• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.003 actors
  • 9.371.495 votes
Profile

De western

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

TerryA, bedankt voor de tips!

DJANGO En SHALAKO heb ik volgens mij wel eens op de Duitse tv gezien.

Had misschien ook een Top-50 kunnen maken.

'Day of the Outlaw' inmiddels binnen en ook gezien, die komt op plaats #08 op m'n Western-Top40 en de anderen schuiven dus door.

Vorige week bij DVDPacific de Westerns 'The Man with the Gun' en 'Only the Valiant' besteld.

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Er zijn best wel een aantal films van John Wayne die ik waardeer (Hondo, The man who shot Liberty Valance), maar toch erger ik mij vaak aan zijn manier van spelen; meestal speelt hij een zelfde soort type en ik heb het idee dat Wayne gewoon zichzelf speelt. Oftewel, er zit weinig acteur in hem, hij kan maar één rol spelen. Nu lees ik op Wikipedia dat hij dat zelf ook eens gezegd zou hebben (wat er van waar is?).

Misschien dat ik tegen een paar zere benen aanschop, maar toch maar even een stelling:

-Films met John Wayne zouden beter af zijn als een andere acteur de hoofdrol zou hebben gekregen.

Nu zijn er ook nog films die ik niet gezien heb van Wayne, misschien zit daar nog een pareltje tussen?

De Mees

• 558 messages
  • 64 votes

Deze misschien?

(afbeelding)

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Die heb ik al wel, maar nog niet gekeken. Dat gaat dus deze week gebeuren. Bedankt voor de tip.

De Mees

• 558 messages
  • 64 votes

Heb deze al 3 maal gezien. Richard Boone en Jonh Wayne geweldig!

Richard Boone ook met Paul Newman in "Hombre" ook geweldig.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Barfly wrote:

Er zijn best wel een aantal films van John Wayne die ik waardeer (Hondo, The man who shot Liberty Valance), maar toch erger ik mij vaak aan zijn manier van spelen; meestal speelt hij een zelfde soort type en ik heb het idee dat Wayne gewoon zichzelf speelt. Oftewel, er zit weinig acteur in hem, hij kan maar één rol spelen. Nu lees ik op Wikipedia dat hij dat zelf ook eens gezegd zou hebben (wat er van waar is?).

Soms heeft Wayne zich voor een andere Western nog niet eens omgekleed....

Wayne 'pareltjes' zijn voor mij RED RIVER en THE SEARCHERS, misschien nog HONDO, maar verder....

By the way, Wayne's THE COWBOYS: voor 't eerst een fatsoenlijke transfer: Blu-ray (regio-vrij ).

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik vind Rio Bravo tot nu toe Wayne's hoogtepunt. Al spelen Brennan en Martin in die film nog beter.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

The Searchers en Rio Bravo zijn de enige twee parels met Wayne die ik ben tegengekomen. Zou de film ook geen goed doen als een ander zijn rol vervulde. In veel andere Wayne-films is hij best vervangbaar. Stagecoach zou je trouwens ook eens mee moeten pikken.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

The One Ring wrote:

Ik vind Rio Bravo tot nu toe Wayne's hoogtepunt. Al spelen Brennan en Martin in die film nog beter.

Wayne speelt niet, hij IS bijna altijd Wayne.

'Rio Bravo' is widescreen, dat vind ik eigenlijk een must bij Westerns. Landschappen komen dan veel beter uit.

Wat betreft "Brennan": de Brennan-Western BRIMSTONE wacht op approval.

(afbeelding)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Goodfella_90 wrote:

The Searchers en Rio Bravo zijn de enige twee parels met Wayne die ik ben tegengekomen. Zou de film ook geen goed doen als een ander zijn rol vervulde. In veel andere Wayne-films is hij best vervangbaar. Stagecoach zou je trouwens ook eens mee moeten pikken.

Heb je het tegen mij? Stagecoach heb ik al gezien en goedgekeurd namelijk. In The Man Who Shot Liberty Valance is Wayne overigens ook prima te pruimen.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Tegen Barfly, jou heb ik op westerngebied niet zo veel meer te vertellen.

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Stagecoach heb ik gezien, maar dat is geweest voordat ik mij hier aanmeldde. Geen idee meer wat ik er van vond.

En er zijn wel goede films met Wayne te vinden. Dat kan ook haast niet anders als je in zoveel westerns te zien bent geweest.

Wat ik gewoon jammer vind is dat ik me in het merendeel ervan erger aan zijn eenzijdige aanpak.

Het kan ook gewoon zijn dat zijn stijl me niet zo aanspreekt natuurlijk.

Zo ben ik ook niet zo weg van de westerns waarin het gaat over de burgeroorlog tussen de Unie en de Confederatie.

Verder hoeft een western voor mij niet ingewikkeld in elkaar te steken. Gelukkig maar, want dan zou ik snel zijn uitgekeken op het

genre.

(Stagecoach zal ik, net als Big Jake, weer eens proberen op te snorren)

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Nogmaals, de écht uitstekers zijn Rio Bravo en The Searchers.

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Rio Bravo heb ik staan op 3,5*. Dat vond ik in ieder geval een prettige western, nog eens herzien dan maar waarom ik hem evt. hoger zou moeten inschatten.

The Searchers staat op mijn verlanglijstje... wachtend op mijn verjaardag, Sinterklaas of een filantroop.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Barfly wrote:

Zo ben ik ook niet zo weg van de westerns waarin het gaat over de burgeroorlog tussen de Unie en de Confederatie.

Dat heb ik vooral met Westerns met een hoog 'Mexico-gehalte' (THE WILD BUNCH, e.d.). Die cliché''s: hombres met veel bling-bling, maar wel armoede en hun vrouwen en dochters zijn doorgaans allemaal prostituee; alsmede Westerns rond die oorlog tussen Sancho Panchez en keizer Maximiliaan.

Verder vind ik prekerige, moralistische Westerns ook nix, maar dat geldt ook voor vele andere films uit de Hays Code periode.

De meeste Westerns schommelen voor mij tussen de IMD 6/10- 7/10 met enkele uitschieters naar boven en beneden.

Mbt John Wayne

Veel Wayne-Westerns moet je niet achter elkaar zien; al zijn personages gaan door z'n matige akteerwerk op elkaar lijken , soms draagt hij in meerdere films dezelfde outfit en irriteert vooral zijn body-talk (dat loopje, dat wegwuivende handje, enz.). in THE MAN WHO SHOT LIBERTY VALANCE is Wayne volgens mij 't meest zichzelf, misschien daarom zo populair; ik vind die Western, met ook nog gepreek aan 't eind, bagger.

In oorlogsfilms vind ik Wayne trouwens veel acceptabeler.

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Mexico ligt mij ook niet in westerns.

Schiet mij maar af, maar het ultieme westerngevoel krijg ik van een western als Last Train from Gunhill.

Enkele dagen geleden gekeken en ik ben nu nog aan het nagenieten.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Barfly wrote:

Schiet mij maar af, maar het ultieme westerngevoel krijg ik van een western als Last Train from Gunhill. Enkele dagen geleden gekeken en ik ben nu nog aan het nagenieten.

Dat heb ik eigenlijk alleen met ONCE UPON A TIME IN THE WEST en in iets mindere LUST FOR GOLD met een heerlijke Ida Lupino als de femme-fatale.

# Randolph Scott

Lees hier weinig over Randolph Scott; volgens mij zat hij in nog veel meer Westerns dan John Wayne.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Randolph Scott's films hebben een minder legendarische status en worden daarom minder bekeken. Ik moet me er ook nog aan wagen. Ik ben vooral benieuwd naar Seven Men From Here en Ride Lonesome.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

The One Ring wrote:

Randolph Scott's films hebben een minder legendarische status en worden daarom minder bekeken. Ik moet me er ook nog aan wagen. Ik ben vooral benieuwd naar Seven Men From Here en Ride Lonesome.

'Seven Men from Here' is de enige 'Randolph Scott Western die ik gezien heb en ook een geweldige, psychologische Western. 't Verhaal (titel is eigenlijk meteen ook een spoiler), decors en acteren van Scott, Lee Marvin en de te vroeg overleden (36) Gail Russell. Widescreen, dus ook de landschappen komen goed uit.

Op de DVD met de gerestaureerde film staat nog een interessant intervieuw met John Wayne's zoon en producer Michael. Voor mij IMDB *9/10. Aanbevolen.

' Ride Lonesome' (1959) met ook Lee van Cleef staat ook op m'n wensenlijst, maar is volgens mij nog niet op DVD uit.

De doorgaans wat houterige Randolph Scott heeft wat ik begrepen heb vooral in de zg. 'B' Westerns gespeeld.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Rond 3e week augustus 2008 release van 'Warner Western Classics Collection' (R1) .

Meer info met cover-arts: 6 DVD's.

Gary Tooze van DVDBeaver heeft inmiddels de meeste DVD's uit deze boxset al getest.

DVDPacific verkoopt de DVD's ook los, prijs boxset rond de € 27; per stuk ca. € 4,70.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

De komende week weer geen Westens op de NL-tv, maar wel -weer- op BBC2:

- Zat. 1 nov. 16.50 -18.15 u.: RUN OF THE ARROW

- Ma. 3 nov. 01.15 - 02.55 u.: DUEL AT DIABLO

(afbeelding)

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Héé!

Man, wat laat je me schrikken. Zomaar opeens weer een berichtje intikken in een topic dat bijkans overleden is.

Maar wel bedankt voor de info. Ik neem ze beide op.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Barfly wrote:

Héé!

Man, wat laat je me schrikken. Zomaar opeens weer een berichtje intikken in een topic dat bijkans overleden is.

Maar wel bedankt voor de info. Ik neem ze beide op.

Wacht al heel lang op een DVD release van RUN OF THE ARROW.

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

In mei 2008 is in R-1 nog deze double-feature DVD verschenen:

(afbeelding)

Met Man in the wilderness (1971) en The Deadley Trackers (1973).

(De laatste wacht op MM-approval!)

De DVD is met Engelse subs!

Deze DVD HIER gezien voor € 6,75 inkl. porto. Prijs per film erg aantrekkelijk.

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Vanaf 6 januari verkrijgbaar bij bol.com:

Centennial (6 dvd) box.

Ik heb de mijne al vast gereserveerd.

Centennial DVD

Helaas alleen Engelse ondertiteling.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Barfly wrote:

Vanaf 6 januari verkrijgbaar bij bol.com:

Centennial (6 dvd) box. Ik heb de mijne al vast gereserveerd.Centennial DVD

Helaas alleen Engelse ondertiteling.

Da's behoorlijk duur! Hier voor € 28,46: Link.

(Toen de dollar wat lager stond was de prijs zelfs rond de € 25,50.)

Barfly

• 1873 messages
  • 1749 votes

Ik heb de mijne bij bol.com alweer geannuleerd

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Barfly wrote:

Ik heb de mijne bij bol.com alweer geannuleerd

Zowel bij Bol.com als bij DVDPacific komt er nog porto bij, maar dan nog zal DVDPacific goedkoper zijn., zeker bij meerdere DVD aanschaf.

Wil je alleen Centennial bestellen, dan is via Play.com nog een optie. Ook redelijk prijzig, maar zeker nog onder Bol.com prijs: € 37,99 INKL. PORTO.

Demoniac

• 413 messages
  • 1458 votes

Waar staat welke welke regio deze dvd (en andere op deze site) zijn?

En als er 'on order' bij staat, wat voor levertijden mag ik dan rekening mee houden?

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Zo goed als alles bij dvd pacific is regio 1.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.