• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.292 votes
Profile

De Mexicaanse film

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Een interessant filmland.

Bekende titels zijn o.m. Amores Perros (2000), Y Tu Mamá También (2001) en Stellet Licht (2007)

Vanaf 1 maart 2014 in de bioscoop:

Los Insólitos Peces Gato (2013)

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Zoveel moois al gezien uit dit filmland de laatste jaren. Zeker binnen het programma van het MOOOV filmfestival in Brugge.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Holy Mountain, The (1973)

Post Tenebras Lux (2012)

Topo, El (1970)

Laberinto del Fauno, El (2006) Pan's Labyrinth

Olvidados, Los (1950)

Halley (2012)

Abismos de Pasión (1954)

Fando y Lis (1968)

Susana (1951)

Ensayo de un Crimen (1955) The Criminal Life of Archibaldo de la Cruz

mijn top 10 op dit moment, veel Jodorowski en Bunuel dus

bij de flops zitten vooral genre films, maar Mexico heeft dan ook een geweldige hoeveelheid in deze hoek gemaakt, waaronder de best wel aparte worstel-hybrides (horror, scifi, misdaad) en meer surrealistische uitspattingen. Het lage budget hielp echter niet altijd mee, maar dit vooral maakt Mexico een uniek film-land

Charro de las Calaveras, El (1965) The Rider of the Skulls

Luchadoras contra el Médico Asesino, Las (1963) Doctor of Doom

Santo contra los Zombies (1962) Invasion of the Zombies

Ataque de los Pájaros, El (1987) Beaks: The Movie

Luchadoras contra la Momia, Las (1964) Wrestling Women vs. the Aztec Mummy

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

op de verlanglijst staan nog

Las Noches de Paloma (1978)

nunsploitation, surrealistische fabel...? Mexicaans dus iig

dr. Satan (1966)

typische mex-horror, maar ziet er erg sfeervol uit

MediaFire - Online Space for your documents, photos, videos, and music.

Deseos (1977)

er staat nog geen enkele film van Rafael Corkidi op MM?!?!?!? Hij schoot the Holy Mountain en El Topo, maar regisseerde zelf nog enkele werkjes die daar qua rariteiten niet voor onder zou moeten doen, waarvan deze geloof ik de beste/bekendste is. Ik moet het zelf ook nog steeds eens gaan ontdekken, maar beschikbaarheid van dit soort films blijkt altijd weer een probleem...

Hasta el Viento Tiene Miedo (1968)

"zelfs de wind heeft angst" moet echt een van de beste Mexicaanse horrors uit deze periode zijn

de redelijke MM score nu lijkt dat ook wel te bevestigen.

La Señora Muerte (1969)

ook weer een mooi voorbeeld van Mexicaanse horror waarbij allerlei bekende elementen in de mix worden gegooid tot een "psychotronisch" geheel

Museo del Horror (1964)

en nog eentje die mijn aandacht greep, lees ook weer de beschrijving van onze in-huis expert pippo il buffone

La Diosa arrodillada (1947) The Kneeling Goddess

http://img176.imageshack.us/img176/8109/diosaarrodillada2bg4.jpg

dit zou een van de betere noirs moeten zijn, een ander populair genre in Mexico. De screenshots zien er iig weer veelbelovend uit. Ook al is dit niet mijn favoriete genre, een Mexicaanse twist kan het zeker interessant maken (maar dan denk ik misschien toch teveel aan Bunuel, dit is er een van Roberto Gavaldón ...heeft al aardig wat staan op MM, maar deze toevallig niet, een voor mij verder nog onbekende regisseur)

En er is vast nog veel meer bijzonders te ontdekken... ook in de recente art-house hoek heb ik er nog wel een paar in de kast staan denk ik, maar deze titels had ik apart gezet in een hoekje van typisch Mexicaanse titels die ik wil zien om meer grip te krijgen op de Mexicaanse film-geschiedenis

vergeet ik bijna nog de Mondo Macabro DVD uitgaves van Satánico Pandemonium (1975) en The Mansion of Madness (1973) die al heel lang op het juiste moment wachtten in mijn kast... de opvallend lage scores op MM helpen daar ook niet echt bij

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Volgend jaar komt de tweede langspeelfilm van Ernesto Contreras uit, die misschien dan het jaar erop of in dat zelfde jaar opgepikt wordt op één van de festivals in België of Nederland.

De regisseur maakte met zijn debuutfilm 'parpados azules' een van mijn favoriete films. Tussenin heeft hij ook een documentaire gemaakt over één van Mexico's beste rockbands.

Parpados azules (2007)

Seguir Siendo: café tacvba (2010)

Las oscuras primaveras (2014)

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Niemand een link waar je eventueel nieuwe Mexicaanse releases kan op volgen?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Het IFFR is wel een goede graadmeter. Dit zag ik op het IFFR en LAFF dit jaar:

- Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas) (★★★★★)

- Mai Morire (Enrique Rivero) (★★★★)

- Halley (Sebastián Hofmann) (★★★★)

- Las Lágrimas (Pablo Delgado Sánchez) (★★★½)

- Workers (José Luis Valle) (★★★ / ★★★½)

- Penumbra (Eduardo Villanueva) (★★★)

- Después de Lucía (Michel Franco) (★★½)

jarno1975 (moderator series)

• 10970 messages
  • 2790 votes

Weet niet of deze al genoemd is:

Los Insólitos Peces Gato (2013)

Beleefd zijn premiere op TIFF en vanaf 1 maart 2014 in de NL bioscoop.

Edit: Kappeuter had hem dus al genoemd in de openingspost

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Malick wrote:

Het IFFR is wel een goede graadmeter. Dit zag ik op het IFFR en LAFF dit jaar:

- Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas) (★★★★★)

- Mai Morire (Enrique Rivero) (★★★★)

- Halley (Sebastián Hofmann) (★★★★)

- Las Lágrimas (Pablo Delgado Sánchez) (★★★½)

- Workers (José Luis Valle) (★★★ / ★★★½)

- Penumbra (Eduardo Villanueva) (★★★)

- Después de Lucía (Michel Franco) (★★½)

Workers, mai morire, después de lucia en post tenebras lux ook gezien maar wel andere waarderingen aan gegeven. post tenebras lux zelf nog geen waardering omdat ik deze eerst nog eens wil zien.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik richt me qua landen in eerste instantie meer op regisseurs / oeuvre dan losse titels, maar dan mis je natuurlijk ook weer losstaande ’classics’ en opkomende regisseurs, hoewel ik twee goede films op twee al wel in mijn lijstjes opneem. Even wat name-dropping van de regisseurs die ik probeer in de gaten te houden of in elk geval een aantal films van te zien. Heb nu vooral een beeld van de nieuwe lichting (met name op basis van festivals), oude is lastiger te ‘etiketteren’, zeker de genrefilm. Zal de titels en tips van beavis nog eens nalopen. Maar ook de recente die hier genoemd worden.

Alfonso Arau

Alfonso Cuarón

Carlos Cuarón

Guillermo Del Toro

Fernando Eimbcke

Amat Escalante

Alejandro González Iñárritu

Pedro González Rubio

Jaime Humberto Hermosillo

Julián Hernández - dit is toch wel dé held!

Diego Luna

Gerardo Naranjo

Carlos Reygadas

Arturo Ripstein

Enrique Rivero

Robert Rodriguez

Alejandro Jodorowsky is van geboorte een Chileen, maar heeft vrijwel al zijn (belangrijke) werk in Mexico gemaakt, dus die mag er ook wel bij. Luis Buñuel is natuurlijk een naam die ook niet mag ontbreken. Heeft een inmiddels weer wat aan de vergetelheid ontrukte Mexicaanse periode gehad die behoorlijk goed was. En Sergej Eisenstein is op een gegeven moment ook naar Mexico getrokken...

Mijn favoriete films:

01. 5.0* – Y Tu Mamá También

02. 3.5* (5.0*) – Rabioso Sol Rabioso Cielo

03. 4.0* (4.5*) – Stellet Licht

04. 4.0* – Santa Sangre

05. 4.0* – Simón del Desierto

06. 4.0* – Sangre

07. 4.0* – ¿Quién Diablos Es Juliette?

08. 4.0* – Amores Perros

09. 4.0* (3.5*) – Cronos

10. 3.5* (4.0*) – Miss Bala

Me even beperkt tot de films die Mexicaans “voelen” (Viridiana van Buñuel staat op 4.5*, maar dat vind ik echt een Spaanse film van hem) en 1 film per regisseur, Fando y Lis dus even niet genoemd. Ook nog voldoende wensen. Heb sterk het gevoel dat ik met ‘Halley’ écht iets heb gemist.

Van de Latijns Amerikaanse landen samen met Argentinië en Cuba de beste, misschien wel sowieso de beste.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

dan vergeet je Brazilië wellicht...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Brazilië en Chili komen toch wel daarna. Brazilië is wel groot en veel, maar daar toch relatief wienig uitschieters nog gezien - dus wie weet komt dat ooit nog. Vooral met recente films valt Brazilië mij niet positief op. Cuba is klein, maar daar zie ik juist veel goed vandaan komen. Voor de volledigheid ook het name-dropping in de het Brazilië topic gedaan: Film >> Genres en landen >> De Braziliaanse Film

@beavis: over vergeten gesproken. De naam van Julián Hernández kom ik in jouw post niet tegen...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

omdat ik daar nog niets van gezien heb

en zoals ik al zei had ik ook nog wat recente art-house uit Mexico in de kast staan (Sangre is ook nog zo'n titel), ik loop weer eens schandelijk achter!

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Mexicaanse films, die ik recent gezien heb:

1. Voces Inocentes (Luis Mandoki, 2004) 4,5*

2. Después de Lucía (Michel Franco, 2012) 4,5*

3. Babel (Alejandro González Iñárritu, 2006) 4,0*

4. El Crimen del Padre Amaro (Carlos Carrera, 2002) 4,0*

5. La Mujer de Mi Hermano (Ricardo de Montreuil, 2005) 4,0*

6. Amar te Duele (Fernando Sariñana, 2002) 3,5*

7. Miss Bala (Gerardo Naranjo, 2011) 3,5*

8. Y Tu Mamá También (Alfonso Cuarón, 2001) 2,5*

9. Niñas Mal (Fernando Sariñana, 2007) 2,5*

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

als ik me ook tot één titel per regisseur beperk heb ik nog 5 extra tips

maar wat betreft recente art-house vind ik dat ik zelf dus nog niet echt een goed beeld heb

ook worstel ik een beetje met Alejandro González Iñárritu. Zijn films kijken altijd erg goed weg (moet alleen 21 Grams nog steeds zien), maar ik kan me ook wel weer vinden in de kritiek van veel mensen dat zijn werk iets "geforceerds" heeft... tot dat ik daar uit ben, heb ik die maar even buiten beschouwing gelaten

Holy Mountain, The (1973)

Post Tenebras Lux (2012)

Laberinto del Fauno, El (2006) Pan's Labyrinth

Olvidados, Los (1950)

Halley (2012)

Y Tu Mamá También (2001)

Alamar (2009)

Alucarda, la Hija de las Tinieblas (1978)

Espejo de la Bruja, El (1962) the Witch's Mirror

Malaventura (2011) (zou een aardige double-bill met Halley kunnen vormen)

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Wat Alejandro Gonzáles Iñárritu betreft heb ik nog geen enkele regisseur gezien die op zijn niveau komt wat de mozaiek film betreft, hetzelfde gegeven komt steeds weer terug in zijn films maar ze blijven wel boeien. Daar hebben de sterke cast en vertolkingen in zowel 21 grams als in babel ook wel iets mee te maken denk ik. Biutiful moet ik nog zien, die heb ik gemist. :s Moet je Alejandro eigenlijk bij de Mexicaanse films rekenen? Enkel misschien met Amores Perros, voor de rest toch wel Amerikaanse films gemaakt.

De Mexicaan Gerardo Naranjo probeerde in de voetsporen te treden van Alejandro maar deze film vond ik een ontgoocheling. Nog iemand zijn mozaiek film gezien, Drama/Mex (2006)?

P.S. Volgens mij zou een land als Mexico heel mooi zijn om eens in de kijker te worden gezet op één van de komende filmfestivals, met daarbij een terugblik naar het verleden of een retrospectie op één van de vroegere regisseurs uit Mexico.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Nee, van Naranjo alleen Miss Bala gezien en die vond ik goed. Ik kan me er nog redelijk veel van herinneren, dus die zou ik kunnen verhogen (ooit), dus dat was toch wel een sterke film. Zijn stijl herinnerde me meer aan de aanpak van Brillante Mendoza. Ik weet niet of Naranjo nu Iñárritu heeft willen nadoen. Kan me dat niet voorstellen. Mozaiekfilms zijn van alle tijden en duiken altijd overal te pas en te onpas op.

Iñárritu vind ik eigenlijk vervelend, vooral Babel vond ik prekerig misbaksel en 21 grams in retrosepctie ook. Ik deel wel je beeld dat Amores Perros als zijn enige échte Mexicaanse film aanvoelt. De kwaliteit van die film zat m voor mij met name in GG Bernal (die toen een openbaring bleek) en de rauwheid. Die zag ik bij zijn twee volgende films niet terug, daar was alles gepolijst of 'veramerikaanst'. Maar Biutiful verraste mij toch door zijn rauwheid, dus ik heb hem nog niet afgeschreven. Mozaiekfilms van hem hoef ik niet meer te zien in elk geval. Er zijn natuurlijk veel betere mozaiekfilms (niet per sé uit Mexico), maar daar gaat het hier niet over.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

de schrijver van al dat mozaïek werk is later ook nog gaan regisseren The Burning Plain (2008)

ben het wel eens dat je dit soort films ook USA films kan noemen, maar dat geld dat zeker ook voor meerdere Mexicaanse regisseurs... is ook wel logisch als je zo'n grote filmindustrie in het buurland hebt.

Ook in deze berichtten weer de twijfel over Inarritu... niet afschrijven is het enige dat we momenteel kunnen doen

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

WoW, toeval of niet, maar terwijl we het er gisteren over hadden verscheen er een fansub van een Corkidi film die me echt geweldig lijkt!

Pafnucio Santo

Pafnucio Santo (1977) - IMDb

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

de missing link tussen Jodorowski en Klein?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zijn Matias Meyer, Rodrigo Plá en Yulene Olaizola al genoemd?

Regisseur Rodrigo Plá werd geboren in Uruguay maar woont sinds zijn jeugd in Mexico. Waar hij aan de filmacademie studeerde en sinds die tijd ook werkt. Zijn La Zona vond ik een ijzersterke thriller en ligt min of meer in het verlengde van de Braziliaanse Neighbouring Sound die gebruiker Beavis al eerder tipte.

Van de veelbelovende jonge regisseuse Yulene Olaizola zag ik een paar jaar terug Artificial Paradises op het IFFR. Duidelijk aan het experimenteren met de spelregels van de speelfilm en documentaire. Ergens halverwege de film doorbreekt de regisseuse de vierde wand en zet de kijker op een ander spoor. Hopelijk krijgen we ooit nog de kans om Fogo te zien die vorig jaar in Cannes in première ging.

En over Matias Meyer heb ik al genoeg geschreven. Past perfect binnen het straatje van de Contemplatieve Cinema. Er zijn liefhebbers maar het merendeel van de mensen lopen weg bij zijn films.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Pla heb ik genoemd in het Lat Am topic als Uruguyaan. De film die ik van hem zag was wél een Uruguyaanse namelijk: La Demora (2012)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ook hier even een lijstje van internationale prijswinnaars. Ook hier springt San Sebastian in het oog, waar Arturo Ripstein tweemaal won. Regisseur ga ik ook eens induiken. Hij is met regelmaat op IFFR, maar altijd overgeslagen/gemist.

Parque Vía (2008) (Locarno)

La Perdición de los Hombres (2000) (San Sebastian)

Principio y Fin (1993) (San Sebastian)

Hier blijft Mexico qua aantallen wel achter op Brazilië en Argentinië, maar Latijns-Amerika doet het op festivals sowieso nog niet opzienbarend goed (als je het bijvoorbeeld vergelijkt met China).

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Uit Mexico bijna een 20-tal films gezien, hier een top 10 er van.

01. Párpadoz Azules

02. Workers

03. Parque Vía

04. Después De Lucía

05. La Zona

06. Mai Morire

07. Año Besiesto

08. El Violin

09. Sin Nombre

10. El Traspatio

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Ik ben vooral geïnteresseerd in de Mexicaanse cinema van onze tijd , omdat ik het gevoel heb dat de Mexicaanse cineasten het filmlandschap anno 2013 domineren ! Is daar eigenlijk een verklaring voor ?

Cineasten als Alfonso Cuarón , Alejandro González Iñárritu en Guillermo del Toro zijn super populair in het buitenland .

En dan heb ik het niet eens gehad over opkomende talenten zoals Gerardo Naranjo .

Robert Rodriguez heeft misschien een Mexicaanse naam , maar wat mij betreft is hij gewoon een Amerikaan .

Emmanuel Lubezki is de beste & meest invloedrijke DoP van zijn generatie en naar alle waarschijnlijk een van de beste aller tijden .

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Ben ook Rodrigo Prieto vergeten , de DoP van de laatste film van Martin Scorsese ...

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Mijn top-10 uit Mexico, waarbij ik wel enige vrijheden neem bij het bepalen van het productieland:

01. Después de Lucía (2012) 5.0* (3,53)

02. Biutiful (2010) [MX/ES] 4.5* (3,63)

03. Babel (2006) [VS/MX] 4,0 (3,67)

04. Amores Perros (2000) 4.0* (3,95)

05. Olvidados, Los (1950) 3.0* (3,89)

06. Y Tu Mamá También (2001) 3.0* (3,55)

07. Bella (2006) [VS/MX] 2.5* (3,35)

08. Bandidas (2006) [FR/MX] 2,5* (2,75)

09. Kilómetro 31 (2006) 2.5* (2,64)

10. Alamar (2009) 2.0* (3,29)

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Net eentje gezien die ik erg goed vond. Quemar las Naves / Burn the Bridges (Mexico, 2007). Erg mooi drama, soort coming of age, met plek voor ziekte, dood en (homo)sexualiteit. Indrukwekkende rustige en eigenlijk onbekende film. Zeker geen doorsnee of luchtige coming of age, het ligt veel zwaarder dan dat, maar prima voor film(huis)liefhebbers en liefhebbers van het dramagenre.

Deze gaat dus op mijn Mexicaanse top 10, op plek 3 (4*, MM-gemiddelde: 3,83, 6 stemmen). Eigenlijk op plek 2, als ik het meer Spaanse Biutiful niet meetel.

Quemar las Naves heeft qua sfeer ook wat weg van Después de Lucía, maar zonder de thrillerelementjes die die film op een gegeven moment wel ontwikkelt.

En met deze film heb ik de actrice Irene Azuela ontdekt, die een erg indrukwekkende rol neerzet, en zo te zien in heel wat interessante en veelzijdige Mexicaanse films gespeeld heeft.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Het is weer raak hoor, No Se Aceptan Devoluciones (2013). 4,5*. Regie in handen van debutant Eugenio Derbez. Mexico is goed bezig.

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Aanbevolen:

Como Agua Para Chocolate (Alonso Arau, 1992) -> ontroerende familiekroniek / liefdesdrama.

El Callejón de los Milagros (Jorge Fons, 1995) -> buurtkroniek Mexico City, vergelijkbaar met films als Tapas, Km. 0 enz. Een van de eerste bioscoopfilms van Salma Hayek.

La Misma Luna (Patricia Riggen, 2007) -> een alleen-op-de-wereld drama.

Arráncame la Vida (Roberto Sneider, 2008) -> intriges in hoge politieke kringen, een mix van drama, romantiek en thriller.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.