- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Zo, kort voor S.Klaas maar eens een riddle... uit welke film:

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Westernliefhebber en voor komend jaar nog geen vakantiebestem- ming, bezoek dan eens de lokaties in Spanje, waar Westerns zijn opgenomen. Zeer gedetailleerde website met toen => nu foto's:
http://www.western-locations-spain.com/

Komt ook voor: niet altijd goed onderhouden...
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Die lokatie is dan net weer niet het bezoeken waard... 
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
The Searchers? Ik heb zelf van Sinterklaas verschillende dvd's gekregen waaronder veel westerns. Zal ze proberen voor het nieuwe jaar allemaal te zien(moet makkelijk lukken als mijn vriendin niet al te erg tegenwerkt).
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Die lokatie is dan net weer niet het bezoeken waard... 

The Searchers? Ik heb zelf van Sinterklaas verschillende dvd's gekregen waaronder veel westerns. Zal ze proberen voor het nieuwe jaar allemaal te zien(moet makkelijk lukken als mijn vriendin niet al te erg tegenwerkt).
The Searchers is wel Wayne's beste Western.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
The Searchers? Ik heb zelf van Sinterklaas verschillende dvd's gekregen waaronder veel westerns.
Vertel. 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
THE MAN FROM LARAMIE met 3 andere James Stewart Westerns in 1 DVD-boxset voor slechts € 17,49 (inkl. porto).
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Vertel. 
- Lonesome Dove(western miniserie)
- Two Rode Together
- Gunfight at the O.K. Corral
- Pat Garret & Billy the Kid
- Stagecoach
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
De Amerikaanse western of de western vóór Peckinpah
Niet mijn favoriet type western : clichéverhaaltjes over cowboys die indianen aanvallen, of andersom, of cowboys die overvallers achternazitten. Dat speelde ik inderdaad ook toen ik 6 jaar was 
Cowboys worden ook nogal als kartonnen personages voorgesteld, weinig echt diepgang in die figuren en bovendien zijn het altijd stoere, knappe kerels die de zaak altijd geregeld krijgen. 
Ik zit nu een hoop vooroordelen te schrijven maar dit is nu spijtig genoeg het beeld dat ik van dat soort western heb. Maar eens Rio Bravo en The Man Who Shot Libery Valance zien en kijken of mijn mening dan veranderd.
De spaghettiwestern of Italiaanse western
Het woord alleen al doet me rillingen bezorgen, denkend aan een paar meesterwerkjes 
Oorspronkelijk was het, zoals vele Italiaanse producties, een soort van (slap) aftreksel van de Amerikaanse western die het in die perode zo goed deed. Proberen om hetzelfde commercieel succes te behalen
Films als Zombi 2 (gemaakt op het succes van Dawn of the Dead en andere zombifilms) en Guerrieri del Bronx ( Escape From New York) zijn maar een paar voorbeelden van het Italiaanse afkijksysteem 
Maar met spaghettiwesterns is het helemaal anders !
Cowboys zijn nu lelijk,knap,dik ,dun en zijn meestal toch niet de meest geliefde mensen. Typisch zijn de vermakelijke wraakverhaaltjes, muziek is altijd dik in orde en personages hebben meer diepgang ( maar nog altijd weinig) en het belangrijkste... ze hebben een geweldige sfeer 
De western van Peckinpah
The Wild Bunch : het jaar 0 van de Amerikaanse western, een mijlpaal in de filmgeschiedenis, een fantastische film !
Geweld wordt eindelijk realistisch in beeld gebracht, en dan nog eens MET bloed.( Hoeveel keer hebben we een lijk gezien dat door meerder kogels getroffen wordt maar waarvan de kledij met nog niet eens beetje bloed is bespat ). Niemand wordt gespaard en personages vertonen hier het meest diepgang.
De western na Peckinpah
Opeens durven al die andere regisseurs het wel om wat meer echt geweld in hun films te steken ! Maar ze zullen nooit echt werk van de geweldige Peckinpah evenaren...
De bloeiperiode van de western was dan spijtig genoeg al voorbij...
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ben 't met dit betoog nog niet eens een klein beetje eens.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
"Italian", vergeet niet, dat er in de VS, zeker tussen 1939 en 1965, een gigantisch strenge filmcensuur was. Vandaar de vele cliché's en 't verfrissende van de zg. "spaghetti-westerns" in de 60ger jaren.
En... de "Open Range"- generatie?
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
Open Range -generatie ?
Bedoel je die paar westerns van de laatste jaren ?
Geef nu toe, de bloeiperiode van de western is toch al heel lang voorbij ?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik denk dat je Peckinpah ietwat overschat, italian. Hij heeft zeker invloed gehad op de latere films, maar de meeste westerns na Peckinpah halen hun inspiratie eerder bij de spaghetti's dan bij peckinpah. Daar kotm nog eens bij dat die paar noemenswaardige westerns na Peckinpah voornamelijk van Eastwood komen en die heeft natuurlijk vooral gekeken naar Leone.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Gezien zijn redenering over 'koiboi' films, is het niet zo gek dat Peckinpah zijn linking pin is.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Open Range -generatie ?
Bedoel je die paar westerns van de laatste jaren ?
Geef nu toe, de bloeiperiode van de western is toch al heel lang voorbij ?
En, inderdaad, bedoel ik de westerns der laatse jaren als Broken- back Mountain, Deadwood, The Proposition, de op handen zijnde Jesse James en de remake van 3:10 to Yuma. Hoe kijk je daar tegen aan; het genre is nog niet dood lijkt mij.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
De Amerikaanse western of de western vóór Peckinpah
Niet mijn favoriet type western : clichéverhaaltjes over cowboys die indianen aanvallen, of andersom, of cowboys die overvallers achternazitten. Dat speelde ik inderdaad ook toen ik 6 jaar was 
Cowboys worden ook nogal als kartonnen personages voorgesteld, weinig echt diepgang in die figuren en bovendien zijn het altijd stoere, knappe kerels die de zaak altijd geregeld krijgen. 
Ik zit nu een hoop vooroordelen te schrijven maar dit is nu spijtig genoeg het beeld dat ik van dat soort western heb. Maar eens Rio Bravo en The Man Who Shot Libery Valance zien en kijken of mijn mening dan veranderd.
Wat een onzin, ga eens wat meer oudere Amerikaanse westerns kijken.
Two Rode Together heb ik bijv. net nog gezien en die bevat erg veel diepgang. Een scène ergens in de film met een 'muziekdoos' is ook nog mooier dan de meeste scènes in Peckinpahs westerns.
Trouwens Italian, heb je alleen maar The Wild Bunch gezien van Peckinpah of ook zijn andere westerns? Ik heb verder alleen Pat Garrett gezien maar die is al zo verschillend van The Wild Bunch dat ze erg moeilijk te vergelijken zijn.
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
Maar is wel langzaam aan het uitsterven...
En ik denk niet dat de films die jij opnoemt de reden zullen zijn voor een massale productie van westerns.
Net zoals voor de film noir : het is niet dat The Black Dalia succes heeft gehad dat er nu de ene na de andere noir gemaakt zal worden...
Trouwens Italian, heb je alleen maar The Wild Bunch gezien van Peckinpah of ook zijn andere westerns? Ik heb verder alleen Pat Garrett gezien maar die is al zo verschillend van The Wild Bunch dat ze erg moeilijk te vergelijken zijn.
Ik heb inderdaad alleen maar The Wild Bunch (en Straw Dogs maar dat is geen western) gezien. ik wil zelfs graag geloven dat Pat Garret The Wild Bunch nog een stapje overtreft in rauwheid.
Wat ik duidelijk probeerde te maken is de enorme invloed die Peckinpah had op westerns die na The Wild Bunch zijn gemaakt. Vergelijk een western van 1960 eens met een western van 1970. De verschillen zijn nog groter geworde dankzij hem.
En kan er nog iemand iets of wat positief over mijn bericht zeggen (het eerste stukje niet inbegrepen) , indien niet vraag ik dan aan een mod om het bericht te verwijderen 
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
En kan er nog iemand iets of wat positief over mijn bericht zeggen (het eerste stukje niet inbegrepen) , indien niet vraag ik dan aan een mod om het bericht te verwijderen 
Omdat men het niet me je eens is? 
Pacino88
-
- 608 messages
- 1478 votes
Zo, kort voor S.Klaas maar eens een riddle... uit welke film:
(afbeelding)
Heb je dit in alle western topics gepost? 
Hondo.
Binnenkort maar weer aan wat nieuwe westerns beginnen zoals The Bravados, The Last Wagon, Violent Men en the Proud ones.
Ook moet ik nog steeds My Name is Nobody zien en het tweede seizoen van Deadwood. 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Het is bijna oud/nieuw (dus tijd voor lijstjes) en daarom mijn western-top 31 aan het eind van 2006:
1. C'era una Volta il West (1968) 5.0*
2. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966) 4.5*
3. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969) 4.5*
4. Pat Garrett and Billy the Kid 4.5*
5. Giù la Testa (1971)4.5*
6. Man Who Shot Liberty Valance, The (1962) 4.5*
7. Per Qualche Dollaro in Più (1965) 4.5*
8. Unforgiven (1992) 4.5*
9. Django 4.5*
10. Per un Pugno di Dollari (1964)4.5*
11. Lonesome Dove 4.5*
12. Dances with Wolves (1990)4.5*
13. The Searchers(1956) 4.0*
14. Two Mules for Sister Sara (1970) 4.0*
15. Two Rode Together 4.0*
16. The Treasure of the Sierra Madre (1948) 4.0*
17. The Man From Laramie 4.0*
18. Wild Bunch, The (1969) 4.0*
19. The Shootist (1976) 4.0*
20. El Dorado (1966)4.0*
21. Johnny Guitar (1954) 4.0*
22. Gunfight at the O.K. Corral 4.0*
23. Pale Rider (1985) 4.0*
24. Red Sun 4.0*
25. Stagecoach 3.5*
26. Open Range (2003) 3.5*
27. Shane(1953) 3.5*
28. High Plains Drifter (1973) 3.5*
29. High Noon (1952) 3.5*
30. My Name is Nobody 3.5*
31. The Duel at Silver Creek(1952) 3.0*
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
16. The Treasure of the Sierra Madre (1948) 4.0*
Is toch geen western? Verder een mooi lijstje trouwens.
basketballerke
-
- 4727 messages
- 0 votes
Inderdaad geen western, voor de rest een lijstje waarvan ik op het moment alleen van kan dromen.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes

* Mijn Western Top-35:
01. Once upon a Time in the West
02. The Good, the Bad & the Ugly
03. The Searchers
04. 3: to Yuma
05. Yellow Sky
06. The Ox-bow Incident
07. Open Range
08. Winchester ’73
09. Death rides a Horse
10. Treasure at the Sierra Madre
11. Rawhide (tv-westernreeks)
12. The Gunfighter
13. A Fistfull of Dollars
14. The Unforgiven
15. The Man from Laramie
16. For a few Dollars more
17. The Quick & the Dead
18. The Professionals
19. Shane
20. Broken Trail (tv-westernreeks)
21. Red River
22. Bend of the River
23. Hombre
24. Hondo
25. Ramrod
26. Hang ‘m High
27. Broken Lance
28. The Wild Bunch
29. The High Chaparral (tv-westernreeks)
30. Mackana’s Gold
31. The High Chaparral (tv-westernreeks)
32. Dances with Wolves
33. The Verginian (tv-westernreeks)
34. Laramie (tv-westernreeks)
35. Gunsmoke (tv-westernreeks)
Tegenvallende Western top-10:
01. Blueberry
02. High Noon
03. Cry Blood Apache
04. Wagonmaster
05. Man without a Star
06. Into the West (tv-westernreeks)
07. Broken Arrow
08, Bonanza (tv-westernreeks)
09. Big Valley (tv-westernreeks)
10. Winnetou reeks
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Is toch geen western? Verder een mooi lijstje trouwens.
Vind het zelf een twijfelgeval maar heb hem er maar tussen gezet.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
3:10 to yuma is mijn nieuwe favoriet 
En vanavond maar kijken naar Western INTO THE WEST (2005) op SBS6.
lowhusky
-
- 8230 messages
- 0 votes
Into the West begint om 20:00 en eindigt om 20:30.
Sbs6 heeft besloten de finale van het PDC WK tussen Barney en The Power toch live uit te gaan zenden.
(om 22:55 komt trouwens escape from alcatraz
)
kos
-
- 46687 messages
- 8844 votes
lowhusky
-
- 8230 messages
- 0 votes
Ik wou net editen...
into the west: achter de schermen