- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Hong-Kong new wave
Hong-Kong new wave
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Ik vond hier niet zo snel een topic voor, hopelijk zie ik niets over het hoofd, we hebben toch wel een aantal Azië experts aan boord dacht ik...
De HK new wave staat hier vooral bekend door de heroic bloodshed films van John Woo en een enkele fantasy uitspatting van Tsui Hark. Maar ook buiten het genre werk werd toch wel interessante cinema gemaakt in Hong Kong...? ... ik ken tot nu toe eigenlijk alleen Anne Hui... iets van Patrick Tam schiet nog wel te binnen en Dong Fu Ren (1969) hoewel dat meer ten tijde is van de new wave in de rest van de wereld, terwijl met de HK new wave meestal de jaren 80 tot early 90's wordt bedoeld. Als experts hier hun licht over kunnen laten schijnen / tips hebben, graag!
In de tussentijd vond ik dit (chronologische) lijstje:
The Extras (Yim Ho, 1978)
The Secret (Ann Hui, 1979)
Cops and Robbers (Alex Cheung, 1979)
The Butterfly Murders (Tsui Hark, 1979)
The System (Peter Yung, 1979)
Encore (Clifford Choi, 1980)
The Happenings (Yim Ho, 1980)
House Of the lute (Lau Shing-Hon, 1980)
Dangerous Encouter of the first kind (Tsui Hark, 1980)
We're going to eat you (Tsui Hark, 1980)
The Spooky Bunch (Ann Hui, 1980)
The Enigmatic Case (Johnny To, 1980)
The Sword (Patrick Tam, 1980) - (coolste kungfu film ooit btw
)
The Beasts (Dennis Yu, 1980)
Man on the Brink (Alex Cheung, 1981)
The Club (Kirk Wong,1981)
Love Massacre (Patrick Tam, 1981)
The Story Of Woo Viet (Ann Hui, 1981)
Father and Son (Allen Fong, 1981)
The Imp (Dennis Yu, 1981)
The Security (Ang-Tong Cheuk, 1981)
The Head Hunter (Lau Shing-Hon, 1982)
Coolie Killer (Terry Tong, 1982)
Marianna (Ang-Tong Cheuk, 1982)
Boat People (Ann Hui, 1982)
Nomad (Patrick Tam, 1982)
Story of Women (Yuen Chau, 1982)
Soul of the wind (Peter Yung, 1982)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Misschien moeten we dit topic nog combineren met de Taiwanese new wave bedacht ik me net... zelfde tijd, natuurlijk wel weer hele andere filmmakers..
cameraman Christopher Doyle zou de missing link kunnen zijn, hij schoot tenslotte zowel met Patrick Tam als met Edward Yang een film (voordat hij beroemd werd met Wong Kar-Wai... misschien wel de grootste naam die uit de HK new wave is voortgekomen(?)!)
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Misschien moeten we dit topic nog combineren met de Taiwanese new wave bedacht ik me net... zelfde tijd, natuurlijk wel weer hele andere filmmakers..
cameraman Christopher Doyle zou de missing link kunnen zijn, hij schoot tenslotte zowel met Patrick Tam als met Edward Yang een film (voordat hij beroemd werd met Wong Kar-Wai... misschien wel de grootste naam die uit de HK new wave is voortgekomen(?)!)
De Taiwenese en Hong Kong new wave zijn enkel te vergelijken in de zin dat een nieuwe generatie filmmakers zich aandiende in beide gebieden.
De Hong Kong new wave is goed gevat in het lijstje films uit de openingspost. Deze filmmakers en films waren vooral een breuk met het oude studio systeem (bv Shaw Brothers) en waren veel meer Hong Kong gecentreerd in taal en thema. (Ondanks dat er genoeg Cantonese films werden gemaakt voordat de new wave zich aandiende).
Wong Kar-Wai kwam iets later en wordt over het algemeen al als een "second wave"-filmmaker gezien.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
misschien moeten we het inderdaad ook niet verwarrend maken
Ook al heeft Doyle ook geregisseerd en is zijn stijl toch wel van enige invloed geweest denk ik, is dat uitstapje met Yang aan het begin van zijn loopbaan niet bepaald een échte brug tussen beide gebieden.
ik heb er zelf al een aantal gezien uit dat lijstje, maar heb jij nog tips/aanraders??
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
De aanraders zijn wat mij betreft toch de bekendere titels en de films van de bekendere filmmakers. Het is de periode dat Hark Tsui nog behoorlijke film maakte. Ann Hui een veelzijdigheid toont en opvallende films als Nomad te vinden zijn, voor mij toch het interessantst.