• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.561 votes
Profile

Je persoonlijke top 10

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

Zeer leuk geschreven JM! Ben het er ook helemaal mee eens. Ik blijf me er over verbazen dat het scenario geschreven werd door Wentworth Miller, zag ik niet meteen in hem.

Ik hou voornamelijk van The Rover o.w.v. zijn sfeer. Het is, ondanks de bekende acteurs, zo kleinschalig en subtiel gebracht. Zulke films, denk ook aan Blue Ruin - al had ik daar iets meer van verwacht - zijn altijd leuk om tegen het lijf te lopen, omdat ze wat onder de radar verdwijnen en je soms echt niet weet wat te verwachten. Het gebeurt dan zelden dat zoiets tegenvalt. Ook het kleurenpalet en natuurlijk Pearce (die ik altijd graag bezig zie) en toch wel Pattinson, die mijn mening over hem deed bijschaven, zijn om van te smullen.

Sucker Punch heeft dan weer een niet te onderschatten verhaal waarbij de actiescènes puur entertainment zijn en waarbij het zootje ongeregeld dat de acteurs zijn, leuk bij elkaar past. Het was mijn eerste kennismaking met Oscar Isaac die hier heerlijk zijn ding doet. De geloofwaardigheid is met een korreltje zout te nemen, maar over het scenario is echt wel nagedacht. Bovendien vind ik de covers v/d nummers mooi om aan te horen en laat Snyder zien dat hij, als hij wil, een film mooi kan aankleden. Het beste bewijs van alle elementen die zo goed bij elkaar passen, vind je terug in de eerste vijf minuten.

En oh ja: Emily Browning!

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Helemaal eens wat betreft The Rover . Was een hele tijd de enige die hem in de top 10 had staan. Fijn dat er nog iemand is die de film zo waardeert om wat het is.

msLynch

• 78 messages
  • 493 votes

Mijn top 10:

1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

2. 2001: A Space Odyssey (1968)

3. Drive (2011)

4. Mulholland Dr. (2001)

5. Education, An (2009)

6. Persona (1966)

7. Moonrise Kingdom (2012)

8. Eraserhead (1977)

9. Belle de Jour (1967)

10. 3 Women (1977)

Ook ik vond het verrekte lastig, en zijn er een hoop films die ik toch eigenlijk in mijn top 10 had willen zetten, maar daar was helaas geen plaats voor ;P (denk aan Only God Forgives, À Bout de Souffle, Solyaris, Lost Highway, Blue Velvet, Buffalo '66, Before Sunrise, Red Desert, Perfect Blue... en zo kan ik nog wel even doorgaan)

Waarschijnlijk pas ik mijne binnenkort ook wel weer aan ;P

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Zeker mooie top tienen van de laatste drie gebruikers.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Een top 10 aller tijden is me nooit echt gelukt, dus ooit maar ingeruild voor een veel eenvoudigere top 10 gericht op de nieuwe releases van het jaar in België. De laatste maanden is m'n focus, na lange tijd, echter terug volop verschoven naar de 20e eeuw en is mijn inname aan nieuwe films beperkt gebleven tot wat er in de bioscoop verschenen is. Tijd voor een top 10 die meer representatief is voor mijn kijkgedrag dus.

Voor een perfecte momentopname van mijn voorkeur en interesse heb ik gekozen een top 10 te schetsen van Hollywood in zijn beste en helaas nooit meer geëvenaarde vorm (al is dat voor discussie vatbaar). Ruwweg de periode 1967-1973 dus, wanneer men eindelijk loskwam van het rigide studio systeem dat al sinds eind jaren 20 de (Amerikaanse) filmwereld in zijn greep had, en de omstreden Hays Code vervangen werd door een ietwat soepeler systeem in de vorm van letterclassificatie zoals we dat nu kennen.

The pictures at a revolution

Een lijst vol klassiekers, cult favorites en vergeten parels rijk aan tal van iconische beelden en bovenal geweldige acteurs.

01. Five Easy Pieces

02. Husbands

03. Point Blank

04. McCabe & Mrs. Miller

05. Getting Straight

06. Klute

07. The French Connection

08. Mean Streets

09. Sisters

10. The Wild Bunch

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Dying Rose Zou je ook een top 25 kunnen maken (in het desbetreffende topic), ben eigenlijk wel benieuwd naar de films die daar in zouden terechtkomen . Zoals ik zelf al zei, heel erg mooie top 10, waarvan ik het meeste wel redelijk kan waarderen en de rest nog moet zien. Best ook wel een aparte top 10. Over A Tale of Two Sisters ga ik binnenkort wel mee kunnen babbelen, want die wil ik binnenkort zien omdat A Bittersweet Life van dezelfde regisseur me verrassend zeer goed beviel - ondanks dat het er soms heftig aan toeging en mits er nu een horrorchallenge aan het lopen is, is het dus een goed idee om wat meer films van die regisseur te zien. De andere films lijken me ook potentieel interessant, dus die wil ik nog wel eens kijken. En Lore wil ik ook nog wel eens herkijken. Pan's Labyrinth zal ik ook moeten kijken, want Arno heeft me met dat werkje opgezadeld, no worries, het stond al op mijn verlanglijst.

Mijn top 10 is voorlopig dit

1. Neon Demon, The (2016)

2. Cidade de Deus (2002)

3. Bin-jip (2004)

4. 2001: A Space Odyssey (1968)

5. Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut, Un (1956)

6. Taxi Driver (1976)

7. Fucking Åmål (1998)

8. Fight Club (1999)

9. Guest, The (2014)

10. Drive (2011)

Een nieuwe nummer 1 dus. 2001 en Taxi Driver wil ik trouwens nog eens opnieuw zien, rest zit relatief fris in het geheugen.

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

Hmm, zal toch even kunnen duren voor ik met een top # kan komen. Een groot aantal van de voor mij hoog aangeschreven films zou ik graag herzien aangezien mijn mening en stem wellicht wat veranderd kunnen zijn. Met een lijst lijk ik me ook vast te pinnen op bepaalde films, terwijl ik me nu nog niet zeker voel over een aantal. Zo zou ik eens graag meedoen aan de top 1000, maar tegen dat ik min of meer een def. lijst à la 250 titels kan voorschotelen... de wereld zou al ver gevorderd zijn.

Ben overigens zelf benieuwd naar hoe mijn lijst eruit zou zien, want buiten ± de top 10 heb ik niet meteen een idee.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Dying Rose wrote:

Hmm, zal toch even kunnen duren voor ik met een top # kan komen. Een groot aantal van de voor mij hoog aangeschreven films zou ik graag herzien aangezien mijn mening en stem wellicht wat veranderd kunnen zijn. Met een lijst lijk ik me ook vast te pinnen op bepaalde films, terwijl ik me nu nog niet zeker voel over een aantal. Zo zou ik eens graag meedoen aan de top 1000, maar tegen dat ik min of meer een def. lijst à la 250 titels kan voorschotelen... de wereld zou al ver gevorderd zijn.

Ben overigens zelf benieuwd naar hoe mijn lijst eruit zou zien, want buiten ± de top 10 heb ik niet meteen een idee.

Bestaat er eigenlijk iets zoals een definitieve lijst of zoals Verhoeven het zegt een definitief oordeel? Ik vind het ook heel erg moeilijk omdat meningen / gevoelens snel op korte tijd kunnen veranderen. Bepaalde films lijken in je herinneringen beter en beter te vinden na verloop van tijd, terwijl anderen dan weer na een goede eerste indruk snel vergeten worden. Bij andere films lijkt het dan weer alsof de werkelijke ervaring mooier was, dan hij in feite echt was. Ik vind het ook moeilijk om films te sorteren of lijstjes in te zenden zonder alles te zien te hebben, maar zelfs als je alles gezien hebt (wat al onmogelijk is), dan nog zit je met hetzelfde probleem. Ook al omdat je sowieso altijd films zult hebben waarvan het al een lange tijd geleden is dat je ze gezien hebt, en het daarom moeilijker is om over die films te oordelen dan een film die je een maand geleden hebt gezien.

Ik heb ook maar 650 films gezien, maar ik heb ook een top 100, en om de zes maanden (nu en op het einde van het jaar) update ik die om de evolutie ervan te zien (wat ik ook altijd fijn vind). Het is geen schande om nog niet elke topfilm te bekijken, dat zou ook ten koste gaan van het filmplezier denk ik. Gewoon zien wat je wilt, als je zin hebt om een film te kijken, is het beste, en misschien nu en dan eens proberen uit je comfortzone te treden. (een soort van voornemen dus).

Ik denk dat je al genoeg films hebt gezien om een top 250 te kunnen maken, zeker tegen volgend jaar. Ikzelf maak me er ook zorgen over, maar ik hoop tegen het moment dat dat eraan komt een duizendtal films gezien te hebben (900-1000 zullen het er zijn, afhankelijk van hoeveel dipjes ik nog zal hebben) en dan zal dat wel genoeg zijn om een (redelijk) mooie lijst in te dienen, die op zijn beurt weer helemaal anders zal zijn binnen drie jaar, maar dat is iets dat je mee moet leven en wat tegelijkertijd ook heel erg mooi is (aangezien ik van dynamiek en chaos hou).

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

Het heeft even geduurd, ook omdat dit even in de vergetelheid was geraakt, maar hét moment waarop jullie hebben gewacht is aangebroken.

Het blijft moeilijk om zo'n lijst neer te pennen TornadoEF5, maar ik leer het loslaten. Het is idd interessant om je smaak te zien evolueren, al heb ik zulke lijstjes vnl. in mijn hoofd zitten. Het is ook verdomd lastig, al dat gepuzzel. Je lijkt er sommige films oneer mee aan te doen. Nu ja, als ik er iemand plezier mee kan doen.

Ik verwacht enkele teleurstellende reacties (vnl. van Tornado), maar aangezien sommige films vermengd zijn met een zekere nostalgie (en een grote herkijkwaarde kennen, niet onbelangrijk voor mij), krijgen deze een welverdiende plaats in de lijst. Top 10 was al een tijdje bekend, al heeft Sucker Punch sneller dan verwacht de duimen moeten leggen - tegen The Village (nostalgie, wat wil je).

1. 5* El Laberinto del Fauno (2006)

2. 5* La Vie d'Adèle (2013)

3. 5* Stoker (2013)

4. 5* Lore (2012)

5. 5* District 9 (2009)

6. 4.5* Janghwa, Hongryeon (2003)

7. 4.5* Into the Wild (2007)

8. 4.5* The Village (2004)

9. 4.5* The Rover (2014)

10. 4.5* Izgnanie (2007)

11. 4.5* Sucker Punch (2011)

12. 4.5* Underworld: Evolution (2006)

13. 4.3* The Lord of the Rings-trilogie (2001-2003)

14. 4* Van Helsing (2004)

15. 4* The Divide (2011)

16. 4* The Thin Red Line (1998)

17. 4* To The Wonder (2012)

18. 4* Her (2013)

19. 4* Dogville (2003)

20. 4* The Last House on the Left ...

21. 4* Cloud Atlas (2012)

22. 4* Serbuan Maut (2011)

23. 4* Snowpiercer (2013)

24. 4* Saw (2004)

25. 4* Rundskop (2011)

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Ik zit je lijstje vooral ja-knikkend te lezen, Dying Rose! Mooie afwisseling ook. En goed om te zien dat The Village niet door iedereen over het hoofd wordt gezien.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Mooie lijst hoor. Dying Rose. Misschien inderdaad niet geheel mijn lijst, maar het is dan ook jouw lijst. Het valt mij eigenlijk wel op dat ik gewoon veel van de films nog moet zien. 1,3,6,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,19,20,22 heb ik nog niet gezien. En alles behalve Rundskop, Saw en La vie d'adèle kan ik me niet echt helder meer herinneren

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Dus eigenlijk kan je de lijst totaal niet beoordelen.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Prinz wrote:

Dus eigenlijk kan je de lijst totaal niet beoordelen.

Zeg ik toch ook een beetje. Maar het is wel een unieke lijst, en dat op zich vind ik al mooi. Ik kan perfect een lijst mooi vinden, en toch niet "echt" beoordelen.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Een top 10 maken is gewoon erg lastig. Wat maakt nu juist die films zo speciaal, en andere favoriete films dan niet. Film voor mij is gevoel. Zoals velen hier weten kan ik aspecten als cinematografie, kleurgebruik en sound design ontzettend waarderen. Daar probeer ik dan in elke review/mening die ik typ iets over te zeggen. Dat zelfde geld ook voor acteerwerk. En dan hoeft dat niet eens altijd Oscar waardig te zijn. Als het maar past in de film en je er maar een goed gevoel bij krijgt is het genoeg. En film kijken doe ik voornamelijk op gevoel. Hoe meer een film me raakt, ik er een fijn gevoel bij krijg en geëmotioneerd raak op bepaalde momenten, doet een film het goed bij mij.

De laatste paar jaar was ik nooit echt helemaal tevreden met mijn top 10 lijstjes waar ik constant aanpassingen in deed. Ik heb geprobeerd een tijdelijke top 10 aan te houden en een all time top 10. Dat was helemaal onmogelijk aangezien ik net zo veel hou van de films die ik niet in mijn all time top 10 had staan als de films die ik in de tijdelijke had staan. De laatste tijd heb ik zoveel nieuwe goede, fantastische en leuke films gezien. Zowel klassiekers als moderne films. Daarnaast heb ik mijn hele top 10 over een langere periode herzien en ook andere grote favorieten heb ik nogmaals aan een kijkbeurt onderworpen. Je visie op een bepaalde film verandert altijd. De ene film ga je meer en meer waarderen, bij de andere ga je je toch aan bepaalde elementen wat storen. Dit is een top 10 die ik compleet op basis van mijn gevoel voor die films heb en ook zijn het films die ik maar moeilijk uit mijn hoofd krijg en waar ik meerdere keren per week wel een keer aan moet denken of naar refereer. En eindelijk ben ik tot een top 10 gekomen waar ik een heel goed gevoel bij heb. Opvallend daarin zijn 2 titels die ik vrij recent heb gezien, maar die zo'n grote indruk hebben gemaakt. Alsof ze gemaakt waren voor mij.

Allereerst nog even mijn oude top 10:

01. Spring Breakers

02. Only God Forgives

03. Once Upon a Time in America

04. Apocalypse Now

05. Boogie Nights

06. 2001: A Space Odyssey

07. Mulholland Drive

08. Kimssi Pyoryugi

09. The Godfather

10. Aoi Haru

Ik wil daarbij zeggen dat de films die niet terug keren in mijn nieuwe top 10 nog steeds films zijn die ik lief heb, maar uiteindelijk ruimte hebben moeten vrijmaken met de films waarbij ik nog een beter gevoel heb.

Mijn nieuwe top 10 met toelichtingen:

01. Spring Breakers (2012)

Door het enthousiasme van Naomi Watts deze film mogen ontdekken. 2 keer in de bios mogen ervaren en al heel wat keren op Blu-ray. Een film die met de kijkbeurt beter wordt. Meer een audio/visueel narratief dan verhalend. Dat is wat me ook zo erg aanspreekt. Fantastische beelden, mooi gebruik van kleuren. Geluid en muziek zijn top notch. Spring Breakers heeft alles wat ik tegenwoordig in films zoek. Hoe wrang het misschien ook is maar Spring Breakers weet mij keer op keer zo'n fijn gevoel aan het einde te geven. Vooral de laatste dialoog in combinatie met Scary Monsters on Strings is zo mooi. "Spring Break forever bitches".

02. Kelly + Victor (2012)

Een van die recente films en nieuw in mijn top 10. Deze film heeft zo'n enorme impact gemaakt. Het liefdesverhaal wat wordt verteld komt zo echt en eerlijk over. Dat in combinatie met wonderschoon camerawerk, prachtige muziek en erg intens acteerwerk. De film heeft behoorlijk harde sex scenes maar passen erg goed binnen de film. De liefde spat gewoon van het scherm af. En dan is er nog die laatste scene ondersteund door het prachtige Dancing by the Water Day Hartverscheurend mooi.

03. Mulholland Dr. (2001)

Een heerlijke sfeervolle film van David Lynch.Het verhaal wordt geweldig gebracht en laat veel open om je eigen interpretatie op los te laten.Magnifiek acteerwerk briljante muziek en super geluid.Een film die bij mij meer drijft op sfeer en gevoel dan volledig het verhaal begrijpen. Want na vele kijkbeurten begrijp ik het nog steeds niet helemaal. Is dat erg dan. Helemaal niet. Want wat Lynch hier doet, is het medium film in alles naar zo'n hoog level tillen dat je er moielijk niet van kan houden. Een van de meest intense film ervaringen die ik ooit heb gehad.

04. La Double Vie de Véronique (1991)

Ook nieuw in mijn top 10. Ik had het in mijn inleiding over films die voor je gemaakt lijken te zijn. Dat heb ik heel erg bij deze film. Het is erg moeilijk uit te leggen wat deze film zo goed maakt. Technisch is het werkelijk geweldig en het acteerwerk, vooral van Jacob, is van een ongekend hoog niveau. Het zijn vele momenten in de film die het hem doen. Het vertekend beeld door de stuiterbal, het poppentheater, het gevoel van wat Véronique direct na het Weronika. De muziek. Alles klopt gewoon in deze film. Een verbluffend staaltje filmmaken.

05. Boogie Nights (1997)

Een film die al vanaf mijn begin tijd hier op MM niet uit mijn top 10 weg te denken is. De ene keer staat hij wat hoger, de andere keer wat lager. Maar het blijft zo'n ontzettend goede film. Er zit meer in dan je zou denken. PTA schuwt niet om de meest duistere kant van het verhaal en de personages bloot te geven. Tevens de eerste film die ik zag van een van mijn favoriete regisseurs. Blijft een heerlijke swingende film die je helemaal opzuigt in het verhaal maar vooral in de sfeer.Leuke karakters of het nu gaat om de grote rollen of kleine rollen.Iedereen heeft iets speciaals in Boogie Nights. Het camera werk en de muziek maken dit tot een meesterwerk van PTA.

06. Miami Vice (2006)

Ook zo'n film waarbij ik moeilijk kan uitleggen wat Miami Vice zo goed maakt voor mij. Velen zien dit als zijn slechtste film en het lijkt dan ook een beetje een rare keuze tussen de andere film. Maar wat geniet ik elke keer als ik de film zie. Ik hou echt van alles wat Mann in MV laat zien en horen. Foxx en Farrell zijn perfect gecast en ook Li Gong staat haar mannetje. Een film waar zoveel moois in zit. De sfeer, de kleuren, het geluid, Miami als setting de muziek. I'm in love with this.

07. The Rover (2014)

Een film waar ik meteen verliefd op was. Verliefd op de sfeer, op het acteerwerk, de muziek, de regie, het landschap, de cinematografie, de peper en zout kleurige baard van Pearce, Pattinson die zich losmaakt van Edward door erg interessant zijn rol te spelen, de vreemde relatie tussen beide, intense scenes gevolgd door scenes waarin veel karakterontwikkeling door weinig woorden te gebruiken. Ik krijg nu alweer zin om hem te kijken.

08. Noruwei no Mori (2010)

Een film waarin een prachtige gedoemde relatie centraal staat. Je weet min of meer hoe het gaat eindigen, maar toch blijf je hoop houden. Schitterend verteld door Tran Ahn Hung. De film bevat echt schitterende beelden, maar het is vooral het verhaal en het erg overtuigende acteer werk wat het hem doet. En die sjaal die een grote rol speelt is zo'n geweldige toevoeging. Daarnaast blijft ook nog eens dat liedje dagenlang in je hoofd zitten.

09. The Thin Red Line (1998)

Kwam ten tijde van Saving Private Ryan uit. Ik had toen nog helemaal geen idee wie Terrence Malick was en wat voor soort films hij maakte, en verwachte een full blown oorlog/actie film. Ik kwam erg bedrogen uit en vond het werkelijk verschrikkelijk. Nu zoveel jaren later ben ik deze film zo gaan waarderen. Voor een lange tijd kon ik niet echt kiezen welke ik nu beter vind Tree of Life of deze. De laatste kijkbeurt heeft me overtuigd, en TRL heeft net een streepje voor. Erg mooie poetische vertelling wat ook weer terugkomt in de mooie beelden. Nog nooit was gras zo mooi gefilmd en is sindsdien ook nog niet weer zo mooi in beeld gebracht. De verschrikkingen die de mannen moeten doorstaan en die hen verscheuren gaan door merg en been. Erg krachtige cinema.

10. 2001: A Space Odyssey (1968)

Misschien wel de moeilijkste keuze die ik moest maken. Apocalypse Now of deze. Toch weet 2001 mij net even wat meer te doen. Ook hier kan ik moeilijk uitleggen waarom. Vooral omdat Kubrick zo weinig weggeeft en je het zelf laat oplossen allemaal. Je mag voor jezelf uitmaken waar het over gaat en wat je er van vind. 2001 is voor mij puur gevoelscinema en vooral een film die je moet ervaren.

Film kijken is voor iedereen iets anders. Je kunt niemand vertellen wat hij/zij leuk/mooi/goed moet vinden. Er bestaat niet zoiets als een goede of slechte film. Het gaat er om wat voor gevoel je er zelf bij hebt. Want hoe objectief je iets ook bekijkt, het blijft altijd je eigen ervaring. En dat is het mooie van film kijken voor mij.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

1 Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The

2 Laberinto del Fauno, El

3 Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back

4 Transformers

5 Fountain, The

6 Silence of the Lambs, The

7 Drive

8 Boot, Das

9 Fight Club

10 Toy Story 3

EIgenlijk staat deze top 10 al vrij lang maar zegt tegelijkertijd niet alles over welke films ik allemaal goed vind.

De enige echte wijziging die ik heb doorgevoerd is dat the Empire Strikes Back nu op drie staat in plaats van A New Hope. Veroorzaakt door the Force Awakens. Voordat ik The Force Awakens zag hebben we alle zes de films bekeken en op een of andere manier besefte ik dat ik die films best wel met een roze bril in herinnering had en bekeek. Maar nostalgie en gevoel mogen zeker meetellen in subjectieve beoordelingen. Als ik nu terugdenk aan The Force Awakens en A New Hope dan mag A New Hope wel het meest iconisch zijn maar denk ik met meer plezier terug aan the Force Awakens.

En dus moest A New Hope uit de top10. Maar vliegt Empire Strikes Back erin en mag The Force Awakens zich in de top 20 nestelen.

lol.

Leuke toelichtingen DVD-T

Spring Breakers afgelopen week pas voor het eerst gezien. Wat mij meest beviel in die film was soundtrack in combinatie met camerawerk en de dissonantie met wat er gezegd werd.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Dank je wel DVD-T, iedere keer nadat ik het tekstje van jouw film heb gelezen, wil ik de film direct erna zien. Leuke toelichtingen, en je hebt zeker meer dan vast gelijk. Je filmsmaak vind ik een heel mooie. Ik kan er zeker nog veel uithalen, en Kelly + Victor moet ik nog eens kijken voor die tipchallenge (hoewel ik hem niet direct kan vinden).

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

horizons, Spring Breakers wordt nog beter bij herziening

TornadoEF5, erg fijn om te lezen . Likewise. Ik ben door je enthousiasme voor Victoria vorig jaar de film gaan kijken. Anders had het waarschijnlijk nog jaren geduurd voor ik de film zou zien. Ik hoop dat je Kelly + Victor nog wel een keer vind. Is echt iets voor jou.

Duke Nukem

• 1777 messages
  • 1980 votes

Mijn (voorlopige) top 10:

1. Amadeus (1984)

2. Ben-Hur (1959)

3. Annie Hall (1977)

4. The Great Dictator (1940)

5. Dr. Strangelove or: How I learned to stop worrying and love the bomb (1964)

6. Les vacances de Monsieur Hulot (1953)

7. The good, the bad and the ugly (1966)

8. Death on the Nile (1978)

9. Scarface (1983)

10. The last temptation of Christ (1988)

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Enkele wijzigingen doorgevoerd. Inception krijgt de voorkeur boven Interstellar (nipt), en Mulholland Drive en The Good, the Bad and the Ugly zijn tevens nieuwkomers (ten koste van Shawshank en the Phantom o/t Opera).

Driemaal LOTR in de top-10 blijft niet al te representatief voor de enorme hoeveelheid goede films voorhanden; ik vind het echter net iets belangrijker dat m'n lijst conform m'n reële top-10 is, dan dat ze een zo breed mogelijk beeld van m'n voorkeuren geeft.

1. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)

2. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)

3. Forrest Gump (1994)

4. Godfather: Part II, The (1974)

Alternatieve titel: Mario Puzo's The Godfather: Part II

5. Lord of the Rings: The Two Towers, The (2002)

6. Dark Knight, The (2008)

7. Inception (2010)

8. Gladiator (2000)

9. Mulholland Dr. (2001)

Alternatieve titel: Mulholland Drive

10. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)

Alternatieve titel: The Good, the Bad and the Ugly

trebor1990

• 2 messages
  • 360 votes

Mijn top 10

1. Jagten (2012)

2. I Am Legend (2007)

3. Lilja 4-ever (2002)

4. Slumdog Millionaire (2008)

5. Changeling (2008)

6. Pianist, The (2002)

7. Forrest Gump (1994)

8. Temple Grandin (2010)

9. Prisoners (2013)

10. Butterfly Effect, The (2004)

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Bij mij is niet veel veranderd het afgelopen half jaar. Wel heeft Mulholland Dr. Taxi Driver van de eerste plek gestoten. Ik kan maar geen genoeg van die film krijgen. Verder staat nu True Romance boven Inglourious Basterds en zegt mijn gevoel dat Why Don't You Play in Hell boven Se7en moet, ook al heb ik Se7en 5 sterren toegediend en Why Don't You Play in Hell 4.5*. Deze moet ik dus zsm weer herzien. Drive heeft Mad Max: Fury Road ingehaald, aangezien ik Drive toch net iets specialer vind. Hetzelfde geldt voor Eyes Wide Shut ten opzichte van Reservoir Dogs. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik het weer omgooi.

1. Mulholland Dr. (2001)

2. Taxi Driver (1976)

3. True Romance (1993)

4. Inglourious Basterds (2009)

5. Jigoku de Naze Warui (2013)

Alternatieve titel: Why Don't You Play in Hell?

6. Se7en (1995)

7. Drive (2011)

8. Mad Max: Fury Road (2015)

9. Eyes Wide Shut (1999)

10. Reservoir Dogs (1992)

MRDammann

• 661 messages
  • 3560 votes

Aangepaste top 10:

1. Boyhood (2014)

2. Blade Runner (1982)

3. Mononoke-Hime (1997)

4. 2001: A Space Odyssey (1968)

5. Thing, The (1982)

6. Drive (2011)

7. Jagten (2012)

8. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)

9. Perks of Being a Wallflower, The (2012)

10. Minority Report (2002)

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2198 votes

Top 10 op 1 januari 2016:

01 Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)

02 The Green Mile (1999)

03 Schindler's List (1993)

04 Fight Club (1999)

05 Paths of Glory (1957)

06 Million Dollar Baby (2004)

07 The Shawshank Redemption (1994)

08 Eyes wide shut (1999)

09 The Deer Hunter (1978)

10 La vita è bella (1997)

Top 10 op 9 oktober 2016:

01 La vie d'Adèle (2013)

02 Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)

03 Only God Forgives (2013)

04 12 Angry Men (1957)

05 Fight Club (1999)

06 Million Dollar Baby (2004)

07 Black swan (2010)

08 Paths of Glory (1957)

09 Eyes wide shut (1999)

10 American Beauty (1999)

Na het fantastische filmweekend met verhoging van 12 Angry Men (van 4,5 naar 5) en het 'ontdekken' van Only God Forgives (5), was het weer eens tijd om mijn top-10 te updaten. Waar ik niet vaak 5* geef, was het dit weekend zelfs 2 keer raak. Toch hebben 2 films met 5* de top-10 niet gehaald (The Green Mile + Schindler's List). Waarom precies niet, kan ik niet uitleggen.

Tussen La vie d'Adèle en Unsere Mütter, Unsere Väter kon ik geen keuze maken. Wel frappant trouwens is dat de top-3 allemaal uit 2013 komt.

Dudady

• 182 messages
  • 1924 votes

01. Rocky

Ik krijg al jaren te horen dat ik iets niet kan. Op de middelbare school begonnen op de LWOO en uiteindelijk een baantje gekregen als schoonmaker in een verpleeghuis. Na hard werken en door alles uit de kast te trekken ben ik nu werkzaam als zorgcoördinator en bijna klaar met mijn opleiding tot verpleegkundige. Zelf doe ik aan clean bodybuilding en ik wil mezelf alleen maar verbeteren. Het onderste uit de kan halen is enorm belangrijk voor me en dat symboliseert deze film op een prachtige manier voor mij. Stallone acteert geweldig en de sfeer is prachtig. Dit alles maakt deze film mijn favoriete film!

02. The Fountain

De mooiste film voor mij ooit. De beelden, de spiritualiteit dat ik erin zie en de overgang van de verhaallijnen heeft mij echt omver geblazen. Aronofsky heeft mij altijd wel geboeid en deze film geeft mij toch altijd weer kippenvel als ik 'm gezien heb.

03. Terminator 2: Judgment Day

Arnold Schwarzenegger is mijn held, vooral als bodybuilder. Terminator is voor mij de ultieme jaren '80 film, maar dit deel overtreft 'm met gemak. Je ziet dat deze film echt met plezier is gemaakt en heerlijk over the top. Ik kan deze film echt achter elkaar kijken.

04. Pulp Fiction

Say "What" again! I dare you, I dubble dare you motherfucker"

Samuel L. Jackson, Bruce Willis, Uma Thurman en John Travolta maken deze film echt memorabel. Tarantino maakt geweldige films, maar dit is toch mijn favoriete film van hem. De dialogen zijn zo herkenbaar en de situaties zo absurd, deze film mag echt niet ontbreken in mijn top 10.

05. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Jim Carrey heeft me echt met deze film verrast. Het verhaal vind ik erg mooi en de chemie tussen Carrey en Winslet werkt erg goed. De scenes zijn enorm mooi en na elke kijkbeurt blijf ik me verbazen.

06. 2001: A Space Odyssey

Het einde van deze film is het mooiste einde dat ik ken in een film. Ik kon deze film als puber nooit waarderen, maar nu is dit mijn favoriete Kubrick film. Er zit geen boodschap in, dat mag je zelf bepalen. Arthur C. Clarke heeft het verhaal echt op een boeiende manier beschreven en zijn beeld van de toekomst komt toch wel overeen met die van het hier en nu.

07. C'era una Volta il West

Als klein kind deze film gezien en járen later deze ooit op dvd gekocht en nu inmiddels op BluRay. Het is geen film die ik zomaar opzet. Ik moet er echt zin in hebben, maar het stelt me nooit teleur. De acteerprestaties, de mooie lange scenes en de muziek maakt dit voor mij de beste westernfilm ooit.

08. The Big Lebowski

Deze film is echt hilarisch. de Coen brothers hebben dit echt enorm leuk gemaakt en Bridges speelt echt een cool personage als The Dude. Het verhaal stelt niet voor, maar de omstandigheden eromheen maakt mij altijd aan het lachen. Ooit was dit mijn #1 film.

9. El Laberinto del Fauno

Een gruwelijk hard sprookje met een vleugje gore. Maar wel enorm mooi en fantastisch gedaan. De CGI is echt gaaf gedaan. Wat de film voor mij zo bijzonder maakt, is het verschil tussen de fantasiewereld en de echte wereld.

10. Predator

In Predator zit bijna alles wat ik in een film wil hebben. Grote biceps, geweldige personages, leuke oneliners en een Alien. De film begint al goed met de beste handshake en Arnold is fysiek echt geweldig. Toch is de film nog best spannend, vooral voor 1987. Ik kijk deze film altijd met een glimlach van oor tot oor.

Nou, dat was mijn verhaal.

Heftig lijstje Umbra! Ook maar eens nadenken over een lijstje, verdomd lastig..

King030

• 107 messages
  • 974 votes

Umbra wat een lijst! ik denk dat je Base-moi en Irreversible ook eens moet proberen

Serpicos

• 1139 messages
  • 4166 votes

1. Love

2. Punch-Drunk Love

3. Donnie Darko

4. Reconstruction

5. Good Will Hunting

6. Elephant

7. I Origins

8. Breathless

9. Delirious

10. Eyes Wide Shut

Nieuwe top10 na lange tijd. Zo persoonlijk mogelijk gemaakt, stuk voor stuk favorietjes die ik meermaals kan kijken en van blijf genieten.

10 films die me emotioneel raken ook & opvallend veel romantiek.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Serpicos wrote:

6. Elephant

7. I Origins

Leuk om I Origins in een top 10 tegen te komen, bijzondere film net als Another Earth van dezelfde regisseur. Als Elephant in je top 10 staat dan is 2:37 (2006) wel verplichte kost . De regisseur van die film liet zich voor een deel door Elephant inspireren en het resultaat is niet mis.

Serpicos

• 1139 messages
  • 4166 votes

Dankje! Ja... 2:37 moet ik nodig eens kijken, verwacht er veel van is wel niet zo makkelijk te vinden met subs?!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.