- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Spaanse film
De Spaanse film
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Daar ben ik ook benieuwd naar! 
Van de Spaanse films die ik tot nu toe gezien heb, vond ik Los Amantes del Circulo Polar de absolute uitblinker. Maar Mar Adentro, Habla Con Ella, Abre Los Ojos en Lucia Y El Sexo waren ook aardige films.
Toch spreken Italiaanse en vooral Franse films mij wat meer aan.
The Hunter
-
- 1029 messages
- 0 votes
Tot nu toe vind ik Los Amantes del Círculo Polar ook de beste Spaanse. Verder vind ik Amores Perros ook heel erg goed, die is dan niet Spaans, maar wel Spaanstalig.
Hable con Ella en La Mala Educación vond ik ook heel goed, maar niet zo goed al de twee bovenstaande.
Verder heb ik Tesis en de box van Cinema Espana in huis, dus daarvan kan ik nu ook Mar Adentro, Lucia Y El Sexo, Atamé en Te Doy Mis Ojos kijken.
A Mi Madre ... vond ik verder gewoon wel een leuke Spaanse komedie.
Boothead
-
- 154 messages
- 963 votes
Ben sinds afgelopen zomer meer geintereseerd geraakt in Italiaanse en Spaanse films. Nadat ik een paar films gezien heb (met eigenlijk steeds dezelfde actrice er in, spits gezicht hele mooie ogen en sproetjes). Ik verbaasde me er over hoe serieuze onderwerpen zo luchtig worden behandelt in deze films.
Hoop er nog veel te zien en ik ga me ook zeker verdiepen in de films die in dit topic genoemd zijn (moet wel zeggen dat de wat nieuwere films me meer aanspreken dan de oude).
Gemini
-
- 1 messages
- 0 votes
Alejandro Amenabar is wel een Chileen geloof ik !
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb er weer een Spaanse favoriet bij:
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
Geweldige film inderdaad! Staat niet voor niets op 4.5* hier, zeker eentje die ik eens wil herzien...
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Da's inderdaad een hele fraaie film.
SLJENCT
-
- 75 messages
- 0 votes
Alatriste, een zeer bekende film in Spanje, met o.a. Viggo Mortensen (Aragorn uit LOTR).
Vond hem persoonlijk best wat tegenvallen.
Psyché et Amor
-
- 66 messages
- 217 votes
Ik ben opzoek naar een goede film die zich afspeeld in madrid.. iemand tips? Het mag anders ook gewoon een goede film zijn waarin de spaanse cultuur naar voren komt. Het liefste geen film over barcelona.
Observator
-
- 18281 messages
- 3578 votes
Caótica Ana speelt zich af in Madrid. Aanrader 
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Dit is een erg fijne komedie die zich afspeelt in Madrid: Km. 0 (2000)
En deze film is in Nederland op dvd uitgebracht.
vigor666
-
- 3 messages
- 2 votes
Ik persoonlijk ben een grote fan van Alex de la Iglesia,alleen zijn zijn films en dan met name La Comunidad en El dia de la Bestia gewoon moeilijk om aan te komen.
Dus als iemand nog een ideetje heeft waar ik deze films op dvd kan krijgen,hoor ik het graag!
Check zijn debuut film maar eens genaamd Action Mutante,over een groepering gehandicapte terroristen die aanslagen plegen op een maatschappij die alleen uit mooie mensen bestaat.En daarbij ook alles in de soep laten lopen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
http://imageshack.us/a/img824/7251/pcts.jpg
Kwam deze film net tegen, lijkt me een obscuur pareltje in het horror / classificada "S" hoekje waarvan veel leuks te vinden is in Spanje.
ook interessant:
La Corrupción de Chris Miller (1973)
La Muerte Ronda a Mónica (1976)
Historia de una Traición (1971)
http://i49.tinypic.com/10eodg4.png
Animales racionales (1983) - IMDb
http://i276.photobucket.com/albums/kk24/kuenfist/New/1983Animalesracionalesp.jpg
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dit zijn wat mij betreft de beste grote en kleine Spaanse (co)producties en beste Spaanstalige films die ik gezien heb, bij elkaar dekken ze ook zo´n beetje alle genres:
El Laberinto del Fauno (200... Een soort Alice in horrorland. Ten tijde van de Spaanse burgeroorlog ontsnapt een meisje in haar fantasie aan de gruwelen ervan. Genres (o.a.): oorlog, fantasy, drama. Mijn topper aller tijden. Staat ook hoog in de Moviemeter toplijst.
El Secreto de sus Ojos (Het.... Misdaad/drama/thriller over (het onderzoek naar) een moord op een jonge vrouw in Argentinië. Prachtig gespeeld, Argentijnse sfeer zeer realistisch neergezet. Mijn nummer 2 qua Spaanstalige films. Score >8 op IMDB.
Biutiful, 2010, met o.a. Ja... Een drama, met hoofdletters, over het ellendig leven van een crimineel (Bardem) in de duistere delen van Barcelona, waar de toeristen niet komen. Erg mooi, maar ook erg ellendig en deprimerend.
Después de Lucía (After Luc.... Drama, waarin een tiener en haar vader die net de moeder/vrouw zijn kwijtgeraakt. Beiden proberen op hun eigen manier met diens dood om te gaan, en komen in de problemen. Meer verklappen zou een spoiler zijn.
Eva (2011) Klein juweeltje, low budget drama/science fiction, met mooie CGI, over het jaar 2041, waarin menselijke robots bestaan. Hoofdpersoon probeert een robotkind te maken, wat dan nog niemand is gelukt.
Mientras Duermes (While you...
Enge thriller over een concierge van een woonflat in Barcelona en diens inwoners. Je leeft mee met de bad guy. Mooie sfeer, mooi uitgewerkt.
Las 13 Rosas (De 13 Rozen),...Waargebeurde film over 13 jonge vrouwen en meisjes die tijdens de oorlog worden opgepakt door de troepen van Franco (de republikeinen), omdat ze gelieerd zijn aan de andere groep (de "roden"). Vooral indrukwekkend omdat het waargebeurd is.
7 Cajas (7 Dozen), 2012 Mooie weinig bekende actiethriller uit Paraguay, werd een groot succes in de zalen van dat land, over een jongen die een klusje doet om wat bij te verdienen en zo een nieuw mobieltje te kunnen kopen, zijn droomwens. De klus bestaat uit het door de stad te voet vervoeren van 7 kratten met onbekende inhoud. Hij krijgt daarbij de hulp van een vriendin, en wordt met deze klus nietsvermoedend doelwit van misdaad en politie. De film is deels in het Spaans gesproken en deels in de straattaal van jongeren uit Paraguay.
La Cara Oculta (2011) Misterythriller met soms enge trekjes over een orkestdirigent wiens vrouw vermist raakt na hun aankomst in Bogotá. Hij begint snel een nieuw leven met een andere vrouw, maar dan begint de politie een onderzoek. Bekijk vooral de trailer niet, want die verpest de hele film, de trailer is één grote spoiler.
Grupo 7 (Groep 7, 2012) Misdaad/politie actiethriller over een politie-eenheid (Groep 7) die de straten van Sevilla schoon moet vegen voor de komst van de Wereldexpo 1992 in die stad. De wereldexpo is echt gebeurd, de rest is fictie.
El Orfanato (Het Weeshuis),... Horror die zich afspeelt in een voormalig weeshuis. Van de maker van The Impossible / Lo Imposible (de Engelstalige Spaanse film over het waargebeurd verhaal van een Spaans gezin tijdens de Tsunami in Thailand).
También la Lluvia (Zelfs de... Deels waargebeurd drama met Luis Tosar over de het burgerverzet en de "wateroorlog" van Cochabamba (Bolivia), toen de overheid zoals de titel zegt zelfs het regenwater privatiseerde. Die wateroorlog en alles wat erover wordt is waargebeurd, de rest eromheen (over een filmploeg die daar een film komt maken) is fictie.
El Viaje de Carol (2002) Oorlogsdrama over een meisje die tijdens de Spaanse Burgeroorlog opgroeit, veelal onschuldig, maar een enkele keer ook hard. Soort coming of age tijdens de Spaanse Burgeroorlog.
Los Lunes al Sol (2002) Drama/comedy over een groepje werklozen die bij elkaar komen en hun belevenissen. Los Lunes al Sol (Maandag in de Zon) duidt op het niets te doen hebben op maandag (i.p.v. werken). Zo´n film nu maken zou niet meer kunnen gezien de hoge werkloosheid (bijna 30%) in het land.
Los Santos Inocentes (1984) Een in Spanje destijds erg gewaardeerde drama, inmiddels toch een tikkeltje verouderd, over het leven in het Spanje van de jaren '60, gezien door de ogen van een arm boerengezin.
En dan zijn er natuurlijk ook nog de meer bekende films zoals:
Babel (2006) Intelligent drama over een schietincident die vier verschillende groepen mensen raakt, en hoe het elk van hen beïnvloedt.
Amores Perros (2000), letterlijk vertaald "Hondenliefdes" over 3 mensen en hun omgeving die ook door een ongeluk samenkomen.
Celda 211 (2009), met Luis Tosar, over een politieagent die tijdens een gevangenisopstand per ongeluk incognito tussen de gevangenen belandt.
Mar Adentro (2004), met Javier Bardem. Al vaker hier genoemd waargebeurd drama over een meervoudig gehandicapte, bijna kasplantje, die zelfmoord wil plegen. De film kreeg een staartje, toen na de film de echte "helper" van deze persoon door de openbaar aanklager vervolgd werd. Uiteindelijk werd het geseponeerd omdat de zaak toen al verjaard was.
En andere films zoals La Piel que Habito, Caótica Ana, The Others (Engelstalige Spaanse misteryhorror), Pa Negre (Catalaans gesproken, over de jaren na de Spaanse Burgeroorlog), Alacrán Enamorado (ook met Bardem, speelt de leider van een bende jonge neonazi's in het heden, opvallend vanwege het weinig verfilmde onderwerp, verder niet zo´n sterke film)
Zo kan ik wel even doorgaan, maar ik laat het voorlopig hierbij 
Reeese
-
- 63 messages
- 836 votes
Zo kan ik wel even doorgaan, maar ik laat het voorlopig hierbij
Meer meer meer ! Ben bang dat ik de meeste Spaanse/Spaanstalige wel gezien heb....
Nog andere aanraders?
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Meer meer meer ! Ben bang dat ik de meeste Spaanse/Spaanstalige wel gezien heb....
Nog andere aanraders?
Hier komen nog een paar:
La Voz Dormida (2011) De tijd van de repressie in Spanje. Een vrouw komt in een vrouwengevangenis terecht, omdat ze qua ideologie niet aan de kant van het dictatoriaal regime staat. Goede film.
Frágiles / Fragile (2005) Best aardige Spaanse horror die zich in een kinderziekenhuis afspeelt, Engels gesproken.
Camino (2008) Als je er voor in de stemming bent: drama over ziekte en religie, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Zowel geschikt voor gelovigen als niet-gelovigen, wat het een klein kunstwerkje maakt. Een goede film, als je er voor in de stemming bent.
Volver (2006) van Almodóvar, met Penélope Cruz is hier ook nog niet genoemd.
Planet 51 (2009) Spaanse animatie, Engels gesproken. Op een planeet met groene mannetjes landt opeens een vreemd wezen uit een andere planeet (een astronaut van de NASA). Best aardig.
En de classiekers. Twee geweldige films (drama) met een rustige stijl, niet geschikt voor wie veel actie verwacht, en die de wereld door de ogen van kinderen tonen: El Espíritu de la Colmena (1973) (al hier genoemd) en Cría Cuervos (1976). En ook ¿Quién puede matar a un niño (1976)?, een mysteryhorror a la Hitchcock, over Engelse toeristen op een Spaans eiland die alleen door vreemde kinderen wordt bewoond. De beelden aan het begin tijdens de optieteling zijn wel hard, evt. doorspoelen.
Nieuwe films:
Ismael (2013) Draait nu in Spaanse bioscopen. Drama waarin een aantal mensen bij elkaar komen omdat een 10-jarig kind zijn vader is gaan zoeken. Hierdoor ontstaat voor hen allen een nieuwe realiteit en moeten ze losse eindjes uit het verleden aan elkaar knopen.
El Niño (2014), ingezonden om toegevoegd te worden op moviemeter. Draait v.a. augustus 2014 in de Spaanse bioscopen. Lijkt een spannende actiethriller te gaan worden, met o.a. Luis Tosar in de hoofdrol. Teaser (youtube)
Dan twee films die ikzelf minder vind, maar anderen wel een hogere score geven dan ik:
No habrá paz para malvados / No rest for the wicked (2011) Genres: politiethriller / misdaadfilm / film noir.
Los Últimos Días / The Last Days (2013) Apocalyptische film in (de ondergrond van) Barcelona. Door een virus durven mensen niet meer naar buiten te komen.
In de genre Spaanse apocalyptische film vind ik Fin / The End (2012) beter, maar is meer drama dan een pure rampenfilm.
En tot slot een overzicht hoogst gewaardeerde Spaanse films van een Spaanse filmsite die te vergelijken is met moviemeter: Top Spaanse film (filmaffinity.com) (deze link is Engelstalig en toont de Engelse titel van de films, klik hier voor de Spaanstalige versie)
Reeese
-
- 63 messages
- 836 votes
Top man! Bedankt voor je moeite! Ik ga eens kijken wat er allemaal bij zit!
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Weer een leuke film gezien uit Spanje, net uit in de Spaanse bioscopen, en inmiddels ingestuurd om toe te voegen in MM:
Kamikaze (2014) (let op want er bestaan twee met dezelfde titel en jaartal, alleen eentje is Spaans). Het is een drama/komedie over een terrorist uit een fictief Russisch staatje die een vliegtuig op wil blazen. Hij heeft de pech dat door een sneeuwstorm het vliegtuig niet kan opstijgen en hij enkele dagen met zijn slachtoffers in een hotel ondergebracht wordt. Een fijne film die 4* van me krijgt.
Daar heb ik Verónica Echegui ontdekt, een prachtige jonge vrouw die, in ieder geval in deze film, als twee druppels water op Penélope Cruz lijkt. Regie is in handen van debutant Álex Pina, die al TV-series regisseerde en het script schreef van films als Tres Metros sobre el Cielo (2010) en Tengo Ganas de Ti (2012). Heb lekker genoten.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Truman (2015) heeft de Goya van dit jaar voor beste film gewonnen. Het won daarnaast ook in de categorieën beste script, beste regie, beste acteur en beste bijrol. Andere genomineerden voor beste film waren:
La Novia (2015) (winnaar in de categorie Beste Actrice en Beste Cinematografie)
A Perfect Day (2015) (winnaar in de categorie Best Adapted Script)
A Cambio de Nada (2015) (winnaar in de categorie beste debuterende regisseur)
Nadie Quiere la Noche (2015) (winnaar in de categorie beste muziek)
Andere noemenswaardige winnaars in andere categorieën waren Palmeras en la Nieve (2015) en Techo y Comida (2015).
El Clan (2015) won in de categorie beste Latijns-Amerikaanse film. Andere genomineerden in die categorie waren: La Once (2014), Magallanes (2015) en Vestido de Novia (2014).
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
La Escuela de Barcelona
Barcelona School of Film - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Pere Portabella & La Escuela de Barcelona | IFFR
La Escuela de Barcelona, a list of films by Brian_Davisson • Letterboxd
Carlos Durán
José María Nunes
Jorge Grau
Una historia de amor (1967) - IMDb
Historia de una chica sola (1972) - IMDb
Glauber Rocha
Gonzalo Suárez
El Extraño Caso del Doctor Fausto (1969)
Jacinto Esteva (Grewe)
Dante No Es Únicamente Severo (1967)
Después del diluvio (1968) - IMDb
Joaquim Jordà
Dante No Es Únicamente Severo (1967)
Maria Aurèlia Capmany Parla d'un Lloc entre els Morts' (1969)
Vicente Aranda
Brillante porvenir (1965) - IMDb
Jaime Camino
Los felices sesenta (1963) - IMDb
Mañana será otro día (1967) - IMDb
Ricardo Bofill
Pere Portabella
Heb er precies tien van gezien tot nu toe
Aoom (1970) - 8,5
Noche de vino tinto (1966) - 8
Lejos de los árboles (1972) - 8
Dante no es únicamente severo (1967) - 8
Sexperiencias (1968) - 8
Después del diluvio (1968) - 7,5
Actéon (1965) - 7,5
Cada vez que... (1968) - 7
Ditirambo (1969) - 7
Cabezas cortadas (1970) - 6,5
Dante no es únicamente severo (1967) is een soort manifesto voor de school. Oorspronkelijk een vierluik van shorts (Portabella en Bofill brachten hun bijdrages uit als losse korte films), werd het uiteindelijk een duo regie klus die toch vrij stevig in elkaar zit als feature, waarin verschillende verhalen met elkaar versneden worden. De invloed van Bunuel is even sterk als die van de Nouvelle Vague en Pop Art. De film op zich kan je zien als een politiek statement tegen Franco en de censuur, maar het geheel kenmerkt zich ook door humor en jeugdige energie. De Italiaanse actrice Serena Vergano was duidelijk het gezicht van de beweging (getrouwd met de architect, en binnen de groep ook filmmaker, Ricardo Bofill) maar ook modellen Romy en Teresa Gimpera zie je in veel van de films terug.
Gonzalo Suárez en Vicente Aranda zijn na de Barcelona periode uitgegroeid tot iets bekendere namen in Spanje, met een lange carrière. Jorge Grau werd na de periode bekender door horrorfilms (hij vertrok net als José Ramón Larraz naar Engeland). Pere Portabella ging de politiek in, maar bleef ook zijn experimentele eigen werk maken. Hij was als producer al vroeg een grote aanwezigheid in de Spaanse cinema, maar ging als filmmaker toch vooral zijn eigen weg, en is slechts los verbonden aan de Barcelona School. Net als de beroemde Braziliaan Rocha, die slechts voor één film even op bezoek was bij de groep waar hij verwantschap mee vond.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Nocturno 29 en Caudecuc, Vampir heb je ook gezien.
Van bovenstaande films zag ik er dertien, maar Morbo hoort geloof ik niet meer bij de Escuela. Baal nog steeds vooral van het missen van Noche de vino tinto in Rotterdam. En had ook graag meer van Esteva gezien. Maar blij dat ik alsnog vrij veel heb kunnen meepakken. Ook nog een aantal films thuis bekeken. Portabella zal ook later worden ingehaald.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
klopt, langer geleden, dus even vergeten
Nocturno 29 (1968) - 7,5 of 8...
durange
-
- 101 messages
- 61 votes
Tres Metros sobre el Cielo (2010)
Ik hou zoveel van deze film. misschien niet de beste film van Spaanse bodem maar toch wel het kijken waard vind ik.
Verder vond ik Volver van Almodovar ook heel mooi.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Geactualiseerd lijstje, top 100 Spaanse films van de "Spaanse moviemeter":
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Carmen y Lola (2018) - vanaf 20 juni in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wordt goed ontvangen op MM, te zien op Netflix: Durante la Tormenta (2018)
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
O Que Arde (2019) - vanaf 13 augustus 2020 in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages