- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Films over de (studenten)opstanden van de jaren 60
Films over de (studenten)opstanden van de jaren 60
Resurrection
-
- 104 messages
- 0 votes
Ik ben op zoek naar films die gaan over de opstanden in de jaren 60 of dit aansnijden. Dat kunnen zowel films zijn over de studentenopstanden in Parijs en Berlijn van 68, als riots in de VS (Chicago, Washington Newark etc.). Ik ken slecht een aantal (franse) films, die zich in deze setting afspelen. Ik zou er graag meer zien, omdat ik het vanuit psychologisch en sociologisch oogpunt een boeide setting vind. Het mogen ook goede documentaires zijn.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Amants Réguliers, Les (2005) Misschien niet heel toegankelijk, maar een grote aanrader en een prachtige film vind ik. De meningen zijn echter behoorlijk verdeeld. Ook op Moviemeter.
Dreamers, The (2003) Een veel meer geidealiseerde kijk op '68
Niet gezien, maar een docu over het thema 68 (2008)
Maman et la Putain, La (1973) Beroemde film die ik klaar heb liggen en waar ik erg nieuwsgierig naar ben.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Amants Reguliers is zeker een goede tip. De volgende twee sluiten mooi aan bij het werk van Garrel:
La Chinoise (1967)
Détruisez-vous (1969)
En vergeet ook de Japanse kant niet, vooral omdat daar ook zeer veel goede films over zijn gemaakt. Juist die psychologische kant wordt bijzonder sterk geanalyseerd in:
Nihon no Yoru to Kiri (1960)
Jitsuroku Rengô Sekigun: Asama Sansô e no Michi (2007)
andere films in deze hoek die de linkse/revolutionaire beweging uit die tijd meer in het algemeen onder de loep nemen:
Zabriskie Point (1970)
Mr. Freedom (1969)
Week End (1967)
Punishment Park (1971)
ook leuk, door de Nederlandse invalshoek, maar eigenlijk slechts een comedy, you know, for kids:
Drop-out - of, de meester kan me nog meer vertellen (1969)
tenslotte, nog niet gezien, maar wil em toch noemen:
Fond de l'Air Est Rouge, Le (1977)