• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.146 actors
  • 9.373.066 votes
Profile

De western

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

De wapenmeester's uitleg

mr rumson

• 2170 messages
  • 2995 votes

Hoi Brix

Dat is een mooi stukje over de snelste schutter .

Ook fijn dat je het een en ander rechtzet wat Glenn ford betreft

Ik dacht dat ik dat van een betrouwbare bron had dat Ford de snelste was .

Maar net nog wat andere sites bekeken en dan kom je inderdaad andere namen tegen .

waaronder zelfs Jerry Lewis en Sammy Davis Jr.

Dat van Rod Redwing is een mooie spectaculaire foto .

hieronder een stukje van Sammy Davis Jr .

YouTube - THE RIFLEMAN WITH "SAMMY DAVIS JR"

Dogie -Hogan

Dat is een interessant filmpje over die wapens .

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

@mr rumson:

Glenn Ford was (volgens zeggen) inderdaad een van de absolute toppers, alleen nog overtroffen door zijn leermeester Rod Redwing, en waarschijnlijk even goed als Audie Murphy.

Ik weet niet of je de film The Fastest Gun Alive gezien hebt?

Daarin komt een scène voor in een saloon, waarin Ford tricks uithaalt met zijn revolver.

Het echte schieten op de objecten deed echter Rod Redwing (niet in beeld te zien uiteraard)

Het snelheidsrecord revolver trekken-schieten en raken staat overigens nu dacht ik op naam van Bob Munden > 0:18 seconden (twee schoten vlak achter elkaar die klinken als één !!)

Maar Munden is geen acteur, en maakt gebruik van speciale holsters en nog wat aardigheidjes, die voor mij wel wat afbreuk doen.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Pas vrijgegeven, stills seizoen 3 Hell on Wheels (meer in desbetreffende topic):

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

@mr. rumson, @Brix. Niet in die clip, de Gattling Gun:

(afbeelding)

(afbeelding)

Hier gebruikt Lily Bell die 2-shooter uit dezelfde clip:

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

The Painted Desert (1931): Monument Valley:

toen:

(afbeelding)

...en nu

(afbeelding)

Deze Western met debuut Clark Gable is hier integraal te zien.

Helaas in VHS kwaliteit en met onderbrekingen voor commercials. Dit laatste komt steeds vaker voor.

Alweer uit 2004: Deadwood, poster

(afbeelding)

Gunslinger Wild Bill Hickok met de sheriff van Deadwood

(afbeelding)

Deze geweldige serie al weer 4x gezien op DVD; hopelijk de volgende keer in Blu-ray!

Promo's Hell on Wheels, 2013:

(afbeelding)

(afbeelding)

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

Dogie Hogan wrote:

(afbeelding)

foto Anson "Mount" & paard > What's in a name ? (Mount = rijdier )

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@Brix. Dat straalt de serie ook wel uit, veel respect voor paarden. Niet op 2 voeten als bij de laatste Lone Ranger in elk geval. Weet niet welke (Canadese) ranch ze beschikbaar stelt.

Meer 'Hell on Wheels paarden' in desbetreffende topic.

Anson Mount, schietend vanaf paard; lijkt mij ook niet eenvoudig:

(afbeelding)

(Bron still: Endemol-USA)

Saloon-impressies: 'Het is gezellig aan de bar' (part I):

The Big Sky (1952):

(afbeelding)

Son of Paleface (1952):

(afbeelding)

The Ox-Bow Incident (1943):

(afbeelding)

Deadwood (2004):

(afbeelding)

River of no return (1954):

(afbeelding)

Powder River (1953):

(afbeelding)

Silver Lode (1954):

(afbeelding)

Destry (1954):

(afbeelding)

Frontier Marshal (1939):

(afbeelding)

mr rumson

• 2170 messages
  • 2995 votes

Hoi Brix

Nog even terug komen op het vorige bericht .

The fastest gun alive heb ik nog niet gezien .

Maar ik heb geluk deze komt de maandag op Tcm

Hoi Dogie .

Dat is nog eens toys for boys die Gattling Gun .

Je hebt er weer aardig wat foto's toegevoegd ,vooral die poster van deadwood vind ik wel mooi .

Leuk idee trouwens die saloon foto's . ik krijg er zelfs dorst van als je al die cowboys en ladies aan de bar ziet staan .

Om nog even in die sfeer van saloons en deadwood te blijven .

Hier onder al swearengen in het midden achter de bar .

(afbeelding)

Deadwood de hoofdstraat in 1876.

(afbeelding)

Deadwood de hoofdstraat nu .

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@mr rumson. Ook mooie foto's trouwens.

Deze thread is inmiddels de 100 pagina's gepasseerd; ergens halverwege moeten nog foto's van de set van Deadwood staan. Genomen nadat de serie beëindigd was en percelen nog een tijdje stonden in afwachting van seizoen 4 (waar nog steeds het wachten op is...).

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Fury - Peter Graves

(afbeelding)

Voor de fans van Glenn Ford, binnenkort:

(afbeelding)

(afbeelding)

Wat rare still: Glenn Ford is alleen aan de hoed en jack te herkennen.

'Het is gezellig aan de bar', part II: The Americano (1955):

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Wel of geen Western.

Ik heb hierboven een promo-still van Fury geplaatst, maar is het eigenlijk wel een Western. Volgens IMDb wel. Staat ook bij 'Bad Day at Black Rock', die zich in 1945 afspeelt, en Fury lijkt zich in eind jaren 40/begin 50 af te spelen. Serie liep van 1955 t/m 1960 en in enige episodes zien we zelfs een Plymouth Sport Suburban en coupe Belvedere, beiden uit 1958, rondrijden.

'The Professionals' spelen zich rond 1910 -1920 tijdens de Mexicaanse Revolutie af en is volgens mij op randje nog tot Western te rekenen.

Graag Uw visie.

Western tip voor dit Weekend: Silver Lode uit '54:

Overeenkomst met de DVD: zelfde beeldkwaliteit en ook geen subs.

Prima cast: o.a. Dan Duraye, Liz Scott, John Payne.

Sam Peckinpah heeft de openings-scene later over gedaan in 'The Wild Bunch'!

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

@Dogie_Hogan:

Zelf heb ik de serie Fury in mijn jongere jaren op TV altijd met veel plezier gevolgd.

Die was op meerdere zenders te zien, maar de Duitse TV herhaalde hem ook nog vaker.

Razend populair was Fury.

(Peter Graves zag ik overigens veel liever als acteur dan zijn broer James Arness)

Wel of geen western?

Er is een western feel, alles speelt zich af in het Amerikaanse Westen, op en rond de Broken Wheel ranch, en de prachtige ruige natuur.

De kleding is van de tijd waarin de serie werd opgenomen, maar wel western stijl, zoals die ook nu nog gedragen wordt.

"Moderne"auto's waren in talloze westerns te zien, vooral in het matinee B-western genre van de jaren veertig en vijftig.

In Zorro films zelfs, en in de westerns met Roy Rogers en vele andere B-western sterren.

"The Old West" leefde daarin a.h.w. min of meer voort in de twintigste eeuw.

Dat mag nu vreemd lijken, maar in de fifties groeiden wij op met die indrukken, en waren eraan gewend.

Bovendien was het Amerikaanse Westen destijds op vele plaatsen werkelijk nog zeer "old style", met ranches en stadjes die niet zo erg veel veranderd waren sinds eind 19e eeuw.

Cowboys en paarden waren er ook nog aardig wat te vinden.

De verhalen van die films werden trouwens best wel redelijk aannemelijk gemaakt.

De bandieten waren vaak gangsters, gekleed in tweedeling kostuum, en met gleufhoeden.

Vaak in het Westen verzeild geraakt, om de "domme" plattelandsbevolking te plukken.

Tijdens de tweede wereldoorlog doken er ook spionnen op in de films.

Om terug te komen bij de vraag western of niet?

Voor mij wel, maar met de toevoeging "modern day".

N.B. (betreffende eerdere bericht)

Mooie still van Glenn Ford met paard, uit The Americano

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@Geen idee welke tijdspanne een Western omvat. Begint geloof ik in 'De Laatste der Mohicanen'/'Daniel Boone' -tijdperk en eindigt rond begin 20ste eeuw, maar vind ik ook niet zo belangrijk. 'Western-feel' is al OK, zelfs 'Hud' uit '63 reken ik daaronder. (Neo-Western?)

Dominant in Westerns is de periode dat de repeteer-geweren (Winchester73, etc.) in gebruik waren.

DVD met 23 episodes; 'lost' lijkt mij flauwekul, zie ook de vele reviews bij Amazon.com:

(afbeelding)

In Duitse of Engelse taal: alle Fury afleveringen op 19 DVD's:

(afbeelding)

Vanaf 12 jaar lijkt mij echter lachertje voor een kinderserie!

The Americo (1955): ook in deze Western de sexy Duitse actrice Ursula Thieß (1924-2010)

(afbeelding)

Hier samen met Glenn Ford:

(afbeelding)

[

(afbeelding)

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

Fury voor 12 jaar en ouder?!

Inderdaad een lachertje Dogie

Grappig dat op die DVD box naar mijn mening niet Bobby Diamond staat afgebeeld, maar zijn vriendje in die serie "Peewee".

Of ik moet mij al sterk vergissen.

Er was ook nog een klein jochie genaamd Packy dacht ik.

Maar het is al zo lang geleden, dat ik het straks toch eens ga checken.

Ik ga nu puur op herinnering te werk.

Edit:

Sneller gevonden dan verwacht

(afbeelding)

En er was inderdaad nog een 'Packy", later in de serie, toen Bobby Diamond en Jimmy Baird er al uit waren.

Die jonge acteur heette Roger Mobley.

LuukRamaker

• 2020 messages
  • 925 votes

Ik weet niet of jullie, als vaste bezoekers van dit topic, in zijn voor een spelletje, maar ik was van plan een zogenaamde filmgame over de Amerikaanse westerns nieuw leven in te blazen. Deze knock-out is zeven jaar geleden al eens gehouden en destijds werd Unforgiven (1992) verkozen tot beste Amerikaanse western. Nu ben ik benieuwd wie er nu, zeven jaar later, de winnaar zal zijn. Zie voor verdere 'uitleg' mijn bericht aldaar.

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

Count me out Luuk

Ik hou niet van spelletjes, en de uitkomst van die vorige knock-out (een film die bij mij niet eens in de top 100 terecht zou komen) vind ik zo'n domper dat het mij al helemaal niet aanspreekt.

Ik zal het wel van de zijlijn bekijken wanneer anderen meedoen.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@LuukRamaker. Sluit me mij @Brix aan.

@Brix. Komen we te vaak tegen: die cover-ontwerpers hebben de serie nooit gezien; beschikken hooguit over setje stills en promo's. Vooral bij tv-series en regio-2 DVD's valt dat op. In de VS gebruiken ze -gelukkig- meestal de filmposter als uitgangspunt voor de cover art.

LuukRamaker

• 2020 messages
  • 925 votes

Ik kon het proberen.

Jammer dat hiermee de echte kenners niet vertegenwoordigd zullen zijn, maar het is natuurlijk maar een spelletje.

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

Niet geschoten is altijd mis hè Luuk

mr rumson

• 2170 messages
  • 2995 votes

Pas deze western gezien .

Jammer dat deze maar een handje vol stemmen heeft .

Een prima western die toch wat meer aandacht verdient .

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@Brix. Kijk je ook altijd naar Ghost Town Gold op National Geographic?

Brit en Scott, 2 Westernfanaten, volgen de Orion Trail op zoek naar originele Western-items uit de 18 en 19e eeuw. Geweldig programma; ze komen de meest exotische Western-dingen tegen.

Momenteel loopt Showdown In Silver City en ze lopen weer tegen prachtige Westernspullen aan.

Je kunt uitzendingen niet missen, worden tig keren herhaald op die zender. Aanrander voor Western-fans!

Of via Youtube:

Dit liep vanmiddag: Showdown In Silver City:

Verder:

etc.

Een zingende Ava!

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

@Dogie_Hogan:

Nee, nooit gezien dat programma, maar toevallig kreeg ik verleden week een tip van een vriendin.

Die liet me weten dat er op diezelfde zender een programma liep dat "Diggers" heet, en waarin ook gezocht werd naar spullen in het voormalige "wilde westen".

Helaas heb ik ook dat gemist.

Toch eens op gaan letten, of via YouTube, zoals je zegt Dogie.

Dank voor de tip in ieder geval.

@mr rumson:

Lone Star heb ik wel gezien, enkele jaren geleden, maar vergeten een stem bij te plaatsen.

Dus maar even gedaan zojuist.

Dank v.d. tip.

madmax1

• 2216 messages
  • 711 votes

Net Hell on Wheels gezien met NL ondertiteling .

Zeer goed begin van de 3 serie ,zeer onder de indruk van acteer prestaties.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

madmax1 wrote:

Net Hell on Wheels gezien met NL ondertiteling .

Zeer goed begin van de 3 serie ,zeer onder de indruk van acteer prestaties.

Mee eens; geef seizoen 1 + 2 gemiddeld een 7,5/10 en wat ik gezien hen van seizoen 3 een 8/10.

Spannend wat er vanavond in HoW gebeurt.

Ondertitels is wel makkelijk zeker bij die Cullen: klachten in messageboard IMDb dat hij vaak mompelt.

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

Dogie Hogan wrote:

Ondertitels is wel makkelijk zeker bij die Cullen: klachten in messageboard IMDb dat hij vaak mompelt.

Hopelijk niet zo erg als "koning mompelmans" Sam Elliott ?

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@Brix. Nee dat niet. Met voldoende volume kan ik al prima volgen, zelfs zonder subs.

LuukRamaker wrote:

Jammer dat hiermee de echte kenners niet vertegenwoordigd zullen zijn, .

De beste stuurlui staan aan wal

mr rumson

• 2170 messages
  • 2995 votes

Hoi Dogie -Hogan

Ghost town gold heb ik wel eens gezien .

Dat is wel een leuke serie ,maar vergeet het nog wel eens om te kijken .

Ik vraag mij bij dit soort series wel af tot hoe ver het opgezet is .

Maar of het nu te gemaakt is of niet je leert er weer wel van .

Zo kijk ik ook wel eens Pawn stars daar komen ook geregeld attributen uit het wilde westen voorbij .

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@mr samsom. In veel van die huidige real-live series lijkt e.e.a. opzet te zijn. Dave Hester uit Storage Wars bijvoorbeeld is al sedert januari in conflict met History-HD daarover en maakt sindsdien geen deel meer uit van 't programma..

Uitzending gemist op die HD zenders (Discovery, National Geo. en History) is geen enkel probleem: uitzendingen worden eindeloos, tot vervelens toe, herhaald.

Gisteren werd CAR SOS met de restauratie van die blauwe kever in paar weken tijd voor de 31ste keer (!! ) uitgezonden (turven met zappen) en dat geldt voor veel van die series. Deze oude episodes staan daarnaast inmiddels ook nog op Youtube.

Ghost Town Gold van Nat. Geo. lijkt op American Pickers van History-HD. Episodes daarvan worden trouwens ook eindeloos herhaald. De laatste serie mag ik niet meer kijken van mijn vrouw: ze ergert zich mateloos aan de stem van die magere lange.

Los van boven staande leer je van die series toch wat.

Die Frank Fritz van American Pickers is by-the-way het tegenovergestelde van Rick Dale van American Restauration. Fritz wil alle gevonden oude voorwerpen origineel laten, Dale daarentegen wil oude spullen juist restaureren. Beide programma's bij dezelfde zender.

Boeken tip (n.a.v. Fury discussie):

(afbeelding)

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

De écht snelste en beste schutters van het (Hollywood) "Wilde Westen" :

Rod Rewing (Cherokee) Leermeester van vele westernsterren in het gebruik van revolvers (en messen)

(afbeelding)

Rod Redwing

(afbeelding)

Arvo Ojola, eveneens een absolute topper, en leermeester van de acteurs (goede vriend van Audie Murphy)

(afbeelding)

De nummer 1 onder de bekende western acteurs in snelheid en trefzekerheid, Audie Murphy

(afbeelding)

Glenn Ford

(afbeelding)

Ben Cooper

(afbeelding)

Rory Calhoun

(afbeelding)

Hugh O'Brian, de populairste Wyatt Earp vertolker ooit.

Van de echte Earp is nooit gezegd dat hij snel zou zijn met zijn revolver.

Tenminste niet wat schieten betreft.

Hij was eerder berucht om het gebruik ervan als slagwapen.

(afbeelding)

Hugh O'Brian & Audie Murphy

(afbeelding)

Audie Murphy geeft bijles aan Rock Hudson, tijdens een draaipauze tussen de opnames van The Lawless Breed (1953)

(afbeelding)

Zo zijn er nog wel een aantal acteurs die erg snel met de revolver waren, zoals B-western acteur Eddie Dean, Sammy Davis Jr., Lee van Cleef, etc.

Of zij ook iets konden raken is niet bekend.

Audie Murphy scoort in feite dubbel, want ook met het geweer was hij een top schutter.

Dat was overigens ook "singing cowboy" Roy Rogers, die zijn vaardigheid wist door te geven aan zijn zoon Dusty, die zelfs genomineerd werd voor het Amerikaanse Olympische team.

Audie Murphy

(afbeelding)

Grappig om te weten is het feit dat John Wayne zo veel moeite had met het snel achtereen schieten (spannen van de haan en afdrukken) dat men voor hem een speciale revolver ontwierp, van het "double action" type, maar die er uit zag als een "single action" Colt revolver.

Bij de "double action" types hoeft men de haan niet te spannen voor er geschoten kan worden, maar alleen de trekker te bedienen.

Dat gaat dus sneller.

Alleen horen die "double action' types niet thuis in het tijdperk waarin de meeste westerns zich afspelen.

Vandaar dat Wayne's revolver er uit moest zien als het eerdere model.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

De Gemaskerde Ruiter wijst de weg:

(afbeelding)

Misschien wel naar deze Western uit '67:

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.