- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
zou het niet leuk zijn 2 lijstjes te hebben, een persoonlijke favorieten top 10 en een top 10 van beste films..ik weet dan zeker dan die 2e er anders uitziet dan de 1e
GuyB
-
- 1299 messages
- 0 votes
Het moet niet gekker gaan worden nu. Maar toch blij dat ik er eindelijk uit ben en dit is mijn eerlijk resultaat 
1. Pulp Fiction (1994)
2. Drive (2011)
3. Lost Highway (1997)
4. Heat (1995)
5. Lethal Weapon (1987)
6. Thing, The (1982)
7. Desperado (1995)
8. Irréversible (2002)
9. Terminator 2: Judgment Day (1991)
10. Donnie Brasco (1997)
Nog steeds helemaal gek van 80's/90's dikke knipoog actie maar ben behoorlijk in de ban van Lynch zijn films en andere films buiten mijn horizon zoals Irréversible. Drive en Pulp Fiction staan eigenlijk op een gedeelde 1e plaats...
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
zou het niet leuk zijn 2 lijstjes te hebben, een persoonlijke favorieten top 10 en een top 10 van beste films..ik weet dan zeker dan die 2e er anders uitziet dan de 1e
Lijkt me niks hoor. Ik heb veel goede films gezien, maar de beste, de leukste,... die dat na meerdere keren nog zijn en die ik daarna nog vaak kan zien horen dan tot mijn favoriete en de meest favoriete daarvan staan dan in mijn top 10.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
De persoonlijke Top 10 draait ook om je favoriete films, niet om de beste films die je ooit gezien hebt.
]
Er kraakte wat in mijn hersenen toen ik dat los... *KRRRK*.....*Doesn't Compute....!*
Ik had er eigenlijk bij het samenstellen van top tien lijstjes nooit bij stilgestaan dat favoriet niet hetzelfde is als beste... Hoi! Nu kan ik The Rock erin zetten!
Nee toch maar niet, maar het is wel leuk om er even over na te denken. Ik heb The Rock wel veel vaker gezien dan bijvoorbeeld 'M', maar is hij daarom meer favoriet? Ik vind hem zeker niet beter, maar geniet er op een andere, veel simpelere manier van. Echt goed is hij niet.....
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
hehe, ja het zal natuurlijk altijd een beetje een combinatie van blijven. Dat is bij mij ook zo. De één is meer favoriet dan goed en de ander meer goed dan favoriet en sommige zijn het wellicht beide. Zo heb ik tien films vijf sterren gegeven, maar die tien vormen niet mijn top 10.
Ik ben overigens ook van plan om binnenkort eens een boel 4,5*jes en 5*en te herzien, omdat mijn top 10 een beetje verouderd is. Een aantal heb ik al in geen jaren meer gezien.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Een aantal heb ik al in geen jaren meer gezien.
Dat kan de boel inderdaad een beetje door elkaar schudden. Ik heb er dus heel bewust voor gekozen om mijn top tien samen te stellen uit mijn 13 5 sterren films, maar ik ga dat wel in heroverweging nemen.
Heat is voor mij een goed voorbeeld, ik heb een altijd genoemd als een van mijn 5 favoriete films maar 5 sterren kan ik hem niet geven, ik ben old school alleen 5 sterren als hij perfect is, 0.5 ster is een èèn, 5 sterren is een tien. Maar niet iedereen rekent zo zag ik al.
77 films 5 sterren geven zoals ik iemand hierboven zag doen is voor mij òòk onbegrijpelijk, dan hanteer je gewoon een heel andere schaal: 'Alles wat ik Cool of vet of chill vind krijgt 5 sterren'
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
77 films 5 sterren geven zoals ik iemand hierboven zag doen is voor mij òòk onbegrijpelijk, dan hanteer je gewoon een heel andere schaal: 'Alles wat ik Cool of vet of chill vind krijgt 5 sterren'
Misschien dat je mij bedoeld. Het criterium "vet cool of chill" gebruik ik niet zo veel (kijk liever of een film mooi of indrukwekkend is), maar ik moet ik moet wel zeggen dat ik veel hoge beoordelingen wat gereduceerd heb in de afgelopen week: ik merkte dat veel films de hoge beoordeling dankten aan een stem op te korte termijn. Eerst laten bezinken geeft een realistischer beeld.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Misschien dat je mij bedoeld. Het criterium "vet cool of chill" gebruik ik niet zo veel (kijk liever of een film mooi of indrukwekkend is), maar ik moet ik moet wel zeggen dat ik veel hoge beoordelingen wat gereduceerd heb in de afgelopen week: ik merkte dat veel films de hoge beoordeling dankten aan een stem op te korte termijn. Eerst laten bezinken geeft een realistischer beeld.
Nee ik bedoelde niet jou hoor, niemand specifiek, die 77 films kwam uit een ander topic genaamd 'serieus problemen met mensen die meer dan 20 films 5 sterren geven', DonOswaldo was de user, die had 77 5 sterren films zei hij. Jij hebt er inderdaad ook veel maar ik moet wel zeggen dat het allemaal goede films zijn als ik het zo zie. Alleen Caché kon ik weinig mee maar toen was het ook hééél laat....
Ik kan me overigens lastig voorstellen dat iemand die èn Nosferatu èn Pierrot Le Fou gezien heeft iets als vet cool of chill zou betitelen 
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Caché was best wel chill hoor
That had me grinning wìth sounds....
Sterker nog, Caché was soooow chill jonguh dat ik er bijkans van in slaap viel, die camera zoalng gericht op de voorkant van het huis.
Maar, dat lag waarschijnlijk meer aan mijn energiegraad, dus er komt nog een tweede kans.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
alleen 5 sterren als hij perfect is
Geen film is perfect en anders komt dat wel na een paar keer kijken. Hoogstens kun je na afloop nog steeds een goed gevoel overhouden.
77 films 5 sterren geven zoals ik iemand hierboven zag doen is voor mij òòk onbegrijpelijk, dan hanteer je gewoon een heel andere schaal
Iedereen hanteert hier zijn eigen systeem. Zolang iemand dat serieus doet en er zelf achterstaat is er niets mis mee
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Geen film is perfect en anders komt dat wel na een paar keer kijken.
Ja, dat was wellicht niet optimaal onder woorden gebracht. Let me rephrase. Films die voor mij perfectie benaderen en ook na herhaald kijken goed blijven of zelfs beter worden en waar je of zelf echt moeite voor moet doen om er slechte punten aan te vinden of die je ondanks een aantal slechte punten helemaal geweldig vindt omdat hij iets anders heel erg goed doet. Die meest bijzondere films krijgen van mij 5 sterren. Iemand anders kan dat uiteraard op zijn eigen manier doen, daar is inderdaad op zich niets mee.
Dat bedoel je vast iets anders dan het klinkt, want als ik van al die films in mijn top tien (stel dat ik ze slechts één keer gezien had) na herhaald kijken louter een goed gevoel eraan over houd dan is dat niet heel bijzonder.
Iedereen hanteert tot op zeker hoogte eigen criteria binnen het kader dat de regels van site scheppen neem ik aan. Ik ben nieuw dus ik weet nog niet alles, maar ik neem aan dat er behalve wat wel en niet mag ook bepaalde dingen wenselijk zijn of niet, ook met betrekking op stemmen. Ik neem bijvoorbeeld aan dat het wenselijk is dat je stemt op film die je (in ieder geval voor een groot deel) gezien hebt. Ik neem aan dat als je iets aanmerkt als persoonlijke mening c.q. recensie dat het onwenselijk is om daarna te volstaan met:
Daar sla je de spijker dus precies op de kop want dat is voor mij de essentie van de discussie: Wat valt nog onder 'Zolang iemand dat serieus doet'? Ik vind dat zoiets open hoort te staan voor discussie. Als 77 films 5 sterren geven serieus is, is 200 films dat geven dat dan ook nog? of iemand die allen 1, 3 of 5 sterren geeft? Iemand die alle films die hij tegenkomt die niet Engelstalig zijn 1 ster geeft? Natuurlijk ik overdrijf, maar al deze hypothetische personen zullen vast zelf achter hun stemgedrag staan terwijl het wel zorgt voor erg vreemde gemiddelden.
Tenzij je dus zegt dat de gemiddelde waardering van een film op deze site nul komma nul waarde heeft en je moviemeter alleen gebruikt om je eigen scores en lijstjes bij te houden en wat te kletsen op de fora. Maar hoewel ik heus weet dat je niet teveel waarde aan zo'n gemiddelde waardering voor een film kunt hangen, stel ik het (wederom persoonlijk, it's all opinions here) wèl op prijs als die waarderingen serieus zijn omdat je op die manier nieuwe films kunt ontdekken of wellicht besluiten een film juist te laten liggen. Met oog daarop zette ik vraagtekens bij bepaald stemgedrag. Ik ben zelf nogal fan van een onderbouwde en genuanceerde mening en als dan iemand een gemiddelde van een film met een 0,5 ster omlaag trekt omdat er geen achtervolging inzat of een hele club mensen American Pie 6 vijf sterren gaat geven en dat bij alle voorgaande Pie films ook hebben gedaan just for the fuck of it dan beschouw ik dat als niet serieus.
Dit moest eigenlijk niet zo'n betoog worden, excuus. Zo zwaar til ik er in de praktijk niet aan hoor, maar in dit soort discussies is het heel makkelijk om te zeggen hoe je iets het liefste zou zien, ook al is de praktijk gewoon al een gegeven waar je niks aan veranderen kunt. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Heel verhaal, maar begrijpelijk, want het stemmen, en optelsom daarvan het gemiddelde en vervolgens toplijsten, is allemaal niet zo gemakkelijk (om te begrijpen). Je persoonlijke top 10 is wel je enige directe visitekaartje op de site, want de rest kan alleen in topics. Door die zo goed mogelijk in te vullen kunnen mensen zien welke films je het meest waardeert en daarnaast bijvoorbeeld welke genre, of welk decennium, of land ........ je films het liefst bekijkt maar het blijft vrij beperkt.
In Help (Wiki) staat nog wel wat over het stemmen en meningen maar niet erg veel. Verder is het een kwestie van tijd. Naarmate je langer op de site zit zul je mensen ook beter leren "kennen" wat betreft het serieus film beoordelen, de manier van stemmen, smaak, etc.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Naarmate je langer op de site zit zul je mensen ook beter leren "kennen" wat betreft het serieus film beoordelen, de manier van stemmen, smaak, etc.
Ja dat geloof ik meteen. Wat ik zelf dus inderdaad wel doe al is behalve diens top tien bekijken ook even naar een user zijn 5 sterren en 4,5 ster films klikken. Dat American Pie voorbeeld was niet verzonnen, er zijn echt users die die hele reeks met 5 sterren gewaardeerd hebben 
Daar leer je evenveel uit als een top tien, maar het beste is toch dialoog in de fora om erachter nte komen wat mensen leuk vinden en waarom (of waarom juist niet, soms nog interessanter).
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Heel vaak vind ik dit sterrensysteem (is gelijk aan 1 tot 10 geven) te beperkt.
Er zijn een aantal films welke ik 5 sterren geef, een 10 dus.
Maar liefst zou ik iets als 96/100 willen geven. Dat is afgerond 5 sterren.
94/100 zou dan 4,5 ster zijn.
Maar het verschil tussen die 2 is kleiner dan je denkt.
Ah wel.
awaumans
-
- 7 messages
- 0 votes
Na zeer lang twijfelen en sleutelen heb ik mij aan een top 10 lijstje gezet. Heb nog altijd niet genoeg films gezien om een overkoepelde top 10 op te stellen maar tot zo ver is het dit geworden.
Note: ik geef geen 10/10 voor films, er is altijd wel iets waar ik van zeg dat ik net iets minder vind. Perfectie bestaat niet.
1. Taxi Driver
Ik ben nog nooit zo weggeblazen geweest door een film, de cinematografie, de acteerprestatie, de muziek en de manier waarop mijn droomstad NYC in beeld wordt gebracht, bracht mij echt haast in extase. En dan dat einde. TAxi Driver is gewoon af, alles klopt.
2. American Beauty
Een film die mij echt heeft doen nadenken over veel dingen, maar daarnaast zijn de acteurs in deze film van dergelijk hoog niveau, heb het nog maar zelden gezien.
3. Requiem For A Dream
Een absurd verhaal over drugs, goed geacteerd. Vooral de grootmoeder is schitterend geacteerd. Laatste half uur is gewoon a rollercoaster of trippin.
4. Fight Club
Moet hem nog eens opnieuw bekijken, maar bij de eerste kijkbeurt wist ik dat deze film nooit nog uit deze top tien zal verdwijnen. Het verhaal is gewoon top en zeker het einde dat zo open is geeft het nog een extra touch.
5. Enter The Void
Hoe vaak dat ik bij het kijken van deze film; 'wow' heb gezegd, ik kon het niet meer tellen na een uur film. Gewoon schitterend hoe Noé Tokyo in beeld brengt. En dat het verhaal dat zo apart is, ik hou er van. Films met een zeer apart onderwerp. ALs dat dan ook nog eens schitterend in beeld is gebracht, dan verdiend dat een plaats in mijn top 10.
6. Goodfellas
Nog een Scorsese film in mijn top 10, hij is mijn favoriete regisseur en met deze film laat hij nog maar is zijn talent zien: verhalen vertellen en personages creëren.
7. Inception
De eerste Nolan film. Dit blijft een van de beste films van de afgelopen vijf jaar. Nolan en zijn gang did it again. Briljant verhaal, nagelvretende spanning. Meer moet dat niet zijn.
8. Memento
Tweede Nolan film. Wederom en zeer leuk verhaal met een open einde. Goed geacteerd, je wordt constant bedrogen waar je bij staat.
9. The Dark Knight Rises
Vorige week in de cinema gezien en het eerste half uur vond ik maar niks, maar vanaf de film in een stroomversnelling kwam was het Nolan op zijn best. Ik moest er even bij blijven zitten en uitblazen.
10. Tomboy
Film van Frans toptalent Céline Sciamma. Schitterend hoe die kinderen acteren, zeer low budget film maar zeer mooi gefilmd en het verhaal is echt geniaal. Must see voor zij die hem nog niet gezien zouden hebben.
nclo
-
- 1494 messages
- 157 votes
Mijn top 10 is niet helemaal bijgewerkt omdat ik met mijn computer aan het kloten ben. Als ik een film wil opzoeken komen eronder geen suggesties te staan en anders pakt hij hem niet bij de top 10. Maar ik zal hem ff zetten hoe ik hem eigenlijk wou hebben.
1. Silence of the Lambs, The (1991)
Prachtige film. De hele film lang gooit een ketting om je middel heen waardoor je er naar moet blijven kijken, met als hoogtepunt: de conversaties tussen Starling en Lecter. Je voelt de spanning tussen die twee. Ik heb speciaal hiervoor het boek gelezen.
2. V for Vendetta (2006)
Zeer, zeer ondergewaardeerde film. Eigenlijk gewoon Zorro in een nieuw jasje maar hier zijn de scenes nog sneller en is het wat meer politiek geëngageerd. Het brengt je in een tempo en een spanning die hartkloppingen veroorzaken. Het wordt nooit saai. Hulde!
3. C'era una Volta il West (1968)
Alternatieve titel: Once upon a Time in the West
Ik heb in mijn lijst Sergio Leone twee keer in staan en dat is niet voor niets. Waar nummer 2 het moest hebben van zijn snelle verhaallijnen en spectaculaire gevechten, doet Once Upon a Time in the West iets met je wat je echt niet zal verwachten. Er gebeurt namelijk niks, maar dan ook echt helemaal niks. En toch blijf je gekluisterd. 4 uur is veel te weinig tijd voor zo'n klassieker.
4. Dark Knight, The (2008)
Ik ben normaal geen Superhelden-freak. Ik vind Spiderman bijvoorbeeld ook gewoon veel te oppervlakkig. Christopher Nolan lijkt dat te beseffen en gooide alles om. Hij maakte van Batman een persoon met veel meer inhoud en stopte er een genius van een acteur bij. Nu ben ik wel zo'n persoon die wel gecharmeerd is van gestoorde gekken. Maar Ledger maakte van de Joker echt een personage wat angst wil creëren. Respect.
5. The Green Mile
Ik was altijd al geïnteresseerd in het werk van Stephen King en als je niet van horror houdt is the Green Mile een perfect alternatief om toch met zijn geniale verhaallijnen in aanraking te komen. Erg knap geacteerd en geregisseerd. Echt hulde!
6. Rain Man (1988)
Deze film laat zien dat comedy niet altijd plat en inspiratieloos moet zijn waar veel woordgrappen in voorkomen en waar het thema seks de hoofdrol in speelt. Rain Man is tegelijk ook een drama wat je laat kennismaken met de genius de autist en laat je wel ff nadenken wanneer je iemand voor autist uitscheld.
7. The Pelican Brief (1993)
Een film gebaseerd op het boek van John Grisham (o.a. The Firm) en dat is te merken ook. Weer een erg aanslepende thriller waar Denzel Washington en Julia Roberts laten merken dat zij tot de jetset van de acteerwereld behoren.
8. Forrest Gump (1994)
Erg leuke film met een traan en een lach. Je krijgt ook een beetje sympathie voor de niet zo pientere Forrest en hoe hij keer op keer moet bewijzen dat hij ook een groot man kan zijn.
9. Once upon a Time in America (1984)
Alternatieve titel: C'era una Volta in America
Zoals ik al zei, Sergio Leone is een genius. Hier flikt hij hetzelfde kunstje als wat hij bij nummer 3 deed, maar liet je ook nog ff meevaren met de geschiedenis van de VS en brengt hij er nog meer emotie in.
10. Cadillac Records (2008)
In deze film was ik zeer verrast van het acteertalent van Beyoncé die maar weer bewijst hoe veelzijdig zij wel niet kan zijn. Natuurlijk ook erg veel hulde voor Brondy die alles weer op de juiste plek weet te zetten. Daarbij komt er nog aardige muziek langs.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Mijn top 10 eens flink op de schop genomen. Was alweer een tijdje een beetje ontevreden met de lijst. Komt ook door een ontwikkeling en verandering van smaak. Ik heb nu de titels genomen waar ik op dit moment een enorm grote "feeling" mee heb. Dus dat een aantal titels zijn verwijderd die kenmerkend voor mijn lijstje waren. Betekent niet dat ik die titels niets meer vind, het blijven films die ik echt top vind. Een aantal titels zijn teruggekeerd in de lijst en ook een aantal nieuwe titels die mijn "smaak" op dit moment afspiegelen.
Dankzij MM een hele ontwikkeling doorgemaakt en veel titels ontdekt. Zo ben ik heel erg van de Japanse cinema gan houden, maar overall spreekt de Aziatische cinema mij meer aan dan titels uit mijn beginperiode hier. En nog valt er genoeg te ontdekken. Er is dan ook al een heel verschil met mijn eerste top 10 en nu. De films die ruimte hebben moeten maken voor de nieuwe top 10 zijn Tree of Life, Enter the Void, 2001: A Space Odyssey, Apocalypse Now en Mulholland Dr.. Zoals gezegd nog steeds geweldige films, maar zijn niet echt meer wat ik op dit moment zoek in films of hebben ruimte moeten maken doordat ik andere films wat meer ben gaan waarderen.
Allereerste top 10:
1.Once Upon A Time In America
2.The Godfather
3.Apocalypse Now
4.American Beauty
5.C'era Una Volta Il West
6.Fight Club
7.The Departed
8.Il Buono,Il Brutto,Il Cattivo
9.Taxi Driver
10.Boogie Nights
Nieuwe top 10:
1. Ai no Mukidashi (2008)
Alternatieve titel: Love Exposure
Nieuw in de top 10, en ook mijn nieuwe nummer 1. Het is moeilijk om films te vinden waarin alles zit wat je in een film zoekt. Love Exposure heb ik dankzij Reinbo in het Tip Topper spel ontdekt. Een stortvloed aan verschillende emoties worden op je afgevuurd in ruim vier uur. Van komedie tot drama, van harde scenes tot tedere moment. Audio/visueel verbluffend mooi. misschien wel de beste film, die ik in jaren heb gezien.
2. Once upon a Time in America (1984)
Al vanaf het begin in mijn top 10. Een magistraal misdaad epos van dik 4 uur die mij elke minuut weet te boeien en mij nooit verveeld.Door deze film ben ik ook een groot fan van Leone geworden, die inmiddels uitgegroeid is tot mijn favoriete regisseur.De schitterende muziek van Morricone mag ook niet vergeten worden natuurlijk.
3. Kimssi Pyoryugi (2009)
Alternatieve titel: Castaway on the Moon
Een prachtig verteld verhaal. Meeslepend en erg grappig. De magische momenten vliegen je om de oren, en de hele twee uur blijf je geboeid kijken. Een bijzondere relatie tussen twee personen die meer gemeen hebben dan ze denken. En het einde is echt schitterend. Veel overeenkomsten met Cast Away maar dan mooier.
4. Ink (2009)
Ook nieuw. Audio/visueel werkelijk een pareltje. Acteerwerk is niet van het hoogste niveau maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met de prachtige beelden met een mooie belichting, de muziek en het geluid. Ook het verhaal is gewoon erg mooi en meeslepend. Veel kippenvel momenten.
5. Aoi Haru (2001)
Alternatieve titel: Blue Spring
Dankzij de MM contest en door de top 10 van Observator en Goldenskull ontdekt. Een prachtige film wat niet echt een rechttoe rechtaan verhaal heeft, maar meer het leven verteld uit een aantal dagen uit het leven van wat Japanse jongeren die een uitzichtloze toekomst hebben, en hun laatste dagen als jongen hebben versleten en bezig zijn een man te worden. Mooie setting ook van een vervallen school, en de muziek die gebruikt wordt is fenomenaal, vooral het laatste nummer geeft de film erg goed weer.
6. Angel-A (2005)
Nieuw in de top 10. Ook dankzij het Tip Topper spel ontdekt. Een grote verassing, want normaal ben ik niet zo van de romantische films. Werkelijk een adembenemd mooie film, de beelden van Parijs zijn schitterend. Het verhaaltje is erg leuk, en bevat ook best veel humor. Het houd je aan de buis gekluisterd. Vanaf de spiegelscène onstaat er echte film magie, waar het daarvoor nog wat speels was, werd het daar wat serieuzer, en dat houd het ook vast tot de schitterende eindscènes. Wat een prachtige dialogen op de brug. Kreeg daar toch wel even een brok in m'n keel. Het zwart/wit is een goede keuze geweest en geeft de film toch veel sfeer mee
7. Boogie Nights (1997)
Ook al jaren een vaste top 10 titel. De eerste film die ik zag van Paul Thomas Anderson, en het blijft ook heerlijke swingende film die je helemaal opzuigt in het verhaal maar vooral in de sfeer.Leuke karakters of het nu gaat om de grote rollen of kleine rollen.Iedereen heeft iets speciaals in Boogie Nights.Het camera werk en de muziek maken dit tot een meesterwerk van PTA.
8. Cargo (2009)
Teruggekeerd in de top 10. Een film die ik bij toeval ontdekt heb. Een low budget Zwitserse film, maar dat is er af en toe echt niet aan af te zien. Een film waarin het trage de grote kracht van de film is. Enorm sfeervol, prachtige beelden, erg sfeervol als geheel. Audio/visueel een waar meesterwerk. Dat vond ik in het begin niet. Een film die alleen maar in waardering is gegroeid. Van begin tot eind interessante plaatje, mooie belichting enz. . Ook het verhaal is lekker. Het neemt duidelijk zijn tijd en laat je goed in spanning zitten wat er nu gaande is. Zo kun je lekker rustig helemaal in de film binnendringen.
9. Kokuhaku (2010)
Alternatieve titel: Confessions
Ook via het TT spel ontdekt. Dat maakt dat spel juist zo leuk. Dankzij andere users mooie films ontdekken. Kokuhaku weet de gehele film de juiste snaar te raken. Wat een geweldig wraak filmpje is dit. Het wordt met de minuut boeiender, en je wilt gewoon weten wat de volgende stap in de film gaat worden. Knap hoe Nakashima je steeds weer verrast. Net als je denkt te weten hoe de film in elkaar steekt, neemt het weer een onverwachtte wending. Nakashima vraagt tijdens het kijken het uiterste van je, en die worden zonder dat je dat echt doorhebt berijkt. De film laat je dan ook echt met iets achter. Er worden vele emoties losgemaakt tijdens de film. Elk gevoel komt wel een keer voorbij.
10. Southland Tales (2006)
Briljante film.Een politieke satire(of eingelijk een kritiek op de wereld), gemengd met science fiction.
Een verhaal dat blijft boeien, alles met een vette knipoog gebracht want serieus word het nergens.De humor en situaties waar de geweldige karakters in geraken worden tot het absurde doorgedreven(op een positieve manier dan).Een film die ik nu zo’n 4 x heb gezien en niet saai wordt.De plot bied genoeg om toch een heel aantal keren door te blijven puzzelen hoe het nu allemaal inelkaar steekt.Tevens bevat de film een overdonderende en tegelijkertijd een prachtige climax die je nog lang zal bijblijven.Een film die in de toekomst zeker nog kan groeien in waardering bij mij, nog steeds erg jammer dat hij zo’n lage waardering heeft.Een film die wat meer aandacht verdiend.De muziek in de film is ook erg mooi.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Erg fijne veranderingen
Cargo en Love Exposure wil ik zelf nog wel graag een keer zien.
Ataloona
-
- 734 messages
- 4258 votes
Ik heb een nieuwe top 10, heel aantal nieuwkomers, al stonden er een paar al eens eerder in. Helaas geen ruimte meer voor een western, al is het mijn favoriete genre. C'era una Volte il West is er voor het eerst uit, en kent geen vervangende western, al kwamen er twee Ford-westerns dichtbij. Ook geen Chaplin meer, City Lights is top 10 materiaal, maar ben al een tijdje niet in een stillefilm bui. Voor de rest heb ik niet echt op mijn stemmen gelet, puur op gevoel en de mood waarin ik ben.
nclo
-
- 1494 messages
- 157 votes
Ik heb eindelijk de mogelijkheid gekregen om mijn top 10 aan te passen en dat heb ik dan ook met beide handen aangepakt. Ik heb hem drastisch veranderd nadat ik de afgelopen dagen behoorlijk wat films heb gekeken.
Mijn huidige:
1. Silence of the Lambs, The (1991)
2. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
3. C'era una Volta il West (1968)
Alternatieve titel: Once upon a Time in the West
4. V for Vendetta (2006)
5. Forrest Gump (1994)
6. Donnie Darko (2001)
7. Shawshank Redemption, The (1994)
8. Once upon a Time in America (1984)
9. Green Mile, The (1999)
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
10. Pelican Brief, The (1993)
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ben benieuwd hoelang deze top 10 stand zal houden .
01. Public enemies (2009)
02. Trzy kolory: Bialy (1994)
03. Copie conforme (2010)
04. Germania anno zero (1948)
05. Qing mei zhu ma (1985)
06. Tini zabutykh predkiv (1964)
07. Al otro lado del espejo (1973)
08. Midnight in Paris (2011)
09. Zendegi va digar hich (1991)
10. They live by night (1949)
01. Je Vous Salue, Marie (1985)
02. Copie Conforme (2010)
03. Providence (1977)
04. Moy Drug Ivan Lapshin (1984)
05. Il Deserto Rosso (1964)
06. La Prise de Pouvoir par Louis XIV (1966)
07. Qing Mei Zhu Ma (1985)
08. Zire Darakhatan Zeyton (1994)
09. Louisiana Story (1948)
10. Trzy Kolory: Bialy (1994)
daredevil666
-
- 79 messages
- 60 votes
1. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)
2. Lord of the Rings: The Two Towers, The (2002)
3. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)
4. Shawshank Redemption, The (1994)
5. Ben-Hur (1959)
6. Saving Private Ryan (1998)
7. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
Alternatieve titel: The Good, the Bad and the Ugly
8. Aliens (1986)
9. Dark Knight, The (2008)
10.Avatar 3D
daredevil666
-
- 79 messages
- 60 votes
Mijn Top 10 is
1. Lord of the Rings Trilogie.
2. Game of Thrones (is een serie maar ik vind hem gewoon super goed)
3. Inception
4. Black Death
5. Ironclad
6. Kingdom of Heaven.
7, Hostage
8. RED
9. Spartacus
10. Alexsander
"Inception" hoort hier toch wel niet thuis in dit rijtje...wat een verschillend genre met de andere!
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
"Inception" hoort hier toch wel niet thuis in dit rijtje...wat een verschillend genre met de andere!
ik zie helemaal niet waar je deze top tien van kippensok vandaan haalt, niet van de laatste 3 pagina's als ik het zo zie, of ik kijk erover heen
Inderdaad een vreemde eend in de bijt Inception op dit lijstje. Maar ik vind het sowieso een heel bijzondere top tien, The Fellowship is de oudste film erop, jonge user wed ik.
Hij staat trouwens alweer anders op zijn profiel, Alexander is ingeruild voor Troy en de volgorde is ook wat aangepast.
Dievegge
-
- 3168 messages
- 8191 votes
Mijn persoonlijke top tien aller tijden:
1. One Flew over the Cuckoo's ...
4. Four Weddings and a Funeral
8,5. 8 1/2
9,5. Nine 1/2 Weeks
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
wat een bijzondere! speciaal plekje voor Three amigos en eight legged freaks?
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
wat een bijzondere! speciaal plekje voor Three amigos en eight legged freaks?

NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
Omdat veel mensen schrikken van oude en/of zwart-witte en/of buitenlandse kunstfilms, hier mijn top 10 van beste Engelstalige mainstream vanaf 2000:
1. There Will Be Blood
2. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
3. Drive
4. Mulholland Dr.
5. Memento
6. Michael Clayton
7. Black Swan
8. No Country for Old Men
9. Tinker Tailor Soldier Spy
10. Zodiac
Eraser2
-
- 387 messages
- 922 votes
Hierbij even een update van mijn top 10.
1. The Terminator (1984)
Wat een film blijft dit toch. Enorm sfeervol, steengoed verhaal en prachtige actie. Met afstand Schwarzenegger zijn beste rol. Deze film heeft tot op de dag van vandaag nog een enorme invloed op sci-fi en actiefilms.
2. The Big Lebowski (1998)
De Coens op hun best. Hilarische personages en dialogen en bovendien heel erg goed geschoten. De muziek is ook om van te smullen. Het verhaal is tevens wel iets dieper dan het op het eerste gezicht lijkt.
3. Back to the Future (1985)
Jeugdsentiment ten top! In de tijd dat deze film uitkwam duurde het nog 4 jaartjes voordat ik het levenslicht zag, ik heb de film dus via de televisie moeten leren kennen. Echter toen ik hem eind jaren 90 voor het eerst zag werd hij door paps gelijk op VHS opgenomen. Vervolgens deze VHS helemaal grijs gekeken. De film staat nog steeds als een huis. Erg gave kijk op tijdreizen en dat alles gegoten in een erg leuk verhaal met geweldige personages!
4. Rear Window (1954)
Voor mij hét absolute meesterwerk van Hitchcock. Erg sfeervol en razend maar dan ook echt razend spannend. Tot op de dag van vandaag vind ik dit de film met het meest fantastische decor ooit gebouwd. Stewart en Kelly zijn perfect gecast!
5. Pulp Fiction (1994)
Het meesterwerk van Tarantino dat hij in zijn levensdagen niet meer gaat evenaren. Hij is een aantal keren dichtbij gekomen, maar het is hem niet gelukt tot nog toe. De manier waarop de verschillende verhaallijnen in elkaar overlopen is ongekend. Tel daar de briljante dialogen, hilarische situaties, epische personages en heerlijke soundtrack bij op en je hebt een voltreffer te pakken.
6. Heat (1995)
Met Al Pacino en Robert deNiro in de gelederen kende Heat een primeur. Voor het eerst in de geschiedenis waren deze twee grootheden in het acteursvak samen op het witte doek te bewonderen. Echter is dit niet de enige reden waarom hij in mijn top 10 staat. Michael Mann zorgt er namelijk voor dat het één van de beste misdaadthrillers/actiethrillers is die ik ooit heb gezien. Schitterend op locatie gefilmd en bovendien grootste actiescènes die mij meer dan eens op het puntje van mijn stoel laten zitten.
7. Drive (2011)
Heeft mijn verwachtingen meer dan overtroffen. Los Angeles wordt magistraal weergegeven aan de hand van prachtig kleurgebruik en overweldigende shots. Het verhaal kent diepte, verrassingen, goede personages, eigenlijk alles wat een film in mijn ogen perfect maakt. Drive heeft ook een echte 80’s vibe die ik erg kan waarderen.
8. The Thing (1982)
Horror zoals horror mijns inziens dient te zijn. Carpenter is een meester in het creëren van sfeer. Zo ook in the Thing. De hele film door voel je de spanning die de hoofdpersonages voelen. Dit is ook mede te danken aan de subtiele score van legende Ennio Morricone. Goed acteerwerk en tot op de dag van vandaag verbluffende special effects maken van deze film een echte klassieker die in mijn top 10 niet mag ontbreken.
9. Brazil (1985)
Terry Gilliam is een regisseur naar mijn hart. Hij weet zijn fantasiewerelden altijd zo knap tot leven te wekken in zijn films. Tevens kennen al zijn films meerdere diepe lagen. Zo ook Brazil. Het is ongelooflijk om te zien hoe actueel deze film momenteel is. De wereld is echt aan het veranderen in het beangstigende bureaucratische toekomstbeeld wat Gilliam ons in Brazil voorschotelt.
Ook nog even een dikke pluim voor het acteerwerk en de heerlijke Britse humor.
10. An American Werewolf in London (1981)
Horror en comedy is meerdere malen een zeer geslaagde combinatie gebleken in het verleden. AAWIL is hier een perfect voorbeeld van. John Landis heeft het begrepen en zorgt er mede dankzij de Britse setting voor dat de film bij momenten hilarisch is. Tevens is de film, we hebben hier ook met een horror te maken, bij momenten enorm spannend en zelfs echt eng. De briljante special effects van Rick Baker dragen hier in grote mate aan bij. AAWIL laat zien dat digitale special effects nooit en te nimmer zullen gaan tippen aan hetgeen deze film laat zien. Fenomenale soundtrack ook trouwens.