- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Cultfilms
Cultfilms
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
'Spinal Tap' Tops Cult Movie List
Seminal rock'n'roll documentary spoof This Is Spinal Tap has topped a new poll of cult movie hits in influential American magazine Entertainment Weekly.
Notable omissions include A Clockwork Orange, Blue Velvet, Twin Peaks: Fire Walk With Me, Life Of Brian, Straw Dogs and Reservoir Dogs.
The top ten is: 1. This Is Spinal Tap (1984); 2. The Rocky Horror Picture Show (1975); 3. Freaks (1932); 4. Harold & Maude (1971); 5. Pink Flamingos (1972); 6. The Texas Chainsaw Massacre (1974); 7. Repo Man (1984); 8. Scarface (1983); 9. Blade Runner (1982); 10. The Shawshank Redemption (1994)
GerwinF
-
- 1643 messages
- 0 votes
eh, shawshank redemption??
Nou das geen cult film, die heeft zo'n beetje iedereen wel gezien en vinden hem ook "bijna" allemaal goed. Een cultfilm is een film die door een "kleine" groep mensen geweldig wordt gevonden.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Maar dan zou Scarface denk ik ook geen 'cult' film zijn...
JayLunar
-
- 748 messages
- 2961 votes
...influential American magazine Entertainment Weekly
influential?? 
Niet lang meer met zo'n foute lijst 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Als er iets cult is dan is het wel The Thin Red Line en The Legend of 1900. Little Odessa behoort ook al tot cult movies naar mijn mening.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Een cultfilm is een film die in een subcultuur populair is.
(subcultuur = cultuur van bijzondere groepen, met van de officiële lijn afwijkende normen en doelstellingen)
(bron: vandale.nl)
Bij cult denk ik persoonlijk aan een films als Dune en Down by Law.
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
nobody" >http://us.imdb.com/StrawPollVote">nobody cares
hmmm je moet inloggen, maar 60% interesseert deze lijst niet omdat ie van EW is 
pinky
-
- 373 messages
- 1999 votes
Geeft te denken: hoe stel je in vredesnaam een toptien van cultfilms samen? Kenmerkend voor cultfilms is dat ze door een KLEINE groep mensen erg goed worden gevonden. Dusse... hoe kleiner de groep, hoe hoger in de toptien? In dat geval kan ik melden dat ik de beste cultfilm aller tijden in mijn persoonlijke toptien heb staan, want van The Optimists heeft zelfs geen hond ooit gehoord. En ik VIND 'm mooi... 
gandalf
-
- 366 messages
- 387 votes
Ja op deze manier is ' cultfilm ' wel een heel rekbaar begrip.
senseoaddict
-
- 132 messages
- 837 votes
Hallo ben nieuw hier dus sorry als ik iets vraag wat allang vevraagd is. Ik kijk graag films met een beetje een inhoud of een boodschap.(check mijn top 10) Weet iemand meer cultfilms? Of een lijstje/website waar dat staat?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik zie geen enkele cultfilm in je top 10 staan.... 
De top 250 volstaat denk ik:
http://www.moviemeter.nl/?lijs...
Of anders de tip 150:
bioscoopzaal
-
- 2805 messages
- 4325 votes
Ik zie geen enkele cultfilm in je top 10 staan....
Trainspotting en Requiem for a Dream zijn nog behoorlijk cult, maar voor de rest is het eerder mainstream.
Toch nog maar even oefenen, dan. 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Tetsuo is de cultfilm der cultfilms imo. Of Eraserhead natuurlijk.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Tetsuo is de cultfilm der cultfilms imo. Of Eraserhead natuurlijk.
Pi mag je toch ook wel cult noemen. Of zit ik verkeerd? 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ian Kerkhof films (excl. Naar de Klote)
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Art: die vervolledigt inderdaad het rijtje van 3. Staan ook alle 3 in die volgorde in m'n top 10 
senseoaddict
-
- 132 messages
- 837 votes
Bedankt voor de tips! Pi was ook een tip vane en vriend van mij maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Onze videotheek heeft hele leuke zomeraanbiedingen dus wie weet kan ik daar weghalen
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Hoor het woord cultfilm heel vaak, maar wat houdt 't nou precies in eigenlijk ?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Kleine, dikwijls low-budget B films die een voor hun doen grote en fanatieke aanhang krijgen.
Versus is er zo nog eentje.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Jammer genoeg wordt de term vaak te makkelijk gebruikt.
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
dikwijls low-budget B films die een voor hun doen grote en fanatieke aanhang krijgen
Ik denk dat er geen goede verwoording is voor wat cult is.. De een noemt dan inderdaad b-films, de ander films van Bunuel, Godard, Tarkovsky. En weer een ander de films van Russ Meyer.
Maar dat fanatieke aanhang, dat is een ding dat zeker is!
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
Senseoadict: Ik zou zeggen probeer de boeken Psychotronic Film guide en Psychotronic Video guide te bemachtigen, die staan boordevol met cult films.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Net uit en gerestaureerd door Criterion: EQUINOX 
De cover-art mag er ook zijn:

Release Information:
Studio: Criterion Collection
Aspect Ratio:
Original Aspect Ratio 1.33:1
Edition Details:
• Two audio commentaries: One by writer-director Jack Woods and producer Jack H. Harris, on the 1970 release. And one by effects photographer, producer, and director Dennis Muren; writer-codirector Mark McGee; and matte artist, cel animator, and effects technician Jim Danforth, on the 1967 version
• Video introduction by Forrest J Ackerman
• Interviews with Muren and actors Frank Bonner, Barbara Hewitt, and James Duron
• Deleted scenes and outtakes from the 1967 version
• Archival stop-motion test footage
• The Magic Treasure, a rare animated fairy tale by David Allen
• Acclaimed “Kong” Volkswagen commercial by Allen, including test footage
• Zorgon: The H-Bomb Beast from Hell (1972), a short film featuring Equinox crew
• Extensive gallery featuring rare stills, promotional material, and more
• Trailer and radio spots for the 1970 theatrical release
• Liner notes booklet featuring tributes from George Lucas and Ray Harryhausen and a new essay by Brock DeShane
DVD Release Date: June 20th, 2006
Double Thick Keep Case
Chapters: 18 in Equinox - 16 in The Equinox . . . A Journey into the Supernatural
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Zag net dat EQUINOX bij de IMDB slechts een score van rond de 4 heeft; dat zegt niet altijd alles, maar waarom heeft Criterion juist deze film gerestaureerd?