• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.422 votes
Profile

Nederland in een buitenlandse film

mij valt het steeds vaker op dat er in hollywood films een kleine verwijzing naar nederland zit, b.v.

pulp fiction-¨¨they put mayonaise on their frence fries¨,

mat damon die, tegen zichzelf, in de spiegel, nederlands praat,

in de bourne idendity,

bruce willis die in de film bandits een uitstapje naar nederland maakt, en om over oceans 12 nog maar te zwijgen!

Ik weet er nog wel een aantal, maar kan er ff nie op komen!

Weten jullie er nog een paar?

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

Diamonds are forever heeft scenes uit Amsterdam en in My Stepmother is an Alien komt de Alien uit 'the nether lands'

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

Dog Day Afternoon uiteraard

en ik zag laatst nog een film waar ze het over een 'lit up like a cheap brothel in amsterdam' hadden...maar ik kan echt niet meer herinneren welke film dat was. Kom ik wel weer op.

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

In Prelude to a Kiss zegt Alec Baldwin tegen Meg Ryan in het nederlands "je hebt erg witte tanden".

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

En het hilarische klompengevecht dan van Jackie Chan? Ik dacht dat het was in Who Am I? Heerlijk gewoon...

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Hobbes wrote:

Dog Day Afternoon uiteraard

en ik zag laatst nog een film waar ze het over een 'lit up like a cheap brothel in amsterdam' hadden...maar ik kan echt niet meer herinneren welke film dat was. Kom ik wel weer op.

Wat gebeurd er dan in Dog Day Afternoon?

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

En in Goldmember is de schurk een Nederlander.

lindastuurman

• 1006 messages
  • 0 votes

In de film Awakenings met Robert de Niro zegt een vrouw "Hartelijk bedankt". Vreemd eigenlijk, want volgens mij is de actrice niet Nederlands en het gesprekje ging niet echt over Nederland (over fruitbomen die geplukt moeten worden)

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

In Hitchcock's Foreign Correspondent speelt een heel groot stuk in Nederland (inclusief molens). Erg grappig is dat, al klinkt het Nederlands eerder Duits.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Yekezzez wrote:

Ik dacht dat alle Nederlanders schurken waren...

Bandit

• 607 messages
  • 4017 votes

In de Don Siegel-film "Rough Cut"uit 1980, rijden Burt Reynolds en Lesley-Anne Down door de polders van Noord Holland en Schiphol, ook bezoeken ze de wallen in A'dam.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Foreign Correspondent speelt zich ook gedeeltelijk in Nederlands af. Ik dacht ook dat een aflevering van "The Saint" zich in Nederland afspeelde (met een knipper i.p.v. een kapper ).

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

- In Casablanca wordt terloops een opmerking gemaakt over "the (second) largest banking house in Amsterdam".

- In Dracula-films is Van Helsing een Nederlander, al wordt dat niet in alle versies even nadrukkelijk gezegd. Het duidelijkst is het in Badhams versie uit 1979, waar Olivier zelfs een paar regels Nederlands spreekt. Olivier sprak trouwens ook al Nederlands in A Bridge Too Far, maar dat zijn beide Amerikaans-Britse coproducties.

- In The Mask of Dimitrios speelt Peter Lorre een Nederlands schrijver, al heeft dat verder geen invloed op het plot (was alleen een poging zijn (eigenlijk Duitse) accent te verklaren).

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

En dan vergeet ik nog Betrayed (1954), een WO II film die zich voor het overgrote deel in Nederland afspeelt. Clark Gable heeft de grootste moeite de naam van z'n personage ("Pieter Deventer") goed uit te spreken, maar het gaat pas echt mis als hij moet aangeven naar Schoonhoven te gaan.

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

A Bridge Too Far, misschien?

Neder

• 261 messages
  • 1366 votes

cheech and chong do amsterdam ofzoiets

fredjevlag

• 4 messages
  • 20 votes

Yekezzez wrote:

belgie

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

In A Knight's Tale is voortdurend sprake van Gelderland...

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Er is een speciale site die alle Buitenlandse films vermeldt waarbij Nederland het decor is.

De lijst lijkt vrij volledig. Zo kwam ik erachter dat de Zweed Jon Lindström, Wolkers roman "Een roos van Vlees" (Ros av Kött, En (1985) verfilmde, die Wolkers prompt de beste verfilming van zijn werk noemt.

Volledige lijst

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Abraham van Helsing in Dracula.

(voor de verandering wordt Van eens niet op z'n engels uitgesproken)

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Munich, een afrekening in Nederland. Op de fiets wel te verstaan.

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Deuce Bigalow: European Gigolo (2005) speelt zich volledig in Nederland af. Maar of dat we daar nu zo trots op moeten zijn...

DieGo

• 5808 messages
  • 2365 votes

Eurotrip natuurlijk!

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Grappig dit. Samen met Het Parool presenteert het Filmmuseum op 12 september twee voorstellingen onder de noemer 'Amsterdam door vreemde ogen'. Hier wordt met een compilatie van fragmenten uit films en met korte films een beeld geschetst van Amsterdam in buitenlandse films, met geheid een aantal van bovengenoemde voorbeelden. Waarschijnlijk zit er overigens ook een filmpje uit de Secret File USA reeks in. Deze Amerikaanse spionageserie werd kort na de oorlog opgenomen in Nederland. Omdat elk avontuur zich in een andere plaats afspeelde, moeten Amsterdamse locaties steeds buitenlande plekken voorstellen. Knap hilarisch als de Amstel door moet gaan voor de Donau.

Overigens komt dat laatste nog steeds voor. De Bollywoodfilm Hum Tum (een soort van Indiase When Harry met Sally) is deels opgenomen in het Vondelpark en op het Museumplein - dansnummer op het ezelsoor!! - maar als de handeling naar Parijs verplaatst is dat voor ons toch duidelijk zichtbaar nog steeds Nederland!

Aansluitend en in het kader van 'Amsterdam door vreemde ogen' vertoont het Filmmuseum van 13 t/m 19 september dan nog de film LA RAGAZZA IN VETRINA uit 1961, een Italiaanse film van Luciano Emmer met Lino Ventura in de hoofdrol, die vrijwel geheel op de Amsterdamse Wallen speelt.

Ragazza in Vetrina, La (1961)

serpico

• 2900 messages
  • 491 votes

Crusade in Jeans, wordt zelfs in Oranje shirtjes gevoetbald

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

serpico wrote:

Crusade in Jeans

Is ook van een NL regisseur, net als 'Do not Disturb' van Dick Maas die speelt zich ook af in Amsterdam. Ook Puppet on a chain speelt in A'dam.

salvatore

• 1937 messages
  • 3236 votes

DieGo wrote:

Eurotrip natuurlijk!

Speelt zich af in Praag geloof ik, niet in Amsterdam. Ze doen dan wel net alsof het Amsterdam is.

fredjevlag wrote:

(quote)

belgie

België ??

narva77 (crew films)

• 12723 messages
  • 6540 votes

Leuk topic

- In "The Princess Bride" heten de landen "Guilder" en "Florin" (Gulden en Florijn).

- In "Hardcore" van Paul Schrader speelt George C. Scott een conservatieve vrome gelovige man, die lid is van de "Dordsche Kerk" of de "Dordrechtse Gemeente" of zo iets. Wel grappig.

- In "Starman" van John Carpenter bestellen ze in een wegrestaurant "Dutch Applepie".

- "Eurotrip" natuurlijk, maar dat is niet echt iets om trots op te zijn.

- "Hostel" uiteraard ook, daar komen ze via Amsterdam terecht in Slowakijë en wordt zelfs Nederlands gesproken (nou ja, een soort van)

- en dan "Five Fingers", die is gedeeltelijk in Nederland opgenomen (o.a. in mijn woonplaats Middelburg!) en daarin praat Ryan Phillippe ook wat Nederlands.

- En dan nog de film Caught uit 1987, die speelt zich bijna in het geheel af in Amsterdam. Maar die kan je maar beter overslaan....

YuLaw16

• 605 messages
  • 976 votes

De film Amsterdam Connection, is een kung fu film uit de jaren 70 dat zich deels in Amsterdam afspeelt.

N811

• 1459 messages
  • 913 votes

Deuce bigolo

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.