- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
In De Site > Gebruikers > Ik kijk naar mijn top 10, en zie...:
Wat valt je op als je naar jouw persoonlijke top tien kijkt? Wat hebben de films met elkaar gemeen? Het mag van alles zijn. Ze hebben allemaal een kind als hoofdpersoon. Ze gaan over de filosofie. Ze handelen over rouwverwerking en de dood. Ze zijn voor een bepaald jaartal geschreven. Ze zijn allemaal ''klassiekers'' uit de Russische cinema.
Mijn top 10
1. C'era una Volta il West (1968)
Alternatieve titel: Once upon a Time in the West
2. There Will Be Blood (2007)
3. American Beauty (1999)
4. Fargo (1996)
5. No Country for Old Men (2007)
6. Amores Perros (2000)
Alternatieve titel: Love's a Bitch
7. Laberinto del Fauno, El (2006)
Alternatieve titel: Pan's Labyrinth
8. Citizen Kane (1941)
9. Sunset Blvd. (1950)
Alternatieve titel: Sunset Boulevard
10. Procès, Le
Veel (Zuid-)Amerikaanse films waarbij de ontwikkeling van de personages gekoppeld wordt aan het natuurschoon van weidse landschappen. Alleen Amores Perros en American Beauty handelen meer expliciet met het stedelijke leven. Wat mij ook hier weer opvalt is dat ik mijn filmsmaak heel erg laat bepalen door krachtige mannelijke acteurs die de film dragen. In vrijwel alle gevallen draaien de gekozen films om mannelijke hoofdpersonages met een zekere screen presence. Soms gaat het om moeilijke, autoritaire mannen (There Will be Blood, Citizen Kane), maar soms gaat het ook om meer twijfelende mannen die sterke vrouwen tegenover zich hebben (Le Proces, Sunset Boulevard, American Beauty). Pan´s Labyrinth en Amores Perros zijn een beetje de uitzonderingen op mijn lijst. De enige overeenkomst die de twee hebben is dat zij op een behoorlijk confronterende manier met geweld en contacten tussen mensen handelen. Ik ben ook duidelijk een fan van de gebroeders Coen met maar liefst twee titels die de top tien gehaald hebben.
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Heb toch de top 10 van mijn eerste account, toen ik nog baron heette, gevonden. Dit is uit september 2004, dus alweer 9 jaar geleden:
1. Forrest Gump (1994)
2. Empire of the Sun (1987)
3. Groundhog Day (1993)
4. Conan the Barbarian (1982)
5. Star Trek: First Contact (1996)
6. Falling Down (1993)
7. Four Weddings and a Funeral (1994)
8. It (1990)
9. Enter the Dragon (1973)
10. Fight Club (1999)
De eerste 4 zijn op 5***** gebleven, de rest:
Vooral Star Trek en Four Weddings horen er echt niet meer in thuis en staan nu beide op 4****. It, Falling Down en Fight Club staan thans op 4,5* en Groundhog Day staat niet meer in de top 10.
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
In De Site > Gebruikers > Ik kijk naar mijn top 10, en zie...:
Wat valt je op als je naar jouw persoonlijke top tien kijkt? Wat hebben de films met elkaar gemeen? Het mag van alles zijn. Ze hebben allemaal een kind als hoofdpersoon. Ze gaan over de filosofie. Ze handelen over rouwverwerking en de dood. Ze zijn voor een bepaald jaartal geschreven. Ze zijn allemaal ''klassiekers'' uit de Russische cinema.
1. Down by Law (1986)
2. Paris, Texas (1984)
3. Passion de Jeanne d'Arc, La (1928)
4. Shining, The (1980)
5. Woman under the Influence, A (1974)
6. Faust (2011)
7. Drive (2011)
8. Lost in Translation (2003)
9. There Will Be Blood (2007)
10. Elephant (2003)
Veel films waar de spanningen ver onder het oppervlak verstopt zitten; waar het gevaar meer borrelt dan tot uitbarsting komt, maar het zonder meer voelbaar is: in Down By Law, The Shining, A Woman Under the Influence, Faust, Drive, There Will Be Blood en Elephant.
Geen wonder dat zoiets in een top-10 terug te vinden is: knap is het wanneer een regisseur het spannend weet te houden zonder expliciet te hoeven zijn.
De eeuwige onenigheid in Down By Law; de lange gangen in The Shining; de voortdurende miscommunicatie in A Woman Under the Influence; de lustige blikken van Faust in Faust; het zwijgen-in-alle-talen van Gosling in Drive; de tomeloze ambities van Plainview en Sunday in There Will Be Blood en de oneindig lijkende wandelingen in Elephant: het is constant wachten tot de bom barst.
Het banale wordt iconisch: dat is, in mijn bescheiden optiek, pure cinema.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
1. Spring Breakers (2012)
2. Mulholland Dr. (2001)
3. Eyes Wide Shut (1999)
4. Avventura, L' (1960)
5. Stalker (1979)
6. Année Dernière à Marienbad, L' (1961)
7. Drive (2011)
8. Blade Runner (1982)
9. Vie d'Adèle, La (2013)
10. Mépris, Le (1963)
Wat bij mij vooral opvalt is dat het bijna allemaal style over substance films zijn, of zoals ik liever zeg style is substance en in veel gevallen een "statement" t.o.v. de verhalende film. Toegegeven, Blade Runner is heel verhalend maar niet de reden waarom ik de film zo waardeer. Het is toch de cinematografische en gelaagdheid van de thematieken die ik zo waardeer. David Lynch heeft dan weer de narratie een inventieve structuur gegeven. Mijn nieuwe aanwinst (La Vie d'Adele) is er één die dit allemaal niet is. Verhalen, emotie, cinematografisch veel minder uitgesproken, intiem, vertederend. Erg fijn om een frisse wind te hebben in mijn top 10, die al het tegenovergestelde is wat ik normaal versta onder pure cinema. Mooi dit soort sympathieke verrassingen.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Mooie top 10 Naomi Watts. 
Staan maar liefst drie films (# 2, # 5 en # 6) in die bij mij ook de hoogste waardering hebben. Alleen "La Vie d'Adèle" heb ik nog niet gezien en daar verwacht ik heel veel van.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dank je wibro, great minds..
. Wat betreft Adèle gaat het wel wat worden bij jou denk ik, jij schrikt ook niet van expliciete seksscenes, lijkt me één van de grootste redenen waarom die bij veel gaat tegenvallen denk ik.
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Als tip zou ik je de film +1 willen geven. Wellicht geen top 10 film voor je maar in enkele reviews wordt de link met Spring Breakers gemaakt. Plus de film speelt net zoals You're Next met de verwachtingen welke je binnen het genre hebt door een subtiele gelaagdheid.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Die staat op mijn to see lijst, toch bedankt. Even een geschikt moment afwachten. Heb iets te veel films gezien de afgelopen week, dus even een film break op dit moment.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Laatste tijd erg veel mijn top 10 veranderd en aangepast. Nu samen gekneed tot iets waar ik nu erg tevreden over ben. Ook een top 10 die meer en meer mijn smaak is gaan uitspreken. Betekend wel meteen dat 2 films die ik vanaf het begin, 6 jaar geleden, in mijn top 10 had staan nu ruimte hebben moeten maken voor films waar ik nu gewoon veel meer mee heb. Once Upon a Time in America en Boogie Nights zijn dus verdwenen. Neemt niet weg dat ik dat nog steeds geweldige films vind, maar doen na herzieningen minder met me dan bijvoorbeeld een Cargo of Spring Breakers.
Mijn nieuwe top 10 + een kleine toelichting:
1. Spring Breakers (2012)
Door het enthousiasme van een bepaald iemand deze film mogen ontdekken. 2 keer in de bios mogen ervaren en al heel wat keren op dvd en Blu-ray. Een film die met de kijkbeurt beter wordt. Meer een audio/visueel narratief dan verhalend. Dat is wat me ook zo erg aanspreekt. Fantastische beelden, mooi gebruik van kleuren. Geluid en muziek zijn top notch. Spring Breakers heeft alles wat ik tegenwoordig in films zoek.
2. Only God Forgives (2013)
Een film die mijn hoge verwachtingen heeft overtroffen. Samen met Spring Breakers de beste film die ik dit jaar heb gezien. Net als SB meer een audio/visueel narratief. Echt overweldigend. Refn weet de wereld, de karakters en het kleine beetje plot op een overweldigende manier aan ons te vertellen. Door middel van prachtige shots, fantastisch kleuren gebruik en een geweldig gebruik van geluid en muziek weet hij ons helemaal in de duistere onderwereld van de film te zuigen. Bijna poëtisch allemaal.
3. Ai no Mukidashi (2008)
Het is moeilijk om films te vinden waarin alles zit wat je in een film zoekt. Een stortvloed aan verschillende emoties worden op je afgevuurd in ruim vier uur. Van komedie tot drama, van harde scenes tot tedere moment. Audio/visueel verbluffend mooi. Een van de beste films die ik in in de afgelopen jaren heb mogen zien.
4. Kimssi Pyoryugi (2009)
Een prachtig verteld verhaal. Meeslepend en erg grappig. De magische momenten vliegen je om de oren, en de hele twee uur blijf je geboeid kijken. Een bijzondere relatie tussen twee personen die meer gemeen hebben dan ze denken. En het einde is echt schitterend. Veel overeenkomsten met Cast Away maar dan mooier.
5. Ink (2009)
Audio/visueel werkelijk een pareltje. Acteerwerk is niet van het hoogste niveau maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met de prachtige beelden met een mooie belichting, de muziek en het geluid. Ook het "verhaal" is gewoon erg mooi en meeslepend. Veel kippenvel momenten.
6. Aoi Haru (2001)
Een prachtige film wat niet echt een rechttoe rechtaan verhaal heeft, maar meer het leven verteld uit een aantal dagen uit het leven van wat Japanse jongeren die een uitzichtloze toekomst hebben, en hun laatste dagen als jongeren hebben versleten en bezig zijn een man te worden. Fijne visuals en een mooie setting ook van een vervallen school, en de muziek die gebruikt wordt is fenomenaal, vooral het laatste nummer geeft het gevoel dat de film wil overbrengen erg goed weer.
7. Enter the Void (2009)
Een audio/visueel pareltje. Alles wordt op een weergaloze manier aan de kijker verteld. Het camerawerk is het beste wat je ooit mag ervaren. Alles in 1 shot zonder zichtbare cuts. Toch ook wel een fantastisch uitgangspunt dat het vanuit het oogpunt van een overleden iemand verteld wordt die samen met de mensen die hij kende in een neerwaartse spiraal terecht komt.
8. Reconstruction (2003)
Films over de liefde of romantiek ben ik niet zo'n fan van, omdat het meestal erg klef en cliché gebracht word. Er zijn dan ook maar enkele romantische films die mij kunnen bekoren. De film die dat het meeste doet is Reconstruction. Een surrealistisch liefdes verhaal met ontzettend veel gevoel gebracht. Tevens zijn de twee hoofdrolspelers zo goed, dat de liefde door het scherm te voelen is. Een emotionele krachttoer. Prachtig uitgezet en met veel visuele flair verteld en laat je met een diepe indruk achter.
9. Cargo (2009)
Een film die ik bij toeval ontdekt heb. Een low budget Zwitserse film, maar dat is er af en toe echt niet aan af te zien. Een film waarin het trage de grote kracht van de film is. Enorm sfeervol, prachtige beelden, erg sfeervol als geheel. Audio/visueel een waar meesterwerk. Dat vond ik in het begin niet. Een film die alleen maar in waardering is gegroeid. Van begin tot eind interessante plaatje, mooie belichting enz. . Ook het verhaal is lekker. Het neemt duidelijk zijn tijd en laat je goed in spanning zitten wat er nu gaande is. Zo kun je lekker rustig helemaal in de film binnendringen.
10. Kokuhaku (2010)
Kokuhaku weet de gehele film de juiste snaar te raken. Wat een geweldig wraak filmpje is dit. Het wordt met de minuut boeiender, en je wilt gewoon weten wat de volgende stap in de film gaat worden. Knap hoe Nakashima je steeds weer verrast. Net als je denkt te weten hoe de film in elkaar steekt, neemt het weer een onverwachte wending. Nakashima vraagt tijdens het kijken het uiterste van je, en die worden zonder dat je dat echt doorhebt bereikt. De film laat je dan ook echt met iets achter. Er worden vele emoties losgemaakt tijdens de film. Elk gevoel komt wel een keer voorbij.
Om ook meteen de vraag van Donkerwoud te beantwoorden:
Hoewel veel films in mijn lijstje toch wel een verhaal of enigzins een verhaal bevatten, zijn het vooral films die zich meer richten op het audio/visuele. Ook valt me nu op dat het in alle films gaat om een niet alledaagse band tussen verschillende mensen.
Verhaal is verder voor mij niet echt belangrijk in een film. Dat kan ook verteld worden d.m.v. beelden, geluid en muziek. Film is pas geslaagd als het iets in je los weet te maken, en je tevens niet meer loslaat.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
En ook de top 10 van DVD-T mag er zijn. 
Er staan drie films op # 4, # 9 en # 10 waarvan volgens mij drie fragmenten verschenen in DVD-T's Movie Meter Contest nr 152. Naar aanleiding van die fragmenten heb ik die films bekeken en daar heb ik geen spijt van gehad. Het zijn nog steeds uitstekende films. Van die Zwitserse film Cargo had ik zelfs destijds nog nooit gehoord.
JvB Lucas
-
- 323 messages
- 0 votes
Ik dacht ik ga maar eens eindelijk mijn top 10 in elkaar zetten. Niet even makkelijk geweest, aangezien er veel prachtige films zijn die ik hiervoor waardig vind en nog regelmatig films zie waar ik volledig ondersteboven van ben. Maar dit is al in ieder geval een goed begin voor een top 10. 
1. Sunrise: A Song Of Two Humans
Een meesterwerk. Regisseur F.W. Murnau is een meester filmer van de Duitse expressionisten. Bestaat er buiten Sunrise eigenlijk überhaupt een andere film die een verhaal zo mooi verteld zonder enig gebruik van kleur en geluid? Ik ken er geen.
2. Ben Hur
Een spektakel. Een klassieker en een mooie uitgewerkte religieuze boodschap. Zowel hartstikke mooi gemaakt als een sterk verhaal. Hier kun je absoluut niet mee mis gaan.
3. Il Conformista
Bernardo Bertolucci is een Italiaanse filmmaker die ik beschouw als een van de beste. Maar Il Conformista is zijn meesterwerk. Bertolucci gaat hier briljant om met kleur en belichting, maar weet ook ijzersterk de ideologie van het fascisme zowel te bekritiseren als te onderzoeken. Een film die ik maar vaak genoeg kan kijken en telkens weer wat dingen oppik die ik vooraf niet had gezien.
4. M
Fritz Lang's meesterwerk. Bij deze was het even kiezen, want ik vind Metropolis ook heel erg waardig voor de top 10 lijst. Maar ik heb het idee dat Lang toch een veel interessanter verhaal vertelt met M. Dit vond ik dan net wat actueler, en bovenal ijzersterk gemaakt.
5. Psycho
Moet ik hier überhaupt nog dingen over zeggen? Doodeng en erg verontrustend met een geniale rol van Anthony Perkins als Norman Bates!
6. The Birth Of A Nation
D.W. Griffith's grootschalige historisch epos over de Amerikaanse geschiedenis duurt inderdaad 3 uur, maar wist mij mee te sleuren van begin tot eind. Vlot geregisseerd en mooi geschoten.
7. The Exorcist
De sensationele, grensverleggende horrorfilm van de jaren 70. William Friedkin maakt een meesterwerk en met The Exorcist wist hij mij de stuipen op het lijf te jagen.
8. Cría Cuervos
Een van de mooist gemaakte Spaanse films ooit. Er wordt met een rustig tempo zoveel sfeer opgebouwd in dit huis waar 3 meisjes proberen op te groeien na de dood van hun ouders. Zowel erg aangrijpend, als een sterke politieke metafoor voor zijn tijd.
9. The Gold Rush
Chaplin's film waar hij aan herinnerd wil worden. Nee, dat is geen reden voor de top 10. Maar als je bijna kunt concluderen dat dit het beste werk van hem is, vind ik dat wel. Komisch, maar ook wel heel erg mooi in elkaar gezet.
10. Schindler's List
Spielberg is een regisseur voor entertainment en spanning. Maar Schindler's List is ook een erg mooi gemaakte film over de Tweede Wereldoorlog waarin Liam Neeson een prachtrol speelt als Oskar Schindler.
PSV.
-
- 51 messages
- 58 votes
1.The usual suspects
2.Once upon a Time in America
3.Lord of the ring triology
4.12 angry man
5.one flew over the cockoo,s nest
6.the godfather triology
7.Forrest Gump
8.La haine
9.american beauty
10.The Green mile
kan me veel films niet meer goed herinneren zoals Heat , seven , etc etc
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Na lange tijd top 10 bekeken. Top 5 is niet veranderd, 6 tm 10 wel, met twee nieuwkomers : Gravity & Drive.
1. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)
2. Laberinto del Fauno, El (2006)
3. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)
4. Star Wars (1977)
5. Lord of the Rings: The Two Towers, The (2002)
6. Transformers (2007)
7. Gravity (2013)
8. Fountain, The (2006)
9. Silence of the Lambs, The (1991)
10. Drive (2011)
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Ik heb mijn top 10 eindelijk eens ingrijpend aangepast. Ik probeer altijd mezelf te zijn en niet mee te hollen met de pretentieuze meutes hier op de site, maar onbewust bleek ik toch films te hoog of juist te laag te beoordelen. Uitleg hier. Nu heb ik een top 10 die veel meer mijzelf weerspiegelt en buiten dat ook nog redelijk origineel is.
1. Conan the Barbarian (1982): Blijft mijn favoriete campy film.
2. Forrest Gump (1994): Blijft mijn favoriete feelgood film.
3. Sjunde Inseglet, Det (1957): Blijft mijn favoriete filosofische film.
4. Suspiria (1977): Nieuw in de lijst. Argento is mijn favoriete horrorregisseur, ikzelf ben een groot horrorliefhebber, maar ik had geen enkele horror in mijn lijst.
Gaat ten koste van Tarkovsky; een regisseur waar ik een beetje klaar mee ben.
5. Profondo Rosso (1975): Nog een Argento en bijna even goed. En waarom niet gelijk 2 horrorfilms? Gaat ten koste van Donnie Darko, dat erg gedateerd begint aan te voelen. Zal eerder met mijn leeftijd te maken hebben, dan met de film.
6. Château de Ma Mère, Le (1990): Sentimentele film die Empire of the Sun (ook sentimenteel) vervangt. Deze film spreekt me nu ik ouder word meer aan, terwijl Empire me vooral in mijn tienerjaren aansprak.
7. Revenge of the Nerds (1984): Al honderd keer gezien, perfecte stereotype humor. Gaat ten koste van Fanny and Alexander. Minder pretenties en meer luchtigheid dus.
8. Singing Detective, The (1986): Moet ik herzien en blijft dus onder voorbehoud staan.
9. Tonari no Totoro (1988): Beste animatiefilm die ik tot nog toe heb gezien. Een genre waar ik verder niet zoveel mee heb. Zolang ik niets beters ken, blijft deze staan.
10. Defending Your Life (1991): Leuke komedie die er nog net in bungelt. Bij herziening kan deze er ook zomaar weer uitvliegen en vervangen worden door Groundhog Day.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Donnie Darko, dat erg gedateerd begint aan te voelen.
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
In welk opzicht?
Bakema NL
-
- 858 messages
- 118 votes
Dan is de film dus niet gedateerd maar begin je zelf enigszins de gedateerde kant op te gaan. Welkom bij de club
.
JvB Lucas
-
- 323 messages
- 0 votes
Gedateerd betekent verouderd.
Het lijkt me sterk als een film die na 2000 is gemaakt dat al is.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Ontgroeid zou een betere term zijn inderdaad.
jeffur
-
- 69 messages
- 0 votes
Mijn eerste top 10 van deze site:
1) Rise of the planet of the apes
Een soort alles in 1 pakket, ontroerend, actie, romantiek ect. ect.
2) Battle los angeles
Was erg leuk om te kijken, ook erg spannend.
3) Battle ship
Zelfde als hierbovenstaand, alleen het verhaal was wat vager op het begin.
4) Intouchables
Heel erg grappig, was de moeite waard om te halen. Verdiend #1 in top 100 recent.
5) 3:10 to yuma
Een film die veel indruk op mij maakte, heb hem erg vaak gezien daarna.
6) Despicable me
Een erg grappige film, verdient het om hoger te staan in de toplijsten.
7) Ghost rider Spirit of Vengeance
Een leuke, spannende, en ook een beetje mysterieuze film. Ik vond hem erg leuk.
8- Night at the museum 2
Een supergrappige film, beter dan de eerste!
9) Hugo
Een ontroerende film, maar ook best grappig. Daarnaast hou ik van films met mensen, zeg maar. Geen films waar de hele tijd alleen maar 2 personen in een hutje niks zitten te doen. Maar een film waar heel veel personen in voorkomen.
10) 2012
Hele goeie special effects, ik vond hem echt leuk! Verhaal was ook goed te volgen voor mij.
tommykonijn
-
- 5139 messages
- 2356 votes
Oude top 10:
01. Reign over Me
02. The Green Mile
03. Avatar
04. Cloud Atlas
05. Titanic
06. The Truman Show
07. Back to the Future
08. The Shawshank Redemption
09. Schindler’s List
10. The Lion King
Vooraf wil ik even zeggen dat ik het erg lastig vind om een top 10 samen te stellen. Als ik de vraag aan mijzelf stel wat mijn 10 favoriete films zijn, vind ik dat erg lastig om te zeggen. Ik zie het dan ook niet als de 10 beste films ooit o.i.d. Genres verschillen erg, waardoor ik het, vooral bij alle films die ik 4,5* of 5* heb gegeven, moeilijk vind om te zeggen dat de ene film beter is dan de ander. Toch sluit mijn oude top 10 niet meer volledig bij mijn huidige mening aan. Ik weet niet wat het is, maar iets staat me niet aan. Vandaar dat ik toch besloten heb om deze opnieuw samen te stellen, en dit is wat ik ervan gemaakt heb:
1. Cloud Atlas:
Een film die oftewel een groot aantal mensen helemaal niets zal zeggen, oftewel een groot aantal mensen helemaal niks (zal) vinden. Mijn ‘enthousiasme’, bij gebrek aan beter woord, voor deze film is moeilijk te verklaren. Ik weet nog goed dat ik ergens halverwege vorig jaar die vijf minuut durende trailer zag waardoor ik ontzettend geïntrigeerd werd. Die ene trailer alleen al zorgde ervoor dat ik het boek las en dat ik het eerste deel van The Matrix zag. Ondanks al die ‘moeite’ die ik voor de film verrichte, hield ik er al die tijd wel rekening mee dat het de tegenvaller van het jaar kon worden. Toen ik dus daar zat, in de Lumière in Maastricht, wachtte ik neutraal af tot de aanvang. Toen de film eenmaal begon, zat ik nergens anders meer met mijn gedachte. De film boeide me ontzettend. Op de eerste plaats al omdat het een feest van herkenning was met het boek. De film is vlot, maar overdonderde me wel. Na afloop was ik sprakeloos. Dit moet de meest unieke film zijn die ik gezien heb. Ik ben helemaal geen filosofisch figuur, maar gek genoeg vind ik films die een bepaalde filosofie als uitgangspunt hebben toch behoorlijk interessant. Twijfel heerste bij deze keuze, maar nu weet ik het zeker: Cloud Atlas, met zes intrigerende verhalen (die samen één verhaal vormen), prachtige vertolkingen, settings en afwerking komt op nummer 1 in mijn nieuwe top 10. En wellicht dat veel mensen die keuze niet begrijpen, in mijn ogen toch dik verdiend.
2. The Green Mile:
The Green Mile herinnerde ik me vooral als een tranentrekker. Ik heb hem op jongere leeftijd wel eens op televisie gezien, maar vond het toen best eng. De titel ben ik echter altijd blijven onthouden. Toen ik in 2011 een soort van stage liep bij een videotheek kwam ik hem opnieuw tegen, waarna mijn nieuwsgierigheid direct present was. Ik heb hem direct geleend en die avond werd ik opnieuw geraakt door deze parel. Wel op een heel andere manier, een betere manier. Tom Hanks is op zijn sterkst en ook Michael Clarke Duncan zet een erg interessant personage neer. Het verhaal boeit van begin tot eind. Of het nou gaat om de achtergrond betreffende Paul’s gezin, het team van cipiers of de zaak John Coffey: alles aan The Green Mile is interessant, wilde ik weten, was ik benieuwd naar. De film liet toen een nog diepere indruk achter dan de film die hier al jarenlang op nummer 1 bivakkeert. The Green Mile is een film om nooit meer te vergeten.
3. Reign over Me:
In 2008 werd ik ‘fan’ van Adam Sandler. ‘Fan’ in de zin van dat ik al zijn films ben gaan kijken en dat ik die ook vrijwel allemaal leuk vond. Zo kwam ik ook op een gegeven moment uit bij Reign over Me. Ik had geen idee waar het over ging dus ik ging er echt met een ‘open mind’ naar kijken. Ik wist niet wat ik zag. Ik keek niet langer naar ‘’de man achter Happy Gilmore en Billy Madison’’, maar naar een man wiens leven was ingestort, met een heel duidelijke verklaring daarvoor. Een dramafilm die me meteen bij de strot greep en niet meer losliet. Films over de aanslagen van 11 september zijn natuurlijk op zich al heel aangrijpend, maar hier bekeek ik het door een perspectief van iemand waar ik het nog niet eerder door had gezien: de nabestaande. Prachtig, is de weergegeven vriendschap tussen Charlie en Johnson. De film is zowel hartverwarmend als aangrijpend. Heel mooi. Toen, en nu nog steeds.
4. Avatar:
Iedereen had het over dat ‘geweldige’ 3D. Ik wist persoonlijk niet zo goed wat ik ermee aan moest. Ik dacht meteen aan de Pandadroom in de Efteling, waardoor ik het al voor me zag: voortaan moeten we alle films door zo’n brilletje gaan kijken. Toch weet ik nog dat toen ik in 2009 de bioscoop uitliep ik met mijn mond vol tanden stond. Een adembenemende beleving om een film van zo dichtbij mee te maken. Daarnaast ook een prachtig uitgewerkt verhaal. Het lijkt alsof aan elk detail aandacht is besteed over de achtergrond van de Na’vi bevolking en het leven op Pandora. De overdonderende special effects waren erg indrukwekkend. En toch… vreesde ik ergens dat dit alles te maken had met dat 3D effect. Toen ik hem later op DVD terug zag, bleek dat die gedachte helemaal niet klopte. Opnieuw werd ik meegevoerd naar de prachtige wereld waar alles levensecht leek. Avatar is en blijft een unieke ervaring.
5. Forrest Gump:
Dit was de film met die interessante poster. Toen ik in mijn beginjaren hier door de top 250 bladerde, raakte ik puur geïnteresseerd in deze film wegens de poster. Zoals zo vaak bij films die erg goed bleken te zijn, had ik ook hier weer geen flauw benul waar het over ging. Toen ik hem dus zag, op vrij jonge leeftijd, snapte ik niet alles aan de film. Wel vond ik Forrest een erg leuk personage. Later de film opnieuw bekeken en dan blijkt toch wel dat het een erg bijzondere film is. Gump is misschien wel een van de meest sympathieke filmpersonages. De film bevat een erg goede balans tussen komedie en drama. De film kan je in lachen laten uitbarsten maar zorgt ook gerust voor een brok in de keel. Eén van mijn favoriete dramafilms. Ondanks alle goede punten zoals het uitstekende verhaal en de uitvoering ervan is het toch vooral de puike prestatie van Hanks die de film naar een hoger niveau tilt.
6. The Truman Show:
2007: Ik kom in aanraking met de komische films van Jim Carrey. Als 10-jarig ventje was dit mijn absolute held. Zonder hem had ik nooit zoveel films gezien als dat ik nu gedaan heb. Toen kon ik zijn serieuze werk echter nog niet zo waarderen. Ik zag hem liever als komiek in bijv. Ace Ventura of The Mask. The Truman Show was, na The Majestic, de tweede ‘serieuze’ film die echt indruk op me maakte, waarin zijn personage een beetje gedeisd was. Vooral het idee dat je leven een show is waar iedereen naar kijkt is iets dat me erg aansprak, omdat, geloof het of niet, ik zelf vaker daar aan dacht: ‘ik doe iets, en iedereen kan het zien’. Heel enge gedachte altijd. Prachtig dus om te zien dat de film dat onderwerp op zo’n manier aanhaalt. Uiteraard zijn de momenten waarop Truman achter de waarheid begint te komen en zich probeert te verzetten het mooiste. Een film die dus vooral afhankelijk is van het thema, maar het is diens uitwerking die het geheel heel bijzonder maakt. Heel bijzonder.
7. The Matrix:
Zoals hier boven al gezegd, heb ik deze film ter voorbereiding op Cloud Atlas gekeken, omdat ik wel eens wilde kennismaken met de regisseurs van deze (Tom Tykwer zou later nog volgen). The Matrix was wederom een onderwerp waar ik minimaal eens bij heb stilgestaan: de ‘echtheid’ van deze wereld. De shockende visie die de Wachowskis hierop werpen is ronduit imponerend en creatief. De film kent ongelofelijke special effects, het verhaal kent ontzettend veel diepgang en het is bijzonder om te zien hoe ze dit hebben kunnen realiseren. Het mooie vind ik dat The Matrix erg revolutionair overkomt. Ook naar andere films toe. Ik heb het idee dat heel veel van de trucjes die hier uit de kast worden getrokken een inspiratiebron voor filmmakers zijn geweest. De film is spannend, maar krijgt vooral mijn waardering doordat hij heel goed in elkaar steekt. Een ongekende constructie.
8. Schindler’s List:
De film die mij keer op keer weet te raken. Films betreffende de Tweede Wereldoorlog hebben mijn interesse vrij snel vast, maar Schindler’s List maakte veruit het meest indruk van allemaal. Deze film, die de Jodenvervolging op ongekende wijze weergeeft, zag ik voor het eerst in de tweede klas op de middelbare school. Toen hebben we hem niet afgekeken, maar ik zag direct reden om de film aan te schaffen en in zijn geheel te bekijken. De film is op een mooie wijze geschoten en de zwart/wit montage draagt bij aan de sfeer van de film. Speelduur speelt geen enkele rol, want de film slaagt moeiteloos erin om mijn aandacht van begin tot eind vast te houden. Schokkend, spannend en aangrijpend. Schindler’s List roept diverse emoties bij me op.
9. Titanic:
Als 10-jarig knulletje vond ik het eerste deel niet zo interessant, maar door het laatste werd ik uit mijn stoel geblazen van verbazing. Ik weet nog dat ik toen niet meer doorhad dat het om dezelfde film ging. Toen ik hem later terugzag kon ik hem volledig waarderen. Deze film is een prachtige combinatie. Enerzijds heb je een erg sterk en geloofwaardig liefdesverhaal, die een aantal erg mooie momenten oplevert. Anderzijds krijg je te maken met een hele hoop actie en spanning. Iedereen weet het lot van de Titanic, dus des te meer een uitdaging voor regisseur James Cameron om van het geheel een interessante film te maken. Dat doet hij op een erg goede wijze: je kunt zeggen dat het liefdesverhaal ten einde loopt bij het ongeluk, maar je kunt ook zeggen dat het hier pas begint: je ziet hoe ver mensen voor elkaar willen gaan. Alles ziet er ontzettend realistisch uit, waardoor je gewoon het gevoel hebt dat je daar op die boot erbij bent. De personages worden goed uitgewerkt, en de film boeit van begin tot eind. Heel nette uitvoering van een waargebeurd verhaal.
10. V for Vendetta:
In 2009 zag ik voor het eerst deze film. Ik kon er niks van volgen. Het enige dat ik me tot 2012 zou herinneren was het gave personage ‘V’. In 2012 snap ik echter heel goed waar het over gaat en mijn waardering voor deze film kwam heel onverwacht. Het was namelijk een film die ik me herinnerde als ‘wel goed’, maar niet als een film die ik écht oprecht waardeerde. De film bevat een aantal elementen die ik erg bewonder: erg mooie actiescenes, geniale dia- en monologen, sterk acteerwerk, boeiende personages en een verhaal dat je in de realiteit zou kunnen plaatsen. Bij een totalitaire staat denk je uiteraard aan vroeger, maar deze film geeft een goed en schokkend beeld van hoe het in deze tijd er uit zou zien. Deze film, waarin de vrijheid van de mensheid centraal staat, is briljant doordacht en zeer interessant.
Wat valt op?
Drie films met Tom Hanks in de hoofdrol. Tom Hanks is een van mijn favoriete acteurs. Hij kiest vaak voor interessante films, waarbij zijn personage meestal ook een boeiende factor vervult. Ik heb zijn films over het algemeen vrij hoog zitten, maar toch, zoals ik hopelijk heb duidelijk gemaakt, staan deze drie films er niet alleen in omdat hij de hoofdrol speelt. Wat ook opvalt, is dat de films voornamelijk uit de VS afkomstig zijn (vaak wel met enkele andere landen samen). Op zich is dat niet iets waar ik een probleem mee heb. Er zijn nog tig buitenlandse films die ik eens een keer moet zien en die uiteraard ook tot deze top 10 kunnen behoren. Daarnaast staan er twee films in van de Wachowski siblings, en als je hun schrijfwerk ook meetelt maar liefst drie (namelijk V for Vendetta). Het is niet zo dat de films er in staan, omdat zij het zijn. Speed Racer en de vervolgen op The Matrix vind ik bijvoorbeeld prima films, maar die kenden wel enkele nadelen in mijn ogen. De twee (of drie) films die er in staan voelden naar mijn gevoel compleet aan. Deze films bevatten alles wat ik vraag van een film. Tenslotte valt me op dat ik bij vrijwel elke titel een verhaaltje heb kunnen vertellen dat slaat op mijn verleden. Ik heb een onbewuste ‘band’ met deze 10 films. Dat vind ik ook wel belangrijk. Het zijn niet films die ik een keer langs heb zien komen op tv, maar echt films waar ik iets mee heb. Nummer 11 wil ik eigenlijk ook nog even noemen: The Lion King (was een close call met V for Vendetta). Als kind zijnde altijd mijn favoriete film geweest, en nu nog steeds ongelofelijk sterk. Vakmanschap ten top.
UmbraVitae
-
- 4315 messages
- 4022 votes
1. Srpski Film (2010) Alternatieve titel: A Serbian Film
2. Human Centipede II (Full Sequence), The (2011)
3. Girl Next Door, The (2007) Alternatieve titel: Jack Ketchum's The Girl Next Door
4. Haute Tension (2003) Alternatieve titel: Switchblade Romance
5. Cannibal Holocaust (1980)
6. Seul contre Tous (1998) Alternatieve titel: I Stand Alone
7. Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975) Alternatieve titel: Salo, or The 120 Days of Sodom
8. Tetsuo (1989) Alternatieve titel: Tetsuo: The Iron Man
9. Mama (2013)
10. V/H/S/2 (2013) Alternatieve titel: S-VHS
MRDammann
-
- 661 messages
- 3560 votes
Die van mij heeft een flinke update gekregen:
1. Memento (2000)
2. Game, The (1997)
3. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
4. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)
5. Twelve Monkeys (1995)
6. Mr. Nobody (2009)
7. Big Fish (2003)
8. Dark Knight, The (2008)
9. Mysterious Skin (2004)
10. Blade Runner (1982)
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
3. Girl Next Door, The (2007) Alternatieve titel: Jack Ketchum's The Girl Next Door
7. Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975) Alternatieve titel: Salo, or The 120 Days of Sodom
9. Mama (2013)
Bijt je ook?
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
Na een aantal herzieningen mijn top 10 aangepast.
Zo had ik nog niet eerder musicals in mijn top 10 geplaatst en daar heb ik nu
verandering in gebracht.
Zo heb ik nu West Side Story en The blues Brothers erin staan.
West Side Story heb ik ontelbare keren gezien en vind ik iedere kijkbeurt weer even mooi.
The Blues Brothers is altijd al 1 van mijn favoriete films uit de jaren 80 geweest, nu herzien
op blu ray en ja ik heb hier na al die jaren weer zo ontzettend van genoten.
Beide films verdienen toch echt een plek in mijn top 10.
Met hier en daar wat geschuif ziet het er nu zo uit:
01 Gladiator ( 2000 )
02 Godfather,The ( 1972 )
03 The Good, The Bad And The Ugly ( 1966 )
04 Warrior ( 2011 )
05 Die hard ( 1988 )
06 Scarface ( 1983 )
07 Pulp fiction ( 1994 )
08 West Side Story ( 1961 )
09 The Blues Brothers ( 1980 )
10 Kick-Ass ( 2010 )
JvB Lucas
-
- 323 messages
- 0 votes
9. Mama (2013)
Heftig top 10tje 
UmbraVitae
-
- 4315 messages
- 4022 votes
Het mag voor mij inderdaad echt ver gaan, echt ziek, psychedelisch, goor...eigenlijk moet er zeker ook een bijstaan vd de guinea pig collectie, ook toppertjes 
UmbraVitae
-
- 4315 messages
- 4022 votes
Daarvoor heb ik tanden en dat maakt het slikken makkelijker ja 
Michael c
-
- 1 messages
- 1 votes
1. Fanny och Alexander (1982)
2. Vor (1997)
3. Oci Ciornie (1987)
4. The Godfather: Part 2 (1972)
5. Toto le héros (1991)
6. Die Blechtrommel (1979)
7. Przesłuchanie (1982)
8. The Third Man (1949)
9. Aguirre, Der Zorn Gottes (1972)
10. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
Ik heb niet het gevoel dat ik de laatste 10 jaar nog een uitzonderlijlke film heb gezien. Maar dat ligt misschien aan mezelf.