• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.292 votes
Profile

Neue Berliner Schule

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

http://www.cineaste.com/343images/berlin1.jpg

Halverwege de jaren negentig bleek er een nieuwe generatie filmmakers opgestaan, waarvan de Berlijners Thomas Arslan, Christian Petzold en Angela Schanelec onderdeel uitmaakten. Arslan, Petzold en Schanelec studeerden alledrie tegelijkertijd aan de Deutsche Film und Fernsehakademie Berlin. Tegenwoordig worden ook regisseurs uit München tot de stroming gerekend, zoals Maren Ade.

De belangrijkste gemeenschappelijkheid van deze filmmakers is een bijna overdreven realistische weergave van het dagelijkse leven, met gereduceerde maar duidelijke beelden. Berliner Schule is een journalistieke benaming, het is geen groep die door de regisseurs zelf is opgericht, zoals dat bijvoorbeeld bij het Deense Dogma het geval is. De films horen bij de alternatieve cinema.

Zie Duitsland Instituut of Filmkrant. Maar ook Senses of Cinema en Cineaste.

Zag deze maand opvallend veel recente Duitse films. Waaronder twee van Petzold (Die innere Sicherheit en Gespenster), Thomas Arslan (Der schöne Tag) en Maria Speth (In den Tag Hinein). En het meest opmerkelijke was dat alle karakters constant onderweg zijn. Op reis? Op de vlucht? Ze lijken eenzaam en zwijgen veel. Familie is er wel maar hebben ze een hele stroeve relatie mee. De stijl is heel afstandelijk. Alledaags. Niet spectaculair. Het heeft een beetje weg van de beeldtaal + modellen van Bresson. Zie als duidelijkste voorbeeld Der schöne Tag.

De eerste generatie: Christian Petzold, Angela Schanelec en Thomas Arslan. Daarna kwamen Maria Speth, Angela Schanelec, Christoph Hochhäusler, Maren Ade, Benjamin Heisenberg, Valeska Grisebach, Henner Winckler, Ulrich Köhler en Jan Krüger.

Ben benieuwd of er nog meer liefhebbers zijn. En verbeter / vul aan waar nodig is.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Dit leefde bij mij een aantal jaar geleden, maar ik ben er daarna helaas niet verder ingedoken. De term heb ik hier ook al weleens gecoined.

Tanita

• 547 messages
  • 5064 votes

Volgens de definitie op de website van het Duitsland Instituut: "De films bevatten veel statische beelden en er gebeurt vaak ogenschijnlijk niets." Uh.. Gaat het wel om film?

Wat ik eruit begrijp is dat het een voornamelijk (Duitse) journalistieke indeling is. De films van genoemde regisseurs waren blijkbaar niet geliefd bij het publiek maar wel bij critici (journalisten).

Is beschikbaarheid op DVD/Blu Ray dan geen probleem om hun werk te bekijken?

De Duitsers houden nogal van structuur. De website Duitse film na de Tweede Wereldoorlog - Duitsland Instituut - duitslandinstituut.nl kenmerkt zich ook door het indelen van de films in bepaalde categorieën, waarvan de Neue Berlijnse Welle er dus 1 is. De vraag die bij mij opkomt is of we de Nederlandse film ook in categorieën kunnen opdelen, sinds de Tweede Wereldoorlog. Weet iemand of daar wel eens werk van gemaakt is?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Fred Kelemen komt ook uit Berlijn en heeft daar 'op school gezeten'. Ik denk dat hij daar ook wel wat van heeft. Al zijn die lange takes niet alledaags, maar als voorloper van het geheel.

En het meest opmerkelijke was dat alle karakters constant onderweg zijn. Op reis? Op de vlucht? Ze lijken eenzaam en zwijgen veel. Familie is er wel maar hebben ze een hele stroeve relatie mee. De stijl is heel afstandelijk.

Nog een vroege tip uit deze school Detroit (2003) van Glaser & Ludwig. Jan Kruger was toen nog al omstreden winnaar in Rotterdam. Heb zijn latere werk niet gezien, wel altijd nieuwsgierig gebleven. En er was op IFFR nog eens een typische 'Berliner Schule' film. Ben even kwijt welke. Kom hem in mijn overzicht niet tegen, weet jij het nog starbright boy? Was een coming of age film van een jongen. edit: was deze Sieben Tage Sonntag (2007) - is Van München.

Ik zie de link met Bresson trouwens niet zo. Bresson gaat toch over heel andere dingen (niet over reizen) en daar zit toch een grote relatie en nadruk op handelingen. Dat zie ik in deze stroming helemaal niet terug.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Tanita wrote:

Is beschikbaarheid op DVD/Blu Ray dan geen probleem om hun werk te bekijken?

Er is behoorlijk wat uitgegeven op DVD in Duitsland. En met een klein beetje geluk ook met Engelse én Nederlandse ondertiteling. Mocht je iets zoeken als startpunt dan zou ik met het werk van 'voorman' Christian Petzold beginnen.

Mochizuki Rokuro wrote:

Ik zie de link met Bresson trouwens niet zo. Bresson gaat toch over heel andere dingen (niet over reizen) en daar zit toch een grote relatie en nadruk op handelingen. Dat zie ik in deze stroming helemaal niet terug.

Klopt, laat ik het houden bij alleen het (vroege) werk van Thomas Arslan. Lees trouwens net dat Ann-Kristin Reyels debuut ook bij NBS zou horen. Te gekke film. Ook een aanrader.

Tanita

• 547 messages
  • 5064 votes

Malick wrote:

(quote)
Er is behoorlijk wat uitgegeven op DVD in Duitsland. En met een klein beetje geluk ook met Engelse én Nederlandse ondertiteling. Mocht je iets zoeken als startpunt dan zou ik met het werk van 'voorman' Christian Petzold beginnen.
Dank je wel. Lijkt me reuze interessant. Gelukkig heb ik voor Duitse films geen ondertiteling nodig, tenzij het enorm 'Platt-Deutsch' is.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zag Marseille en Madonnen onlangs en vroeg me af of er binnen de 'Neue Berliner Schule' ook films zijn waarin de 'man' centraal staat? Nog geen enkele tegengekomen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

De films van Jan Krüger, die je in je openingspost noemde.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.