• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

Films met vrouwen in de hoofdrol

Panta Rei

• 507 messages
  • 7 votes

Dat mag fictie zijn maar ook een biografische film.

Ik wil namelijk eens voor mezelf uitzoeken hoeveel films er gemaakt zijn waar het leven van een vrouw of meisje het onderwerp is. Film mag fictie zijn of een biografische vertelling van haar leven.

Zelf heb ik nu even uit mijn blote duim een aantal titels gevonden.

Zet je schrap.

Frida. Over het leven van de Mexicaanse kunstschilder Frida Kahlo.

Bridget Jones. Je weet wel, die leuke dertiger die steeds opnieuw wil stoppen met roken en eten om aan de man te komen.

Penelope. Dat meisje met een varkensneusje dus.

What's love got to do with it. Over ons aller Tina Turner.

Alle films over Miss Marple. Lief oud vrouwtje met het brein van een Einstein, Hawkings en Sherlock in het zelfde grijsbehaarde hoofdje.

Jane Eyre. Ogenschijnlijk deemoedig en bescheiden muisjesmeisje, maar met een stalen wil. In feite de eerste echte feministe die pal voor haar principes stond en daarom ook bereid was om de grote liefde van haar leven op te geven.

Cleopatra. Vrouw die bekend staat om haar elegante neus en haar melkbaden.

En ook natuurlijk vanwege het feit dat Cleo toch maar de keizerin of koningin van Egypte was en dat Julius Ceasar aan haar voeten lag.

Er zijn natuurlijk talloze vrouwen wiens leven verfilmd is en ook heel veel fictieve vrouwen die op de verbeelding werken, zowel goede als slechte en zeer foute vrouwen.

Ik denk dan aan sprookjesfiguren die een of ander stereotype eigenschap van de vrouw uitbeelden, of vrouwen waarmee geen enkele echte vrouw vergeleken wil worden.

Kortom, ik wil alle films op een rijtje hebben waarin echte of fictieve vrouwenleven worden uitgebeeld.

Nog wat namen:

Eva Braun

Sneeuwwitje

Jackie Kennedy

Diana Spencer

Margaret Thatcher

Goeie Mie

Jacoba van Beieren

Marieke van Nimweegen

Snappen jullie het een beetje?

Ik ben benieuwd.

De reden: Ik wil proberen aan te tonen dat beroemde en beruchte vrouwen ieder hun eigen verhaal hebben.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.