• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.292 votes
Profile

De wereld rond in muziekdocumentaires

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Voor een verjaardagsgeschenk, maar ook gewoon uit nieuwsgierigheid, ben ik op zoek naar documentaires die muzikanten en muziekstijlen uit de hele wereld in de kijker zetten en daarbij tegelijkertijd een inkijk geven in de specifieke cultuur van een land / regio / ...

Ik zoek dus geen concertregistraties of rock-docu's, maar eerder richting wereldmuziek of bands die echt een 'band' hebben met hun land en dat in de documentaire tonen.

Een paar voorbeelden:

Buena Vista Social Club (1999) uiteraard, over Cuba

When the Road Bends: Tales of a Gypsy Caravan (2006) over zigeunermuziek uit de Balkan, Roemenië, India en Spanje

Je Chanterai pour Toi (2001) over de Mali-blues

Heima (2007), Sigur Ros in IJsland

...

Bijzonder benieuwd ben ik naar goede films over muziek uit Azië (India, China, Japan,...), want daar weet ik echt niks van af.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Moet het per se een documentaire zijn?

Seopyeonje (1993) komt anders denk ik wel in aanmerking binnen jouw criteria (zangkunst/traditie/zuid korea).

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Japan: We Don't Care about Music Anyway (2009) over Tokio en haar avant-garde/improv/noise muzikanten, waarin ook stedelijke verloedering en zo wordt gebruikt.

Uit India (geen Bollywood ): Jalsaghar (1958) is geen documentaire maar wel een interessante relatie tussen muziek/dans en cultuur/aristocratie etc. Als we wat verder in het verleden duiken is Ghashiram Kotwal (1976) misschien ook een aardige tip, al staat muziek hier minder centraal (ook als onderdeel van theater) en is het ook geen docu maar een filmadaptatie van een toneelstuk. Siddeshwari (1990) is meer docu maar misschien te abstract/mijmerend, maar een grote aanrader wat mij betreft.

Dan zou ik Aquele Querido Mês de Agosto (2008) nog willen noemen, met ook documentaire trekjes. Bijzondere film met echt wel heerlijke zwoele muziekoptredens. Niet gezien, maar misschien is Fados (2007) ook interessant wat betreft Portugal.

En zelf nog niks van gezien, maar iets van Tony Gatlif zou ook geschikt kunnen zijn.

Cellulord

• 597 messages
  • 2382 votes

Misschien ook intressant.

Afghan Star

Raffael77

• 1891 messages
  • 0 votes

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.