- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Mooie top 10. Ik ben ook fan van Titanic.
Alleen natuurlijk heel geromantiseerd verhaaltje (wat me niet stoorde verder, soms is dat wel eens leuk), maar ook heel veel scènes die gepikt zijn van A Night To Remember. Een hele mooie film dus, maar in mijn optiek niet helemaal de verdienste van de regisseur Cameron.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
TornadoEF5, ik ken die film niet dus ik heb daar geen last van gehad. Met Cameron heb ik verder ook (nog) niet veel eigenlijk, maar een paar aspecten van deze film zijn zó perfect: De grote opzet vind ik ten 1e heerlijk, komt ook door het budget natuurlijk. Dicaprio is de koning. Winslet vind ik ook érg goed, maar vooral de combinatie met Leo had niet beter gekund. Prachtige muziek. Tjah, ik kan zo wel even doorgaan.
Zelf ben ik nooit tevreden over mijn top-10, altijd lijkt het niet te kloppen. Nu denk ik ook ineens van: Huh, The Girl with the Dragon Tattoo, ik heb echt wel betere films gezien. Maar ja.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Teejey Ik heb A Night To Remember ook pas gezien nadat ik twee keer de Titanic had gezien, dus dat verstoorde mijn kijkervaring niet, maar dat neem ik wel mee in mijn beoordeling net zoals een Frank Darabont die ook veel te veel heeft afgekeken van Escape From Alcatraz (letterlijke scènes) of Interstellar die gecompileerd is met scènes van andere films. Toegegeven: ik ben geen al te grote fan van Interstellar, dat zal je wel zien op die pagina daar.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Teejey Ik heb A Night To Remember ook pas gezien nadat ik twee keer de Titanic had gezien, dus dat verstoorde mijn kijkervaring niet, maar dat neem ik wel mee in mijn beoordeling net zoals een Frank Darabont die ook veel te veel heeft afgekeken van Escape From Alcatraz (letterlijke scènes) of Interstellar die gecompileerd is met scènes van andere films. Toegegeven: ik ben geen al te grote fan van Interstellar, dat zal je wel zien op die pagina daar.
Hmm ik denk niet dat ik dat mee zal nemen in mijn beoordeling. De kijkervaring vind ik het belangrijkst. Die kan natuurlijk wel minder zijn als je alles al herkent, maar natijd je beoordeling erop aanpassen zal ik niet doen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
maar zo'n top-10 is en blijft verschrikkelijk lastig, vooral op mijn leeftijd geloof ik.
Ik denk niet dat leeftijd er iets toe doet. Wel het aantal films. Hoe meer je kijkt hoe lastiger het wordt.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Ik denk niet dat leeftijd er iets toe doet. Wel het aantal films. Hoe meer je kijkt hoe lastiger het wordt.
Of juist niet. Hoe meer je kijkt hoe beter je kunt beoordelen wat écht je favorieten zijn, kan natuurlijk ook.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Wat zijn favorieten? Films je die vaak kunt zien, maar misschien helemaal niet zo goed zijn. Of goede films die je weer niet te vaak wilt zien. Blijft lastig.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Een top 10 lijst maken is echt een marteling. Als het nou top 20 was geweest, was het al een stuk makkelijker. Dit keer toch besloten om er wat meer diversiteit in te gooien. Wat vooral vervelend is is dat je alle genres en filmmakers die je goed vind vertegenwoordigt wilt hebben, maar dat niet kan in 10 titels.
Nieuwe lijst:
1. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
2. Raiders of the Lost Ark (1981)
3. Alien (1979)
4. Dune (1984)
5. Tenkû no Shiro Rapyuta (1986)
6. Once upon a Time in America (1984)
7. Excalibur (1981)
8. Name der Rose, Der (1986)
9. Vertigo (1958)
10. Phenomena (1985)
Oude lijst:
1. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
2. Raiders of the Lost Ark (1981)
3. Alien (1979)
4. Dune (1984)
5. Tenkû no Shiro Rapyuta (1986)
6. Blade Runner (1982)
7. Dark Crystal, The (1982)
8. Thing, The (1982)
9. Excalibur (1981)
10. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Adieu au langage (2014) - Jean-Luc Godard
Nema-ye Nazdik (1990) - Abbas Kiarostami
Blackhat (2015) - Michael Mann
Tini zabutykh predkiv (1964) - Sergei Parajanov
Entuziazm (Simfoniya Donbassa) (1931) - Dziga Vertov
U samogo sinego morya (1936) - Boris Barnet
À bout de souffle (1960) - Jean-Luc Godard
L'Atalante (1934) - Jean Vigo
Viaggio in Italia (1954) - Roberto Rossellini
La pyramide humaine (1961) - Jean Rouch
L'Atalante (1934)
U samogo sinego morya (1936)
Louisiana Story (1948)
Viaggio in Italia (1954)
La pyramide humaine (1961)
Tini zabutykh predkiv (1964)
'Je vous salue, Marie' (1985)
Zendegi va digar hich (1992)
Éloge de L'Amour (2001)
Adieu au langage (2014)
In principe zijn Miami Vice (2006) , Public Enemies (2009) , Blackhat (2015) , 'Je vous salue, Marie' (1985) en Adieu au langage (2014) mijn lievelingsfilms .
Momenteel staan deze twintig ( 20 ) meesterwerken eigenlijk ook in mijn persoonlijke top 10 :
Copie Conforme (2010)
Manhunter (1986)
Miami Vice (2006)
Public Enemies (2009)
Blackhat (2015)
Moy drug Ivan Lapshin (1984)
Qing mei zhu ma (1985)
Nouvelle vague (1990)
Nema-ye Nazdik (1990)
Trzy Kolory: Bialy (1994)
Trois couleurs: Rouge (1994)
Zire darakhatan zeyton (1994)
Nan guo zai jian, nan guo (1996)
Blade Runner (1982)
Do the Right Thing (1989)
Germania anno zero (1948)
Europa '51 (1952)
L'eclisse (1962)
Il deserto rosso (1964)
Blowup (1966)
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
In principe zijn Miami Vice (2006) , Public Enemies (2009) , Blackhat (2015) , 'Je vous salue, Marie' (1985) en Adieu au langage (2014) mijn lievelingsfilms .
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Waarom staan de eerste 3 niet in je top 10 dan?
Ander argument :
De kunst is om de film zo kort te houden , maar ook zo compleet & artistiek mogelijk te maken . Ik houd van zo’n uitdaging .
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Dus kort samengevat is het bij nader inzien eigenlijk maar een prutsert, die Michael Mann?
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
En ik heb een klein probleempje met het werk van Michael Mann , zijn films duren meestal te lang . Maar nadat ik ze gezien heb , maak ik ze als het ware in mijn gedachte korter en die ingekorte films ( kortere scenes & minder scenes ) in mij hoofd worden zelfs beter
Je neemt ons in de maling, toch?
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Denk dat ik wel snap wat hij mogelijk bedoelt. Bij 'Once Upon a Time in Anatolia' van Nuri Bilge Ceylan heb ik het na een uur geërgerd afgezet, omdat het allemaal zo tergend traag, spanningsloos voort kabbelde. De dag erna een week op een camping gestaan, en vreemd genoeg kon ik de film shot voor shot terug voor de geest halen. Moest bijna dagelijks wel ergens terugdenken aan de vibe van die film. Week later kon ik moeiteloos weer oppakken waar ik eerder gestopt was. Daarna zag ik de film eigenlijk heel anders; dat contemplatieve, lome was juist de kracht in plaats van wat ik eerder als zwakte zag.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Ik snap het ook wel, meermaals iets soortgelijks meegemaakt.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
" I make one film as a filmmaker, but the audience, based on that film, makes 100 movies in their minds " - Abbas Kiarostami
En dit is juist de kracht en de ware identiteit van een meesterwerk ! Wanneer je een film op verschillende manieren ( vanuit verschillende invalshoeken ) blijft reconstrueren ( benaderen ) in je gedachten , dan gaat het echt om een belangrijk en onvervalst meesterwerk .
Verder heb ik ook duidelijk aangegeven dat ik geen voorstander ben van een langdradig / grootschalig filmepos .
Heb geen moeite met filmsaga's , mits losstaande filmpjes van korte duur zijn , denk aan Histoire(s) du cinema van JLG .
Maar wees gerust : ik zal een van de meesterwerken van Mann binnenkort weer in mijn top 10 plaatsen ...
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Een film anders interpreteren in je herinneringen is wat anders dan je eigen film maken van een andere film... Dat 1e kent iedereen wel.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Een film anders in je herinneringen is wat anders dan je eigen film maken van een andere film... Dat 1e kent iedereen wel.
Van 'Je vous salue, Marie' (1985) of Adieu au langage (2014) kan ik in mijn gedachten wel tien verschillende films ( versies ) maken ( reconstrueren ) .
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Is dat ook de reden waarom je zo goed als niet stemt?
Ik heb een heel andere interesse maar toch herken ik veel van wat je zegt. (Waarom moeten films zo lang duren? Anderhalf uur is ruim zat. Ik heb geen tijd en zin in die lange films. Dus alle lange films zijn in gedachten allemaal ingekort).
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Is dat ook de reden waarom je zo goed als niet stemt?
Te veel werk , als ik zou stemmen , zou ik ook voortdurend mijn stemmen aanpassen . Mijn stemgedrag zou continue variëren .
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
1. Taxi Driver (1976)
2. Mulholland Dr. (2001)
Alternatieve titel: Mulholland Drive
3. Inglourious Basterds (2009)
4. True Romance (1993)
5. Se7en (1995)
Alternatieve titel: Seven
6. Jigoku de Naze Warui (2013)
Alternatieve titel: Why Don't You Play in Hell?
7. Mad Max: Fury Road (2015)
8. Drive (2011)
9. Reservoir Dogs (1992)
10. Eyes Wide Shut (1999)
Ik wil regelmatig nog wel eens wat schuiven hier en daar, maar als ik zo mijn watchlist bekijk zie ik niet zo snel iets staan wat hier verandering in kan gaan brengen. Mijn hoop is nu vooral gevestigd op The Neon Demon
.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Hele mooie top 10 Cikx! Bijzonder dat ik juist je #1 minder vond (is inmiddels al 3 jaar geleden). Eyes Wide Shut en je Aziatische nummer 6 ga ik zsm zien.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Thanks!
Heb een zwak voor films over loners, vandaar dat je ook Taxi Driver en Drive in mijn top 10 terugziet, maar ook Her zit er tegenaan te schurken.
Why Don't You Play in Hell? is echt gewoon mindless fun; over de top zoals alleen de Japanners dat kunnen. Zeker een van de meest vermakelijke films die ik gezien heb en ik denk dat als je Kill Bill en True Romance kan waarderen je hier ook zeker van gaat genieten, mits je het absurde Japanse element een beetje trekt.
Eyes Wide Shut is eigenlijk het andere uiterste. Veel mensen die ik erover spreek vinden er maar weinig aan omdat er "niks gebeurt". Hoewel daar wel iets voor te zeggen valt vind ik het toch een heerlijke film mede dankzij de broeierige, mysterieuze sfeer die Kubrick weet neer te zetten waardoor ik toch bijna 3 uur lang op het puntje van mijn stoel heb gezeten.
Ik hoop natuurlijk dat je er net zo van gaat kunnen genieten als ik, maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen smaak. 
Dying Rose
-
- 1315 messages
- 3417 votes
1. Laberinto del Fauno, El (2006)
Alternatieve titel: Pan's Labyrinth
2. Vie d'Adèle, La (2013)
Alternatieve titel: Blue Is the Warmest Color
3. Janghwa, Hongryeon (2003)
Alternatieve titel: A Tale of Two Sisters
4. Lore (2012)
5. District 9 (2009)
6. Stoker (2013)
7. Into the Wild (2007)
8. Sucker Punch (2011)
9. Rover, The (2014)
10. Izgnanie (2007)
Alternatieve titel: The Banishment
Pan blijft numero uno. Tegen daar verandering in komt, moet er veel gebeuren. Het centrale gedeelte is min of meer stabiel, maar Sucker Punch en The Rover zie ik niet oud worden in deze lijst. Al blijven ze pareltjes, er zullen zeker films volgen die over hun kwaliteiten hoppen. Qua aard zijn ze echter meer hapbaar dan het minder toegankelijke - maar daarom niet minder magistrale - Izgnanie. Bref, luiheid dus.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Dat is nou echt een afwisselende top tien. Leuk ook om ondergewaardeerde films als Lore en Stoker terug te zien. Beide cinematografisch ook erg mooi.
Dying Rose
-
- 1315 messages
- 3417 votes
Heb jaren geleden gemerkt dat mijn interesse meer lag in zulke films. Ben ook aan een revival bezig betreffende de vorige eeuw, maar vooralsnog geen top tien materiaal. Al zitten er zeker erg sterke tussen. Het zou anders maar bedroevend zijn.
De door jou genoemde titels zijn visueel een streling voor het oog ja. Daarbovenop bevatten ze wondermooie metaforen, symboliek en schitterende acteerprestaties. Je kunt ze blijven ontleden. Beiden hebben me na de eerste keer lang beziggehouden. Zeker van Lore had ik niet verwacht zo'n meesterlijk project te zien. Heb je mening gelezen bij deze, ben benieuwd naar wat je over Stoker te zeggen hebt.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Heb je mening gelezen bij Lore, ben benieuwd naar wat je over Stoker te zeggen hebt.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Bijzondere top 10 inderdaad! Stoker is ook een van mijn favorieten en Lore was een positieve verrassing. Sucker Pnch: ook een heerlijke film. Alleen met The Rover kan ik he-le-maal niets, maar ik heb ergens het idee dat het kwartje nog moet vallen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Vind het ook een hele fijne top 10. Veel ervan gezien, en wat ik niet zag staat wel al tijden in de planning. Alleen Sucker Punch viel bij mij niet in de smaak, maar Pan staat ook bij mij al jaren onverslagen op nr. 1.