens zeker een talentvol acteur, al kreeg hij maar weinig keren kans om zo te schitteren als in Sergeant Rutledge. Desondanks heeft de man indrukwekkende films op zijn palmares staan.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Brix wat Nigolas cage betreft Heb wel een paar films van hem .
Vooral zijn oudere films kan ik nog wel waarderen zoals Red Rock west.
Ben wel benieuwd hoe hij het ervan af brengt in het western genre.
Leuk om al die oude westernseries voorbij te zien komen.
Het grootste gedeelte heb ik er niet van gezien denk ook niet dat het er ooit nog van komt .
Mijn voorkeur gaat uit naar speelfilm daarvan heb ik er nog genoeg van die ik wil zien.
Wel volg ik de serie Yellowstone en hoop dat het lukt om ook de serie Y:1883 te kunnen volgen .
Van de serie Y;1883 zijn pas een paar foto's van de set vrij gegeven.
Volgens mij hier op MM al een keer voorbij gekomen .
Maar voor wie dit ontgaan is binnenkort op Netflix een nieuwe western film
The Power of the Dog | Official Teaser | Netflix - YouTube - tinyurl.com
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dank voor de filmtips.
Cumberbatch in een western!
Dat is wel héél apart.
Die baard maakte hem bijna onherkenbaar voor mij.
Die mag ie laten staan, want hij ziet er zo 100% beter uit
Y1883 zegt mij zo gauw niets, maar met Sam Elliott zal het zeker wel de moeite waard zijn lijkt mij.
Ik begrijp je keuze voor speelfilms wel.
Toch is mijn ervaring dat veel westernseries dikwijls betere verhalen (en sfeer) opleveren dan wat er tegenwoordig gemaakt wordt aan speelfilms op western gebied.
(Om het nog niet eens over de acteurs te hebben)
Ik heb nog veel op mijn wensenlijst staan op dat gebied.
Ik vrees dat de tijd om dat allemaal te kunnen bekijken mij niet resteert, maar alles is meegenomen 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Wyatt Earp blijft de film/TV-makers inspireren.
De Australische acteur Travis Fimmel heeft zich nu op het personage "gestort".
Een nooit eerder geziene benadering, in de stijl van Sergio Leone, blijkt uit dit IMDb nieuws >
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
De aankomende serie Y:1883 of ook wel 1883 genoemd begint er steeds interessanter uit te zien .
Zo is bekend geworden dat Billy Bob Thornton er ook in te bewonderen is .
Zie hier voor wat meer info al is het nog niet helemaal duidelijk hoe Thornton zijn rol ingevuld zal worden .
Yellowstone Prequel 1883 Adds Billy Bob Thornton to the Cast - The News Motion - tinyurl.com
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Hier een top lijstje met Native american western movies.
Misschien dat we in het verleden al eens zo een lijstje gemaakt hebben.
Maar intussen weer wat nieuwe films gezien waar indianen een belangrijke rol in hebben.
Dus tijd voor een update .
Voor mij lastiger dan een lijstje met beste westerns om te maken.
Omdat het moeilijk blijft bij sommige films waar de grens ligt op het thema Native western.
Zo had ik mijn twijfels of Jeremiah Johnson er wel of niet in zou zetten .
The Last wagon ook twijfelachtig weet dat er ook indianen in voor komen maar weet de film niet goed meer voor de dag te halen .
Deze staat dan ook niet in het lijstje ook al heeft deze western 4 sterren .
A man called horse waar je niet aan hoeft te twijfelen of het een indianen film is.
komt er niet in voor omdat deze bij mij 3 sterren heeft.
Het lijstje van 15 zijn dan ook films met 3.5 ster of hoger.
1.Dances with wolves ( 1990 )
2.The Searchers (1956)
3.Hostiles (2017)
4.Bury My Heart at Wounded Knee (2007)
5.Geronimo : an American Legend ( 1993 )
6. Jeremiah Johnson (1972 )
7.Last of the Dogmen ( 1995 )
8.Devil's Doorway (1950)
9.Ulzana's raid ( 1972 )
10.Little Big Man ( 1970 )
11.Broken Arrow ( 1950 )
12. Apache ( 1954 )
13. Into the West ( 2005 )
14. Last of the Mohicans ( 1992 )
15. Black Robe ( 1991 )
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Een pracht van een action shot van Allan "Rocky"Lane, bijgenaamd "Republic's Action Ace".
Zijn westerns waren de meest actie-rijke van de befaamde western studio Republic Pictures.
Ik heb ze allemaal in mijn DVD collectie.
Af en toe komt er weer eens een in mijn DVD speler terecht.
Terug naar (helaas) vervlogen tijden.
"Rocky Lane" was in mijn jeugdjaren mijn onbetwiste favoriet onder de "matinee western" acteurs.
Zijn outfits spraken mij ook het meest aan.
Doorgaans geen overbodige versiersels zoals bij de andere populaire B-western acteurs in die dagen.
En wát een stem had die kerel!
Hij zong weliswaar niet in zijn westerns, maar die bariton maakte indruk.
Je kon hem later ook horen als de stem van het sprekende paard "Mister Ed", in de befaamde TV serie.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Hier een leuk artikel over Eastwood waarin besproken word wat zijn favorieten westerns zijn .
Wat mij betreft een mooie top 10.
Zie hieronder de link voor meer info .
inderdaad een fraai plaatje van Rocky Lane.
Zelf nog niet zoveel gezien van Lane .
Maar de westerns die ik van hem gezien heb zijn de moeite waard .
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
MM heeft hier vandaag ook al de nodige aandacht aan gegeven.
Voor wie het ontgaan is .
Er is goed nieuws de prachtige serie Yellowstone is nu ook beschikbaar in Nederland.
Deze is morgenavond te bewonderen op Spike tv om 20.30 .
Spike is te vinden op Ziggo kanaal 16 en Kpn op kanaal 13.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Jeymes Samuel, director of Netflix's The Harder They Fall, talks about working withJay Z to reimagine the Western genre he grew up loving. From the soundtrack to the cast, which includes Regina King, Idris Elba, Jonathan Majors and many more, he aims to see beyond the genre's narrow scope.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Uit een interview met Audie Murphy in 1969 (enkele jaren voor zijn dood (1971)
Triest, ondanks de positieve benadering die hij erin probeerde te leggen.
In realiteit is zijn oorlogstrauma nooit voorbij gegaan, en heeft hij er zwaar onder geleden.
“In the war, we forgot how to live.
Since the war, all these years in Hollywood, I’ve lived an unreal life.
The war and the movies gave me a great deal, but they also took a great deal from me.
I’ve had tough times, but I found out I wasn’t afraid of dying so why should I be afraid of living?
I don’t know how to be scared, do you know that?
Since the war, nothing scares me and nothing excites me.
What is there in this life that compares to a battle for excitement?
What does money mean when a guy who can’t act makes a hundred grand a film?
Hell, someone could throw a million dollars in my lap today and I’d say, ‘What the hell is this for?
Well, it was good for me being flat broke.
It was good for me being hurt. It rekindled my spirit. It made me want to fight back.
It made me want to begin living again."
[url=https://imgbb.com/[/url]
Een nadenkelijk gestemde Murphy in "The Unforgiven"(1960)
Audie's laatste film, 1969 (waarin hij de rol van Jesse James speelde)
Bizar genoeg met de titel "A Time For Dying".
Tevens de laatste western van regisseur Budd Boetticher.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Those were the days...
Roy Rogers (met een van zijn Triggers, waarschijnlijk "little Trigger") ontmoet zijn fans.