• 177.998 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.167 votes
Profile

De western

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

The One Ring wrote:

Laat de Amerikanen dat maar niet horen, die hebben Leone zelfs nog altijd niet helemaal geaccepteerd.

Het is natuurlijk altijd pijnlijk als een buitenlander het genre van jouw land naar een hoger plan tilt.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

The One Ring wrote:

Hangt er vanaf waar je 'meest geprezen' vandaan haalt.

Ach, op IMDb staan ze ook dik boven de rest. Verder geen idee waar je je nu eigenlijk druk om maakt.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Onderhond wrote:

De Leone westerns zijn toch de meest geprezen westerns

Er zijn nogal wat Amerikaanse klassiekers, natuurlijk. Lijkt me niet iets voor jou, hoor.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Onderhond wrote:

Ach, op IMDb staan ze ook dik boven de rest. Verder geen idee waar je je nu eigenlijk druk om maakt.

Lijkt me nogal duidelijk. Je hebt er drie gezien en je denkt te weten waar je over praat. Compleet onzinnig. Je weet gewoon niet waar je over praat. Niet dat je iets met de vele andere westerns die ontzettend goed zijn iets gaat kunnen, maar tot dat moment moet je gewoon je mond houden. Niet eens lulig bedoeld, trouwens...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Je hebt er drie gezien en je denkt te weten waar je over praat. Compleet onzinnig.

Ik zeg nergens wat over

Wat liggen jullie nu allemaal moelijk te doen om niks.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Dat zei je al, ja. Zal het nog eens uitleggen.

Laat het mijn eerste western met een voldoende worden
Je doet net of het genre niet aan jou besteeds is,

Onderhond wrote:

Gelukkig nog niet nee. Wel al de meest geprezen Westerns, en daar kon ik helemaal niks mee.

Gelukkig? Je weet het nog niet, dus bevooroordeelde onzin.Meest geprezen? Drie films van één regisseur, die helemaal niet lijken op veel Amerikaanse klassiekers. Je doet net of je er wat van weet en er wat zinnigs over denkt te kunnen melden. Dat is dus niet zo. Dus praat je onzin. Als je Star Wars kut vindt is toch ook niet meteen alle sci-fi kut.

Bovendien heb ik je eerder over westerns en cowboys horen mekkeren en nu blijkt dat je dus gewoon niets gezien hebt.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Afgezien van alle films die ik vroeger gezien heb (waaronder ook westerns) ...

Niet dat je iets met de vele andere westerns die ontzettend goed zijn iets gaat kunnen, maar tot dat moment moet je gewoon je mond houden.

Je geeft zelf eerst aan dat ik heel waarschijnlijk niks met die films zal kunnen, maar zelf mag ik dat niet zeggen ? Ga je geblaat toch gewoon ergens anders verkopen.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Mneuh, hier zijn de verkoopcijfers vaak niet slecht.

Je kan wel een vermoeden hebben, maar wat heeft het voor zin om elke keer te verkondigen hoe stom het genre met die stoere cowboys (heb ik je in een KO een keer horen roepen) is, terwijl je het niet weet. Wel leuk dat er altijd uit de hoge hoed opeens e.e.a. komt waardoor het opeens wel steek moet houden. Lekker makkelijk.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Wat is er makkelijk ? Wat baat ik er nu bij te lopen roepen dat westerns mijn ding niet zijn als ik er niks van gezien zou hebben ?

Als ik zeg dat die films mijn ding niet zijn, dan komt dat van ergens. Dat jij niet meteen weet waar dat vandaan komt, wil niet zeggen dat ik maar uit m'n nek lul. Maar da's natuurlijk net die ene stap te ver om na te denken ...

Maar wees gerust, eens ik wat tijd heb zal ik graag een paar ouwe klassieke westerns zien en van punten en commentaar voorzien. Ondertussen geef ik alle prioriteit aan deze film, waarvan de trailer al 10 keer leuker is dan ongeveer alle westerns bij elkaar die ik gezien heb.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Wat dus afgezien van de Leone films een knikker en een scheet is. Je geeft eerst aan dat je er slechts drie zag en dan opeens heb je ook vroeger nog wel eens wat gezien. Sure. Welke dan? Zeker een verdwaalde aflevering van Bonanza.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Vroeger was er op de toenmalige BRTN elke middag wel een klassieke film. Daar kwamen ook geregeld westerns voorbij. Namen ken ik verder niet, aangezien ik meestal halverwege ergens binnenviel en na 10 minuten snel naar wat anders zocht, maar mijn mening rond klassiekers heb ik vooral te danken aan de stukken film die ik toen gezien heb.

Nu zullen het wel net allemaal de verkeerde films geweest zijn en is mijn smaak waarschijnlijk ook radicaal enorm omgeslagen, maar ergens vermoed ik dat het er in de loop van de jaren toch niet meteen beter op is geworden.

Kan je verder allemaal lacherig en lawaaierig over lopen doen, eenzelfde discussies waren er vroeger over mijn kritiek op klassiekers. Naderhands is redelijk duidelijk gebleken dat ik er echt weinig mee kan.

Maar ik beloof het echt, zal eens een paar Amerikaanse klassiekers opzoeken.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Iemand kan best zelf bepalen of hij cowboys leuk vindt of niet, toch?

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Lijkt me ook, ik heb wel wat gezien van Eastwood en Peckinpah en zo ontiegelijk anders dan Leone is het nou ook weer niet hoor.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Dan heb je niet goed gekeken. Natuurlijk heb je de vaste genre-kenmerken, maar de stijl van een Peckinpah is niet hetzelfde als die van Leone en die van Ford is nog verschillender. Eastwood's westerns hebben ook een eigen stijl, maar daar klinkt nog wat Leone doorheen, met name in High Plains Drifter.

Van mij mag Onderhond het genre best niet goed vinden. Ik stoorde me vooral aan de opmerking waarin hij zei dat hij de geprezen meesterwerken al gezien had en vervolgens er maar 2 bekeken had; van dezelfde regisseur nota bene.

Ik vind sowieso dat de films uit het westerngenre te vaak op deze site over een kam geschoren wordt, alsof alle westerns hetzelfde zijn.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Ik stoorde me vooral aan de opmerking waarin hij zei dat hij de geprezen meesterwerken al gezien had en vervolgens er maar 2 bekeken had

Die twee zijn wel toevallig de meest geprezen westerns. Ik kan daar verder ook niet aan doen.

Kan begrijpen dat de nuance ligt in een klein hoekje (meest/meeste) waar je makkelijk kan overheen lezen, maar er is toch echt niks mis met wat ik geschreven heb.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Onderhond wrote:

(quote)
.
Dan ligt het Western-genre je blijkbaar toch niet.

Aan de de andere kant, de in Westernkringen "heilige" High-Noon, regiseur J. Ford en John Wayne liggen mij ook niet zo. Gelukkig blijft er nog genoeg diversiteit aan Wes- terns over. Western-pareltjes als o.a. Yellow Sky, The big Country, Forty Guns, 7 Men from Now en The last Wagon.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Er zullen best verschillen zitten binnen het genre, ik denk dat ik vooral afknap op de gelijkenissen. Buiten die Miike verwacht ik enkel nog wat van El Topo. Verder ga ik nog wel eens een paar hoog aangeschreven westerns achterna.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Onderhond wrote:

Er zullen best verschillen zitten binnen het genre, ik denk dat ik vooral afknap op de gelijkenissen. Buiten die Miike verwacht ik enkel nog wat van El Topo. Verder ga ik nog wel eens een paar hoog aangeschreven westerns achterna.

Plots goed lezen, maar Western-clichés zul je alijd houden: dominante veeboeren, absentie law & order, survival, gunslingers, wraak, rebelse indianen, corruptie, etc..

En dat alles met prachtige landschappen als decor... kortom, geweldig genre!

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Ik lees nooit plots eigenlijk, het plot van een film interesseert mij ook totaal niet. Mij gaat het vooral om de uitwerking.

En voor mij is ook het decor een serieus minpunt, aangezien ik het dorre, bruine erg weinig aantrekking vind hebben. Hoewel een goed regisseur met een sterke cinematograaf daar best wat mee kunnen doen vermoed ik.

Alles hangt af van de uitwerking, en zeker binnen westerns vermoed ik daar weinig interessants te vinden.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Onderhond wrote:

Alles hangt af van de uitwerking, en zeker binnen westerns vermoed ik daar weinig interessants te vinden.

Er zijn gigantisch veel Westerns gemaakt, zal best wat tussen zitten.

Qua uitwerking : The Ox-Bow Incident, Deadwood?!

PS

Niet toegevoegd aan MM vanwegwege te summiere plot, maar wel mooie poster (dacht ik zo): Under the Tonto Rim (1928):

(afbeelding)

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Onderhond wrote:

Buiten die Miike verwacht ik enkel nog wat van El Topo.

Niet doen.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Qua toon, settings, uiterlijk en uitwerking is de western wel zo divers.

Leg films als McCabe & Mrs. Miller, The Wild Bunch, Shane, Il Grande Silenzio, Rio Bravo, Django Kill... If You Live, Shoot! en The Quick and the Dead eens naast elkaar....

Natuurlijk zijn er genre-kenmerken, maar er zal echt wel iets bij zitten wat je (meer) ligt. Verschillen binnen een genre kunnen zo vreselijk groot zijn. Valt me ook immer op binnen het chanbara/samoerai genre uit Japan.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Hangt er vaak vanaf waar je de nadruk op legt denk ik dan. Noem mij eens een experimentele western, ga ik daar een keer achteraan

(en dan bedoel ik niet een westerns die net wat anders doet met de genreclichés)

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik verwacht dat Django Kill je het best zal liggen (uit dat rijtje). Ik verwacht uberhaupt dat jij het juist in de spaghettiwestern moet zoeken (ongeacht wat je van Leone vindt) en niet in de Amerikaanse western. Ik heb nog niet bar veel Spaghetti's gezien, maar vele Italiaanse titels staan bekend als cult omdat ze de western combineren met surrealisme, exploitation en/of horror. Ben zelf ook een beetje aan het graven nu.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Blindman en Four of the Apocalypse zouden zo maar eens westerns kunnen zijn die jou wel bevallen (ik heb ze nog niet gezien, maar ik heb er wel over gelezen).

Art

• 13507 messages
  • 3659 votes

The Proposition (2005) al eens gezien?

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Ik denk dat el Topo ook niet zo'n goed idee is. Misschien The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford. Die is vrij visueel ingesteld, mogelijk genoeg voor een voldoende.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

En deze (die niet op MM staat): The Legend of God's Gun schijnt ook erg vreemd te zijn.

Uit de (dvd)review:

It's an amazing masterwork masquerading as a bunch of buddies making a movie. Sure, the story may appear addled, and we don't really know what to make of the characters, but when one's brain is overloaded with this much visual vibrancy, it doesn't really matter. Such home theater happiness doesn't come around that often. One should just simmer down and drink...it...in!

Vooral gezien je reacties bij Versus, zou dit wel eens de ideale western voor je kunnen zijn!

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Ramon K wrote:

En deze (die niet op MM staat): The Legend of God's Gun schijnt ook erg vreemd te zijn.

Daar loopt al wel een toevoeging van.

(Vanwege de lage IMDB-score had ik daar geen haast mee.)

GrayFox

• 68 messages
  • 699 votes

Ik vind de Westerns van Sergio Leone geweldig en ben op zoek naar soortgelijke Westerns.

Het verhaal maakt me geen ruk uit, als de sfeer en de manier van filmen maar het zelfde is. Totalshot/Close up/Totalshot/Close up, muziek van Morricone, Spaghetti Westerns dus.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.