• 177.923 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.308 votes
Profile

Top 5 beste zwart-wit films nadat kleur al standaard was (rond 1970)

jipt

• 3461 messages
  • 3470 votes

Wat is jou top 5 zwart wit films toen er al films waren die in kleur werden gemaakt.

Hierbij de mijne:

1. Raging Bull

2. Schindler's List

3. Psycho

4. La Haine

5. Clerks

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

wist niet of ik een nieuw topic zou aanmaken of er eentje uit te pikken die al bestond. Uiteraard is de titel hier niet helemaal juist gekozen, want kleur in films bestaat al bijna net zo lang als dat film zelf bestaat. Een van de mooiste kleuren procedés, technicolor, werd tenslotte al in 1916 uitgevonden... maar goed...

Naar aanleiding van de VPRO IFFR2014 bijlage, en daarmee uiteindelijk naar aanleiding van Nebraska (publieksfavoriet en binnenkort in de bios bij u in de buurt!):

"De tien beste zwart-wit films van na 1970"

de VPRO lijst ziet er als volgt uit:

Raging Bull

Eraserhead

Manhattan

Der Himmel Uber Berlin

the Artist

Pi

la Haine

Werckmeister Harmoniak

the Man Who Wasn't There

zeker een mooi lijstje zo bij elkaar! maar mijn persoonlijke smaak ziet er als volgt uit:

Satantango

Tetsuo: The Iron Man

Coup d'Etat

La Maman et la Putain

Container

Noisy Requiem

Papa, Umer Ded Moroz

Kamen

Werckmeister Harmóniák

Eraserhead

De laatste jaren is er misschien zelfs wel sprake van een terugkomst van zwart-wit. Dus er is genoeg keuze. Tijd om lijstjes te maken!

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

beavis wrote:

Een van de mooiste kleuren procedés, technicolor, werd tenslotte al in 1916 uitgevonden... maar goed...

Mee eens. Ben er zelf naar op zoek gegaan de afgelopen jaren. Ik hou niet meer zo van zwartwit-films. Misschien de titel dan veranderen in na 1970 of zoiets.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Lijstje voor mijn gevoel toch een onmogelijke kwestie. Ik switch tussen de "Beste films in zwart/wit" of films waarin "zwart/wit het mooist is uitgevoerd/toegepast of als 'techniek' bijdraagt aan de film" die nog niet eens geweldig hoeft te zijn. Dat hoeft niet altijd hetzelfde lijstje op te leveren, toch?

Maar het zal hoe dan ook een lijstje worden met bovengemiddeld veel Russen, Hongaren en Japanners denk ik.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

ik heb het bij mijn favorieten gehouden, maar het klopt dat zwart-wit soms een meerwaarde is voor een film die verder niet tot de favorieten hoeft te behoren en bij sommige favorieten maakt het niet uit of het nu in zwart-wit of kleur was... al denk ik dat bij de meeste van mijn favorieten het zwart-wit ook wel een sterk werkend "stijlmiddel" is,,,

Vind veel Tsjechisch zwart-wit opvallend mooi (meestal wel van voor 1970)

En het top werk van Yoshida (met erg opvallende contrast werking) behoort tot het mooiste denk ik

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Dat zal zeker zo zijn. Ik heb me bij de twee zwart/wit films die ik in Rotterdam zag afgelopen week wel afgevraagd hoe het in kleur zou zijn: Hard to Be a God en Concrete Night. Bij beide had het zeker toegevoegde waarde. En bij Hard to Be a God was het in kleur helemaal een 'kijkdichte' film geworden zijn, die een aanslag zou zijn.

Een film die een Top 10-lijstje van beste zwart/wit films niet zou halen, maar wel in het mooiste zwart/wit terecht zou komen is denk ik De Jeugd van Iwan van Tarkovskiy. Verder zal er veel overlap zijn tussen beste film en als beste stijlmiddel. Bij Tarr kom ik denk ik toch op Karhozat uit. Verder inderdaad Yoshida (maar veel 'strenge' Japanners uit de Jaren 60, zoals Double Suicide).

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Mijn favoriete moderne films in zwart-wit zijn denk ik:

1. Pi

2. American History X (deels in zwart-wit)

3. The Man Who Wasn't There

4. La Haine

5. Following

6. Angel-A

7. Werckmeister Harmonies

En in mindere mate:

8. Eraserhead (geen goede film, maar de contrastrijke zwart-witbeelden zijn soms wél erg sfeervol)

9. Tetsuo (zie Eraserhead)

Edit: en C'est Arrivé près de chez Vous, Electric Dragon 80.000 en Osoi Hito (die (her)ontdekte ik in het onderstaande lijstje van McSavah). En ik zal er nog wel een aantal vergeten zijn.

Edit2: en Zoetrope uiteraard (een kortfilm waarvoor hetzelfde geldt als Eraserhead en Tetsuo).

Edit3: en A Snake Of June (op het randje, want die is licht blauw getint volgens mij).

Edit4: en Control (van Corbijn) vond ik ook wel oké naar ik me herinner.

Edit5: en Clerks (het zwart-wit wordt niet mooi gebruikt, maar een leuke film is het zeker).

Edit6: en Stalker (deels) (al zit die ook op het randje, want dat is eerder sepia denk ik).

Edit7: en Container vond ik bij momenten ook erg bijzonder (vooral wanneer de dark ambient intreedt).

En animatie meegerekend:

10. Vincent (een korte film van Tim Burton)

11. A Detective Story (een korte film uit The Animatrix)

12. Renaissance

Edit: en Frankenweenie natuurlijk.

En videoclips:

13. Flat-e - Ionisation (alleen de kleuren zwart en wit komen er in voor in ieder geval)

14. Die Antwoord - I Fink U Freeky

15. Shabazz Palaces - Belhaven Meridian

Edit: en Rubber Johnny is ook grotendeels zwart-wit.

Edit2: en 100blumen - Floral Anihilation (de korte - en betere! - versie van Tetsuo).

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik vroeg me ook af of het nou ging om films na 1970 die het beste gebruik maken van zwart/wit, of de beste films van na 1970 die in zwart/wit zijn. Heb er beetje een mix van gemaakt, maar de nadruk ligt toch wel op het zwart/wit gebruik.

Sorry voor de extensieve lijst (en ik zal vast nog het een en ander zijn vergeten), maar de volgende films maken toch wel erg mooi gebruik van zwart/wit, half op volgorde:

Tsuitô no Zawameki (1988)

Begotten (1990)

Un Homme Qui Dort (1974)

Khrustalyov, Mashinu! (1998)

27 Down (1974)

Rubber's Lover (1996)

O Sangue (1989)

Bullet Ballet (1998)

Elle Veut le Chaos (2008)

A Londoni Férfi (2007)

Calamari Union (1985)

Electric Dragon 80.000 V (2001)

Geschichte der Nacht (1979)

Polytechnique (2009)

Ryoma Ansatsu (1974)

Phantom Love (2007)

Tabu (2012)

Shit Year (2010)

Osoi Hito (2004)

Boy Meets Girl (1984)

Institute Benjamenta, or This Dream People Call Human Life (1995)

Koridorius (1994)

Oh! Soo-jung (2000)

Sueño y Silencio (2012)

In the Soup (1992)

Manhattan (1979)

Zamri, Umri, Voskresni! (1989)

A Kis Valentinó (1979)

Rumble Fish (1983) (vergeef mij de vissen)

Obrazy Starého Sveta (1972)

C'est Arrivé près de chez Vous (1992)

Tetsuo (1989)

Pi (1998)

Heya (1992)

Dead Man (1995)

Frances Ha (2012)

Oh Boy (2012)

Mala Noche (1985)

En dan zal er vast nog werk van o.a. Philippe Garrel, Artour Aristakisian en wat nog meer moeten bijkomen.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Animosh wrote:

3. Buffalo '66

Heeft zeker een aparte en prachtige look, maar ik heb hem niet in zwart/wit gezien hoor

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Ik mis nog:

Electric Dragon 80.000V

La Fille Sur Le Pont

Rubber's Lover

C'est Arrivé Près De Chez Vous

Erg bleek kleurgebruik, dat wel, maar zwart/wit?

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

McSavah wrote:

Heeft zeker een aparte en prachtige look, maar ik heb hem niet in zwart/wit gezien hoor

Haha, vreemd. Ik dacht me te herinneren dat die in zwart-wit geschoten was. Niet dus. Ik heb het even aangepast. Flinke lijst trouwens. Daar moeten de zwart-witliefhebbers wel even mee vooruit kunnen!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Onderhond wrote:

Ik mis nog:

Electric Dragon 80.000V

La Fille Sur Le Pont

Rubber's Lover

C'est Arrivé Près De Chez Vous

Drie daarvan heb ik toch zeker net genoemd

Angel-A (2005) heeft ook erg fraai zwart/wit gebruik, maar die vind ik als film dan weer niet zo geslaagd.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

McSavah wrote:

Drie daarvan heb ik toch zeker net genoemd

Ik zie er nu twee staan, en die staan in een edit

Angel-A vind ik denk ik wel de "mooiste" zwart/wit film.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Onderhond wrote:

Erg bleek kleurgebruik, dat wel, maar zwart/wit?

Oeps, die heb ik dan weer te snel op de lijst gezet.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Ik zie er nu twee staan, en die staan in een edit

Uhh nee hoor, stonden alle drie er meteen al in.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Goh, en dan ben ik nog helemaal Escape from Tomorrow (2013) vergeten, nu Onderhond er toch is

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Hier kun je trouwens een zeer uitgebreide lijst vinden.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

McSavah wrote:

Uhh nee hoor, stonden alle drie er meteen al in.

Excuus! Haal de avatar van Animosh en jou gewoon door elkaar

Heb mijn post tegelijkertijd met de jouwe gemaakt, vandaar dat mijn titels er toen nog niet bijstonden, en was wat te lui om alles daarna nog aan te passen

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Tsja, dat krijg je met die zwart/wit avatars

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Animosh wrote:

Hier kun je trouwens een zeer uitgebreide lijst vinden.

1970 heb ik niet meegeteld trouwens, anders komt mijn favoriete Yoshida er natuurlijk ook in, al had ik de Yoshida die beavis noemt er ook wel in kunnen zetten. En mijn favoriete Herzog natuurlijk. Ook sepia en andere monochrome dingen heb ik vermeden. Heb eigenlijk verrassend veel zwart/wit films gezien vanaf die tijd. Maar zie in die link ook Pastoral: To Die in the Country staan, als iets niet zwart/wit is, is het wel die film Of het is in zwart/wit geschoten en vervolgens zijn er kleurenfiltertjes overheen gegooid Zelig had ook wel in mijn lijstje mogen staan, en Killer of Sheep wordt denk ik ook een favoriet als ik die eindelijk eens zie.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

McSavah wrote:

Maar zie in die link ook Pastoral: To Die in the Country staan, als iets niet zwart/wit is, is het wel die film

Haha, inderdaad. De afbeeldingen die ik op google krijg zijn in ieder geval zéer kleurrijk! Het zou wel kunnen dat er een stuk zwart-wit in zit, maar zelfs de "gedeeltelijk"-optie is niet aangevinkt.

@ Onderhond: ben jij trouwens niet Yume no Ginga (zelf nooit gezien) nog vergeten?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

keuzes maken McSavah!

maar er is inderdaad te veel moois, snap wel dat je ze allemaal zou willen noemen

staat nog veel in jouw lijstje dat bij mij op de 'te-zien-lijst' staat!!

als ik dan ook nog een special mention mag toevoegen:

Noir et Blanc (1986)

een toepasselijkere titel is er niet in verband met dit topic

camerawerk van Christopher Doyle en een prijs daarvoor op Cannes zegt misschien genoeg

(overigens niet mijn nummer 11, maar toch ook wel een érg goede film)

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Ik ben even snel door m'n top 160 gelopen, daar staat die film nog niet bij. Er zullen nog wel een paar erg goeie films zijn die ik gemist heb.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Noir et Blanc lijkt me een erg fijne tip, ook al een keer op het lijstje gezet zie ik. Yume no Ginga was ik vergeten, maar had ook al wel een andere Ishii.

Denk ook niet dat ik hier een top-5 of top-10 van zou kunnen maken. Wel van favoriete zwart/wit films, maar niet van favoriet gebruik van zwart/wit in films. Blijkbaar is het wel een stijlmiddel waar ik voor val en sneller een film door opzet.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Noir et Blanc, dat waren nog eens tijden, die heb ik zelfs op het grote doek gezien. In het kader van een 'erotische themafilmmaand'. Volle zaal zelfs, maar het thema bleek nogal misleidend

Kan me er wel het een en ander van herinneren (het moet in 1991 geweest zijn), maar niet zo zeer het bijzonder gebruik van zwart/wit.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

La Leggenda di Kaspar Hauser (2012) en Beket (2008) zijn nog niet genoemd zie ik?

Pi, Dead Man, Werckmeister Harmoniak zijn wel duidelijk mijn favorieten..

Down by Law (1986) mag ook wel genoemd worden.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Die titels overwoog ik wel allemaal Montorsi, maar het zwart/wit stond me niet helemaal meer bij als erg in het oog springend, en dan werd de lijst nog langer. Dus ik heb wel wat keuzes gemaakt, beavis

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

L'avventura (1960) / L'eclisse (1962) - Antonioni

Moy drug Ivan Lapshin (1984) - German

Soy Cuba (1964) - Kalatozov

Raging Bull (1980) - Scorsese

(1963) / La dolce vita (1960) - Fellini

The Elephant Man (1980) - Lynch

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

The Man Who Shot Liberty Valance (1962) - John Ford

Touch of Evil (1958) / Campanadas a medianoche (1965) - Orson Welles

À bout de souffle (1960) - Jean-Luc Godard

Psycho (1960) - Alfred Hitchcock

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Die German is (deels?) in kleur, toch?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.