• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

New Hollywood

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Ik vond dat m'n favoriete periode uit de filmgeschiedenis ook een topic verdiende.

Het gaat om 'New Hollywood', ook wel bekend als de periode van 'The movie brats' of 'the film school generation'. Het was een periode die ruwweg duurde van 1967 (Bonnie and Clyde) tot midden / eind jaren '70 met blockbusters als Jaws en Star Wars. De doodsteek wordt doorgaans aangeduid met de commerciële flops van Cimino's Heaven's Gate en Coppola's One from the Heart uit de vroege jaren '80.

Deze generatie filmmakers, die bijna zonder uitzondering gestudeerd hadden aan filmscholen (vaak UCLA in New York), kwam op in een tijd waarin studio's geen idee hadden wat de jonge generatie graag wou zien. De 'movie brats' wisten dit wel, en kregen geld van de studio's om te maken wat zij wilden, zonder bemoeienis van hogerop en zonder zich te hoeven houden aan de regels van klassiek Hollywood.

Een aantal van de regisseurs uit deze periode zijn Friedkin, Cimino, FF Coppola, Spielberg, Altman, DePalma, Ashby, Lucas, Schrader, Dennis Hopper en Arthur Penn.

Bijna allemaal behoren ze tot mijn favorieten.

Bekendste werk over deze periode is 'Easy Riders, Raging Bulls' (boek en film - gisteren nog op tv).

Voor meer info kun je ook deze aflevering van de serie American Cinema kijken: YouTube - ‪The Film School Generation 1/6‬‏ (gewoon doorklikken, er zijn 6 delen).

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Van Bonnie en Clyde tot aan Raging Bull is het toch? Het laatste meesterwerk van deze groep/ generatie.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

goongumpa wrote:

Een aantal van de regisseurs uit deze periode zijn Friedkin, Cimino, FF Coppola, Spielberg, Altman, DePalma, Ashby, Lucas, Schrader, Dennis Hopper en Arthur Penn.

Bijna allemaal behoren ze tot mijn favorieten.

Plus van mij: Peter Bogdanovich en Philip Kaufman

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Ook twee toppers natuurlijk. Milius moet er ook bij.

Het is wel moeilijk om dit één groep te noemen , aangezien de filmstijl en mentaliteit van George Lucas zeer tegengesteld is van die van pakweg Robert Altman... Spielberg en Lucas (geen kwaad woord over hen) zijn zeker mede verantwoordelijk voor de heropleving van de macht v/h studiosysteem.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Ik heb ooit wel eens wat gehoord hierover: Mensen bleken toch liever gezinsentertainment te hebben dan een moeilijke film van o.a. Cimino. Moeilijk in die zin dat het geen makkelijke wegkijkers zijn. Spielberg en Lucas hadden dat dus wel voor ogen. Lekkere meiden en actie voor pa, avontuur voor de kids en romantiek voor mamma. Commercie dus.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

Van Bonnie en Clyde tot aan Raging Bull is het toch? Het laatste meesterwerk van deze groep/ generatie.

Heeft niets te maken met dat Raging Bull het laatste meesterwerk was, maar omdat na de jaren 70 de blockbuster cultuur de macht greep als gevolg van de successen van Jaws en Star Wars.

Eigenlijk begon het ook met Easy Rider, want die toonde traditioneel Hollywood dat het ook anders kon. Met weinig geld en veel vrijheid was dat een enorm succes, daar waar de grote Hollywood producties moeite hadden hun publiek te vinden.

Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex, Drugs and Rock 'n' Roll Generation Saved Hollywood (2003) is en leuke docu over die periode, al is het boek vele malen interessanter.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Het enige wat ik zei is dat Raging Bull (althans dat heb ik ook maar vernomen op de doc van de dvd) de 'laatste der 'jaren 70' films is'. Waarmee een periode is afgesloten.. door de blockbuster cultuur misschien. In hoeverre dat waar is weet ik niet.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Ik weet dat Scorsese ervan overtuigd was dat Raging Bull zijn laatste film zou zijn, na de vermindering van de artistieke vrijheid en door slopende ervaring van New York, New York. Toen zat hij nl. aan de drugs en stak hij naar eigen zeggen zijn energie in allerlei verkeerde dingen... Het te merken, want er zit enorm veel hartstocht en vuur in Raging Bull

Bogdanovich zei dat de brats de heropleving van het studiosysteem aan zichzelf te danken hadden... Veel van hen waren te arrogant en te veel bezig met drugs en dergelijke - in tegenstelling tot bijv. Spielberg. Wellicht heeft het ermee te maken dat Spielberg van tv komt en professioneler was , plus het meer waardeerde dat hij films mocht maken.

Bobby Briggs

• 213 messages
  • 7964 votes

Tijd om dit mooie initiatief van goongumpa terug wat leven in te blazen. Als grote liefhebber, heb ik even een aantal vergeten klassiekers uit de stroming opgelijst:

New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

Hopelijk drijft deze top 25 jullie tot nieuwe ontdekkingen!

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Mooie lijst! Een stuk of tien films die ik nog niet gezien heb.

Zoek dit ook eens op, echt een heerlijk eigenaardig filmpje Pretty Maids All in a Row (1971)

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Oh ja! Deze hoort zeker ook nog op die lijst: Sorcerer (1977)

Bobby Briggs

• 213 messages
  • 7964 votes

Pretty Maids All in a Row lijkt me zeker interessant! Sorcerer heb ik al eens gezien en was ik een beetje in teleurgesteld aangezien het origineel volgens mij veel beter is. Maar missch moet ik hem nog eens zien en los van het origineel bekijken, dat ik hem dan beter waardeer.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Hier kun je een uitgebreide lijst vinden van films die tot deze periode behoren . Ironisch genoeg staat een van de beste en volgens JLG zelfs meest innovatieve film uit die periode er niet bij : The Fury (1978) .

New Hollywood - en.wikipedia.org

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

Ik had onderstaand bericht een tijdje geleden geplaatst onder de rubriek 'beste films van de jaren 70' maar nu merk ik dat The New Hollywood zowaar een eigen rubriek heeft. Bij deze ...

Sight and sound heeft in samenwerking met het British Film Institute (BFI) een 2 delig magazine uitgebracht getiteld : The new Hollywood. Daarin worden bepaalde films besproken die invloedrijk waren en die deze new wave op gang trokken en constant vernieuwden. Grosso modo zijn dit dus films uit de jaren '70 maar zoals S&S aanstipte, is het niet mogelijk om met een afgebakend decennium te werken omdat die films tot stand kwamen wegens maatschappelijk veranderingen (Verdeeld USA door de Vietnam oorlog, naweeën van de liberalisering van sex, drugs en rock roll, wantrouwen tgo autoriteit). Daarom begint S&S met Bonnie and Clyde (1967) en Point blank (1967) om te eindigen met Heaven's gate (1980). Eerst en vooral excuseert S&S zich voor de onvolledigheid van de opgenomen films. Uiteraard zijn er veel films die in aanmerking zouden komen maar zij hebben gekozen vanuit hun subjectieve oordeel. Toch komen de meeste gekozen films ook voor in de lijstjes op deze pagina's vermeld. Let wel : dit beperkt zich uitsluitend tot Hollywood films en dus geen Tarkovski of zelfs een Roeg.

Het leek me interessant om zo veel mogelijk films af te vinken en te bekijken (of herbekijken) om na te gaan of mijn lijstje van The new Hollywood films nog steeds zou standhouden na afloop.

Dit is mijn huidige top 10 :

The conversation

Apocalyps now

The godfather part 2

Jaws

The godfather

The outlaw josey wales

The parallax view

Chinatown

Klute

Taxi driver

In het magazine worden films (hun gekozen films kan je terugvinden op de BFI website onder 'The new Hollywood') besproken door zowel critici als de makers zelf én worden de toenmalige commentaren vergeleken met de huidige. Zo worden nieuw inzichten over thematiek en stijl beschreven terwijl er steeds met hetzelfde uitgangspunt wordt vertrokken nl het afzetten van het oude studio systeem.

Benieuwd welke films zullen wegvallen en welke zullen bijkomen na het afwerken van hun lijst. Dit kan wel enige tijd duren vermits vrije tijd nooit mijn bondgenoot is. Hoe dan ook, het is vrijwel zeker dat de weg er naar toe minstens even spannend en interessant zal zijn en dat de films zowel verrijking als plezier zullen verschaffen. Let the games begin ...

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Mijn top 3 :

Point Blank (1967) , misschien wel de beste ' moderne ' Amerikaanse film ooit .

Zabriskie Point (1970)

The Wild Bunch (1969)

Net als Orson Welles zie ik ook een link tussen New Hollywood en Antonioni . Bij Point Blank heb ik ook een link gelegd met Antonioni.

A few months after Zabriskie Point's failure, Orson Welles wrote a piece about the New Hollywood, called "But Where Are We Going?" for Look Magazine, in which he pointed out its partly Italian origins and gave special emphasis to Fellini and Antonioni:

Zabriskie Point

Meer over New Hollywood en Antonioni : Antonioni’s America: Blow-Up, Zabriskie Point, and the Making of a New Hollywood

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.