- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- iCheckMovies
iCheckMovies
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Nadat ik Ankur gecheckt heb is er nog maar één officiele lijst waar ik nog steeds op 0 checks sta en dat is die van de jaren '10 van de vorige eeuw. Laat ik me in ieder geval voornemen dat dit jaar nog ook die 0 wegwerk
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
- Outlook India's Best Bollywood Films (07 / 83)
- IMDb's 1910s Top 50 (02 / 50)

-
- 22396 messages
- 5068 votes
Dat was inderdaad de een na laatste die nog een check moest. Heb wel wat liggen voor die 1910 lijst (ik zou eens moeten uitzoeken uit welke lijst er helemaal niks op de enorme stapel ligt, maar dat terzijde). Hebben anderen nog lijstjes met 0 checks?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ik heb er nog 5:
CineChile's 50 Best Chilean Movies of All Time
DIFF's The 100 Greatest Arab Films
Público's Top Portuguese Films to Show in Schools
FESPACO Film Festival - Étalon de Yennenga
Polski Instytut Sztuki Filmowej's 100 Years of Polish Film
Voornamelijk landenlijsten uit redelijke niche gebieden.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
ICM blijft voor mij een derde prio en momenteel heb ik meer dan genoeg andere dingen te kijken, dus ik vrees dat die lijstjes nog wel even leeg gaan blijven. Ik het verder ook nog teveel échte classics gemist om mij op dat soort films te storten vrees ik 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Heb nog 3 lijsten met 0 checks:
- Jerry Beck's The 50 Greatest Cartoons's iconJerry Beck's The 50 Greatest Cartoons
- Annecy Festival's 100 Films for a Century of Animation
- IMDb's Mini-Series Top 50
Berlin Alexanderplatz is uiteraard verplichte kost. Dekalog eigenlijk ook, maar vind het voorlopig eigenlijk wel goed wat betreft Kieslowski, toch de twee speelfilms gezien die uit Dekalog zijn voortgekomen. Verder zou ik Heimat en The Singing Detective nog wel willen zien. Die twee animatielijsten mogen op 0 checks blijven staan.
Heb de nieuwe lijsten niet meer echt gevolgd, maar blijkbaar staat er nu een andere (nieuwe) lijst bovenaan bij mij. Als ik daar al twaalfde sta dan moeten er meerdere hardcore MM gebruikers in de top-10 staan en dat klopt ook (Straka, Verhoeven, beavis en KoenR).
De lijsten waar ik nu top-100 sta:
https://i.imgur.com/y2bGfco.jpg
De landenlijstjes vind ik ook veruit het leukst.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
- Jerry Beck's The 50 Greatest Cartoons's iconJerry Beck's The 50 Greatest Cartoons
- Annecy Festival's 100 Films for a Century of Animation
Deze twee heb ik bijna volledig. Leek me wel een keer leuk als animatieliefhebber, maar dankzij deze lijsten ben ik eerder liefhebber af.
kaketoe
-
- 827 messages
- 1708 votes
De lijsten waar ik het hoogst sta:
https://i.imgur.com/GKXLu1r.jpg
De 2010s zullen langzaamaan zakken, daar heb ik alles wel gezien. Opmerkelijk is de hoge score op slechts 10 films uit Best Latin America films, hier zie ik mij nog wel stijgen. Ook kijk ik de laatste tijd veel (oude) Franse films.
joachimt (crew films)
-
- 3795 messages
- 9719 votes
OPROEP:
Gezocht: iemand met voldoende technische ervaring, passie voor films en passie voor filmwebsites in het bijzonder, die graag wil helpen iCheckMovies te onderhouden, bouwen en verder ontwikkelen.
Benodigde skills:
- Python3 (backend)
- VueJS en Typescript (frontend)
- MySQL (database)
Niet iedereen weet dat iCM wordt gerund door één persoon. De eigenaar, beheerder, admin, ontwikkelaar, etc... is één man die dit in zijn vrije tijd naast een baan en een gezin met jonge kinderen erbij doet als hobby. Hij vindt het een leuke hobby en steekt er veel tijd in (deze week lag de site plat en ging hij om 1:00 's nachts naar de server in A'dam en werkte daar tot 6:00 's ochtends om de boel weer aan het draaien te krijgen). Helaas is het vele werk niet altijd direct zichtbaar aan de voorkant voor de gebruikers.
Aan de voorkant van de site (lijsten updaten, filmpagina's beheren, comments, nieuwe lijsten selecteren) is genoeg hulp van een groep moderators. Om aan de achterkant (ontwikkelen van de nieuwe website, bugfixes, etc...) meer meters te kunnen maken in kortere tijd zou hij graag hulp krijgen van technische mensen. Heb je hier interesse in? Neem dan even contact met mij op. Dat kan met een persoonlijk berichtje hier of op iCM.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
So You Think You Can Moderate?
Tijd voor andere dingen, beavis? Bedankt voor de inzet!
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Denk vooral dat het voor icm tijd is voor een frisse wind...
Als je interesse hebt, wees dan niet bang om duidelijke meningen en wensen uit te spreken!
Er was voor mij nog te weinig momentum over...
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
8 jaar geleden had ik dat gehad, en erg graag (te) veel tijd ingestoken. Maar belangrijker, ik had toen ook de tijd, het enthousiasme en de bereidwilligheid. Te wispelturig en eigenzinnig in my 40ies, vrees ik. 
Hoop wel dat een paar eager young minds zich aandienen, ik heb nog steeds een zwak voor ICM.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Er was voor mij nog te weinig momentum over...
Wedden dat die Portugese lijst bij de volgende lichting zit? 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
ICM is wel leuk met veel gepassioneerde gebruikers, en voor mij zeker een meerwaarde op vlak van film. Enig probleem misschien een beetje is dat ik vind dat men niet echt "open-minded" genoeg is, in de zin dat diversiteit qua filmsmaak vrij laag ligt. Oké, het gaat niet om de mainstream blockbusters, maar het is bij iedere forumlijst dezelfde type films die toch weer opduiken, met weinig verandering. Nu hoeft dat niet per se een probleem te zijn, maar dat uit zich ook in de lijsten die officieel zijn (1) en vooral de obsessie van de forumgebruikers in zoveel mogelijk official checks halen, en dat vind ik persoonlijk erg jammer, zeker gezien men heel veel parels uit vooral latere jaren zal missen omdat die minder gecovered zijn door lijsten omdat bepaalde lijsten jaren geleden zijn opgesteld, andere niet up-to-date zijn, en ook de innovativiteit en open-mindedness in bepaalde criticslijstjes nog niet echt is doorgedrongen.
Het gevoel dat ik soms heb is dat ik tegen wat oudere mensen discussieer over muziek, en dat zij het ook altijd hebben over vroeger was het beter. Ja... dat is ten eerste omdat mensen niet meegaan met de tijd en met de evoluties, maar tegelijkertijd ook niet actief op zoek gaan. De muziek die men toen op de radio draaide was vooral rockmuziek en synthpopmuziek (voor de liefhebbers van de 80's), met in de jaren '90 en begin '00 een soort "rock revival" terwijl electropop zich stilaan manifesteerde als de go to "genre" voor de radio, en de EDM-scene zich ook ontwikkelde. Ik begrijp dat je daar geen fan van bent, en dat rock daar het slachtoffer van is geworden, en minder populair is dan toen. Maar rock was vroeger ook opvallend populair tegenover andere genres voor heel lange tijd, terwijl je zoveel genres hebt. En ook binnen rock is er al heel veel diversiteit.
Datzelfde gevoel heb ik ook wat bij de meerderheid van de ICM-gebruikers, en bij bepaalden is dat veel meer uitgesprokener dan anderen. Ieder zijn mening natuurlijk, maar als je lijsten wilt adopteren, moet het niet 80-90% één bepaald doelpubliek gaan bedienen, anders is het wat moeilijk om dat nog "serieus" te nemen, en daar is mijn "kritische blik" al jaren op gericht. Men is dan verbaasd waarom 95% van ICM dezelfde opinies erop nahoudt, en waarom het moeilijk nieuwe gebruikers kan aantrekken.... maar dat is toch vrij logisch (al is de lay-out ook niet echt fancy en redelijk verouderd, en het forum moeilijk bereikbaar/toegankelijk).
Nu moet er voor mij geen officiële lijsten verdwijnen, maar als men bang is dat een officiële film niet meer mythisch is als hij officieel zou zijn door de grote aantallen officiële lijsten, dan moet je toegeven dat dat nu al het geval is, door bijvoorbeeld de blockbusterlijsten alleen al. Er zijn voor mij niet genoeg (moderne) cultlijsten alsook bepaalde regio's zouden wat ik noem "de Latin America treatment" moeten krijgen, want daar doen ze het wel goed met de Cinema Tropicallijsten.
Qua Korea is er wel wat verbetering, maar dat is ook deels door het gebrek aan goedgewaardeerde klassieke Koreaanse cinema, waarbij moderne Japanse cinema ondersneeuwd geraakt door de klassieke Japanse film.
Ik heb al veel suggesties aangebracht, maar men negeert me keer op keer. Als er geen goede lijst is om te adopteren, kan men toch zelf een project opstarten? (desnoods een collobaratie van het forum met een institutie of een ander forum?). Dat kan toch niet zo moeilijk zijn. Er is zelfs geen forum Asian 21st century of Japanese 21st century georganiseerd tot nu toe.
Maar moet de moderne Japanse cinema dan slachtoffer worden van het feit dat Japan vroeger ook succesvol was, terwijl Zuid-Korea dan het geluk heeft dat dat vroeger niet het geval was. Wat dan met de decenniumlijsten van Cinema Tropical van Latijns-Amerika (met verdorie 250 films voor de 2010's). Waarom heeft Azië daar geen recht op?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Vandaag is de 5e editie van het ICM Forum Film Festival van start gegaan!!!
Een programma van 50 films (10 in het hoofdprogramma) uit de periode 2018-2020 die onder de radar door zijn gevlogen. Verborgen parels en krenten in de pap dus. Het 2e jaar voor me dat ik aan het roer sta, van de verder overigens volledig democratische "organisatie" 
ICMF-FF5: Main Slate - ICM Forum - forum.icmforum.com
En het eerste jaar dat ik heb meegewerkt aan een Podcast over het festival! (allereerste podcast ooit ook nog)
ICMFFF2021: Main Slate & Highlights [TALKING IMAGES] - ICM Forum - forum.icmforum.com
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Vote on potential future adoptions! User Survey Due Dec 28/
Er kan op nieuwe lijsten worden gestemd, voor wie zin heeft.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
1 januari 2020 was de laatste keer dat ik de balans opmaakte. Toch wel een hoop veranderd sinds toen.
checks: 10848 ---> 14511
Ranking: 120 ---> 113 (Ik kijk best veel, en nog blijf ik daar wat hangen. Fascinerend.
)
Awards: Januari 2020 vs nu:
142 ---> 156
Platinum: 38 ---> 49
goud: 11 ---> 13
zilver: 26 ---> 31
brons: 67 ---> 63
Compleet zijn:
https://i.imgur.com/mUtfbN7.jpg
De tien lijsten waarop ik relatief het slechtste presteer ten opzichte van de andere gebruikers:
https://i.imgur.com/MnkBheG.jpg
Ten slotte de goede voornemens voor 2022-2023
I- Alle films kijken met meer dan 10 official lists
II- 10 checks op iedere official list
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
https://www.icheckmovies.com/lists/moviemeter+top+250/chevy93/
Ik zou de Top 250 best een slinger willen geven (laatste update was juli 2020), alleen het nieuwe design heeft dat voor mij ondoenlijk gemaakt. Wat ik nodig heb is een lijst met 250 IMDb-url's. Iemand een idee? 
joachimt (crew films)
-
- 3795 messages
- 9719 votes
Ik zou de Top 250 best een slinger willen geven (laatste update was juli 2020), alleen het nieuwe design heeft dat voor mij ondoenlijk gemaakt. Wat ik nodig heb is een lijst met 250 IMDb-url's. Iemand een idee?
- Met linkclump (extensie) kopieer je alle MM-urls van de top 250 en kopieer je die naar Excel.
- Exporteer je eigen stemmen. Waarschijnlijk heb je een groot deel van de top 250 wel gezien (anders wil ik je mijn stemmen wel sturen).
- In die export wijzig je de MM-id in een MM-url.
- Wijzig de tt-code in een IMDb-url.
- Kopieer de MM-url en IMDd-url naar de spreadsheet met met de top 250, in een ander tabblad is aan te raden.
- Zet naast de MM-urls van de top 250 een XLOOKUP om de IMDb-urls te koppelen.
- Alle ontbrekende urls (XLOOKUP geeft #N/A) voeg je toe aan het tweede tabblad.
- Bewaar deze sheet. Als je een volgende update doet, hoef je alleen opnieuw met linkclump de MM-urls te kopieren en te plakken in dat eerste tabblad. Daarna hoef je alleen de eventueel ontbrekende urls toe te voegen aan het tweede tabblad.
Althans, zo zou ik het doen. Je kunt ook één voor één de IMDb-urls verzamelen. Maar dat was je natuurlijk niet van plan.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Althans, zo zou ik het doen. Je kunt ook één voor één de IMDb-urls verzamelen. Maar dat was je natuurlijk niet van plan.
edit: ik kan natuurlijk zelf nog even naar de 'klassieke' modus overgaan. 
joachimt (crew films)
-
- 3795 messages
- 9719 votes
edit: ik kan natuurlijk zelf nog even naar de 'klassieke' modus overgaan.
Met linkclump kun je ook alleen de titels kopiëren zonder omringende tekst.
Red je je zo of heb je nog hulp nodig? Stuur ander effe een PM als je wil dat ik je verder help.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Met linkclump kun je ook alleen de titels kopiëren zonder omringende tekst.
Red je je zo of heb je nog hulp nodig? Stuur ander effe een PM als je wil dat ik je verder help.
In ieder geval is de lijst weer up to date. 
Ik 'moet' er nog 35.
joachimt (crew films)
-
- 3795 messages
- 9719 votes
Leuk!
Ik nog 6 te gaan:
The Father 2020
Yedinci Kogustaki Mucize 2019
Der kommer en dag 2016
The Stoning of Soraya M. 2008
Temple Grandin 2010
L'instinct de mort 2008
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Thanks chevy93!
Ik ben bij 
Mag ik Joachim sterkte wensen bij Yedinci Kogustaki Mucize (2019)? Al die anderen zijn erg goed te doen trouwens, geen straf. Al kan ik me zomaar voorstellen dat de rest ook niet je beste film van de maand gaat zien. Ik zou mijn geld zetten op The Father als de beste kanshebber op Joachimt approval.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Vier nieuwe official lists: Drive My Car through the Summer of Soul to see The Wizard of Oz before there's No Way Home - Blog
Dat levert mij 2 nieuwe awards op (BFI’s 100 cult en top 50 2020’s), en die voor Oscar voor beste docu ligt ook in het verschiet. Kinema Junpo zal nog wel even op zich laten wachten, if ever. Leuke bijkomstigheid: vermoedelijk door een batch nieuwe checks van deze lijstjes stijg ik 4 plekken in de ranking en kom ik (volgens mij voor het eerst) de top 100 binnen. Benieuwd of ik dat vast kan houden of er binnen no-time weer uitgewerkt wordt…
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
To check a check, or not to check. 
Ik kijk altijd met veel verwondering naar users die deze / dergelijke site(s) gebruiken.
Het lijkt me wel geinig hoor, ik heb zelf toevallig gekozen voor Criticker. Allemaal heel basic en laagdrempelig. Geeft me geen gevoel dat ik altijd achter loop of moet voldoen aan targets. Maar ik begrijp dat dat juist de sport is op icheckmovies.
Bij de allerfanatiekste users krijg ik gedachten aan de documentaire Cinemania (de DSM variant van filmliefde).
Maar ik geloof dat jij daar bij verre niet aan voldoet, aan dat beeld. Don't worry. 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Haha, nee gelukkig niet; dat gaat me te furrr.
Maar ik vind ICM leuk, ik heb dat gevoel ook niet. Eerder ‘oeh, nieuwe goodies om te ontdekken’, en het helpt toch om breed te kijken. Nu met Madamu to nyôbô (1931) toch even de allereerste Japanse talkie aangeslingerd van die Kinema Junpo lijst, dat had ik anders niet snel gedaan. En keuze houdt je alsnog: als ik besluit die Docu award binnen te halen, dan mag ik nog 15 titels uitzoeken van de 55 die ik nog niet zag. Een paar die al op de lijst stonden, een paar die niet eens op de radar stonden, bepaald geen ‘moetje’ voor John Milton. Er zit idd ook een spelelement in, net als met de horror challenge hier op MM, waarbij ik voor joolstein uitsprint om later weer ingehaald te worden.
Maar idd, ieder zijn meug. Ik heb wel een criticker account, en paar keer gebruikt, maar ik kreeg het niet echt in mijn systeem. MM, ICM, Letterboxd en IMDb is echt genoeg voor mij