• 177.913 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.054 votes
Profile

De Griekse film

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

zojuist in een ander topic besproken en omdat het een land is dat me al tijden fascineerd juist om het grensgebied tussen cult en kunst (vaak met een politieke lading), misschien een leuk topic om verder in te duiken. Uiteraard ben ik opzoek naar onbekende parels maar ik ben ook heel erg onder de indruk van recente cinema (en hopelijk doet de financiele crisis het land op film gebied nog net zoveel goed als de crisis die Argentinie een paar jaar geleden op de kaart zette), heb zeer hoge verwachtingen van Alps, en met dank aan Artificial Eye zal ook de art-house held van het land, Angelopoulos, volgend jaar door mij verder onder de loep genomen worden.

Maar goed, om het af te trappen dus die mogelijke pareltjes uit het vage gebied tussen exploitation en kunst, de jaren 60 en 70 zijn dan belangrijk. Er is niet veel te vinden, subtitels zijn dan vaak nog een brug verder, dus ik heb ook nog weinig gezien. Maar deze titels hebben mijn intresse tot nu toe al gewekt:

To Prosopo Tis Medousas

YouTube - ????? ?????????? - Vortex ? ?? ??????? ??? ???????? (1967)

Peftoun oi sfaires san to halazi ki o travmatismenos kallitehnis anastenazei

YouTube - ??????? ?? ??????? ??? ?? ?????? ??? ? ?????????????? ??????????? ???????????

Oi tembelides tis eforis koiladas

YouTube - ?? ?????????? ??? ??????? ???????? 1

Singapore Sling

YouTube - Singapore Sling

Made in Greece

YouTube - Made in Greece (1987) - ????? ????? - ????????.avi

en filmmaker Nikos Papatakis

Nikos Papatakis - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het beperkte lijstje van wat ik tot nu toe zag

Attenberg (2010) 4,5

Kinetta (2005) 3,5

Kynodontas (2009) 3,5

Mavri Emmanouella, I (1979) 1,5

Meteoro Vima tou Pelargou, To (1991) 3,5

Topio Stin Omichli (1988) 4

toch ook wel Grieks:

The Beloved (1970) 3,5

Z (1969) 4

The Slow Business of Going (2000) 2,5

ook gezien, maar niet op MM:

Ta tsakalia: Ena koinoniko provlima (1983) - IMDb 3

Savage Hunt (1980) - IMDb 3

hopelijk nu niets meer vergeten, ik zie dat de zoekfunctie op MM niet werkt als Griekenland niet als eerste genoemd is...?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ifigeneia (1977)

en

Topio Stin Omichli (1988)

lijken de hoogst gewaardeerde Griekse films (met meer dan één stem) hier op MM.

Die eerste is in Griekenland op DVD verschenen met Engelse subs (in een trilogie box) en dus gelijk door mij besteld

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

nog maar een post voordat ik eens wat ga koken

de meeste bekende Griekse horror/exploitation films (zonder een arty / underground randje dus)

Paidia tou Diavolou, Ta (1975)

The Devil's Men (1976)

To koritsi kai t' alogo (1973) - imdb.com

ook hier wordt ik graag gewezen op titels die ik over het hoofd zie!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

beavis wrote:

hopelijk nu niets meer vergeten, ik zie dat de zoekfunctie op MM niet werkt als Griekenland niet als eerste genoemd is...?

Dan moet je het vakje eronder aanvinken. Als het goed is heb ik al mijn Griekse films van een stem voorzien, dus zou dit mijn lijst zijn...

Alexis Zorbas,1964

Anaparastasi,1970

Apo tin Akri tis Polis,1998

Bulutlari Beklerken,2003

Homa ke Nero,1999

Ilektra,1962

Megalexandros, O,1980

Melissokomos, O,1986

Meteoro Vima tou Pelargou, To,1991

Mia Aioniotita kai Mia Mera,1998

Olo to Varos tou Kosmou,2003

Taxidi sta Kithira,1984

Thiasos, O,1975

Topio Stin Omichli,1988

Trilogia I: To Livadi pou Dakryzei,2004

Vlemma tou Odyssea, To,1995

2 gekke co producties weggehaald (Kusturica en nog iets). Ik zag de niet Angelopoulos films vooral in Rotterdam met 1* tot gevolg (Olo to Varos...) of 3.5* (Homa ka Nero). Ben er nog niet kapot van dit lijstje, maar de tips van beavis en de recente toppers Attenberg en Dogtooth zag ik dan ook nog niet.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Deze gezien:

Anaparastasi (1970)

Kynigoi, Oi (1977)

Kynodontas (2009)

Lepa Sela Lepo Gore (1996)

Megalexandros, O (1980)

Melissokomos, O (1986)

Meres tou '36 (1972)

Meteoro Vima tou Pelargou, To (1991)

Mia Aioniotita kai Mia Mera (1998)

Taxidi sta Kithira (1984)

Thiasos, O (1975)

Topio Stin Omichli (1988)

Trilogia I: To Livadi pou Dakryzei (2004)

Trilogia II: I Skoni tou Hronou (2008)

Vlemma tou Odyssea, To (1995)

Op twee na enkel Angelopoulos dus, heb dit jaar zijn hele oeuvre weten weg te werken. Die Lepa Sela Lepo Gore hoort er echter helemaal niet te staan, moet gewoon alleen Joegoslavië zijn zo te zien. Niet een land waar ik verder veel op het oog heb, op die recente films als Attenberg en Alpeis na dan.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

(quote)

Dan moet je het vakje eronder aanvinken.

weer wat geleerd, dank.

en niets gemist, want die paar Balkan co-producties tel ik inderdaad ook niet mee als Grieks.

Angelopoulos eist wel alle aandacht op zeg!

Wat is nu zijn beste film? Travelling Players?

Ataloona

• 734 messages
  • 4257 votes

Naar mijn mening wel (immers mijn favoriete film ooit, tot nu toe) Na oud en nieuw ga ik zeer snel O Melissokomos en Topio Stin Omichli kijken. (werden mij aangeraden door Paalhaas en korenbloem) Ik houd men hier nog wel op de hoogte

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik vind zelf Suspended Step of the Stork het beste, samen met Travelling Players, Voyage to Cythera, maar ik ben niet zo'n verklaard fan van de man (diegene die een Gouden Palm won vond ik zelfs verschrikkelijk (1*)), dus ik hou beter mijn mond. Zou Landscape in the Mist moeten herzien, want dat was de eerste en een nogal onaangename kennismaking, maar toen was ik ook nog redelijk groen in dergelijke cinema.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Landscape in de Mist leek me nu juist een van zijn meest toegankelijke werken, zeker het meest geliefd hier op MM. Heb zelf nog de meeste verwachting van Travelling Players... maar wellicht dat ik het chronologisch ga aanpakken met de drie AE boxjes.

Dank ook voor de input Ataloona (ik zie dat je gisteren Nostalghia hoog hebt gescoort, een man met smaak! )

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

link naar mijn mislukte toevoeging van Savage Hunt, wellicht weet nog iemand ze te fixen

http://www.moviemeter.nl/rejection/49124

De andere heb ik blijkbaar nooit geprobeerd om toe te voegen...

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Mijn favorieten van Theo zijn ook die al genoemd zijn, dus O Thiasos, Topio Stin Omichli, To Meteoro Vima tou Pelargou en Taxidi sta Kithira. Deze heb ik allemaal op 4.5* staan.

En Ataloona herken ik van MusicMeter, geen verkeerde filmsmaak zo te zien

Ataloona

• 734 messages
  • 4257 votes

Bedankt, ik begin nu wat meer met ''serieuze'' films kijken en ook wat meer met Europese films, dus hopelijk word ik hier net zo actief als op MuMe (waarop ik er actief ben)

McSavah herken ik ook wel goed van MuMe, net zo'n toffe smaak in films als in muziek

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Aardige recente film die makkelijk te verkrijgen is: Akadimia Platonos (2009)

Ataloona

• 734 messages
  • 4257 votes

Eindelijk Landscape in the Mist gezien en die kan ik iedereen van harte aanraden. Een ongelooflijk mooie film met prachtige beelden en een ontroerend verhaal. Met hartverwarmende momenten, maar ook met ijzingwekkende momenten. Prachtige film van Angelopoulos en de 2e die ik van 'm zie. Eerst O Thiasos (die op 1 staat in mijn top 10) en nu deze. En ook deze zou maar zo in mijn top 10 kunnen komen. (in principe 1 film per regisseur) Gaat 'm kijken

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Maar 'ns herzien dan.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Binnenkort hoop ik eindelijk eens wat meer te zien van Nikos Koundouros

Niet alleen het in mijn eerste post al genoemde To Prosopo Tis Medousas (Vortex) en de ene film die nu al op MM staat, maar ook zijn latere film Byron

Dit vooral in het kader van mijn "wuthering heights" periode (waar Byron toch een redelijk grote invloed op was). Laatst ook al Les Sœurs Brontë (1979) gezien en hoop als ik het boek binnenkort uit heb, ook de 1939, kiju, rivette, bunuel en uiteraard de nieuwe versie in de bios snel te gaan zien.

Opvallend is dat veel films van Nikos Koundouros, zelfs in Griekenland, alleen in een Engelse dub lijken te zijn verschenen....

qua recent Grieks heb ik Mavro Livadi (2009) en Hardcore (2004) aan de te zien lijst toegevoegd en ben ik benieuwd naar de films van Angelos Frantzis

Alpeis binnenkort in het Filmmuseum!!

als het goed is komt de regisseur ook een dagje langs... maar dat zou ik nog even moeten opzoeken...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Nikos Nikolaidis heeft trouwens ook een indrukwekkende filmografie. Kende eigenlijk alleen Singapore Sling (van naam, nog steeds niet gezien) maar hij gaat toch al veel langer mee en heeft nog veel meer interessante genre/cult/arty dingetjes gedaan.

Proini Peripolos (1987) is iig toegevoegd aan mijn lijstje Post-Apocalyptische films!!

Ataloona

• 734 messages
  • 4257 votes

Lijkt me behoorlijk interessant, xgogax die 'm aanduidt als één van de groteren uit de 80's, klinkt goed

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Nog niet heel erg aan de slag geweest met Griekse Cinema ondertussen, maar wel gisteren Mesa sto Dasos (2010) gezien en die beviel erg goed!

ondertussen zijn ook Savage Hunt (1980) en Tsakalia: Ena Koinoniko Provlima, Ta (1983) aan MM toegevoegd, waarmee alle Griekse films die ik heb gezien ook van een stem zijn voorzien

En hier is een top10 lijstje dat ik vandaag vond toen ik informatie opzocht over Tornes

THE TEN BEST FILMS

OF THE GREEK FILM CRITICS ASSOCIATION

1. O Drakos, Ν. Koundouros

2. Evdokia, Α. Damianos

3. O Thiasos (The travelling players), Th. Angelopoulos

4. The photograph, Ν. Papatakis

5. Stella, Μ. Kakoyannis

6. Kalpiki Lira (The counterfeit coin), G. Tzavelas

7. Rebetiko, Κ. Ferris

8. I Anaparastasi (Reconstruction), Th. Angelopoulos

9. Glikia simoria (Sweet bunch), Ν. Nikolaidis and

I earini synaxis ton agrofylakon (The spring gathering), D. Abdeliotos (tied)

10. Karkalou, S. Tornes

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Iemand al bekend met Costas Zapas? Zie de laatste tijd wat spul van hem op KG geplaatst worden, wel interessant zo op het eerste gezicht.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Metéora (2012) - vanaf 8 augustus in de bioscoop

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Hoe zit het eigenlijk met de 'Greek Weird Wave'? Zag op het Filmfestival van Gent twee recente Griekse films maar die behoorden duidelijk niet tot deze stroming. Eén regisseur verzette zich daar zelfs ook openlijk tegen. Kortom komen er nog nieuwe gekke Griekse films aan?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

To Thávma tis Thálassas ton Sargassón (2019) - vanaf 2 juli in de bioscoop

En een Nederlandse film die Grieks gesproken is:

Kala Azar (2020) - vanaf 20 augustus in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Mila (2020) - vanaf 4 maart 2021 in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Kyuka - Before Summer's End (Film, 2024) - vanaf 1 mei in de bioscoop

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.