• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.561 votes
Profile

Films met een orgelscore

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Het komt niet heel vaak voor, maar er zijn films waar de officiële score in hoofdzaak orgelmuziek bevat. Ik zag er in korte tijd toevallig twee, dus tijd voor een topic. Je hebt ook films waar het orgel intradiegetisch voorkomt of dat er op een belangrijk moment ineens orgelmuziek klinkt.

Ik vind het zelf vaak wel goed werken. Het orgel kan zowel majesteitelijk zijn maar ook heel melancholisch, het vormt een orkest in zichzelf, ideaal voor filmbegeleiding dus.

Films met een bijna volledige orgelscore:

L'Albero degli Zoccoli (Film, 1978) (bestaande Bach-werken)

Les Carabiniers (Film, 1963) (voor zover ik weet originele score van Philippe Arthys)

DeUsynlige (Film, 2008) (originele score van Iver Kleive, beste orgelscore ooit)

L'Année Dernière à Marienbad (Film, 1961) (ik weet niet meer of dit bestaande orgelmuziek was, wel heel sterk gebruikt)

Dan heb je nog films die op een cruciaal moment (of cruciale momenten) orgel instarten, hier zijn vele voorbeelden van. Deze drie staan me het meest bij:

Solyaris (Film, 1972) (terugkerend Bachkoraal, gaandeweg wordt overgeschakeld naar een electronische bewerking)

Ida (Film, 2013) (Bachkoraal, sterk verbonden aan wat de protagonist doorgaat)

Saraband (Film, 2003) (gek genoeg binnen het oeuvre van Bergman de orgelscene die me het meest is bijgebleven)

Er zijn er vast nog een hoop meer.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.