- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
Die Hard,Willis
-
- 4005 messages
- 1360 votes
Ook een van de moeilijkste taken achter de rug, ik heb ook maar een top 10 ingevuld. Voor hoelang weet ik niet.
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
En waarom staat Dawn Of The Dead er niet in?? 
Die Hard,Willis
-
- 4005 messages
- 1360 votes
Net (!) geen top 10 film. P.s. Waarom staat bij jou Braindead er niet in ? 
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
Net (!) geen top 10 film. P.s. Waarom staat bij jou Braindead er niet in ? 
Nou ehh, juist ehh, omdat ehh 
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
MovieMeter heeft mijn smaak behoorlijk veranderd. Voordat ik op deze site zat kon ik de helft van de films die in mijn top tien staan nog niet eens volgens mij. In het verleden is mijn top tien nogal eens veranderd, maar je kijkt steeds meer films en een top tien komt steeds sterker te staan. Veel herzieningen bewijzen vaak hoe goed een film wel niet is en ik denk dat mijn top tien zoals nu behoorlijk vast staat:
01. Magnolia
Zonder twijfel de sterkste film die ik ken. Na een eerste kijkbeurt stond de film nog niet in mijn top tien, maar na een herziening was ik overtuigd dat dit voor mij de mooiste film ooit is. Dit is ook de enige film die mij bij regelrecht bij mijn strot heeft gepakt en mij in mijn hart heeft weten te raken. Drie uur lang kippenvel en echt één brok emotie, dat is Magnolia voor mij.
02. Mulholland Drive
Deze film is wel het regelrechte bewijs dat David Lynch een briljant brein heeft. Ook bij deze film was een eerste kijkbeurt niet genoeg voor een top tien notering, maar elke kijkbeurt weet dit fascinerende meesterwerk mij weer mee te slepen. Prachtige dromerige sfeer, geweldige acteerprestaties en veel stof tot nadenken, elke keer weer. Pure kunst deze film.
03. Donnie Darko
Ook deze film had een tweede kijkbeurt nodig om in mijn top tien te staan. Weer een heerlijk dromerige sfeer, erg origineel verhaal, prachtige acteerprestaties, briljante muziek en één van de beste einde's ooit. Met tranen in mijn ogen na de aftiteling kijken is toch wel prachtig. Elke keer als ik de film gezien heb wil ik weer opnieuw beginnen, prachtig.
04. Boogie Nights
Ah, dit meesterwerk stond wel na een eerste kijkbeurt in mijn top tien. Op nummer tien wel te verstaan, maar herziening heeft ook Boogie Nights goed gedaan met een dikke verhoging. PTA bewijst wederom de beste regisseur van deze aardbol te zijn. Geweldige jaren '70 en '80 sfeer, prachtige muziek en erg interessante en mooie personages. De ene na de andere memorabele scene krijgen we te zien en een onvergetelijk eindshot, net als in Magnolia overigens.
05. Pulp Fiction
Altijd in mijn top tien gestaan en dat zal altijd zo blijven. Tarantino weet humor en misdaad op een meesterlijke manier te combineren. Dialogen van buitenaardse kwaliteit, klasse camerawerk, muziek om van te smullen en drie standaardverhalen die op een meesterlijke manier inelkaar verworven zijn.
06. C'era una Volta il West
Briljante western van Sergio Leone. Dat een traag tempo in een film zo mooi kan zijn. De acteerprestaties zijn prachitg, de beelden die we te zien krijgen zijn onvergetelijk en de muziek van Ennio Morricone is nog veel mooier. Meeslepende film met een supermooi verhaal.
07. Fight Club
De laatste film die in mijn top tien is gekomen. Weer een film die na meerdere kijkbeurten beter word. Elke keer nieuwe dingen ontdekken in deze film. Pitt en Norton mogen wat mij betreft één van de beste koppels op het witte doek ooit genoemd worden. Muziek, cinematografie, humor, acteerprestaties, setting en de vele puzzelstukjes die prachtig op hun plaats vallen. Alles klopt zo'n beetje aan dit pareltje.
08. Apocalypse Now
Beste oorlogsfilm ooit, zonder twijfel. Het begin met ''The End'' van The Doors zorgt ervoor dat je direct in de film zit, prachtig. Een vehaal die je opslokt en meeneemt in de diepste hel van Vietnam. Keiharde, maar prachtige beelden, haast perfecte cinematografie, geweldige acteerprestaties en een overgetelijk einde maken dit een vaste film in mijn top tien.
09. Rear Window
Van de Hitchcock's die ik heb gezien is dit de beste wat mij betreft. Grace Kelly en James Stewart zijn een hemels koppel in deze film. De setting - kamer van Stewart - is prachtig, straalt een heerlijke sfeer uit en geeft je een beklemmend gevoel, heerlijk. Dialogen van de bovenste plank, prachtig camerawerk en een aantal superspannende scenes maken dit voor mij een meesterwerk. Na de eerste keer kijken al in mijn top tien. Binnenkort maar weer eens zien.
10. Titanic
Heb vaak te horen gekregen wat deze film nou in mijn top tien doet. De film is wat gezakt, want hij stond eerst hoger, maar ook deze film blijft nog steeds staan. Een cinematografisch meesterwerk met een meeslepend verhaal en een tranentrekkend einde. Ik kan me helemaal laten gaan in deze film om vervolgens aan boord te stappen en te verdrinken in mijn eigen tranen op het eind 
Criticism
-
- 3011 messages
- 1444 votes
Mooi gezegd Harmjan, kan me zeker vinden in je beschrijvingen. 
Lad
-
- 5700 messages
- 0 votes
Wat uitleg over mijn top-10...
1. The Pianist
Een film die me blijft aangrijpen. De acteerprestaties zijn schitterend en het verhaal zeer ontroerend en krachtig. Ik was diep onder de indruk na deze film, heel diep, vandaar dan ook die eerste plaats in mijn top-10...
2. Hotel Rwanda
Prachtige film met ook weeral schitterende acteerprestaties. Ook deze film liet weer een felle indruk bij mij achter... Ook genoeg stof om over na te denken. Een meesterwerk!
3. Thin Red Line
Sublieme oorlogsfilm met een schitterende soundtrack. Een grote, goede cast en dat merk je ook. Vooral van de dialogen in deze film kreeg ik soms zelfs kippevel. De film brengt de oorlog zo goed in beeld dat je de verschrikkingen ervan gewoon ziet...
4. V for Vendetta
Al een paar keer deze film gekeken, en ik snap niet dat sommige mensen iets tegen deze film hebben. Een zeer origineel en leuk verhaal, dat krachtig gespeeld wordt. Sommige scenes zijn echt zo mooi!
5. Letters From Iwo Jima
Een oorlogsdrama om je duimen en vingers af te likken. Regisseur Eastwood heeft zeer goed werk geleverd bij deze film, die gedurende 2 uur en een half blijft boeien. Sommige vechstcenes zijn indrukwekkend gefilmd, zeker de landing op Iwo Jima en het bombardement op de vulkaan. Ook de muziek is zeer mooi...
6. Glory
Tjah, ook ondergewaardeerd hier op moviemeter vind ik. Morgan Freeman, Denzel Washington, .... leveren heel goede prestaties af. De film wisselt actie, verhaal en emotie af. Schitterende film!
7. Children of Men
Heel leuke, originele film met een prachtig verhaal. Meer hoef ik hier eigenlijk niet bij te zeggen, alleen dat de film blijft aanslaan, in positieve zin natuurlijk...
8. Bucket List
Jack Nicholson en Morgan Freeman samen in deze film. En het resultaat is prachtig! Een film met veel humor, veel ontroering en leuke dialogen. Een echte aanrader!
9. One Eight Seven
Een film met in de hoofdrol mijn lievelingsacteur Samuel L. Jackson. Een zeer krachtig drama over een leerkracht die de pedalen verliest. Een topper!
10. Coach Carter
Ook een film met in de hoofdrol Samuel L. Jackson. Een film met een boodschap en die ook aanslaat. Een zeer leuke film, een zeer leuke...!
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
M'n top 10. Ik heb er niet zoveel aan verandert, behalve dat ik de twee Itami films van plek heb gewisseld.
1: Five Easy Pieces- 5,0*
2: Klute- 5,0*
3: Ososhiki- 5,0*
4: Tampopo- 5,0*
5: McCabe & Mrs. Miller- 4,5*
6: Ordinary People- 4,5*
7: Jour De Fete- 4,5*
8: Week End- 4,5*
9: Himmel Uber Berlin- 4,5*
10: Targets- 4,5*
Friday the 13 th
-
- 2558 messages
- 2023 votes
Ik heb een standaard top 10, zoveel is zeker, zal ook wel binnenkort veranderd worden, maar kan echt genieten van deze films. Ook een horrorliefhebber, dus veel van dit genre.
1. Friday the 13th
Heerlijke klassieker waarin ik de sfeer uitmuntend vind. In vergelijking met de andere delen, bevat dit deel sterke suspense en een fantastisch einde. Een erg leuke cast, waar ik mij totaal niet erger aan de verschillende, stereotiepe typetjes (deze worden hier nog niet zo breed uitgesmeerd).
2. Carrie
De film van Brian De Palma waar een meisje met telekinetische gaven centraal staat. Ook het "high school' leven met het pesten en de wil van de sterkste zijn mooi in beeld gebracht. Ook de uiteindelijke prom night met zijn split screen is erg origineel en gedurfd. Ook fantastisch mooi gefilm hoe een te sterke religieuze opvoeding een heus leed met zich mee kan brengen.
3. The Omen
De erg griezelige en bombastische soundtrack doet deze film veel ten goede samen met de fantastische acteerprestaties van o.a Gregory Peck en Lee Remick. Het kwaad is in deze film nog niet echt aanwezig in Damien, maar er hangt toch een eng sfeertje aan deze jongen. Ook de hele ontdekingstocht en de reis blijven boeien.
4. A nightmare on Elmstreet
De geboorte van één van de grootste horroriconen ooit: Freddy. In vergelijking met de andere delen, waar ze wel erg de komische toer op gaan, bevat dit deel een erg droomachtige, idyllische sfeer, waar je echt in meegezogen wordt. Het enigste deel dat eng kan worden met verrassende, beklemmende scenes.
5. Sleepaway camp
Een B-horrorfilm met een fantastisch einde. Alhoewel ik moet toegeven dat ik hem bij de eerste kijkbeurt niet echt kon waarderen, laat staan een top 10 plaats geven. Na meerdere kijkbeurten is mij pas opgevallen hoe geniaal en gedurfd de film eigenlijk is. Ook de verschillende typetjes vind ik erg leuk in deze film en dan dat kampsfeertje, heerlijk in beeld gebracht.
6. The blair witch project
Eén van de weinige films die met weinig budget zoveel suspense en spanning kan brengen. De film laat spontaan de kijker meedenken en meedwalen in de donkere bossen van Maryland. Erg knap.
7. The Hills have eyes
Het origineel nog steeds niet gezien, maar één van de weinige remakes van de laatste tijd die mij echt heeft kunnen bekoren. De film kon mij enigzins nog choqueren. Ook leuk dat het deze keer een familie is. Moesten het weer geile tieners zijn, dan zou het zeker afbreuk aan de film gedaan hebben. Hij zou dan erg standaard geworden zijn.
8. Sex and the city
Altijd al fan de serie geweest. De film heeft een erg lange speelduur, maar in tegenstelling tot vele andere films had ik niet op de klok gekeken (en dat doe ik vaak). De typetjes waren misschien iets minder uitgesmeerd dan in de serie (anders had hij hoger gestaan), maar het is altijd fun om een wulpse Samantha Jones te zien of een verlegen Charlotte, een filosofische Carrie of de cynische Miranda. Topfilm en topserie dit.
9. The Strangers
Deze film kon een erg beklemmende sfeer voor mij neerzetten. Alhoewel het veel van hetzelfde was, kon de film toch blijven boeien. Erg suspensvolle stalkfilm, zo mogen er meerdere uitkomen.
10. The invasion
Gewoon het feit dat Nicole Kidman de film helemaal op haar eentje kan dragen is verbluffend. Als je dan nog oog hebt voor de erg paranoiasfeer in deze film, dan heb je zeker een geslaagd filmavondje.
Die Hard,Willis
-
- 4005 messages
- 1360 votes
Veel geweldige films in je top 10 Friday The 13 th! 
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
1. ABBA: The Movie
2. Elizabethtown
3. Rent
4. Walk the Line
5. Untamed Heart
6. Walk to Remember
7. Mamma Mia!
8. What Dreams May Come
9. Fucking Åmål
10. Enchanted.
ABBA: The Movie, toch maar op 1 gezet. Want daar hoort 'ie, de concertregistratie en de hysterie rond en van de 4 grootste artiesten ooit. In mijn mening zijn de 4 Zweden gewoon het allerbeste wat ik ooit gehoord heb.. En zoals ik al miljoenen keren heb gezegd: Dat gaat echt never nooit meer over.
Friday the 13 th
-
- 2558 messages
- 2023 votes
Abba the movie nog niet gezien, maar i luv ABBA, geweldige groep met lekker veel hits. 
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
maar i luv ABBA, geweldige groep met lekker veel hits. 
Ja, een geweldige groep!!
Veel mooie hits
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Goh, had nooit gedacht hier 2 ABBA fans tegen te komen
. Blijkbaar leeft het meer dan wat ik altijd dacht..
maerk
-
- 4249 messages
- 2702 votes
ABBA is wel geinig, maar te ouderwets voor mij en ook totaal niet mijn muzieksmaak. Mijn moeder is wel een echte ABBA fan van kinds af aan! 
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Ik heb met belangstelling de persoonlijke top 10 van Soom gelezen. Vanaf alle daarop volgende berichten van haar medegebruikers weet ik niet meer op welke site ik me bevind. MusicMeter of toch nog steeds MovieMeter?
Friday the 13 th
-
- 2558 messages
- 2023 votes
Alle berichten hebben conncecties met de film en om ff je uit je desoriëntatie te brengen, je bent nog altijd op moviemeter
.
garlic senior
-
- 4690 messages
- 0 votes
Mijn nieuwe top 10:
1. Aguirre, der Zorn Gottes
2. Dark Knight, The
3. Land Before Time, The
4. Lion King, The
5. Safety Last!
6. Tenshi no Tamago (Angel's Egg)
7. The Name of the Rose
8. One Flew over the Cuckoo's Nest
9. Rocky
10. 25th Hour
Mr.VS
-
- 69 messages
- 2148 votes
1. Green Mile, The (1999)
2. Pulp Fiction (1994)
3. Crash (2004)
4. Scarface (1983)
5. American History X (1998)
6. Sin City (2005)
7. Saw (2004)
8. Usual Suspects, The (1995)
9. Godfather, The (1972)
Alternatieve titel: Mario Puzo's The Godfather
10. No Country for Old Men (2007)
Voor geen van alle films lijkt me een uitleg nodig
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
1: Five Easy Pieces
2: Klute
3: Ososhiki
4: Tampopo
5: McCabe & Mrs. Miller
6: Ordinary People
7: Jour De Fete
8: Week End
9: Der Himmel Uber Berlin
10: Get Carter (1971)
Get Carter komt op de 10e plek in m'n top en neemt zo de plaats over van Targets.
Lad
-
- 5700 messages
- 0 votes
Mijn minder (onbekendere...) standaard top-10 lijstje. 
http://www.moviemeter.nl/user/57764
En ja die nummer 10 oogt misschien wel wat raar, maar die is gewoon zo fel vermakelijk he!
Respekked
-
- 6286 messages
- 1229 votes
1 augustus 2007:
1. Snatch
2. Shawshank Redemption, The
3. 25th Hour
4. Mulholland Dr.
5. Simon
6. Gladiator
7. Donnie Brasco
8. Finding Nemo
9. Donnie Darko
10. Broken Flowers
28-08-2008
1. Snatch. (2000)
2. Shawshank Redemption, The (1994)
3. 25th Hour (2002)
4. Mulholland Dr. (2001)
5. Donnie Darko (2001)
6. Simon (2004)
7. Donnie Brasco (1997)
8. Broken Flowers (2005)
9. Clerks II (2006)
10. Tropa de Elite (2007)
Aantal veranderingen met wellicht als opvallendste de notering van Clerks II op nr.9. Vind dit zo'n hilarische comedy met uiteindelijk een blijk van oprechte vriendschap dat ik er niet omheen kon. Donnie Darko heeft na 2 herzieningen dit jaar een plek in mijn top 5 verdiend en ik was zo onder de indruk van Tropa de Elite op een brakke nieuwjaarsdag dat ik deze film een top 10 notering gun.
Op plek 11 staat overigens Klopka (2007). Door weinig (19) mensen pas gezien, maar maakt zeker kans om ooit mijn top 10 binnen te komen. Gaat dat zien!
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Deze had ik zeer lange tijd:
1. Terminator 2: Judgment Day (1991)
2. Thing, The (1982)
3. Untergang, Der (2004)
4. Titanic (1997)
5. Forrest Gump (1994)
6. Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)
7. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)
8. Airplane! (1980)
9. Aliens (1986)
10. Saw (2004)
En deze heb ik nu. Het werd tijd voor wat aanpassingen na enkele topfilms gezien te hebben:
1. Terminator 2: Judgment Day (1991)
2. Thing, The (1982)
3. Untergang, Der (2004)
4. Titanic (1997)
5. Forrest Gump (1994)
6. Dark Knight, The (2008)
7. Airplane! (1980)
8. Aliens (1986)
9. Into the Wild (2007)
10. Love Actually (2003)
Mijn top 5 staat wel vast voor een lange tijd denk ik, daaronder wisselt het nog wel eens.
Overigens staat Love Actually misschien wat raar in die lijst vol met toptitels met geweld en diepgaand verhaal, maar ik heb een enorme zwak voor L.A.
Ideale feel good movie, de beste!
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
@Ajax&Litmanen1
Grappig dat je nu Airplane! in je top10 hebt staan. 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Airplane staat al wel een jaar in mijn top 10 hoor. Samen met The Naked Gun 1 de leukste komedie die ik ken. Ben wel van die flauwe slapstick humor.
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
Airplane staat al wel een jaar in mijn top 10 hoor. Samen met The Naked Gun 1 de leukste komedie die ik ken. Ben wel van die flauwe slapstick humor.
Oei, dan heb ik al die tijd niet goed opgelet
Maar die flauwe slapstick humor is inderdaad erg leuk.
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
Wat verandert in mijn top 10:
1: Five Easy Pieces
2: Klute
3: Ososhiki
4: Delicatessen
5: McCabe & Mrs. Miller
6: Ordinary People
7: Jour De Fete
8: Week End
9: Himmel Uber Berlin
10: Targets
Tampopo is vervangen door de prachtige film Delicatessen, en Get Carter is vervangen door de oude nr. 10: Targets.
Kraay
-
- 6190 messages
- 1474 votes
Voor geen van alle films lijkt me een uitleg nodig
Wel hoor! Leg maar eens uit wat Saw, The Godfather en Crash er te zoeken hebben.