- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste (high)schoolfilms
Beste (high)schoolfilms
luukvdv
-
- 1 messages
- 0 votes
In Film > Toplijsten en favorieten > High school films:
Wat vinden jullie goede highscool films uit de jaren 2000+
Mijn voorkeur gaat naar:
Easy A
Mean Girls 1-2
Lemonade mouth
daxclusive
-
- 2560 messages
- 2409 votes
1. Harry Potter
2. High School Musical
3. 17 Again
4. Dangerous Minds
5. Cutting Class
6. Tamara
7. American Pie
8. Sydney White
9. Kick-Ass
10. Grease
Jaii Jordan
-
- 51 messages
- 325 votes
Van Wilder 1,2,3
American Pie 1,2,3,4,5,6,7
17 Again
How High
Mean Girls
Dievegge
-
- 3166 messages
- 8191 votes
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Blackboard Jungle (1955)
The Substitute (1996)
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik ben op zoek naar Highschool films die op de serie My So-Called Life lijken (qua sfeer, tijdsbeeld, onderwerpen). Iemand tips?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
er komt bij mij maar één titel naar boven, maar die is zo obvious dat het geen tip meer is: the Breakfast Club
... misschien dat me later nog iets te binnen schiet...
edit: deze misschien The Rules of Attraction (2002)
zit iig wel goed qua muziek... qua onderwerpen is de behandeling toch totaal anders 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Dit is eigenlijk een genre dat me helemaal niet zo trekt, Ik vind het pas interessant als het buiten school afspeeld. zoals bijvoorbeeld the River's Edge.
Entre les Murs leek een hele goeie film te worden maar gooit op het eind al zijn glazen in.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
er komt bij mij maar één titel naar boven, maar die is zo obvious dat het geen tip meer is: the Breakfast Club
... misschien dat me later nog iets te binnen schiet...
edit: deze misschien The Rules of Attraction (2002)
zit iig wel goed qua muziek... qua onderwerpen is de behandeling toch totaal anders
Grappig, ik vind The Breakfast Club helemaal niet op My So-Called Life denken. Ander tijdsbeeld, andere manier van omgaan met stereo-types. The Rules of Attraction zal ik eens kijken. Maar ik hoopte eigenlijk vooral ook op filmtips die zich in dezelfde tijd afspelen (begin jaren '90).
@Querelle: Grappig dat je River's Edge noemt, dat is nu juist een film die wat mij betreft een beetje buiten het typische highschool genre valt.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
anders inderdaad, maar met zéér veel raakvlakken
My So-Called life was de grunge serie en dit Singles (1992) was de grunge film, is alleen niet echt een highschool film; River's Edge (1986) en The Thing Called Love (1993) kunnen dan ook goed volgens mij (moet beiden nog steeds zien) ... en de al eerder genoemde Dazed and Confused uiteraard ook
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
anders inderdaad, maar met zéér veel raakvlakken
Vind je? Als je deze twee met elkaar vergelijkt kan je net zogoed ook gelijk met Heartbreak High, Beverly Hills 90201, The Wonder Years etc. etc. komen (kortom alle high school films/series).
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Starter for 10? . Gaat nog wel ietsje vereder terug, maar wel aardig tijdsbeeld achtig en Rebecca Hall

Rules of Attraction is trouwens nogal doomed, qua wereldvisie. Logisch, aangezien het een verfilming is van een Bret Easton Ellis boek, maar in die zin komt het veel meer in de buurt van iets wat Clueless of Heathers (tof ook
) deden.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
die films/series die je noemt vind ik meestal nogal nep / plastic / te amerikaans / te gemaakt e.d. terwijl zowel the breakfastclub als my so called life door hun acteurs een bepaalde autenticiteit uitstralen voor mij. bij beide speelt muziek / tijdsbeeld een grote rol (hoewel dat dus inderdaad een andere is).
Inderdaad, ook bij deze twee zit er onder dat laagje autenticiteit gewoon het genre met al zijn standaard conventies en stereotypen... beiden proberen volgens mij wél op hun eigen manier de schoolse / kinderachtige stereotypen te doorbreken (die in andere werken uit het genre zoals Mean Girls of Clueless juist heel erg worden bevestigd) en op die manier de puber-problematiek te benaderen (faalangst, depressie, latente homosexualiteit) en komedie of romantiek zijn daardoor ook niet de enige/hoofdingredienten zoals bij de vele andere films in het genre
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
@Beavis: Ik ben het spoor ff bijster, (waarschijnlijk omdat je zowel op mij als Danuz antwoord gaf) kun je je bericht wat verduidelijken? hehe
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
@Beavis: Ik ben het spoor ff bijster, kun je je bericht wat verduidelijken? hehe
ik leg uit waarom ik wél vind dat breakfastclub en my so called life op elkaar lijken... maar wellicht komt het ook gewoon omdat ik beiden persoonlijke positieve uitschieters vind in het genre; die ik ook nog heb gezien op de juiste leeftijd zeg maar...
nee, ik gaf alleen op danuz antwoord, onze berichtjes hebben elkaar gekruisd (ik typ blijkbaar nogal traag als ik nadenk
)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Heathers is er overigens ook zeker een om gezien te hebben!
maar helemaal niet my so called life achtig verder... 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Wordt Clueless hier nu tussen neus en lippen door vergeleken met films á la Mean Girls? Zo ja, dan wil ik voor die eerste film hier toch even een lans breken want Clueless is een stevige satire die rake klappen uitdeelt naar de Amerikaanse (jongeren)cultuur en die juist commentaar geeft op films als Mean Girls, Bring It On-reeks, A Cinderella Story, 10 Things I Hate About You, American Pie-reeks, Lindsay Lohan- / Hilary Duff-films, et cetera. Totaal niet te vergelijken met The Breakfast Club maar erg fijn om te zien. 
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Totaal eens, al heeft American Pie (1 dan) ook wel een kleine satirische inslag. Maargoed, ben het met je eens dat Clueless echt niet te vergelijken valt met echt Amerikaanse High School, maar juist een spiegel voorhoudt. Hoewel er zelfs in die film nog cliches te vinden zijn, die er niet bewust in gestopt zijn.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
uiteraard is Clueless een hele fijne film, en satirisch en gebasseerd op een stukje literatuur ook, maar ik gaf het als voorbeeld voor het type mensen dat dit soort films doorgaans bevolkt. 'de plastics, soap starlets en andere valley girls' Ondertussen zal je ze in Nederland ook best veel in het wild zien, want we doen graag alles na wat we op tv zien. like. zó veel. totaal ongelovelijk soms... ofzo, maar goed, ik merk dat het glad ijs is zodra je dit soort films te veel probeert te duiden...
(had ik gisteren nog met the Muppets, kwam op mij cynisch over maar ergens achter in mijn hoofd was er nog het idee dat de filmmakers alleen maar het contrast tussen het harde realisme dat vandaag de dag het meest gewaardeerd wordt en de wereld van Henson wilde benadrukken juist omdat ze zo graag weer onschuldig van flauwe mopjes en schattige monsters wilde genieten)
wat ik dus eigenlijk wou zeggen is dat je de karakters in de film en serie die ik met elkaar aan het vergelijken was wél als echte mensen kon geloven, hoe ze verder ook de geijkte/cliche rollen vervullen...
Daria (ook weer een tv-serie, animatie dit keer) is trouwens ook nog wel een tip voor de Clueless fans!! ook wel een grote favoriet destijds.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Wordt Clueless hier nu tussen neus en lippen door vergeleken met films á la Mean Girls? Zo ja, dan wil ik voor die eerste film hier toch even een lans breken want Clueless is een stevige satire die rake klappen uitdeelt naar de Amerikaanse (jongeren)cultuur en die juist commentaar geeft op films als Mean Girls, Bring It On-reeks, A Cinderella Story, 10 Things I Hate About You, American Pie-reeks, Lindsay Lohan- / Hilary Duff-films, et cetera. Totaal niet te vergelijken met The Breakfast Club maar erg fijn om te zien.
Ik vond dat persoonlijk een behoorlijk vervelende film, wat er verder ook achter mocht steken.Mijn tip: Election (1999)
Dragon
-
- 62559 messages
- 4509 votes