• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.192 votes
Profile

De Hongaarse film

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Heb de afgelopen maanden bijna per ongeluk veel Hongaars gekeken door langzaam een kleine Jancso inhaalslag te maken, de cult animatie van Marcell Jankovics te verkennen en dan tenslotte deze week nog verrast te worden met de kans om éindelijk Szürkület (1990) te kunnen zien, met dank aan de Uitkijk. Vorig jaar had ik ook nog een andere cult auteur ontdekt in de vorm van Gábor Bódy, een experimentele filmmaker die als zeer belangrijk wordt gezien, maar helaas al op jonge leeftijd overleed "under sketchy circumstances".

Het is daarmee voor mij duidelijk een land waar men niet huiverig is voor grote cinematische visies en daarom niet vreemd dat een van de belangrijkste regisseurs van de huidige tijd, Bela Tarr daar zijn unieke stijl tot een succes heeft kunnen uitbouwen

Maar liefst vier van zijn films staan in mijn huidige top10 voor Hongarije:

Sátántangó (1994)

Werckmeister Harmóniák (2000)

Szindbád (1971)

Csend és Kiáltás (1967) Silence and Cry

Szerelem (1971) Love

Kárhozat (1988) Damnation

Szabadgyalog (1981) The Outsider

Még Kér a Nép (1972) Red Psalm

Kutya Éji Dala (1983) The Dog's Night Song

Csak a Szél (2012) Just the Wind

De meest opvallende acteur/actrice uit het land is voor mij Mari Törõcsik die zeer goed is in Szerelem, maar ook opvalt in Csend és Kiáltás en als Elektra in Szerelmem, Elektra, beiden van Jancso

Voor de toekomst staat nog meer van Jancso op het programma, meer van Fliegauf, nog veel meer van Makk (heb nog drie DVD's ongezien in de kast dus dat wordt wel eens tijd) en ik wil István Gaál ook gaan verkennen, dat is nog wel een andere grote naam uit de Hongaarse cinema, maar op een of andere manier is het altijd wel stiller rond zijn naam.

Ook Szabo is een naam waar ik al veel DVD's van in de collectie heb, maar waar ik steeds maar niet aan wil beginnen. Sunshine heeft wel een leuke Internationale cast waaronder indie favoriet Molly Parker die we de laatste tijd veel te weinig zien, maar ook wederom Mari Törõcsik. Zijn beroemde trilogie staat ook al jaren hoog op de verlanglijst... wellicht dat het aspect van kostuumdrama, stijfjes en degelijk, me daar dan net weer steeds van weerhoud

Ook nog enkele andere losse titels grepen mijn aandacht, zoals de 'goulash western' Talpuk Alatt Fütyül a Szél (1976) en van de maker van Szindbád nog Csontváry (1980) (de enige andere feature van Huszárik), nog een cult klassieker in de vorm van A Kis Valentinó (1979) en meer recente cult met Bibliothèque Pascal (2010) (wellicht niet zo gestoord als Nexxt (2001) maar die film is alleen uitgebracht in een gecensureerde vorm waarbij meer dan een half uur is verwijderd... dus daar is het weer fingers crossed voor een festival)

wie hebben we dan nog niet genoemd?

uiteraard is er veel meer, al moet ik natuurlijk niet al het gras voor de discussie-voeten wegmaaien, maar wie zéker nog een grote naam is, en wederom ook met een bijzondere/cult inslag, is György Pálfi

Hukkle en Taxidermia scoorde bij mij niet eens zo héél hoog, maar toch zijn beiden onvergetelijk!

scorelijstjes, tips en discussie over nieuwe films hieronder is als altijd zeer welkom!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

En wat kwam ik tegen toen ik de maker van Bibliotheque Pascal nog even opzocht:

Délibáb (2014)

Omdat ik die eerste dus nog niet gezien heb, weet ik niet helemaal wat ik hiervan moet verwachtten, maar de plot leest als een soort ironische tegenhanger van 12 Years a Slave!?!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Hongaarse namen van nieuwere regisseurs die je niet hebt genoemd maar toch ook wel de moeite zijn, zijn denk ik:

Ildikó Enyedi

Attila Galambos

Putyi Horváth

Ágnes Kocsis

Kornél Mundruczó

János Szász

Galambos werd in het artikel over "de stand van zaken rond de Hongaarse cinema" in de Filmkrant rond het afgelopen IFFR genoemd door de Hongaarse criticus als 'belangrijk om in de gaten te houden'. Ik ken hem niet, wel benieuwd. Verder ken ik Horváth uit bovenstaand lijstje niet, maar ook erg benieuwd naar.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

István Szaladják is ook nog niet genoemd en scoort redelijk goed op MM

Ik zag "Simon Magus" en "Az én XX. Századom" van Enyedi en "Johanna" van Mundruczó, allemaal slechts 'wel aardig' wat mij betreft, al word Az én XX. Századom toch wel gezien als een belangrijke Hongaarse titel.

Welke ik ook nog echt even vergeten was: Márta Mészáros

wederom met dank aan het Britse Second Run DVD label heb ik werk van haar in de kast staan, en ben vooral ook zeer benieuwd naar Örökbefogadás (1975), maar tot nu toe ben ik er nog niet aan begonnen

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

János Szász lijkt me een uitstekende tip, vooral Woyzeck (1994)

Heb ik gelijk een mooie aanleiding om ook de Herzog klassieker eens te gaan zien

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

beavis wrote:

János Szász lijkt me een uitstekende tip, vooral Woyzeck (1994)

Heb ik gelijk een mooie aanleiding om ook de Herzog klassieker eens te gaan zien

Witman Fiúk (1997) van Szasz is destijds in Nederland uitgebracht, door Contact Film. Was destijds denk ik één van hun eerste titels.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

En volgens wolfmanrene is de laatste ook aangekocht door Contact Film

A Nagy Füzet (2013)

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Klopt. Noteer 18 september maar als releasedatum.

Off topic: releaselijst Contact Film:

MOEBIUS Kim Ki-duk 8 mei

FAITH CONNECTIONS Pan Nalin 12 juni

DESPAIR RW Fassbinder 17 juli

SAGRADA – el misteri de la creació Stefan Haupt 14 augustus

GRAND CAHIER, LE Janos Szasz 18 september

ARAF Yesim Ustaoglu 23 oktober

JIAO YOU / STRAY DOGS Tsai Ming Liang 20 november

SILENT ONES Ricky Rijneke 11 december

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Die Szász staat hier al jaren op de to-see lijst. In mijn bookmarks heb ik ook nog een hoop obscuur, experimenteel, maar ook meer Jancsó-achtig spul onder de Hongaarse vlag staan: Péter Forgács (experimenteel/docu en NL'se connectie), Péter Bacsó (lijkt me wat vergelijkbaar met de komedies van Daneliya), András Kovács (politiek/oorlog/Jancsó), György Dobray (obscure arthouse, vroege Tarr?), Sándor Sára (weer meer oorlog/historie/Jancsó), András Monory Mész (heeft een arty sci-fi drama gemaakt: Meteo) en de al eerder genoemde István Gaál (weer Jancsó!), Gábor Bódy (experimenteel, beavis is de kenner hier), Szabolcs Hajdu (lijkt me iemand die coole, gewaagde films maakt) en István Szabó. Met name die laatste is een behoorlijk zwaargewicht te noemen, maar ben ik ook jammerlijk genoeg nog niet aan toegekomen.

Csontváry staat misschien wel bovenaan de lijst, maar daar ben ik nog geen mooie uitgave van tegengekomen. Elégia pas gezien en dat is een fenomenale short van dezelfde regisseur, zou zo in mijn top-100 films kunnen komen. Szindbád had me ook al erg gesmaakt.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

goeie tips

die Dobray lijkt me érg obscuur zeg... maar zie niet zo snel een Tarr in de info die ik kon vinden

overigens is Tarr ook heel erg Jancso met zijn bewegende camera... en het viel me op dat György Fehér naast het grauwe zwart-wit en de vele trage regenachtige scenes juist ook deze eigenschap heel erg heeft... je zou dus kunnen zeggen dat Jancso gewoon het absolute hart van de Hongaarse cinema is!

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Fijn topic. Maar zijn er ook Hongaarse regisseurs die niet de moeite waard zijn? Ik bedoel zoveel prachtige films en regisseurs. Eén van mijn favoriete landen.

Het debuut van cinematograaf Lajos Koltai mag ook zeker hier genoemd worden.

beavis wrote:

En wat kwam ik tegen toen ik de maker van Bibliotheque Pascal nog even opzocht:

Délibáb (2014)

Heel benieuwd wat jij van Bibliothèque Pascal vindt. Délibáb kan wel iets voor het bijprogramma voor Cannes zijn. Intrigerende regisseur op basis van één titel.

Talentvolle vrouw! Samen met Márta Mészáros de enige 'bekende' regisseuse uit Hongarije?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ildiko Enyedi is volgens mij ook een vrouw.

edit: klopt

En de door BBarbie genoemde Krisztina Goda.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zie dat Kornél Mundruczó en György Pálfi met een nieuwe film komen dit jaar. Wellicht allebei in Cannes te zien?

With Bela Tarr supposedly retired, Hungarian cinema could use a new figurehead, and it might have arrived in the shape of Giorgy Palfi. The filmmaker’s second feature, “Taxidermia” made quite a splash at the festival back in 2006 as part of the Un Certain Regard section, and he was back at the festival with collage film “Final Cut” in 2012. His new film, “Free Fall,” sounds especially intriguing--it follows a woman who jumps off the roof of an apartment block, who gets glimpses into the lives of the inhabitants as she passes their windows on the way down. Palfi only shot the film in January, but has been planning a quick turnaround, and it’s expected to be complete by April, which should put him right in contention--perhaps even for a Competition slot?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Fehér Isten (2014) - vanaf 4 december in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik heb (helaas) nog maar 7 Hongaarse films gezien.

De films van Ágnes Kocsis zijn bij mij favoriet.

Zij is momenteel bezig met haar nieuwe film Eden, die waarschijnlijk in 2019 gaat uitkomen.

Teströl és Lélekröl (2017)" target="_blank">Teströl és Lélekröl (2017) beviel me ook goed. Bijzonder originele film.

Interessante tip uit ander forumtopic:

Rechtenvrije films op internet (/legaal downloaden van films)

Op Netflix staan momenteel geen Hongaarse films.

Op iTunes een viertal titels:

Teströl és Lélekröl (2017)

Viharsarok (2014)

Jupiter Holdja (2017)

Valami Amerika (2002)

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zag er ruim vijftig. Eén film per regisseur:

01. Son of Saul (László Nemes)

02. The Turin Horse (Béla Tarr)

03. The Red and the White (Miklós Jancsó)

04. Final Cut: Ladies and Gentlemen (György Pálfi)

05. Just the Wind (Benedek Fliegauf)

06. Jupiter's Moon (Kornél Mundruczó)

07. On Body and Soul (Ildikó Enyedi)

08. Fateless (Lajos Koltai)

09. Sinbad (Zoltán Huszárik)

10. Adrienn Pál (Ágnes Kocsis)

Zijn er nog labels buiten Second Run om waar je klassieke en hedendaagse Hongaarse films op DVD / BR kunt kopen met Engelse ondertiteling? Nog genoeg op mijn verlanglijstje.

Flavio

• 4893 messages
  • 5223 votes

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Egy Nap (2018) - vanaf 20 augustus in de bioscoop

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Slechts 27 films uit dit land gezien. Zal er wat meer gaan zien, vooral Zoltán Fábri intrigeert me.

Mijn top 10:

1. Liza, a Rókatündér (2015) 5*

2. Teströl és Lélekröl (2017) 4*

3. Fehér Tenyér (2006) 4*

4. Sorstalanság (2005) 4*

5. Szindbád (1971) 3,5*

6. Hanussen (1988) 3,5*

7. Apa (1966) 3,5*

8. Fehér Isten (2014) 3,5*

9. Werckmeister Harmóniák (2000) 3,5*

10. Csillagosok, Katonák (1967) 3,5*

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Winnaar Zilveren Beer voor beste regie:

Természetes Fény (2021) - aangekocht door Cherry Pickers Filmdistributie

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Verrassend, de nieuwe film van Ildikó Enyedi (On Body and Soul) is een Engelstalige film met in de hoofdrol 'onze' Gijs Naber:

The Story of My Wife (2022)

Bijzonder lange speelduur trouwens...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Foglyok (2019) - vanaf november in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Napló Gyermekeimnek (1984) is nu te zien op MUBI!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Eltörölni Frankot (2021) - geselecteerd voor Venice Critics’ Week

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

European Film Academy eert Márta Mészáros met de Lifetime Achievement Award

EFA wrote:

Ter gelegenheid van de 34ste European Film Awards en als erkenning van een unieke bijdrage aan de wereld van de film, is de European Film Academy verheugd de LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD dit jaar te kunnen overhandigen aan Márta Mészáros voor haar buitengewone oeuvre.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

kappeuter

Werd Kárhozat (Film, 1988) - MovieMeter.nl niet tegelijkertijd ook uitgebracht of gaat dat niet meer door dat je weet?

Ga wel mijn best doen, Tarr op het grote doek is me wel bevallen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Montorsi

Ja die ook inderdaad. Die was ik per abuis vergeten te vermelden.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.