- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Die spelen zich toch ook af in het westen?
Ja, precies!
Het gaat er natuurlijk WEL om dat -hoewel bv Italiaanse, Spaanse en Duitse Westerns niet opgenomen zijn in Amerika (VS, Mexico)- ze wel qua verhaal afspelen al daar, maar de bovengenoemde films dat duidelijk niet doen, dus je ze ook NIET onder westerns kunt rekenen. Op zo'n manier kun je bijna alles wel een western noemen. Dan is bij wijze van spreken zelfs een samourai film een soort van western!
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Lijkt je, maar is het dus niet. Je beaamt dus het opgedrongen western-beeld genre dat Hollywood je heeft ingepeperd.
Nee. Durf te wedden dat de meeste mensen aan sde Italiaanse westerns denken als ze het woord western horen.
De Italiaanse westerns noemen ze niet voor niets spaghetti westerns. Dus kun je een Russische (Madecineman noemde het al stroganov western), Japanse of Indiaanse western ook een koosnaampje geven.
Maar die speelden zich niet in het westen af. Overigens bestaat de term currywestern al.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Dit soort opgelegde hokjes dienen breed geinterpreteerd te worden, zeker in een filmwereld die meer en meer mondialiseert. Het statement 'maar het speelt zich af in het westen' is echt van kinderlijk niveau. 'Bij voorkeur in het westen' lijkt me correcter. En wie heeft bepaald dat een western zich dient af te spelen in het westen? Er bestaan ook westerse kung-fu films, terwijl ze strikt genomen in het oosten moeten afspelen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dit soort opgelegde hokjes dienen breed geinterpreteerd te worden, zeker in een filmwereld die meer en meer mondialiseert. Het statement 'maar het speelt zich af in het westen' is echt van kinderlijk niveau. 'Bij voorkeur in het westen' lijkt me correcter. En wie heeft bepaald dat een western zich dient af te spelen in het westen? Er bestaan ook westerse kung-fu films, terwijl ze strikt genomen in het oosten moeten afspelen.
Weet je wat? Laten we een tafel voortaan ook een stoel noemen. Kun je toch op zitten? Al dat stomme hokjesdenken.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Bedankt voor je inhoudelijke tegenreactie.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Waar gaat het allemaal nog om jongens? Boefjes...... 
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
gaat nergens over maar vind dat mug wel een puntje heeft...
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Hoezo 'gaat nergens over'? Het is toch duidelijk waar het over gaat, de invulling van het genre 'western'. Als daar al niet over gediscussieerd kan/mag worden op een filmsite... (kan natuurlijk verplaatst worden naar het forum, genres)
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Dit is wel echt je gelijk willen halen.
Een western gaat over het wilde Westen. Italiaans en Spaanse westerns zijn gemaakt in Italie en vooral ook Spanje, maar men doet nooit of het zich daar ook afspeelt.
Nee, men suggereert dat het in de VS of Mexico afspeelt.
Waarom wordt een ridderfilm een ridderfilm genoemd, omdat er ridders in voor komen, geen Indianen of Eskimo's!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
'De western wordt vaak beschouwd als een typisch Amerikaans genre. Toch zijn er ook westerns opgenomen in Joegoslavië, Turkije, Australië, Zuid-Afrika, Canada en Mexico. Ook zijn er westerns gemaakt die zich afspeelden op het Chinese of Japanse platteland, maar deze films worden vaak Easterns genoemd.'
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Precies. Een western MOET zich niet afspelen in het Wilde Westen, zeer nauwe en gemakkelijke interpretatie.
=michael=
-
- 629 messages
- 429 votes
Hoezo 'gaat nergens over'? Het is toch duidelijk waar het over gaat, de invulling van het genre 'western'. Als daar al niet over gediscussieerd kan/mag worden op een filmsite... (kan natuurlijk verplaatst worden naar het forum, genres)
Zo bedoelde ik het niet...
Zag het zo en even kort omschreven...
Een western bij mij is een cowboy die veel schiet drank geld en een woeste omgeving. verder horen de figuren ook rum te zijn. Verder horen er natuurlijk cirminelen tussen.
Verder is het lood om oud ijzer betreft het land waar die opgenomen is!!!
PaulieWalnuts
-
- 1239 messages
- 815 votes
Precies. Een western MOET zich niet afspelen in het Wilde Westen, zeer nauwe en gemakkelijke interpretatie.
De meeste in het buitenland opgenomen westerns doen dat anders wel. Is van oudsher natuurlijk een Amerikaans genre.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik vind eigenlijk wel dat dat moet, ja. De western is dan ook een echt Amerikaanse uitvinding (of je het nou leuk vind of niet) en gaat over het wilde westen. Zelfs de naam impliceert al dat het over het westen. Ik heb verder nog nooit iemand een western een eastern horen noemen, dan moet het andersom ook niet kunnen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Precies. Een]western MOET zich niet afspelen in het Wilde Westen, zeer nauwe en gemakkelijke interpretatie.
Ik vind het gewoon raar om een western in het oosten te hebben. Zoals een film zonder oorlog nimmer een oorlogsfilm genoemd zal worden. Ik geef verder best toe dat het genrematig overeenkomsten vertoond met andere films. Sterker nog, daar ben ik tijden terug een topic over begonnen.
Film >> Toplijsten en favorieten >> Beste westerns-die-geen western-zijn
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Heb momenteel 18 westerns gezien (exclusief Wild Wild West) en ware het niet zo dat die 18 westerns voornamelijk gerenommeerde westerns zijn, had ik kunnen stellen dat de western een van mijn favoriete genres is met een gemiddelde beoordeling van een kleine 3,60. Grootste tegenvallers zijn The Searchers (2*) en The Wild Bunch (2.5*). De twee voor die eerste komt vooral voort uit saaiheid en een gebrek aan structuur. De onvoldoende voor de 'Peckinpah' wijt ik aan rommeligheid (als gevolg van de montage), oninteressante personages en een verhaal dat me nergens aansprak (waarschijnlijk veroorzaakt door de Mexicaanse setting en die rommeligheid) . Favorieten zijn Open Range en Dances With Wolves; gevolgd door onder meer Rio Bravo, Per Qualche Dollaro in Più en Butch Cassidy and the Sundance Kid.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Heb momenteel 18 westerns gezien (exclusief Wild Wild West) en ware het niet zo dat die 18 westerns voornamelijk gerenommeerde westerns zijn, had ik kunnen stellen dat de western een van mijn favoriete genres is met een gemiddelde beoordeling van een kleine 3,60. Grootste tegenvallers zijn The Searchers (2*) en The Wild Bunch (2.5*). De twee voor die eerste komt vooral voort uit saaiheid en een gebrek aan structuur. De onvoldoende voor de 'Peckinpah' wijt ik aan rommeligheid (als gevolg van de montage), oninteressante personages en een verhaal dat me nergens aansprak (waarschijnlijk veroorzaakt door de Mexicaanse setting en die rommeligheid). Favorieten zijn Open Range en Dances With Wolves; gevolgd door onder meer Rio Bravo, Per Qualche Dollaro in Più en Butch Cassidy and the Sundance Kid.
Opgegroeid in de jaren '50 en Western-fan sedert ca. '58, ben ik vrijwel zeker wat bevooroordeeld (omdat dit genre in de jaren '20 t/m 60 vrij dominant was in de media, vooral buiten NL), maar het is net wat je van 't genre verwacht.
Mij hebben die Mexicaanse settings nooit gelegen (te veel kruiperigheid (vooral mbt de "gringo's", armoede maar daar tegenover wel veel bling-bling, enz.).The Wild Bunch en The Magnificent 7 liggen mij derhalve ook niet.
Wel in Westerns het pionierswerk, de ruwe landschappen, de survival, het recht in eigen hand nemen en hebben, de clash tussen de verschillende Europese achter-gronden der Westernfiguren, de gunslingers, de wapens (Colt'45, Winchester'73) en in mindere mate de indianen (vaak te stereotype neergezet als the bad-guys), etc. Verder haat ik prekerige Westerns; Westerns met een op die Hays-code gebaseerde boodschap en showdowns.
Laat dat begrip Westernklassiekers gewoon los en kijk naar prima Westerns als Winchester'73, Death Rides a Horse, The big Country, Deadwood seiz. 1-3, Yellow Sky, 3:10 to Yuma ('57), The Professionals, Broken Trail, Red River, 1e tv-seizoen Rawhide , Station West, The Ox-bow Incident, The Unforgiven, bijvoorbeeld..

basketballerke
-
- 4727 messages
- 0 votes
Zo staat 't er nu voor:
1. C'era una Volta il West
2. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il
3. Per Qualche Dollaro in Più
4. Butch Cassidy and the Sundance Kid
5. Unforgiven
6. Giù la Testa
7. Pat Garrett and Billy the Kid
8. Da Uomo a Uomo
9. High Plains Drifter
10. Open Range
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Western: update van mijn huidige, persoonlijke favorieten, top35:
00. Deadwood (tv-westernreeks)
01. Once upon a Time in the West
02. The Good, the Bad & the Ugly
03. The Searchers
04. 3: to Yuma (1957)
05. Yellow Sky
06. The Ox-bow Incident
07. Open Range
08. Winchester ’73
09. Death rides a Horse
10. Treasure at the Sierra Madre
11. Rawhide (tv-westernreeks)
12. The Gunfighter
13. A Fistfull of Dollars
14. The Unforgiven
15. Broken Trail (tv-westernreeks)
16. For a few Dollars more
17. The Quick & the Dead
18. The Professionals
19. Shane
20. The Man from Laramie
21. Red River
22. Bend of the River
23. Hombre
24. Hondo
25. Ramrod
26. Hang ‘m High
27. My Darling Clementine
28. The Wild Bunch
29. The High Chaparral (tv-westernreeks)
30. Mackana’s Gold
31. Unforgiven
32. Dances with Wolves
33. Laramie (tv-westernreeks)
34. Broken Lance
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Het komt niet echt vaak meer voor in Nederland, maar Paramount heeft deze week toch nog 2 klassieke Westerns op DVD uitgebracht:
- Johnny Guitar (1963) - € 9.99
R2-NL/PAL
Regie: Nicholas Ray, met: Sterling Hayden, Joan Crawford, Mercedes McCambridge
- The Tin Star (1957) - € 9.99
R2-NL/PAL
Regie: Anthony Mann, met: Henry Fonda, Anthony Perkins, Betsy Palmer
niethie
-
- 7319 messages
- 7240 votes
Jullie moeten ook maar eens the big trail gaan kijken als je het mij vraagt een ontzettend ondergewaardeerde film met een piepjonge john wayne in de hoofdrol, de film is al haast tachtig jaar oud maar barst van prachtig geschoten massale scenes, ook was het destijds (als ik me niet vergis) de eerste film die in 70 mm geschoten was.
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
Het is niet de beste kwaliteit maar zal waarschijnlijk heel goedkoop zijn.
Van hetzelfde bedrijf heb ik pas geleden een box van 10 discs gekocht met 23 John Wayne films, 2 of 3 serials (volledig, zover ik weet), en een paar docu's, voor minder dan $20.
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
blijkt maar 70 dollar te zijn. Dogie, heb je toevallig een lijst van de films gevonden?
Er zijn ook 250-film boxen voor Family en Mystery.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
blijkt maar 70 dollar te zijn. Dogie, heb je toevallig een lijst van de films gevonden?
Er zijn ook 250-film boxen voor Family en Mystery.
Hier baal ik wel van:
"Please note that this manufacturer occasionally flashes their logo on screen for 15 second intervals."
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
En wat betekend: manufacturer occasionally flashes their logo on screen for 15 second intervals?
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Het is een label van wie de boxen steeds groter worden. Ze begonnen met 4-film boxen, toen 10, toen 20, toen 50, toen 100 en nu 250. Verpakken op die manier voornamelijk public domain-films. Waarschijnlijk een samenvoeging van eerder uitgebrachte westernboxen van dat label. Doen ze wel vaker.
Verwacht geen hoge beeld- en geluidskwaliteit (al zal het per film sterk wisselen, maar vaak VHS, niet beter). Verwacht kansen op cuts en dubs (al zal een horrorbox daar meer last van hebben), op 4:3 als het widescreen moet zijn, verwacht inderdaad bij sommige films logo's in beeld zoals bij een TV uitzending. De films staan doorgaans op dubbelzijdige DVD's, meestal 2 (van speelfilmlengte) per kant.
Maar het kost dan ook haast niets per film. En als kwaliteit geen groot issue voor je is haal je wel voor een paar jaar aan westerns in huis.
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
En wat betekend: manufacturer occasionally flashes their logo on screen for 15 second intervals?
Dat betekent dus dat je soms een logo boven in je beeld ziet. Net alsof je TV kijkt.
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
De logo's zijn erg vervelend, en de kwaliteit is soms zo slecht dat het moeilijk is om te volgen. Maar veel van de films zijn nergens anders in betere kwaliteit te vinden, en voor zo'n lage prijs kan ik niet echt klagen.
Voorlopig heb ik genoeg aan m'n John Wayne box, dus ik wacht tot de prijs nog verder omlaag gaat. Het zal niet erg lang duren voordat deze box voor 30-40 dollar gaat.