- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 5 beste zwart-wit films nadat kleur al standaard was (rond 1970)
Top 5 beste zwart-wit films nadat kleur al standaard was (rond 1970)
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Alleen het begin en het einde . Voor meer dan 90% gewoon zwart/wit . Raging Bull (1980) van Scorsese is ook niet voor 100% zwart/wit .
Ps. Je hebt gelijk , volgens mij ook nog een stukje kleur ergens in midden als ik me niet vergis ...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik heb bij Lapshin een herinnering aan beelden in zeegroen en grijs. Dus dan is dat zeker blijven hangen.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Allemaal leuk en aardig xgogax, maar we hadden het over titels van na 1970, hoewel dat pas in de tweede post door beavis is geïnitieerd, dus ik begrijp de onduidelijkheid. Moy drug Ivan Lapshin heeft inderdaad prachtige zwart/wit (en ook kleur for that matter) beelden, maar dat soort mixjes heb ik vermeden. Vond het wel een lastige en taaie film, zou zich uitstekend lenen om een keer te herzien.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ik heb bij Lapshin een herinnering aan beelden in zeegroen en grijs. Dus dan is dat zeker blijven hangen.
Bij Moy drug Ivan Lapshin (1984) beelden in kleur = tegenwoordige tijd . Zwart/wit herinneringen toen hij nog klein was en van hoe hij zich ' Ivan Lapshin ' herinnert . Bij Éloge de l'Amour (2001) heeft Jean-Luc Godard dit kunstje herhaald , alleen zijn nu herinneringen felle ' video ' kleuren en zwart/wit = tegenwoordige tijd .
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Moy drug Ivan Lapshin heeft inderdaad prachtige zwart/wit (en ook kleur for that matter) beelden, maar dat soort mixjes heb ik vermeden. Vond het wel een lastige en taaie film, zou zich uitstekend lenen voor herziening.
Daarom heb ik ook Éloge de l'Amour (2001) van Jean-Luc Godard opzettelijk niet genoemd . Omdat Éloge de l'Amour (2001) vooral een mix is tussen zwart/wit en kleur . Maar toch vooral voor 70% zwart/wit .
Moy drug Ivan Lapshin (1984) is voor meer dan in 95% !!! zwart/wit geschoten en wat mij betreft toch echt een zwart/wit film . 2 a 3 minuten in kleur stellen weinig voor ...
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Gerekend vanaf 1970 zijn dat er veel minder dan ik dacht, eigenlijk.
Werckmeister Harmoniak en Down by law staan me van deze groep het meest bij vanwege de schitterende zwart-wit fotografie.
(Sowieso het gehele oeuvre van Tarr natuurlijk, en ook Jarmusch deed het vaker, met Dead man).
Twee films die nog niet genoemd zijn maar wel de moeite op dit gebied:
Die sehnsucht der Veronika Voss (Fassbinder)
Epidemic (Von Trier)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Bedoel je niet Europa van Von Trier?? Epidemic stat me niet bij als speciaal (en ook al deels (?) kleur?)
Vandaag Institute Benjamenta, or This Dream People Call Human Life (1995) gezien, die is ook prachtig zw/w. Kafka-esk onder andere. Vond de Kafka (1991) verfilming van Soderbergh qua fotografie ook erg de moeite. Hebben nog parallellen met lichtkoepels o.a.
edit: die lijst van McSavah is zo lang dat ik de moeite niet eens had genomen 'm helemaal te lezen
Daar staat Quay al tussen. Bij Sokurov kies ik ook voor Kamen'. En bij Tarr is denk ik The Man from London wel de inferieure film, maar qua fotografie toch wel het best.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Kafka van Soderbergh lijkt me ook prachtig inderdaad. Zat laatst in een MovieMeter Contest. En eens wat betreft Tarr, daarom had ik ook alleen die genoemd. Kamen was me indertijd niet goed bevallen, maar zou ik nu toch meer mee kunnen zou je zeggen.
En natuurlijk mag Moy drug Ivan Lapshin hier worden genoemd, xgogax. Stond mij alleen wat meer kleur bij.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Uitgaande van deze lijst (thanks Animosh), kom ik op de volgende top 5, puur kijkende naar beeldesthetiek (films die me dus specifiek bij zijn gebleven om hun gebruik van zwart/wit fotografie):
01. Rubber's Lover
02. Eraserhead
03. Electric Dragon 80.0000 V
04. Tetsuo
05. Je, Tu, Il, Elle
Extra lof nog voor: Bullet Ballet, Manhattan, Shit Year, Kamen.
Films van Bela Tarr zijn natuurlijk hardstikke mooi, maar qua zwart/wit beeldesthetiek opzich staan ze me minder verbluffend bij (alhoewel, dat shot van die dikke man strompelend door een bos berkenbomen in Satantango..).
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Toch een rare lijst, want hij is natuurlijk niet uitputtend, maar toch komen er heel kleine bescheiden titels in voor die ook hier nog niemand heeft gezien, zoals Unter dem Pflaster ist der Strand. Daar ben ik nog steeds benieuwd naar.
Hier nog niet genoemd, weer een Rus: The Ascent van Shepitko (al vraag ik me af of dat een stijlkeuze is of een geldwestie). Dat geld-aspect speelt denk ik vaker een rol.
Ik heb ooit ergens gelezen dat 1954 het keerpunt was voor wat betreft kleur/zwart-wit fotografie. Vanaf 1954 was meer dan de helft in kleur. Zullen wel Hollywood statistieken zijn als je bedenkt dat de eerste Japanse kleurenfilm pas in 1951 uitkwam (in Nederland in 1958). Dan duurt het een aantal jaren dat het qua kosten/procédé en zo kleur de norm was voor eigenljik alle producties en zwart/wit dus puur een stijlkeuze wordt. 1970 is denk ik niet zo gek.
Is Lenny (1974) trouwens al genoemd?? Ik ben ook wel gevoelig voor veel hel tegenlicht bij zwart/wit. Op het IFFR was het Finse Betoniyö/Concrete Night een perfect voorbeeld waar dat in het extreme werd doorgevoerd. Van Lenny staat me dat ook bij (zie de poster bijvoorbeeld eens). En dan is er nog een bruggetje te maken naar de Tarr, waar ik @danuz toch niet helemaal volgen. Werckmeister en met name Man from London zijn bij vlagen tamelijk briljant (dat tegenshot met de gesloten luiken); dát is zwart/wit.
Andere favorieten bij mij (ook al genoemd): Pi, de hier veel genoemde Japanners als Ishii Soso's werk.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Mochizuki Rokuro: Werkmeister staat me niet meer goed bij, Man from London (nog) niet gezien (net als Turin Horse trouwens ook nog op de kijklijst staan). Om eenzelfde reden heb ik een film als Yume no Ginga ook niet genoemd: daar herinner ik me qua beelden te weining van om hem in zo'n toplijst te zetten.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Als ik post-1970 aanhoud, is Stranger than paradise mijn favoriet. D.O.P. van die film was overigens Tom DeCillo, die later ook films en tv ging regisseren. Niet Robby Müller, die zoveel andere Jarmusch-films (ook heel goed) heeft gedaan. Ik zag de trailer van Nebraska van Payne, en die zag er qua structuur van het beeld en korrel bijna exact hetzelfde uit, viel me op.
Iets vroeger zijn de jaren '50 & '60 films van Welles, en 8 1/2 ook heel mooi. Electric Dragon 80.000 zag er ook super uit, en Ed Wood van Burton.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Het is al een wat ouder artikel maar goed. Eerste kleurenfilm ontdekt in Brits museum - Historiek.net | Geschiedenis.
Documentaire staat op de site.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
. Ik zag de trailer van Nebraska van Payne, en die zag er qua structuur van het beeld en korrel bijna exact hetzelfde uit, viel me op.
Even gekeken wie de DoP daar is. Naam zegt me niks, maar de vaste van Payne bljikbaar. In zijn hele filmografie zie ik zo niet één zwart/wit titel. Dus hij heeft er niet speciaal iemand voor gezicht.
Müller maakte voor Wenders natuurlijk ook prachtige zwart/wit film. Der Stand der Dinge is denk ik het mooist. Tom DiCillo, goh opvallend. Als regisseur flitsend begonnen met een Gouden Luipaard in Locarno, maar ook helemaal van de radar verdwenen. Maar dat is verder off topic.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Bedoel je niet Europa van Von Trier?? Epidemic stat me niet bij als speciaal (en ook al deels (?) kleur?).
Volgens mij is die film wel helemaal in zwart-wit. Verder inderdaad over de gehele linie niet heel bijzonder, maar met toch wel een paar heel bijzondere zwart-wit scenes (iets met een wenteltrap in een kelder bijvoorbeeld). Europa heb ik nog niet gezien, zou kunnen dat die mooier is.
Films van Bela Tarr zijn natuurlijk hardstikke mooi, maar qua zwart/wit beeldesthetiek opzich staan ze me minder verbluffend bij (alhoewel, dat shot van die dikke man strompelend door een bos berkenbomen in Satantango..).
Parbleu? Misschien wel de beste zwart-wit filmer van de laatste 30 jaar. Of iets dergelijks. Alleen al de loopscene in Werckmeister Harmonies na de openingsdans in de kroeg, die ook al geweldig is, fenomenaal gewoon.
(Satantango vind ik dan weer niet zuiver zwart-wit, die film heeft volgens mij een groenfilter.)
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
(Satantango vind ik dan weer niet zuiver zwart-wit, die film heeft volgens mij een groenfilter.)
O dat gaat lekker. Ik wil jullie niet dwarsbomen hoor, met jullie opsomming. Maar Schindler's list (genoemd in het eerste bericht) is ook niet volledig zwartwit. Wel bijna volledig.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Sátántangó een groenfilter? Het is niet allemaal even contrastrijk, maar dat gaat toch ook weer wat ver. Europa van Trier bevat trouwens ook kleursequenties (soms binnen één frame zelfs, bijvoorbeeld rood bloed tegen een verder zwart/wit beeld, net als de gekleurde vissen in Rumble Fish).
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Satantango staat me als groen/bruinig bij, misschien vergis ik me hoor, zou best kunnen.
Edit: even op youtube gekeken, is inderdaad gewoon zwart-wit.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ook Good Night, and Good Luck. (2005) van George Clooney ziet er fantastisch uit !
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Net nog eentje gezien: 1.Nebraska (2013) Ge-wel-dig!
Daarnaast;
2.Following (1998) (*4)
3.La Haine (1995) (*4)
4.The Man Who Wasn't There (2001) (*3.5)
5.Raging Bull (1980) (*3.5)
Serpicos
-
- 1139 messages
- 4166 votes
01. 4.5* - Rumble Fish
02. 4.5* - Manhatten
03. 4.5* - La Haine
04. 4.5* - The Elephant Man
05. 4.0* - Control
Dievegge
-
- 3166 messages
- 8191 votes
Na 1970:
1. Manhattan
2. The Elephant Man
3. The Artist
4. Schindler's List
5. Paper Moon
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Wat is jou top 5 zwart wit films toen er al films waren die in kleur werden gemaakt.
Hierbij de mijne:
1. Raging Bull
2. Schindler's List
3. Psycho
4. La Haine
5. Clerks
Onzinnig topic.
Een lijst van kleurenfilms voor 1935: List of early color feature films - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Hoezo onzinnig? Ik heb er al 2 voorbij zien komen in dit topic als filmtips! P.s. de betiteling van dit topic had wel anders gekund.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Een lijst van kleurenfilms voor 1935: List of early color feature films - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
En wat heeft die lijst met het topic te maken?
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Persoonlijk vind ik Yesterday Was a Lie (2008) erg goed , maar ik raad 'm niet aan ...
Serpicos
-
- 1139 messages
- 4166 votes
Persoonlijk vind ik Yesterday Was a Lie (2008) erg goed , maar ik raad 'm niet aan ...
Waarom niet?
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Als er voor 1935 al films in kleur werden gemaakt, tellen ook zwart-witfilms uit pakweg 1936 mee in dit topic.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
En dan lees je even ook de tweede post zeiksnor. jipt heeft inderdaad geen juiste topic-titel gekozen. Een betere titel was geweest: Top-5 beste zwart/wit films sinds kleur de standaard is. Of na 1970 om het nog wat duidelijker te maken. Misschien dat een mod dit kan veranderen.
The Temptation of St. Tony staat overigens al zo lang op mijn te zien-lijst. Vraag me af of ik die ooit nog te zien krijg.