• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.316 votes
Profile

De Poolse film

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

nog ééntje dan

Poolse cinema, hier zijn toch zeker al boeken over volgeschreven... maar nog geen toppic.

Laat ik niet beginnen met een uitgebreide analyse (geen tijd voor en ook weer nog te weinig gezien) maar meer even mijn huidige intresse aanstippen en kijken of er iets los komt.

Dé grote ontdekking van de laatste tijd is Tadeusz Konwicki

Ostatni Dzien Lata (1958) (4)

Dolina Issy (1982) (4,5 geloof het of niet , heel bijzondere autobiografische sprookjesachtige nostalgische film met proto-Twin-Peaks achtige (naast vele andere) elementen)

Daarnaast heb ik deze week de Second Run Polish Cinema box binnen gekregen, met o.a.

Eroica (1958)

een andere film uit 1958 en gelijk een mooie aanleiding om ook ein-de-lijk eens de Wajda trilogie van rond die tijd te gaan zien

Aan de andere kant trekt ook de (soms flauw komische) genre cinema uit Polen me wel. Seksmisja (1984) zag ik recent en aansluitend heb ik een ander post-apocalyptisch werkje O-bi, O-ba - Koniec Cywilizacji (1985) en deze Hydrozagadka (1970) op stapel staan. Zeer aan te raden zijn verder de Poolse Indiana Jones kloon Klatwa Doliny Wezy (1987) en van de regisseur van die film wil ik ook nog heel graag Wilczyca (1983) en Test Pilota Pirxa (1978) zien

Wat betreft art-house en meer intellectuele cinema staan er drie namen boven aan mijn te-zien lijstje Krzysztof Zanussi, Jerzy Skolimowski en Lech Majewski

Van de eerste twee heb ik ook in Polen uitgegeven regisseurs dvd-boxjes (heb de tip al eerder gegeven: er wordt veel goed en goedkoop uitgebracht in Polen zelf, en heel vaak met Engelse subs!! Merlin.pl en Punkt44.pl zijn web-winkels waar ik al vaker goede zaken heb gedaan).

Van de laatste draait momenteel nog iets in de bios... maar dat trekt me dan eigenlijk vreemd genoeg weer niet... wellicht dat ik die toch ook nog wel ga zien

Zanussi heeft mijn grootste intresse. Hij studeerde eerst natuurkunde, toen filosofie en ging daarna films maken (zijn wiki pagina vind het ook nog belangrijk te vermelden dat hij 7 talen spreekt). Deze achtergrond komt volgens mij wel terug in zijn debuutfilm Struktura Krysztalu (1969) en zijn als beste genoteerde film Iluminacja (1973) en beiden staan momenteel hoog op het al vaker genoemde en immer uitdijende te-zien-lijstje

tips, scorelijstjes en inzichten weer welkom!!

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Illuminacja moet je echt eens gezien hebben, geweldige film. 4,5* hier. Bij mij staat vooral Sanatorium Pod Klepsydrą van Has hoog op het lijstje om eens te kijken.

Skolimowski is natuurlijk ook altijd een aanrader, Deep End staat niet voor niets in mijn top 10. (al is dat dan weer een Engelse film van 'm)

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Andrzej Żuławski schiet mij meteen te binnen, en dan vooral Possession (1981), hoewel de prod. landen er wel Frankrijk/West-Duitsland zijn...

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Lijkt me interessant, een nummer 1 film van een man met een avatar van Bub

Bas I.

• 461 messages
  • 4 votes

De films van Zulawski vind ik persoonlijk ook erg de moeite. The Third Part of the Night, Diabel en The Silver Globe zijn volgens mij zijn enige Poolse films (bij mij 3.0*, 4.0* en nogmaals 4.0*).

rensie32

• 4359 messages
  • 1768 votes

Verrassend laag gemiddelde voor Matka Joanna od aniolów (1961), toch een erg goede film die een beetje lijkt op The Virgin Spring en The Seventh Seal van Bergman.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

rensie32 wrote:

Verrassend laag gemiddelde voor Matka Joanna od aniolów (1961), toch een erg goede film die een beetje lijkt op The Virgin Spring en The Seventh Seal van Bergman.

Die heb ik ook nog op mijn te zien lijstje (weer een Second Run uitgave). Lijkt me ook een mooie double-bill met het recent op DVD uitgebrachte the Devils én is o.a. geschreven door Tadeusz Konwicki

Zulawski staat inderdaad ook al tijden op nadere verkenning te wachtten. Possession is een grote cult favoriet die ik jaren geleden heb gezien en al lang aan herziening toe is. Ik wacht al heel lang op een Mondo Vision uitgave, maar ik ben bang dat dat kleine labeltje het hoofd niet echt boven water lijkt te houden... duurd steeds langer voor ze een nieuwe release hebben... heb dus ondertussen ook voor de zekerheid maar vast de recente Nederlandse budget uitgave aangeschaft Heb verder alle Mondo Vision uitgaves in de kast staan + de Poolse box-set, dus ik zou zó aan de slag kunnen... maar bewaar deze zelf nog even voor later. Zéker een goede tip wel; net als andere bekendere Poolse namen als Polanski, Wajda en Kieslowski...

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Via Facebook las ik laatst, dat The Criterion Collection, Nóż w Wodzie (1962) van Polanski net had gere-released, dus ben van plan die binnenkort maar eens te gaan zien. *

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Qua recentere films is deze mij goed bevallen: Kochankowie z Marony (2005)

Verder heb ik natuurlijk vooral heel veel niet gezien, maar wel een land dat mij aanspreekt.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

even snel wat achtergrond info opgezocht, klinkt interessant! dank voor de tip!

quote:

Iwaszkiewicz, a neo-romanticist, knew his purpose: to feel and to express, through the art of words. Izabella Cywinska extends that art from the page to the screen. The author sought to focus on common people in their everyday lives, which for him meant nature and biology in the forests and hills of the Polish countryside, and filmmaker Cywinska reflects, "I asked my cinematographer to find us a place at the end of the world. It was near the sea, an old palace once belonging to the German aristocracy but nearly destroyed in World War II, after which it became an agricultural collective under Polish communism. We added some elements to our film--a boat, a dog, and the homosexual tension, which was suppressed when Iwaszkiewicz wrote his novel, The Lovers of Marona. For me the time and the place were not so important, or even that it was tuberculosis. I wanted it to be universal, and not so realistic. Yet I wasn't aiming for a parallel, surreal world, either--something more like an old painting. I took my cues from nature."

DV1984

• 275 messages
  • 2906 votes

Een paar die ik gezien heb en wel aardig vond

Katyn (2007)

Na Zachodzie bez zmian (1979)

Cześć Tereska

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Persoonlijk vind ik Popiół i Diament (1958) wel een goede Poolse tip. Verder een Poolse film van Roman Polanski gezien en een heel aantal van Krzysztof Kieślowski.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Mijn aanraders:

Allereerst films van Krzysztof Kieślowski

(Trois Couleurs trilogie, Amator (1979), A Short Film about Killing (1988))

Nóż w Wodzie (1962) (Polanski)

Edi (2002)

Sztuczki (2007) (Tricks)

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik verwacht heel van het werk van Grzegorz Królikiewicz, waar nog niks van op deze site staat. Is een mooie 4xDVD boxset van Kino Polska uit, maar die lijkt dan weer niet beschikbaar op de buitenlandvriendelijke Poolse webwinkels (bijvoorbeeld op merlin.pl niet beschikbaar, maar wel op weltbild.pl). Wil die echt supergraag hebben! De screenshots doen heel veel goeds vermoeden. Hier vond ik nog wat informatie over deze regisseur. Iemand enigszins bekend met Królikiewicz?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Na wylot staat hoog op mijn te zien lijstje

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Vandaag weer eens Poolse cinema gezien

Liefhebbers van Wajda en Zanussi moeten dit toch wel zeer genietbaar vinden. Ook de liefhebbers van Has moeten hier wel wat mee kunnen. Agnieszka Holland (veelvuldig samengewerkt met Wajda en Zanussi) wordt hier op MoMe toch nogal onderbelicht. En dan bedoel ik haar (veel interessantere) oude periode.

Goraczka. Dzieje Jednego Pocisku (1981)

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

En zie ik dat nou goed? Has is hier nog alleen maar door mij genoemt (behoorlijk bekend hier) en Wajda nog helemaal niet

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

In Polen op vakantie geweest en vond daar tot mijn verbazing aardige Engels ondertitelde regisseurscollecties (die van Kino Polska) voor een schappelijke prijs. Helaas lagen die van de regisseurs die mij het meeste interesseerde (Konwicki, Królikiewicz, Szulkin) er niet, heb volledig blind gegokt en de volgende aangeschaft:

Krzysztof Zanussi

Radosław Piwowarski

Filip Bajon

Wojciech Marczewski

Ik ben benieuwd!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Zanussi is in ieder geval tof. Waren laatst twee HDTV-rips van zijn films verschenen, maar de dvd's van Kino Polska zijn doorgaans ook van goede kwaliteit.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

De Poolse cinematografie is nog altijd heel erg populair in Hollywood !

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik heb wat Kieslowski en wat early Polanski shorts gezien, maar ik moet me nog onderdompelen in de Poolse cinema. Time I got started.

Ik ga deze lijst er maar eens naast gebruiken ook: Polish Film Institute's 100...

Zo eerst maar eens Kanal kijken van Wajda, die ligt al een tijd te wachten, net als Knife in the Water trouwens.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Heb vooral vorig jaar veel Pools gezien, maar momenteel is Ida ook een grote aanrader

het is ondertussen wel tijd voor een top10 denk ik:

Dolina Issy (1982)

Pociag (1959) Night Train

Kanał (1957)

Iluminacja (1973)

Sanatorium pod Klepsydra (1973) the hour-glass sanatorium

Struktura Krysztalu (1969)

Bilans Kwartalny (1975) a Woman's Decision

Ida (2013)

Zimowy Zmierzch (1957) Winter Twilight

Ostatni Dzien Lata (1958) the last day of summer

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

beavis wrote:

Heb vooral vorig jaar veel Pools gezien, maar momenteel is Ida ook een grote aanrader

het is ondertussen wel tijd voor een top10 denk ik:

Dolina Issy (1982)

Pociag (1959) Night Train

Kanał (1957)

Iluminacja (1973)

Sanatorium pod Klepsydra (1973) the hour-glass sanatorium

Struktura Krysztalu (1969)

Bilans Kwartalny (1975) a Woman's Decision

Ida (2013)

Zimowy Zmierzch (1957) Winter Twilight

Ostatni Dzien Lata (1958) the last day of summer

Ah leuk Beavis!

Ik zal er daar eens even wat van gaan kijken! Op advies van Spetie kijk ik Wajda's oorlogstrilogie toch maar chronologisch, dus eerst Pokolenie (A Generation)...

edit: Mijn eerste Andrzej Wajda en dat viel niets tegen! Realistisch, mooie beelden en ontzettend gegrond en volwassen als je bedenkt dat de meeste acteurs en de filmmaker(s) in de twintig waren.

Ik kan trouwens ter verdieping en als context van harte het Criterion Essay van Ewa Mazierska aanraden. Dat voegde voor mij zeker wel wat toe, net als de review van Criterion Reflections

En voor geen trek heeft in academisch Engels (voornamelijk eerste link) zit er in de tweede link een plaatje van Polanski's zaakje. Ook leuk.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

thuis maar even kijken. Optisch is het een beetje een kruising tussen Woody Allen en Harvey Keitel, die Agnieszka. Maar goed, daar gaat het natuurlijk niet om...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

HALVE TAMME. (moderator series)

• 13470 messages
  • 1305 votes

Dit is mijn aanrader op het Poolse

Cinema gebied:

Miasto 44 (2014).

Vele harde en schokkende scenes

passeren de revue.

Gaat hem zien!!!

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Binnenkort een derde deeltje van Second Run met Poolse klassiekers. Met drie zeer interessant klinkende titels, een soort reisspecial lijkt het wel :

Dreszcze (1981)

Barwy Ochronne (1977)

Rejs (1970)

Eigenlijk zou ik alledrie de boxjes moeten bestellen, maar ik wil zoveel hebben. Polen is nog wel een land waar ik veel meer uit moet zien.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1121000/1121714.300.jpg?cb=1539072187

Omstreden film over losgeslagen priesters trekt volle zalen in Polen | De Volkskrant

Een priester die in slaap valt tijdens de biecht. Een ander die starnakel dronken de mis leidt, zijn vriendin (!) dwingt tot een abortus en zijn armlastige parochianen een paar tientjes aftroggelt voor een bruiloft. Zo gaat het door in Kler (‘Clerus’), een nieuwe, spraakmakende Poolse film die tijdens het premièreweekend een recordaantal van 935.000 bezoekers trok.

EDIT:

Inmiddels toegevoegd: Kler (2018)

Mac Hammer Fan

• 6014 messages
  • 7444 votes

Voegde ik toe. Bedankt voor de link.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.