- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste Dumbledore: Richard Harris of Michael Gambon?
Beste Dumbledore: Richard Harris of Michael Gambon?
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Na aanleiding van mijn discussie met Pieter Montana, ben ik benieuwd wie jullie een betere Dumbledore vinden.
Of misschien hebben jullie andere acteurs in gedachten? 
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Richard Harris, ik hou meer van de ingetogen Dumbledore.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik heb enkel de eerste drie gezien en vind het verschil te verwaarlozen.
wavanbuuren
-
- 4228 messages
- 1334 votes
Ook ik heb alleen de eerste drie delen gezien. Voor mij was Harris een briljante weergave van hoe ik me Dumbledore zelf ook voorstelde. Het alwetende schoolhoofd die zijn eigen kinderlijkheid subtiel naar boven blijft halen in de talloze gezichtsuitdrukkingen en woordspelingen. In dat opzicht vond ik Gambon een regelrechte afknapper.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Richard had het aardige karakter omdat hij zo'n uitstraling had en ook zo'n stem... Harris heeft een schelligere stem en dat maakt zijn personage minder als dat in het boek beschreven heeft
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik snap ook niet waarom ze Gambon een metamorfose hebben gegeven. Ik vond de kleren van Harris prachtig.
Gambon loopt in grauwe vormloze jurken. Daarnaast gedraagt Gambon zich ook heel anders. Ik denk dat het enorme verschil met Richard Harris hem ongeloofwaardig maakt.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Wat Wouter al eerder zei, het verschil is te verwaarlozen. En Catweasel vroeg zich af of we misschien andere acteurs in onze gedachten hadden voor die rol. Ik denk dat Bram van der Vlugt niet zou misstaan als Dumbledore 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik vind Richard Harris een ietsje beter, hij had meer charisma dan Gambon.
Maar ik vond dat Peter O'Toole nog boven deze beide heren zou uitgestoken hebben.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Toen Harris overleed dacht ik ook meteen aan Peter O'Toole, ik vind hem ook wel op Harris lijken. Ik las een tijdje geleden op IMDB dat ze vrienden waren. Verder zijn denk ik, de beste opvolgers dood, denk maar aan: Alec Guinness, John Gielgud, Nigel Hawthorne en Gregory Peck.
Misschien hebben ze wat aan Michael Caine of Derek Jacobi.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Peter O'Toole lijkt inderdaad een beetje op harris
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Michael Gambon vind ik nog altijd de betere.Waarom?Zie het HP4 topic.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Michael Gambon vind ik nog altijd de betere.Waarom?Zie het HP4 topic.
Echt waar? 
Wolkenmeter
-
- 640 messages
- 1448 votes
Als de vraag is welke vertolking van Dumbledore het best bij de boeken aansluit, is het antwoord die van Richard Harris. Wat Michael Gambon van het personage heeft gemaakt, vind ik echter stukken beter dan de nogal brave interpretatie van Richard Harris. De Dumbledore van Harris lijkt niet meer dan de brave beschermvader van Harry Potter, terwijl Gambon tenminste wat afstand tussen die twee brengt.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Richard Harris vertolkte Dumbledore zoals hij in de boeken voorkomt. Ik vind dat met Richard Harris ook Dumbledore(uit de boeken) is overleden. Ik hoop dat Peter O`Toole het stokje overneemt. Of dat Gambon(die een uitzonderlijk goed acteur is) Dumbledore anders neerzet onder David Yates.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
In deel 3 viel het me nog niet zo op maar in deel 4 merkte ik nu wel dat Gambon Dumbledore iets te serieus en te humeurig neerzet. Harris' versie was meer kinds wat veel beter bij de tovenaar paste.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Richard Harris had iets kalms, iets alwetends ook. De ideale Dumbledore als je het mij vraagt; precies het type dat ik in mijn hoofd had toen ik de boeken begon te lezen. Ik heb het vierde deel nog niet gezien, en ik ben benieuwd of Michael Gambon in de buurt komt van Harris' bijna perfecte interpretatie.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik heb die dumbledore eigenlijk altijd een saaie pief gevonden. Een clichématig karakter. In de boeken begin ik me steeds meer aan hem te ergeren, eigenlijk.
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Dumbledore is veel te veel een deus ex machina.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Ik heb die dumbledore eigenlijk altijd een saaie pief gevonden. Een clichématig karakter. In de boeken begin ik me steeds meer aan hem te ergeren, eigenlijk.
Nou dat hoefd dan niet meer want hij gaat in het 6e boek dood
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik ben gisteren voor de tweede keer naar de Goblet of fire geweest, maar ik vind Michael Gambon nog steeds misplaatst. Het is net of hij niet in het decor past. Ik dacht steeds waarneer komt de echte Dumbledore. Gambon is een groot acteur, maar ik vind dat ze hem moeten laten vervangen door Peter O'Toole. En laten ze hem dan ook meteen nieuwen kleren geven.
Turkeyloverz
-
- 4239 messages
- 1459 votes
Nou dat hoefd dan niet meer want hij gaat in het 6e boek dood

Wel op heldhaftige wijze, wat ik nooit begreep was hoe hij Sneep kon vertrouwen.
Michael Gambon is de enige echte Dumbledore..want hij heeft een zacht ontspannend stem en ziet er aardiger uit.Die andere schreeuwt alleen maar en lijkt wel op een Dumbledore die bezeten is door het Imperiusvloek.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Michael Gambon is de enige echte Dumbledore..want hij heeft een zacht ontspannend stem en ziet er aardiger uit.Die andere schreeuwt alleen maar en lijkt wel op een Dumbledore die bezeten is door het Imperiusvloek.
ongelooflijk, Michael Gambon een zachte stem? 
Jij moet echt een gehoorapparaat kopen.
Richard Harris schreeuwt twee keer, en dat is verdeeld over twee films. In de vierde hoor ik Gambon bijna alleen maar schreeuwen. Vindt jij zwervers altijd aardig? Gambon loopt erbij als een zwerver, niet alleen zijn kleren maar ook zijn haar. Dat ziet eruit alsof hij nog nooit een kam heeft gezien. Terwijl Harris een chique indruk maakte.
Turkeyloverz
-
- 4239 messages
- 1459 votes
ongelooflijk, Michael Gambon een zachte stem? 
Jij moet echt een gehoorapparaat kopen.
Richard Harris schreeuwt twee keer, en dat is verdeeld over twee films. In de vierde hoor ik Gambon bijna alleen maar schreeuwen. Vindt jij zwervers alijd aardig? Gambon loopt erbij als een zwerver, niet alleen zijn kleren maar ook zijn haar. Dat ziet eruit alsof hij nog nooit een kam heeft gezien. Terwijl Harris een chique indruk maakte.
Oke dit is me nog nooit overkomen....Harris met Gambon doorelkaar gehaald.... 
Tim Burton
-
- 112 messages
- 51 votes
voor mij blijft het toch wel Richard Harris, waarschijnlijk omdat hij de eerste en daarom de originele was.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ja, dat is ook een van de redenen waarom ik Gambon niet geschikt vind. Hij lijkt niet op Harris, en zijn Dumbledore komt niet overeen met die van Harris. Ik kan bijna geen overeenkomsten bedenken. De kleren zijn anders, dus de uitstraling is ook anders.
Daarnaast had Harris een wijze, mysterieuze en humoristische houding. Dat kwam geheel overeen met de boeken. Bijvoorbeeld: In het vijfde boek word Dumbledore uit de Wikenweegschaar gezet, zijn reactie daarop is zoiets als: "ik vind alles goed zolang ze mijn plaatjes maar op de chocokikkers laten staan" Dit geeft aan dat Dumbledore zich niets van anderen aantrok.
Deze houding mis ik bij Gambon, hij geeft Dumbledore weer als een chagerijnige onrustige man. Terwijl Harris een kalme en vriendelijke excentrieke man neerzette.
Ik blijf de keuze voor Gambon jammer vinden, Ik hoop dat David Yates een andere Dumbledore afleverd: of een andere Gambon of Peter O' Toole