- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Exploitation
Exploitation
JanDahler
-
- 199 messages
- 262 votes
Ik ben de laatste tijd heel erg geinteresseerd geraakt in films als Death Proof, Planet Terror, From dusk till dawn...
Kga binnenkort ook Machete zien.
Mss is exploitation niet eens de goede naam hiervoor, maakt me verder ook niet uit maar denk dat jullie wel snappen welk genre ik hier bedoel.
kan iemand me nog enkele titels geven in dezelfde stijl/genre, oudere of recentere films maakt allemaal niet uit, als het maar hetzelfde sfeertje ademt 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Leuk genre.
Wat is eigenlijk de definitie van dat genre? Ik weet eigenlijk niet wat dat exploitation gedoe allemaal wil zeggen.
Films als Cannibal Holocaust, Toxic Avenger, Shaft, Faster, Pussycat! Kill! Kill!,...... Het zal dan wel allemaal onder exploitation vallen, maar het zijn toch allemaal totaal verschillende films.
Wat voor een genre is het dan? Wat houdt het in?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Exploitation film - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Het kenmerk is dat het bepaalde specifieke onderwerpen uitbaat. Dus juist op een bepaald valk iets erg overdrijft (Vaak sex en geweld, liefst in combinatie.
) en verder niet te veel aandacht besteed aan de uitwerking. Gewoon goedkoop en snel opnemen en op de specifieke doelgroep marketen. Liefst met een te coole poster.
Exploitation zou je het best kunnen vertalen met overdrijving. Maar dan wel op ene wijze waarbij taboe's worden doorbroken en grenzen worden verkend.
Troma Entertainment • Greetings from Tromaville! is er een meester in. Maar in bovenstaande link staat ongeveer alles wat er over te weten valt.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Erg breed ja. Maar wel weer allemaal op te delen in subgenres dus nog wel vrij goed te onderscheiden hoor. Meeste exploitation titels 'buiten geweld en sex uit'. Lijkt me niet heel moeilijk. Vaak draaiden die films in grindhousetheaters in Amerika dus ik gebruik 'grindhouse' en 'exploitation' vaak door elkaar.
Verder werkt het nogal makkelijk. Buit een film sex uit---->sexploitation
Worden er veel auto's in de vernieling geholpen----> carploitation
Zijn het exploitationfilms uit Australie? ----->Ozploitation
etc
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Deze site staat al heel lang onder mijn favorieten.
JanDahler
-
- 199 messages
- 262 votes
[ staat al heel lang onder mijn favorieten.
mss nog enkele titels? 
Ook Reinbo thnx voor die titels, zal eens gaan zoeken welke me écht leuk lijken en hoe of waar ik ze ergens kan kopen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Nou, ik ben niet de exploitationexpert bij uitstek. 
Gewoon een beetje op die site rondneuzen, kom je vanalles tegen.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
De blaxploitation begint echt weer door te komen, zo lijkt het. Met in 2009 (de erg fijne) Black Dynamite, is nu een geanimeerde blaxploitation in aankomst..
Toen ik dat las had ik al zo m'n twijfels, en toen ik de trailer zag werden die twijfels behoorlijk bevestigd. Wat een lelijke rotzooi, veel te smooth man. Waar is die ruige, foute zooi?
Uzza_Sparta
-
- 1195 messages
- 2138 votes
deze link vind ik beter. ook b-films, en hier zal Tarantino meer invloed gehaald hebben
B movies (The exploitation boom) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ik hou best van het genre maar ik ben het ook moe. Gisteren naar machete gekeken. Wat melig zeg. Al die oude meuk dat weer wordt herhaald.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Blaxploitation vind ik niet bijzonder goed of zo. Het is inderdaad enorm breed, als je nagaat dat Gone in 60 Seconds al als (car)exploitatiefilm beschouwt kan worden.
Mijn favoriete subgenres zijn echter Cannibal, Rape & Revenge en Shocksploitation 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ik haal al die -sploitation termen door elkaar joh, blaxploitaion, nooit van gehoord. Ik loop achter ofzo, moet me er maar eens in verdiepen.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Dan is de link van Ramon K hierboven heel handig ( Main Page - The Deuce - grindhousedatabase.com ). Haal d'r vrijwel alle films vandaan die ik wil zien, heel fijn gecategoriseerd allemaal.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
Het is inderdaad enorm breed, als je nagaat dat Gone in 60 Seconds al als (car)exploitatiefilm beschouwt kan worden.
Dan bedoelen ze duidelijk wel het origineel. De remake is gewoon een Bruckheimeriaanse blockbuster, niks exploitation aan.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik haal al die -sploitation termen door elkaar joh, blaxploitaion, nooit van gehoord. Ik loop achter ofzo, moet me er maar eens in verdiepen.
Best knap aangezien die subgenres juist aanduiden wat voor soort ploitation het is
.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ik weet echt niet wat 'blaxploitation' of 'ozploitation' is als ik die titels lees. 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Oz(zy) = Australia, Blax = Blacks (lees negro's). Je weet gelijk waar het accent ligt
.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Aha, kijk, dat is duidelijk. Waarom zo lastig doen met al die gekke termen joh, gewoon negroploitation en aussieploitation, dan snappen de vrouwen het tenminste ook. 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Termen slaan dus gewoon nergens op
Ik denk dat ik het beste films waarbij het woord exploitation genoemd word, gewoon het beste kan laten liggen 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Aha, kijk, dat is duidelijk. Waarom zo lastig doen met al die gekke termen joh, gewoon negroploitation en aussieploitation, dan snappen de vrouwen het tenminste ook.
Eens, vind die termen ook veel cooler eigenlijk
.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Termen slaan dus gewoon nergens op
Ik denk dat ik het beste films waarbij het woord exploitation genoemd word, gewoon het beste kan laten liggen
Net als series die eindigen op Anatomy
.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Dan is de link van Ramon K hierboven heel handig ( Main Page - The Deuce - grindhousedatabase.com ). Haal d'r vrijwel alle films vandaan die ik wil zien, heel fijn gecategoriseerd allemaal.
Hey handige site idd 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Je weet niet wat je mist Rianneke!
Ik heb wel een idee
Maar exploitation is natuurlijk een heel breed iets, dus misschien zitten er wel films tussen die ik wel goed vind en kan waarderen.
Net als series die eindigen op Anatomy
.
Ja daar moet je ook niet teveel bij nadenken 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik heb wel een idee
Maar exploitation is natuurlijk een heel breed iets, dus misschien zitten er wel films tussen die ik wel goed vind en kan waarderen.
Sexploitation zou ik eens proberen
.
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Grapjas
Ik heb al eens een Meyer gekeken, hoort dat er ook bij? En die oude horrors uit de jaren 80? Vraag me af of dat dan ook niet een bepaald subgenre is onder exploitation.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
Slashers kun je wellicht wel onder exploitation plaatsen. Maar het hele genre is eigenlijk gevallen samen met het sluiten van de drive-in cinemas (eind jaren '70)
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Slashers ook ja, en daar is ze toevallig gek op
.
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Ah kijk, toch nog exploitation wat ik wel heel erg kan waarderen. Zo zie je maar weer