- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Films die wel of niet in de top 250 horen
Films die wel of niet in de top 250 horen
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
'Een Uurwerksinaasappel'... En met zo'n titel wil je een plaats in de top 250 veroveren? 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
'Een Uurwerksinaasappel'... En met zo'n titel wil je een plaats in de top 250 veroveren?
Enig idee waar de titel voor staat?
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
Inderdaad zowat heiligschennis dit. De titel is veel dubbelzinniger en doordachter dan menigeen denkt. De titel is in feite de perfecte omschrijving van hoofdrolspeler Alex.
Zo ik heb een opzetje gedaan, Film Pegasus mag mij nu aanvullen. 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Wat de titel betreft vind ik het volgende op het net:
Je weet het of je weet het niet maar Kubrick's film is gebaseerd op het gelijknamig boek van de auteur Anthony Burgess. Naar verluidt heeft de man de titel gehaald van een Oost-Londens zinnetje "as queer as a clockwork orange." Queer in de betekenis van vreemd, niet homo. Hiermee zouden ze doelen op iets dat er schijnbaar natuurlijk uitziet, maar vreemd werkt binnenin.
Als je dit dan even vrij gaat interpreteren komt het neer op een organisme dat er langs buiten heerlijk sappig en kleurrijk uitziet, maar binninen in bestuurd kan worden door God of de Duivel. Doorgetrokken naar de film gaat het dus om een jonge man dat geprogrammeerd is en op een mechanisch wijze kan bestuurd worden door de almachtige staat. Als ik dan even de pastoor uit de film mag citeren: "If a man cannot choose, he ceases to be a man.", maar een mechanisch organisme een robot.
Burgess wou oorspronkelijk de titel A Clockwork Orang, waarbij orang verwijst naar een orang-utang of orang oetang. De link met de jonge man zou dan wel duidelijker te leggen zijn alsook de link met zijn geweldadig gedrag. Maar het ziet er nog vreemder uit dan wat het geworden is.
Wat de titel verduidelijkt, maar de film niet beter maakt. 
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes

Zou jou toch moeten liggen, er wordt zelfs nog een stukje musical opgevoerd. 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Dat is dan ook het hoogtepunt van de film: 'Singin' in the rain'! 
Loki87
-
- 228 messages
- 0 votes
Ik vind niet dat er perse films uit moeten. Maar ik vind wel dat er films in horen die er niet in staan.
Mijn favo films die niet in de top 250 staan:
American Psycho (2000)
Black Hawk Down (2001)
Don't Look Now (1973)
Eyes Wide Shut (1999)
Gattaca (1997)
Inland Empire (2006)
There Will Be Blood (2007)
...And Justice for All. (1979)
Basic Instinct (1992)
Being John Malkovich (1999)
Bitter Moon (1992)
Cloverfield (2008)
Dogville (2003)
Eureka (1983)
Insider, The (1999)
Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (1994)
Leaving Las Vegas (1995)
Nixon (1995)
Rocky (1976)
Rumble Fish (1983)
Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992)
Virgin Suicides, The (1999)
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
ik vind dat er veel films in de top 250 staan die wat mij betreft eruit mogen en
ik vind dat er veel films onterecht niet in staan.
hier een aantal films die wat mij betreft in deze lijst thuis horen.
sleepers
the mist
primal fear
the abbyss
the champ
the birds
the exorcist
from dusk till down
stir of echoes
falling down
ransom
desperado
body of lies
enemy of the state
first blood
e.t
unthinkable
zo kan ik nog wel even doorgaan.
nou heeft ieder van ons zijn/haar favorieten natuurlijk.
toch als je goed de top 250 bekijkt vraag ik me soms af:hoe is het mogelijk.
uiteraard staan er gelukkig ook heel veel goede films terecht wel in.
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
ik had nog even geteld ik kom op 45 films die naar mijn mening terecht
in de top 250 staan.
dat wil niet zeggen dat de overige 205 films niet goed zijn.
wel kan ik 205 films bedenken die ik beter vind.
ach ja zoveel mensen en zoveel verschillende smaken en dat is maar goed ook.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Ik denk dat de top 250 sowieso niet representatief is. Sommige decennia zijn zwaar oververtegenwoordigd. Ik zie liever een top 500 of whatever, waar alle decennia ongeveer evenveel in zijn vertegenwoordigd. Dat bijv. ieder decennium 25 of 50 films levert ofzo, sommige decennia iets minder (silent-era enzo.. omdat daar veel van verloren is gegaan), maar in ieder geval dat het wat beter gespreid is allemaal. Ook staan er relatief veel, maar dan ook veel meer Engelstalige films in dan anderstalige films, terwijl dat niet wil zeggen dat er meer Engelstalige films beter zijn, dan anderstalige.
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
nog even terugkomend op de 205 overige films daar heb ik er ongeveer
70 niet van gezien en een aantal wel gezien maar staat me niet zo bij(heeft dus blijkbaar geen
indruk gemaakt)
inderdaad staan er veel oude films in maar ook veel klassiekers die een eeuwige
plek behouden en terecht zoals the godfather bv.
na the godfather is er ook nog nooit een misdaadfilm gemaakt die dit kan overtreffen.
een top 500 lijkt mij ook wel interresant.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Zojuist even geteld. 94 van de 250 films is van 2000 en later
zwaar oververtegenwoordigd dus. In tegenstelling tot andere decennia:
'20-'29 - 0
'30-'39 - 3
'40-'49 - 10
'50-'59 - 19
'60-'69 - 17
'70-'79 - 22
'80-'89 - 29
'90-'99 - 57
'2000+ - 94
Ik kom op 251 na het optellen van dit rijtje. Één telfoutje ergens gemaakt, maar het idee is duidelijk lijkt me.
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
oke dan ja duidelijk.
nou vind ik wel dat in de jaren 80 en 90 veel goede films zijn gemaakt,
vind je ook niet?
ik zag dat kick-ass nu erin staat geloof uit 2010, eindelijk.
ach ja als ik naar mijn persoonlijke top 10 kijk staan ze wel allemaal in de top 250.
leuk dat je hier even naar gekeken hebt zat er nl zelf aan te denken hoef ik nu niet meer te doen. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik denk dat de top 250 sowieso niet representatief is. Sommige decennia zijn zwaar oververtegenwoordigd. Ik zie liever een top 500 of whatever, waar alle decennia ongeveer evenveel in zijn vertegenwoordigd.
Ik vind de top 250 wel redelijk representatief voor deze site. Het zijn veelal jongere mensen en dan ook nog vooral mannen die op de site zitten. Naarmate de film ouder is, wordt de belangstelling vaak ook minder. Die "heel" oude films vind ik niet erg representief, waarom deze wel en andere niet. Het zal ook wel door via, via komen maar verder klopt het wel aardig. Serieuze films doen het hier vaak beter dan komische en groot publiekfilms. Een langere lijst zal denk ik dus niet zo veel uitmaken. Komen er wel wat oudere films bij maar toch ook weer meer van recentere datum. Onderaan zul je dan vaker verschuivingen krijgen, maar boven toch niet.
Voor een iets ander beeld kun je de overige lijsten raadplegen die op jaartal, genre .... gaan.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Van 1910- tot en met 1919 staan er ook 0 in. Op de site staan er toch 289.
Jimmiie
-
- 586 messages
- 51 votes
en wie gaat er in 2012 met HD-tv en BluRay in huis nog naar een film van voor 1960 kijken?
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
en wie gaat er in 2012 met HD-tv en BluRay in huis nog naar een film van voor 1960 kijken?
Die zijn er zat. Criterion brengt mooie restauraties op de markt voor DVD en
Jimmiie
-
- 586 messages
- 51 votes
Maar waarom zou je voor oude (gerestaureerde) films kiezen? Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar er zijn nog genoeg moderne films die ik eerst wil zien, en die hebben sowiezo goed beeld en geluid.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Hangt toch van de smaak af van de kijker? Ik heb 3 films van voor 1960 in mijn top 10 staan. Ik hou wel van die goeie ouwe films.
Jimmiie
-
- 586 messages
- 51 votes
Ik vind oude films vaak maar duf en gedateerd. Je zult ook geen visuele effecten als in Jurassic Park of Terminator 2 tegenkomen in erg oude films en de meeste mensen houden denk ik wel van wat spectakel en geslaagde special effects. Film is toch entertainment?
Natuurlijk hangt het van de smaak van de kijker af maar als je naar de top 250 kijkt dan weerspiegelt die wel aardig de smaak van de meeste filmliefhebbers.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Film puur als entertainment zien, is film niet serieus nemen denk ik. Ik zie het dan liever als de zevende kunst. Ook vind ik veel tegenwoordige actiefilms slaapverwekkend saai. Ik val er serieus vaak bijna van in slaap, omdat het nergens over gaat en het mega voorspelbaar is, er zijn uitzonderingen, maar ik kom ze niet erg vaak tegen. Om SFX geef ik ook geen ene fuck. Vooral science-fiction films kunnen me weinig boeien (2001:ASO daargelaten). Maar goed, ieder zo zijn ding. Smaken verschillen nou eenmaal, zo ook meningen.
Dievegge
-
- 3166 messages
- 8191 votes
Veel filmklassiekers zijn van voor 1960. Je mist echt wat als je alleen naar recente films kijkt. Dan heb je bijvoorbeeld nooit Humphrey Bogart, Cary Grant en Ingrid Bergman in hun topperiode gezien, om er maar een paar te noemen. Die moderne technieken laten mij koud als het verhaal weinig voorstelt.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Veel filmklassiekers zijn van voor 1960. Je mist echt wat als je alleen naar recente films kijkt. Dan heb je bijvoorbeeld nooit Humphrey Bogart, Cary Grant en Ingrid Bergman in hun topperiode gezien, om er maar een paar te noemen. Die moderne technieken laten mij koud als het verhaal weinig voorstelt.
Daar ben ik het volkomen mee eens!
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Film puur als entertainment zien, is film niet serieus nemen denk ik.
Dat doe ik toch wel. Films zijn voor mij hoofdzakelijk vermaak maar dat bieden oude films ook het is maar wat voor films je leuk vind.
Ik vind oude films vaak maar duf en gedateerd. Je zult ook geen visuele effecten als in Jurassic Park of Terminator 2 tegenkomen in erg oude films en de meeste mensen houden denk ik wel van wat spectakel en geslaagde special effects. Film is toch entertainment?
Natuurlijk hangt het van de smaak van de kijker af maar als je naar de top 250 kijkt dan weerspiegelt die wel aardig de smaak van de meeste filmliefhebbers.
Wat dacht je van de vele 2e Wereld Oorlogsfilms, science fiction, thrillers en horror-films van voor 1960. De Italianen hebben bijvoorbeeld veel spektakelfilms gemaakt en de oude sciencefiction/horror-films hebben volop special effects.
Ik heb boven geschreven de top 250 is representatief voor deze site maar beslist niet voor alle filmkijkers in Nederland en België.
Deel van mijn bericht uit toplijstentopic:
De oude klassiekers die erin staat, vind ik ook maar ?, want andere misschien veel grotere klassiekers als Gone with the wind en The sound of music staan er niet eens in. Hetzelfde geldt voor "groot publieksfilms" als James Bond, Flodder, Harry Potter....
Jimmiie
-
- 586 messages
- 51 votes
Blijf het toch allemaal een beetje vreemd vinden, vooral van jonge mensen, om een voorkeur te hebben voor oude films. Het is toch fantastisch dat je tegenwoordig films hebt met zo'n hoge resolutie, superscherp beeld, fantastisch geluid. En er zijn genoeg moderne films die daarnaast ook nog een goed verhaal hebben.
Ik schiet echt in de lach als er bij de videotheek voor mij in de rij iemand staat die aan de medewerker vraagt of 'ie nog oude films van voor 1960 heeft..
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Door moderne technieken zien oude films er nu vaak veel beter uit, scherp en rustig beeld met goed geluid, veel beter dan vroeger op tv. Videotheek lijkt me niet bepaald een plek voor oude films, die hebben vooral recenter spul.
Dat het merendeel van jonge mensen zo denkt als jij, geloof ik wel. Er zijn ook oude mensen die niets meer van het oude spul willen.
Ik vind het leuk als jonge mensen ook oude films kijken, maar oude films in de toplijst vind ik helemaal niet zo goed, de kans dat ze afgekraakt worden wordt daardoor veel groter, dan als er geen aandacht aan wordt geschonken.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Leuk omdat het schaars is misschien
Nee, ik kijk ook graag eens een oude (zw/w) film, afwisseling doet eten (of zo iets?). Ook zijn alle oude films die echt niet deugen normaal gesproken niet meer in de roulatie (natuurlijke selectie), terwijl tegenwoordig ongelofelijk veel zinloze bagger gemaakt wordt (vind ik) en die selectie wellicht nog moet plaatsvinden. Een soort evolutie in film. Kwaliteit blijft over, de rest valt weg in de loop der tijd.
Zelf let ik helemaal niet op of een film in een (top)lijst staat, boeit mij niets.
Ik zou echt niet weten hoeveel ik er gezien heb uit de top 250.
unquendor
-
- 1 messages
- 25 votes
Blijf het toch allemaal een beetje vreemd vinden, vooral van jonge mensen, om een voorkeur te hebben voor oude films. Het is toch fantastisch dat je tegenwoordig films hebt met zo'n hoge resolutie, superscherp beeld, fantastisch geluid. En er zijn genoeg moderne films die daarnaast ook nog een goed verhaal hebben.
Ik schiet echt in de lach als er bij de videotheek voor mij in de rij iemand staat die aan de medewerker vraagt of 'ie nog oude films van voor 1960 heeft..
Ik schiet echt in de lach als iemand, anno 2012, nog naar de videotheek gaat.