• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.338 votes
Profile

Top 10 vermaakfilms

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

Heb nog geen topic kunnen vinden dat echt puur om favo vermaak films ging, bij deze dus. Het is simpel, gewoon de 10 meest vermakelijke films. Toen ikzelf een lijst wou maken bleek dat dat best verassend kan zijn. Hieronder 10 films die ik heerlijk vind om te bekijken met cola en popcorn:

- 4.0*- Lat Sau San Taam (1992)

- 4.0*- Braindead (1992)

- 4.5*- Versus (2000)

- 5.0*- Dead Leaves (2004)

- 4.0*- Fight Club (1999)

- 4.0*- Boogie Nights (1997)

- 4.0*- Starship Troopers (1997)

- 4.0*- Face/Off (1997)

- 5.0*- Jigoku no Banken: Akai Megane (1987)

- 4.0*- Sonatine (1993)

Niet meteen de lijst die ik van te voren gedacht had.

1. Shichinin no Samourai (1954 - Akira Kurusawa)

2. 2001: A Space Odyssey (1968 - Stanley Kubrick)

3. 8½ (1963 - Federico Fellini)

4. Werckmeister Harmóniák (2001 - Béla Tarr)

5. Nattvardsgästerna (1962 - Ingmar Bergman)

6. Sunrise: A Song of Two Humans (1927 - F.W. Murnau )

7. C’era una Volta Il West (1968 - Sergio Leone)

8. Days of Heaven (1978 - Terrence Malick)

9. Citizen Kane (1941 - Orson Welles)

10. Zerkalo (1975 - Andrei Tarkovsky)

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

LOL.

Ter verduidelijking: Films waar je lekker bij kan onderuitzakken, verstand op 0 en gaan met die banaan. Niet te hopen dat straks iedereen gewoon z'n top 10 plaatst.

Ah, oké.

1. Shichinin no Samourai

2. Aliens

3. The Apartment

4. His Girl Friday

5. Ben-Hur

6. The Great Race

7. Terminator 2

8. Bill and Ted's Excellent Adventure

9. The Goonies

10. Arsenic and Old Lace

De cijfers staan er niet voro volgorde ofzo. Gewoon om te kijken of ik al bij 10 was.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Ik heb echt mijn pure fun top 10 gemaakt:

01. 2LDK 4*

02. Kalifornia 4*

03. Dogma 4*

04. The Naked Gun 2½: The Smell of Fear 4*

05. Showgirls 3,5*

06. Die Hard 3,5*

07. The Terminator 3,5*

08. Musa 3,5*

09. Saw IV 3,5*

10. Scream 3,5*

Hoef ik allemaal niet bij na te denken, maar toch heel leuk.

Dragon

• 62559 messages
  • 4509 votes

01. The Warriors (5)

02. Escape from New York (4,5)

03. Halloween (1978) (4,5)

04. Mad Max 2: The Road Warrior (4,5)

05. Aliens (5)

06. Raiders of the Lost Ark (5)

07. Terminator 2: Judgment Day (4,5)

08. Jaws (4,5)

09. Blade Runner (5)

10. Friday the 13th (3,5)

basketballerke

• 4727 messages
  • 0 votes

Zomaar een selectie:

Crna Macka, Beli Macor

Raiders of the Lost Ark

My Name is Nobody

Maverick

Independance Day

Jurassic Park

The Lost World: Jurassic Park

Jurassic Park III

Jaws

Aliens

Zo'n beetje alles van Nielsen en Seagal zou hier ook nog bij kunnen.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Lastig topic, omdat ik veel films zowel als vermaak kan zien als als kunst of iets dergelijks.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Volgorde afhankelijk van mood.

O Brother Where Art Thou

North By Northwest

The Empire Strikes Back

A Bittersweet Life

Bringing Up Baby

All Men Are Brothers

Opera

Bay of Blood

8 Femmes

Wild Zero

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

The One Ring wrote:

Lastig topic, omdat ik veel films zowel als vermaak kan zien als als kunst of iets dergelijks.

Heb ik ook. Het hangt bij zo ontzettend aan elkaar vast en loopt zo door elkaar heen, dat ik niet echt iets kan met een apart lijstje.

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

Dan kom ik voornamelijk uit op aktiefilms en mooifilmerij.

House of Flying Daggers (2004) [Shi Mian Mai Fu]

Transporteur II, Le (2005)

Terminator 2: Judgment Day (1991)

Transporter, The (2002)

Wizard of Oz, The (1939)

Fearless (2006) [Huo Yuan Jia]

Matrix, The (1999)

Equilibrium (2002)

Underworld: Evolution (2006)

Bourne Ultimatum, The (2007)

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Het kan/mag toch ook best kunstzinnig zijn. Gaat er gewoon om of je er lekker bij kan neerploffen en genieten. Dit kan ik bij een Jigoku no Banken die ik op z'n beurt ook technisch (haast) perfect vind.

Al een paar interessante lijstjes gezien trouwens.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Ik kan er wel iets mee, maar moet er wel even over nadenken.

Als ik denk aan criteria zoals Goto deze stelt: "heerlijk om naar te kijken, popcorn en cola bij de hand" lijkt het mij dat Goto doelt op films die je daadwerkelijk "vaker" hebt bekeken en die als "vermaak" dienen.

Natuurlijk kan een Bergman 'vermakelijk' zijn, het is inderdaad maar een kwestie hoe je hiernaar kijkt, maar als het louter draait om 'vermaak' in combinatie met woorden als 'cola' en 'popcorn' denk ik dat tussen een Bergman en een Steven Spielberg de keuze eerder valt op een Spielberg.

Dat betreft natuurlijk geen stelregel maar ik vind de woorden 'popcorn' en 'cola' en 'vermaak' als criteria toch net even meer passen bij films die minder 'zwaar' de op maag liggen, bij wijze van spreken.

PaulieWalnuts

• 1239 messages
  • 815 votes

1. Wallace & Gromit: The Wrong Trousers - 5*

2. The Predator - 3*

3. Next Friday - 3,5*

4. Con Air - 3,5*

5. Rush Hour - 3,5*

6. The Fugitive - 3,5*

7. Rocky 3,5*

8. Terminator - 1*

9. Rambo: First Blood 2,5*

10. Gladiator - 4,5*

zoiets

Rush Hour is wel echt zo'n film voor mij. Niet echt goed, maar toch al 10 keer gezien.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

ja, zoiets!

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

Dat ligt helemaal aan jezelf, als jij lekker kan onderuitzakken met Bergman zou die natuurlijk prima in je lijst passen. Met cola en popcorn bedoel ik niet louter een actie flick. Maar nogmaals, toen ikzelf aan de lijst begon kwam ik ook voor verassingen te staan. Had van te voren bv. niet gedacht dat een Boogie Nights in de lijst zou voorkomen.

PaulieWalnuts

• 1239 messages
  • 815 votes

Goto wrote:

Dat ligt helemaal aan jezelf, als jij lekker kan onderuitzakken met Bergman zou die natuurlijk prima in je lijst passen. Met cola en popcorn bedoel ik niet louter een actie flick. Maar nogmaals, toen ikzelf aan de lijst begon kwam ik ook voor verassingen te staan. Had van te voren bv. niet gedacht dat een Boogie Nights in de lijst zou voorkomen.

Heb het binnen 1 minuut bedacht, als ik me nog een goede verstand op nul-film kan herinneren zal ik 'm even vermelden.

Veel James Bond films komen ook in aanmerking wat mij betreft. Maar als je ze beoordeelt kom je toch vaak niet verder dan 3-3,5*

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Ok duidelijk verhaal.

Als ik nadenk over een top tien 'vermaak' filmlijstje dan kom ik in eerste instantie toch op klassieke actiefilms of films die daadwerkelijk een diepe indruk hebben achtergelaten maar ze tonen allemaal de overeenkomst dat ik de films talloze keren heb bekeken. En dan met name in mijn jeugd (toen ik nog klein en onschuldig was )

Enfin, ik ga nadenken over een top 10 "vermaak" dat zich leent om te bekijken met cola en popcorn

Lucas1

• 199 messages
  • 684 votes

Leuk topic.

Nog niet lang over nogedacht, maar mijn lijst wordt zoiets:

1. Monty Python and the Holy Grail

2. Rushmore

3. Scoop

4. Pulp Fiction

5. Love and Death

6. Annie Hall

7. Back to the Future III

8. Some Like it Hot

9. Team America: World Police

10. Indiana Jones and the Raiders of the Lost Arc

11. A Fish Called Wanda

12. Mallrats

13. Dodgeball: A True Underdog Story

14/15/16. Star Wars: originele trilogie

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Ik laat hierbij jeugdsentiment een belangrijke rol spelen voor het bepalen van de volgorde en waar ik vrijwel direct aan denk....

01. Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (1981)

Mijns inziens 'de' ultieme held op het witte doek. Volmaakt door zijn onvolmaakte habitus.

Harrison Ford = Indiana Jones en als personage de oorzaak voor onstuimige nachten onder vrouwelijke Archeologen.

Bron: vrouwelijke Archeologen hebben mij dit medegedeeld toen ik mijn broer, Archeoloog van beroep, opzocht in Tell Sabi Abyad in Syrië.

02.Il Buono, il brutto, il cattico. a.k.a. The Good, the Bad and the Ugly (1966)

Een film die alle facetten van 'good' versus 'evil' belichaamt. Cinematografisch een meesterwerk waarbij de beelden an sich menig musea vult.

Tuco's abusievelijke immoraliteit, gespeeld door acteur Eli Wallach, grenst zo goed als zeker aan die van perfectie.

03. Aliens (1986)

James Cameron's vervolg op Ridley Scott's Alien uit 1976. Hoewel ik Alien 'beter' vind op gebied van scenario alsmede op het gebied van de cinematografie en ook al zijn bepaalde scènes uit Alien memorabel te noemen, zoals de befaamde tunnel- scène, vind ik Aliens van James Cameron spectaculairder.

Toen ik de film voor het eerst zag kon door de spanning minutenlang niet kijken. Een achtbaan aan visuele effecten en suspense die vandaag de dag nog met kop en schouders boven menig Hollywood 'blockbuster' spektakel-films uitsteekt.

04. Star Wars (1997)

Als klein jochie volkomen idolaat van Star Wars en alles wat hieraan relateerde. Het koste mijn ouders smakken met geld door de aanschaf van diverse X-Wings en plastic Star Wars gadgets om mijn gedrein in toom te houden.

Het nabootsen van een duel tussen Darth Vader en Dragje Skywalker was de oorzaak dat mijn toenmalige beste vriendje, met een bamboesplinter in zijn oog, de droom om later het leger in te stappen verstek moest laten gaan.

Ik kreeg één week huisarrest; één week voor de buis met de VHS cassette van Star Wars in de videorecorder.

05. Kumonosu jô (1957), a.k.a. Throne of Blood.

Toevallig kwam ik deze film vandaag tegen op Bol.com.

De eerste film van regisseur Akira Kurosawa die ik op jeugdige leeftijd op de televisie zag en tevens mijn eerste aanraking met het fenomeen William Shakespeare. Ook hier weer een voorbeeld van een film waar ik gebiologeerd van het begin tot het einde naar heb zitten kijken. Tijdloos verhaal.

06. Jaws (1975)

Ik was te jong toen ik 'Jaws' op de televisie voor het eerst zag. Het koste mij mijn 'B' diploma zwemmen en ik dorste niet meer over straat omdat ik bang was dat die sacherijnige kut-gup om het hoekje tevoorschijn zou springen.

Heeft onmiskenbaar een diepe indruk op mij achtergelaten. 'Jaws' leerde mij de betekenis van suggestiviteit.

Ronduit briljant om op het idee te komen een geagiteerde sardien in zijn eentje een oceaan, zo groot als twee continenten, tot onveilig gebied te laten verklaren.

En dit alles wordt bewerkstelligd door het beestje een paar zwemmende passanten te laten verslinden met op de achtergrond een spelend orkest waarvan de compositie slechts twee noten telt.

Hulde!

07. Blade Runner (1982)

Dan toch nog een rol weggelegd voor regisseur Ridley Scott. Deze cult klassieker geld mogelijk als de exponent, zoniet de geestelijke vader, van de cyberpunk. Niet in het minst door toedoen van sciencefiction schrijver Philip K. Dick aan wie ik mijn fascinatie voor sciencefiction schrijvers zoals Clarke, A.E. van Vogt, Jack Vance, Roger Zelazny, Douglas Adams, en Isaac Asimov te danken heb.

Ook hier een film die uitblinkt op gebied van cinematografie, scenario en acteerprestaties met naast Harrison Ford een glansrol weggelegd voor 'onze' Rutger Hauer.

Nog steeds aas ik op zijn handtekening op een dvd of blu-ray uitgave van Blade Runner. Als iemand mij hieraan kan helpen, graag !

08. The Evil Dead (1981)

Met mijn toenmalige en tevens eerste vriendinnetje in de bioscoop gezien. Talloze gehavende demonische creaturen resulteerde dat Dragje zijn toenmalige vriendin naar zijn studentenkamer, die dichterbij de bioscoop lag dan die van haar, mocht begeleiden. *grijns*

Formele hoffelijkheid maakte al snel plaats voor een zeer romantische avond

Met als criteria "vermaak" en "popcorn", en een 'liefdevolle' avond tot gevolg is deze film bijzonder genoeg voor een plek in mijn "vermaak top tien".

09. Mad Max (1979)

Zand, stof, olie, de geur van benzine in combinatie met actie. Smullen maar! Oorspronkelijk een afstudeer project wat uitmondde in een cult klassieker van formaat met als (logisch) gevolg een respectievelijk tweede en derde deel. Grijs gespeeld, ja nog steeds VHS in die periode!

10. Escape from New York (1981)

Talloze keren grijs gespeeld. Ook talloze keren films aanschouwd die sterk door Escape from New York, zijn beïnvloed zijn doch nimmer hetzelfde niveau haalden.

De melancholische sfeer van desolate straten in New York vormen een sterk contrast met die van de werkelijkheid wanneer de 'avond' valt. Dit laatste resulteert in een constante aan 'suspense'.

Kurt Russell's vertolking van het personage Snake Plissken is wederom één om in te lijsten.

"The world's greatest leader is a hostage in the most dangerous place on Earth. Now only the deadliest man alive can save him".

Prachtige oneliner En het verveelt nimmer.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

01. 3,5* Sophiiiie!

02. 3,5* Play Time

03. 3,5* The American Astronaut

04. 3,5* Batoru Rowaiaru

05. 3,5* Crna Mačka, Beli Mačor

06. 3,5* Du Levande

07. 3,5* Sedmikrásky

08. 3,0* Bernie

09. 3,0* Tank Girl

10. 3,0* Fear & Loathing in Las Vegas

Hierbij heb ik me werkelijk rotgeamuseerd.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Black Cat White Cat is uitermate vermakelijk inderdaad

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

In no particular order; de dvd's die ik op het moment 's morgens het meest vaak in mijn dvdspeler aantref.

*Rio Bravo (Hawks, 1959)

*Miller's Crossing (Coen, 1990)

*Death Rides a Horse (Petroni, 1967)

*Laputa: Castle in the Sky (Miyazaki, 1986)

*Chinatown (Polanski, 1974)

*Hard-Boiled (Woo, 1992)

*They Call Me Trinity (Barboni, 1970)

*Rashomon (Kurosawa, 1950)

*Mad Monkey Kung Fu (Chia-Liang Liu, 1979)

*La Passion de Jeanne d'Arc (Dreyer, 1928)

*Blade Runner (Scott, 1982)

*Nostalghia (Tarkovsky, 1983)

*Le Samourai (Melville, 1967) (edit: deze bijna vergeten)

En volgens mij is dit 't meest rare lijstje dat ik ooit heb samengesteld, als ik dit zo terug lees.

Ik zet immer een film op voor het slapen gaan en 't komt niet vaak voor dat het een film buiten dit lijstje om is. Muziek is een belangrijk criterium en de film moet me meteen in een bepaalde sfeer brengen (en ik moet er fijn bij in slaap kunnen vallen uiteindelijk). En het zijn allemaal no-brainers; ik wil er niet bij nadenken. Dat kan zijn omdat het luchtig is, maar ook (om de zwaardere titels te kunnen verantwoorden) kan ik ze allemaal shot-voor-shot dromen, bij wijze van spreken.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Wat lastig om samen te stellen. Er zijn 3 sterren films die ik zo honderd keer kan kijken, maar echt goed zijn ze niet. Er zijn ook 5 sterren films die ik honderd keer kan kijken en die mij op dezelfde manier vermaken als de 3 sterren films, alleen geven die 5 sterren films je natuurlijk een een heel ander gevoel. Kom er later misschien op. Of ik maak twee lijstjes.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

01. 5.0* - Dead Leaves

02. 5.0* - Versus

03. 4.5* - Survive Style 5+

04. 4.5* - À l'Intérieur

05. 4.5* - Death Trance

06. 4.5* - Lock, Stock and Two Smoking Barrels

07. 4.5* - Party 7

08. 4.5* - Mah Nakorn

09. 4.5* - Braindead

10. 4.5* - Cloverfield

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

@neo

Misschien zou je je keuze kunnen laten vallen op films die direct in je opkomen, dat heb ik ook gedaan.

Toen ik bij Alaster plots de film Black Cat White Cat zag staan dacht ik gelijk 'yes! die film heb ik ook grijs gedraaid...'

En zo zijn er nog wel tientallen.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

1: Fight Club 5* Heerlijke film kan ik altijd opzetten, mede daarom ook nog steeds mijn nummer 1.

2: 25th Hour 5* Eigenlijk een soort Stand by Me, maar dan met volwassen. Een film die door dat ik deze regelmatig opzet inmiddels een plaatsje heeft veroverd in mijn top 10.

3: À l'Intérieur 4.5* Inmiddels al weer twee keer opgezet, heerlijk filmpje.

4: Haute Tension 4.5* Top horror vermaak net als mijn nummer 3.

5: Snatch 4.5* Lekker snel en grappig.

6: Versus 4.5* Horror met humor, kijk ik graag naar.

7: Ex Drummer 4.5* Hilarisch die Belgen.

8: Nightmare before Christmas 4.5* Ultieme feel good film.

9: The Big Lebowski 4.5* Grappig!

10: Stand by Me 4.5* Als ik weer eens terug verlang naar mijn basisschool tijd, wat een fantastische tijd was

Als ik de dvd eens heb van Survive Style 5+, dan maakt die ook wel een grote kans. Maar nog te weinig gezien om te kunnen oordelen of die leuk blijft.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Goed laten we zeggen een mengeling tussen Sherlock Holmes films met Basil Rathbone en Jackie Chan films. Geweldig hoe die Holmes films, vaak ook met korte speelduur, in sneltreinvaart voorbij razen. Echt nadenken bij die films hoeft geen eens, enkel kijken naar die charismatische Rathbone is al genoeg.. Ik heb ze echter nog niet ontelbaar vaak gezien, maar zet er zo eentje op als ik snel vermaakt wil worden. Kijk de laatste jaren van die ''ultiem vermakelijke'' films niet meer als een keer of 3 per jaar hooguit, wat al ook maar met enkele films voorkomt. Die Chan films zijn de perfect combinatie van spectaculaire actie en een fijne dosis humor. Uit dit hele lijstje is Who Am I? de enige titel die ik echt ontelbaar vaak heb gezien. Regelmatig ook enkel vooruit gespoeld naar het sublieme eindgevecht.

1. Who Am I?

2. Drunken Master II

3. Sherlock Holmes and the Hound of the Baskervilles

4. Police Story 3: Supercop

5. The Adventures of Sherlock Holmes

6. Police Story

7. Sherlock Holmes and the Scarlet Claw

8. Police Story 2

9. Sherlock Holmes and the Pearl of Death

10. Sherlock Holmes Faces Death

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

1.Running Scared

2.The Big Lebowski

3.The Bourne afleveringen

4.James Bond films

5.True Romance

6.Face Off

7.Teminator 1 en 2

8.Rocky III

9.Pirates of the Caribean 1 2 en 3

10.Pulp Fiction

Willekeurige volgorde en er zijn nog wel wat meer gegadigen!!

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Niet een echte top-10, maar dit zijn er wel een paar. De eerste wint trouwens met afstand.

The Big Lebowski, Joel Coen

The Matrix, Wachowski-broers

Heat, Michael Mann

Riget, Lars von Trier

Sleepy Hollow, Tim Burton

Down by Law, Jim Jarmusch

Jalla! Jalla!, Josef Fares

Tacones Lejanos, Pedro Almodovar

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.