• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.240 actors
  • 9.374.212 votes
Profile

iCheckMovies

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Het is écht niet zo moeilijk om films te kijken die geen officiële check hebben op ICM. Noirs zijn dan een beetje een uitzondering omdat er een belachelijk grote Noir lijst op ICM staat geloof ik, maar ik denk dat nog niet de helft van de films die ik kijk een officiële check hebben.

Verder is het een klassieke discussie. Het feit dat het klassiekers geworden zijn geeft aan dat ze gedragen worden door een groot genoeg publiek dat de film écht goed vindt, anderzijds is ICM een plek waar men strak vasthoudt aan wat bekend is en het echo chamber effect is dan ook érg groot daar.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Dat laatste (in het bericht van Ramon K) heeft te maken met de keuze van toplijsten, dat is wat mij betreft een andere discussie.

De jaren 80 is wel een slim voorbeeld van je Dat was in veel landen niet het meest memorabele decade. In Japan bijvoorbeeld ook niet, neemt niet weg dat er in de jaren 80 parels zijn gemaakt, zoals de start van de carrière van Nanni Moretti - ik denk dat er geen hond is die la Messa è Finita, Bianca of Palombella Rossa gezien heeft. Waarom? Geen idee - ze zijn echt heel wat memorabeler dan de Moretti die een Gouden Palm won.

Zeker op iCM kijkt iedereen via de pindakaas - dus dan is alles beschikbaar. Daar zijn zelfs hele topic voor hoe je bepaalde dingen kunt zien.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Laten we even Italië als voorbeeld nemen. Tuurlijk zijn er een hoop klassieke films die veel mensen kijken en ook gewaardeerd worden. Maar het is gewoon niet waar dat er vroeger betere Italiaanse films gemaakt worden dan nu.

Je kaart ongeveer hetzelfde probleem aan als wat ik heb met icheckmovies. Neem Spanje, als ik kijk naar de (enige) officiële lijst met Spaanse films dan loopt ie tot 1995... Dan ben ik dus snel klaar met die site, een site met lijstjes die 20 jaar achterlopen daar heb ik niets aan.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Er is toch ook een lijst met Goya-winaars?

Straks is La Isla Minima hier in de Nederlandse bios te zien namelijk, ik dacht dat ik die had zien staan.

Wat iCM met het kiezen voor de scheve verhouding van klassieke lijsten / moderner aanbod dat ze de scheve verhouding in stand houden. Da mede wordt ingegeven door het competatieve lement van de site. Ik ben er niet bewust op aan het kijken, maar je let er onbewust wel op.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Klopt, maar dat is geen officiële lijst. En hoe dan ook veel te beperkt, alleen films die de "best picture" Goya winnen komen erop, 1 per jaar dus.

Wat het competitieve betreft, als ik in het geval van Spanje voor de checks op de officiële lijst was gegaan dan had ik een enorme berg aan goede en interessante films gemist (en waarschijnlijk had ik dan wel een hoop matige wel gezien). Op die officiële lijst heb ik slechts 14% van gechecked, denk dat ik nog wel aan 25% zou kunnen komen als ik alles zie wat ik wil zien, maar verder zal het op die officiële lijst niet komen. Op die Goya-lijst sta ik wel op 50%, en ik denk dat ik daar nog wel op 75% kan komen.

Als je kijkt naar toplijsten Spaanse films op Spaanse filmsites dan is het een wereld van verschil.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Wat ik op het ICM forum vaak tussen de regels lees is dat het toevoegen van recente films vaaks leidt tot een grotere jaarlijkse variatie (wat ook wel zo is). Het duurt toch meestal even alvorens duidelijk wordt welke populaire films de tijdsbarriere gaan overleven en welke films na verloop van tijd alsnog uit de vergetelheid gaan opgevist worden. Op zich geen probleem natuurlijk, wat variatie in de lijsten is helemaal niet verkeerd, behalve wanneer je natuurlijk naar official checks vist en een hoop films kijkt die het jaar daarna weer uit een lijst verdwijnen (en zo weer hun status kwijtraken).

Compleet los daarvan blijft het lijstjesterritorium traditioneel gezien toch wel oudere films voortrekken. Het feit alleen al dat er van zo'n TSPDT lijst een 2000+ versie bestaat geeft al aan hoe traditioneel er meestal gekozen wordt. En zelfs die lijst is aan de traditionele kant.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Wel leuk: een film met maar 1 check, maar ook in 1 officiële lijst. En die wil ik vanavond graag opzetten. Erg handig die jongens die ons voorzien van beeld en geluid én ondertiteling

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Het is écht niet zo moeilijk om films te kijken die geen officiële check hebben op ICM.

Maar dat is toch geen verdienste of zo? Zoveel mogelijk films kijken die niet officieel gewaardeerd worden? Maar als ik MR's klacht goed interpreteer dan is een film als Massacre Gun (Hasebe, 1967) wel 'chic' voor een Top 100 Japanse films op ICM (omdat 't niet in een official list staat), maar over precies een jaar (en daar kun je de donder op zeggen nu Arrow die film op Blu-ray openbaar heeft gemaakt) staat die film WEL in een lijst (cult- of Nikkatsu of Japan of misschien zelfs wel in 'The Arrow-list') en dan is het opeens not done. Kom op zeg; ik kan daar echt helemaal niets mee.

Ik ben dol op De Sica's Bicycle Thieves en Umberto D. Zou ze altijd opnemen in een Toplijst Italiaanse films, ook al komen ze op 100 officiele lijsten terecht.

En Mochizuki Rokuro: over dat oubollige van Big Deal on Madonna Street... dat valt door de niet-liefhebbers van Ozu voor elk van zijn films ook te zeggen. Echt een matter of taste dus.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Wie of wat bepaalt die officiële lijsten?

arno74 wrote:

Dan ben ik dus snel klaar met die site, een site met lijstjes die 20 jaar achterlopen daar heb ik niets aan.

Ik was er in het verleden ook heel snel klaar mee. Maar ik dacht voor naslag, vind ik het wel handig. Ondanks al dat getip en wirwar aan dezelfde lijstjes....en commentaren als "worst" movie ever. Hoeveel "worst" movies hebben mensen eigenlijk gezien. 1 of 100?

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Ik interpreteer MR's comment als dat er een ongezonde balans is, en die lijkt me niet echt vergezocht. Dat er in polls doorgaans meer films mét official check in de uiteindelijke lijst staan is normaal, maar dat ze allemaal official zijn is dat niet. Dat is eerder een symptoom dan een statisch gevolg.

De discussie daarna voeren rond specifieke voorbeelden is volgens mij niet zo handig, het gaat hem over het gebrek in een gehele lijst, niet of een film er wel dan niet in thuishoort.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Ik interpreteer MR's comment als dat er een ongezonde balans is, en die lijkt me niet echt vergezocht. Dat er in polls doorgaans meer films mét official check in de uiteindelijke lijst staan is normaal, maar dat ze allemaal official zijn is dat niet. Dat is eerder een symptoom dan een statisch gevolg.

De discussie daarna voeren rond specifieke voorbeelden is volgens mij niet zo handig, het gaat hem over het gebrek in een gehele lijst, niet of een film er wel dan niet in thuishoort.

Lijkt me geen symptoon. Of verwacht je dat al die stemmers > 500 Italiaanse films hebben gezien? Als je al 150 Italiaanse film gezien hebt, dan zijn 149 van die films films van grote regisseurs en vaak zijn het films die een grote release hebben gehad op dvd (Criterion oa, die nB een eigen lijst hebben op icm). Dat is compleet logisch. Dat MR via pindakaas de jaren 80 nog doorgespit heeft is fijn voor hem (serieus ), maar dat maakt de balans niet ongezond. Als die films echt zo goed zijn plus releases krijgen dan komen die wel bovendrijven. Weinig zin om je daar druk over te maken.

Toen wij hier op MM begonnen kende bijna geen hond Akira Kurosawa. Tegenwoordig (na al die Kurosawa releases op dvd over de wereld) lijkt Kurosawa haast mainstream te zijn. En al zijn films hebben ook nog veel checks op icm. Big deal! Toch?

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

En even tussendoor.. wanneer gaat die 'nieuwe look' van ICM in gebruik?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik heb overigens nog nooit iets via pindakaas gekeken (soms wat met anderen mee), maar die drie Moretti films heb ik 'netjes' in het Nederlands Filmmuseum gezien.

En misschien is mijn voorbeeld (specifieke voorbeelden werken niet zo goed, ik koos ene titel die ik recent zag - wel aardig, maar verder niet bijzonder genoeg) in jouw geval niet valide - het kan er bij mij niet in, dat iedereen dat dan zo goed vind. Maar dat vind ik van pakweg Le Trou ook.

Het gaat er meer om dat veel filmkijkers en vooral ook liefhebbers denk ik dan - ook best uitgedaagd mogen worden om die moderne vergeten dingen op te zoeken. En dan hoeft het echt niet zo extreem dat alles voor de Jaren 80 suffig is, ik ken ook mijn klassiekers (Casablanca scoort denk ik nog steeds Top 25 uit het hoofd), maar het gaat om de balans.

Overigens vandaag op het iCM terecht ook de opmerking dat films van voor de jaren 40 ook vergeten zijn, terwijl Italië een van dé Jaren 10 klassiekers heeft gemaakt: Cabiria. Ik zag m nog niet, maar blijkbaar is die ook vergeten. Ook terecht wat mij betreft.

Het blijft lastige materie: het gaat me niet om specifieke titels, het gaat me om het evenwicht. Evenwicht is iets natuurlijks, maar in de massa van het forum vind ik die niet terug. Dat is alles.

Lv92

• 278 messages
  • 0 votes

De site doet het al 2 dagen niet bij mij. Anderen hier ook last van?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Nee, geen problemen. Kom je er niet op of kom je niet op pagina's.?

De site logt je automatisch eens in de zoveel tijd uit, zodat je opnieuw moet inloggen om de meeste functionaliteiten te kunnen gebruiken.

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Werkt bij mij ook gewoon hoor. Wat werkt er precies niet bij je?

Lv92

• 278 messages
  • 0 votes

Er kwam telkens een foutmelding over de server. Heb de browsergegevens gewist en opnieuw ingelogd en nu doet ie het wel. Een jaar ingelogd staan is niet toegestaan geloof ik.

Bij mij logt hij zelden automatisch uit overigens. Gebruik google chrome in windows vista, wellicht is dat een reden.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Is iets van eens in de twee maanden geloof ik.

Ook al vink je het I'll Be Back aan, maar misschien is dat ook afhankelijk van je browser(instellingen).

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Het blijft lastige materie: het gaat me niet om specifieke titels, het gaat me om het evenwicht. Evenwicht is iets natuurlijks, maar in de massa van het forum vind ik die niet terug. Dat is alles.

Maar dat is hier nog veel erger.

Hoe is de verhouding IMDb met MM. Is 1 stem hier gelijk aan 10 stemmen daar....Belachelijk veel films hier met niet/weinig stemmen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik geloof niet dat ik daar iets over heb gezegd (dat bedoelde ik in elk geval niet), maar dat is verder hier niet de discussie.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Je hebt het toch over evenwicht. Wat is dan evenwicht.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Jij hebt het over de vergelijking tussen MovieMeter en imdb, ik wete niet wat dat met iCM te maken heeft en met mijn opmerking die gaat over de balans tussen het kijken van oude en nieuwe films. En welke oude en nieuwe films (wel niet op lijstjes etc). Dat staat volkomen los dat imdb meer stemmers heeft. Logisch een internationale site vs. een nationale.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat veel mensen bij ICM ook bij IMDb zitten. Er zijn weinig oude films (met uitzondering van die Duitse) dat ik bij ICM de enige ben die die ook gezien heeft.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Weet iemand welke Nederlandse + Belgische titels er allemaal in een officiële lijst staan?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik heb mijn Japanse toplijst op iCM geplaatst: Mochizuki Rokuro's Top 300 of Japanese Films

Had zelf ook maar 299 checks

197 films staan in een 'officiële toplijst', waarvan er een boel bijgekomen zijn met de recente Azië-lijst, heb ik het idee.

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

BAM. Je eerste like heb je al binnen, van niemand minder dan de eminente Japankenner John Milton met zijn 28 checks (das 7 meer dan de Kinema Junpo). Gek genoeg had ik van je top 30 maar twee titels gezien, terwijl dat lager in de lijst meer was. Een wereld te ontdekken dus.

Vraag: in hoeverre geldt voor je top 20 dat de waardering voor die films (deels) voortkomt uit het feit dat ze een specifieke plaats innemen in al die films die je daarvoor gezien hebt? Dat je ze bij wijze van spreken meer waardeert omdat ze commentaar geven op of iets toevoegen aan die immense Canon die je in de loop dierbaren in je hoofd (en nu ook op schrift) gevormd hebt? In Jip en Janneke: ze zijn extra goed als je die andere films ook gezien hebt.

Vallen die meeste films ook heel goed zonder voorkennis te genieten of is die voorkennis in veel gevallen toch wel echt een reden van hun hogere MR status?

Wat ICM betreft, ik kreeg gisteren 5(!) platinum awards terug doordat ik Mad Max eindelijk gezien heb, en nog eentje voor Annecy en Crime. Deze maand in ieder geval eindelijk Bronze halen voor TSPDT. Nog slechts 3 stuks te gaan.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik heb welgeteld 7 checks(!!) maar hoop het binnen een jaar te verdubbelen, vooral met de animaties. En verder wil ik ook kennismaken met de Japanse cinema buiten de animaties, voor mij nog onbekend terrein, dus hopelijk komen er binnen een jaar ook een aantal niet-animatie Japanse films bij mij aan de beurt, maar ik beloof niks omdat ik al veel andere "voornemens" heb voor dit jaar.

Verder Mochizuki Rokuro e.a. Wat ik denk ik gemist heb in het lijstje zijn de Japanse horrors (m.u.v. Ringu, of heb ik ze over het hoofd gezien). Geen idee of die films jullie aantrekken, ik ken alleen de films die een remake hebben gehad (The Grudge, The Ring, Dark Water), en ik vraag me af of jullie nog andere kennen die geen remake hebben gehad maar die wat jullie betreft wel van het niveau zijn als die drie die ik noemde?

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Da's inderdaad een duidelijke leemte in de lijst. Je kan Pulse er ook nog onderscharen als je wat wil tegenstribbelen, maar de hele "recente" J-Horror wave is redelijk onderbelicht gebleven. Wat mij betreft ook wel terecht trouwens, ben zelf geen geweldig grote fan.

Ik heb zelf Rinne nog wel hoog staan, die vond ik toen zeker niet verkeerd.

Verder 140 checks., moet eerst weer door wat kijkachterstand door maar kan goed zijn dat ik de lijst daarna nog eens goed doorneem om wat tips te sprokkelen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik reageer zo even, maar wel in het lijst-topic zelf, dat lijkt me de betere plek...

Spetie

• 38871 messages
  • 8155 votes

Wel mooi en overzichtelijk, zo'n lijst op ICM.

Ik heb 82 checks en heb er nog wel een aantal, die binnenkort aan bod zullen komen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.