• 177.957 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.994 actors
  • 9.370.976 votes
Profile

Je persoonlijke top 10

sweinsteiger

• 2278 messages
  • 0 votes

1.) Elephant (2003)

2.) Reservoir Dogs (1992)

3.) Donnie Darko (2001)

4.) 2001 : A Space Odyssey (1968)

5.) Avalon (2001)

6.) Titanic (1997)

7.) Rabbits (2002)

8.) Soylent Green (1973)

9.) Bad Taste (1987)

10.) the Texas Chainsaw Massacre (1974)

Pruim

• 1483 messages
  • 723 votes

1. Big Lebowski, The (1998)

2. Young @ Heart (2007)

3. Immaculate Conception of Little Dizzle, The (2009)

4. Ora o Mai Più (2003)

5. Hundstage (2001)

6. Little Miss Sunshine (2006)

7. Me and You and Everyone We Know (2005)

8. Scarface (1983)

9. Godfather, The (1972)

10. Reservoir Dogs (1992)

3bdelilah

• 103 messages
  • 742 votes

1. Godfather, The (1972)

Alternatieve titel: Mario Puzo's The Godfather

2. Godfather: Part II, The (1974)

3. Scarface (1983)

4. Goodfellas (1990)

5. Inception (2010)

6. Gladiator (2000)

7. Dark Knight, The (2008)

8. Donnie Brasco (1997)

9. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)

10. Requiem for a Dream (2000)

Best een aardig lijstje als je het mij vraagt, haha. Mijn top 5 ligt in ieder geval vast, de andere 5 zou ik zo nu en dan kunnen verwisselen met andere films. Het is maar waar mijn gevoel op dat moment naar uit gaan. Wat betreft The Godfather op één, die zal altijd op één blijven. Ik zal nooit meer in mijn leven een betere film zien dan dat.

Pesmontis

• 16 messages
  • 5 votes

'The Big Lebowski' komt vaker terug:

ik denk dat ik zowat een pagina uitleg nodig heb waarom dat zo is..

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Het blijft een lastig fenomeen, die miniscule top 10. Het is alsof je een bijenkorf hebt met plaats voor tien bijen, terwijl een hele zwerm van die beesten om je hoofd zitten te zoemen om te proberen je aandacht te krijgen en naar binnen te komen. Voor het eerst sinds ik geloof maart vorig jaar heb ik mijn top weer aangepast.

Er is slechts één nieuwe film binnen gekomen, wat niet veel is. The Tree of Life vervangt The Night of the Hunter, een deal die voor mij toepasselijk is, omdat het beide films zijn die vooral op puur filmische wijze overdonderen en op die manier enkele minpunten die gewoonlijk zwaar zouden wegen wegwerken.

Puur door die ene filmwisseling is mijn verandering hier in de top 10 niet het vermelden waard, maar schokkender is eigenlijk dat ik mijn rotsvaste nummer 1 eindelijk van zijn troon verwijder heb. Once Upon a Time in the West zette ik in 2005 of 2006 op de eerste plaats en is daar nooit van verdwenen. Toch zit ik nu al ruim twee jaar te denken dat Annie Hall misschien mijn werkelijke favoriete film aller tijden zou zijn en al zeker een half jaar heb ik hem mentaal al op 1 staan. Bij deze is het officieel op MovieMeter. Ook het eindeloos herkijkbare The Big Lebowksi schiet van vijf naar de tweede plaats en komt zo boven Leone's meesterwerk. Hiermee doe ik niets af aan Once Upon a Time in the West (hoe kun je eigenlijk iets afdoen aan je nummer 3), maar het reflecteerd meer mijn liefde voor Annie Hall en The Dude (niet per se op een romantische manier). De rest van de wijzigingen in mijn top 10 zijn wat films die naar boven of onder zijn verhuisd, maar daar verveel ik jullie verder niet mee.

De lijst nu:

1. Annie Hall

2. The Big Lebowski

3. Once Upon a Time in the West

4. Casablanca

5. Magnolia

6. Whisper of the Heart

7. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

8. The Tree of Life

9. Adaptation.

10. La Grande Illusion

Er waren een aantal andere films die ik in gedachte had voor een plaatsje in mijn top 10, met name Idi i Smotri, Nashville, Sunrise, Rear Window of een terugkeer van It's a Wonderful Life, North by Northwest of Rio Bravo, maar ik weet gewoon niet welke film ik er voor moet uitgooien. Dr. Strangelove heb ik intussen eigenlijk al een paar jaar niet meer gezien, dus wellicht valt hij nu minder goed uit, maar ik betwijfel het.

Één ding valt op: de films in mijn top 10 worden steeds minder oud. De afgelopen paar jaar domineerde klassieke Hollywoodfilms van voor de jaren '60, maar nu valt alleen Casablanca nog onder die categorie (La Grande Illusion is ook van die periode, maar komt niet uit Hollywood). De lijst wordt steeds recenter. Vreemd is dat ik nog steeds de jaren '50 als waarschijnlijk mijn favoriete decennium zou aanwijzen, maar dat er geen film meer van die tien jaar in mijn top 10 staat, terwijl de jaren '90 na de jaren '80 mijn minst favoriete decennium is en die het meest vertegenwoordigd is. Een ontwikkeling die ik niet kan verklaren.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Leuk om zo'n stuk vol mutaties, redeneringen, gedachtes en mogelijke kandidaten te lezen. Blijft een lastig om een top 10 te vormen, altijd lastige keuzes die je moet maken.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Woody Allen op één is altijd fijn om te zien. Jammer dat je alleen nu juist Annie Hall kiest, maar soit

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Een top 10 samenstellen is inderdaad altijd moeilijk. Het is even slikken om een film eruit te gooien en te vervangen door een andere, terwijl je beiden nog even goed 5* kan geven. Ik ben zelf ook iemand die graag films herbekijkt (waar heb je anders een dvd-verzameling voor) en dan durven stemmen nogal eens wijzigen. Niet altijd, maar soms kan een film hoger of lager uitkomen dan bij de eerste kijkbeurt.

Driello

• 1379 messages
  • 0 votes

danuz wrote:

Woody Allen op één is altijd fijn om te zien. Jammer dat je alleen nu juist Annie Hall kiest, maar soit

Welke zou jij daar dan plaatsen? Ik zou, bij een keuze voor de beste Allen, toch ook voor Annie Hall gaan, en als alternatieven dan Manhattan en wellicht zelfs V,C,B.

Driello

• 1379 messages
  • 0 votes

Shit. Net een heel relaas geschreven over mijn aangepaste top tien. Verkeerd knopje gedrukt (als gevolg van de trage internet verbinding en mijn ongeduldigheid) en alles weg. Nog maar eens proberen.

Here goes: Nieuw in de lijst is Casablanca. Om die in te passen moest er wat worden geschoven en dat heeft als gevolg dat Leone's 'Once upon a time in the west' is verdwenen. Eigenlijk ook wel oke.

Opvallend is dat Coppola met twee films hoog in de top 10 staat, maar dat hij niet mijn favoriete regisseur is. Die eer zou eerder Welles toekomen. Verder opvallend vind ik dat van de 10 films, 7 ouder zijn ik, 1 van mijn geboortejaar is, en slechts 2 jonger zijn.

Op 1 stond en staat Lawrence of Arabia. Simpleweg omdat ik dit een film vind waaraan niets is verouderd en waaraan niets te verbeteren valt. Ook kan ik deze blijven zien. Voor Sunset Boulevard geldt eigenlijk hetzelfde. Dit is voor mij dan ook de winnaar van de klassiekers (oude Hollywood klassiekers), boven Casablanca en All about Eve. Op de plaatsen 3 en 4 staan twee films van Coppola, die daarmee dan wellicht voor mij de beste regisseur van de jaren 70 is.

Kubric sluit de top 5 af met zijn SF meesterwerk 2001: A space Odyssey. Een heerlijk lome reis door de geschiedenis en toekomst van het mensdom. Op 6 staat Citizen Kane, van wellicht mijn favoriete regisseur, waar het gaat om filmtechniek en beelden: Orson Welles, die terug komt op plaats 9 met Le Proces. De rij wordt afgesloten met Greenaway's The Draughtman's contract, wat ik steeds weer een enorm boeiende film vind wat betreft camerawerk, thema en de symbolische weergave van macht.

Er zijn nog veel meer films die een hoge waardering krijgen en wellicht nog eens in de top-10 opduiken. Een film van Woody Allen ontbreekt nog en Eigenlijk heeft Peter Jackson met de LOTR-trilogie een waar spektakel afgeleverd die door het kijkvermaak al een plekje verdienen in de rij der groten. Of wellicht Michelangelo Antonioni's Professione: reporter. Verder zijn er maar drie films met een 5* die niet in mijn top 10 terug te vinden zijn: Once upon a time in the west, Woodstock en The cook, the thief, his wife and her lover. Maar goed, er is plek voor 10. Dus, bij deze:

1. Lawrence of Arabia (1962, D. Lean)

2. Sunset Boulevard (1950, B. Wilder)

3. Godfather part 1, the (1972, F.F. Coppola)

4. Apocalypse now (1979, F.F. Coppola)

5. 2001: A space Odyssey (1968, S. Kubric)

6. Citizen Kane (1941, O. Welles)

7. Casablanca (1942, M. Curtiz)

8. All about Eve (1950, J.L. Mankiewicz)

9. Proces, le (1962, O. Welles)

10. Draughtman's contract (1982, P. Greenaway)

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Sterke top 3. Ik zou Lawrence of Arabia nog eens moeten herzien. Scoort bij mij ook heel hoog, maar het is ondertussen al te lang geleden.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Toch maar de film The Graduate eruit gehaald. Stond er nog in, maar had al langer twijfels of dit in een top 10 thuis hoort. Dan wel een nieuwe film erin. Dit wordt There Will be Blood. Oud genoeg inmiddels, een een film van het laatste decennium wilde ik er wel in. Daarnaast geweldig geacteerd, inhoudelijk veel gelaagd, mooie shots, sterke score eronder, en samen met Black Swan de enige 5*-film van de laatste 11 jaar. Maar Black Swan is nog niet oud genoeg, misschien dat die er later er eens in komt. En ik gun PTA zijn plek in mijn top 10.

De overige blijven staan. Sunset Blvd. blijft duidelijk nummer 1, net als de rest van de top 3. Inhoudelijk sterk en mooi gschoten met goed tot briljant acteerwerk.

1. Sunset Blvd. (1950, B. Wilder)

2. Chinatown (1974, R. Polanski)

3. Insider, The (1999, M. Mann)

4. Last Picture Show, The (1971, P. Bogdanovich)

5. Godfather: Part II, The (1974, F.F. Coppola)

6. American Beauty (1999, S. Mendes)

7. Solyaris (1972, A. Tarkovski)

8. Höstsonaten (1978, I. Bergman)

9. Twelve Monkeys (1995, T. Gilliam)

10. There Will Be Blood (2007, P.T. Anderson)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Waarom moet een film een paar jaar oud zijn voor een plaats in de top 10?

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Driello wrote:

S10. Draughtman's contract (1982, P. Greenaway)

Geweldig dat die film eens in een top 10 terechtkomt! Nou maar hopen dat die zo wat meer aandacht krijgt.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

The One Ring wrote:

Waarom moet een film een paar jaar oud zijn voor een plaats in de top 10?

Geen reden, behalve dat ik vaak vind dat iets dat nog niet zo oud nog niet in een allertijdenlijst hoort, maar pas na zoveel jaar. Net zoiets als de top 250, waar films van de laatste 2 jaar niet inmogen. Maar puur gevoel dat. Al heb ik daar met games en op MuMe weer minder moeite mee.

Love Generation

• 3 messages
  • 0 votes

Hier mijn top 10. Ben niet echt tevreden over de laatste vier maar zo kan die wel, denk ik.

De films zijn vrij nieuw als ik het vergelijk met de bovenstaande lijstjes, dit komt waarschijnlijk omdat ik zelf 14 ben en van oude (20+ films) snel in slaap val tenzij ze wel erg goed zijn. Maar ik er toch vaak al geen zin meer in heb als ik het jaartal zie en de trailer kijk waar ze zo idioot in praten dus ik kijk de desbetreffende films bijna alleen als m'n vader er toevallig eentje op heeft staan. Niet zo vaak dus.

(Het lijstje is gewoon snel gemaakt, wat er op het moment in me opkomt)

1. Erin Brockovich (2000)

2. Beautiful Mind, A (2001)

3. Usual Suspects, The (1995)

4. Inside Man (2006)

5. Schindler's List (1993)

6. Lucky Number Slevin (2006)

7. Remember the Titans (2000)

8. Se7en (1995)

9. Tears of the Sun (2003)

10. Green Mile, The (1999)

Driello

• 1379 messages
  • 0 votes

Love Generation wrote:

Maar ik er toch vaak al geen zin meer in heb als ik het jaartal zie en de trailer kijk waar ze zo idioot in praten

Komt wellicht nog wel een tijd dat je ook oudere films gaat waarderen. Of niet. Het blijft een smaken dingetje. Ik vind je lijst helemaal niet zo verkeerd. Staan gewoon goede films bij.

Driello

• 1379 messages
  • 0 votes

Pieter Montana wrote:

(quote)

Geweldig dat die film eens in een top 10 terechtkomt! Nou maar hopen dat die zo wat meer aandacht krijgt.

Anders toch wel door je bericht. Maar ik zag zo effe gauw dat hij in jou top tien ontbreekt?

Cassevis

• 54 messages
  • 0 votes

1 Let Me In

2 Kick Ass

3 The Haunting In Connecticut

4 Insidious

5 Cloverfield

6 Drag Me To Hell

7 The Eye

8 Room 6

9 The Amityville Horror

10 Paranormal Activity

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Cassevis wrote:

1 Let Me In

Moet je toch ook eens Låt den Rätte Komma In kijken.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dick2008 wrote:

Voor mezelf, en eventueel voor wie het interesseert mijn top 10 dan maar hier neergezet maar, zoals eerder bericht lukt me vanwege de ruimte niet echt.

28 films die er eventueel ook in hadden kunnen staan, staan hier

Film >> Toplijsten en favorieten >> Net niet in je top 10.

TOP 10

1 Longest Day, The (1962)

2 Soldaat van Oranje (1977)

3 Third Man, The (1949)

4 Autumn Leaves (1956)

5 Benny Goodman Story, The (1955)

6 Blackboard Jungle (1955)

7 French Kiss (1995)

8 Grease (1978)

9 Some Like It Hot (1959)

10 Glenn Miller Story, The (1953)

Update:

1 Longest Day, The (1962)

2 Soldaat van Oranje (1977)

3 French Kiss (1995)

4 Some Like It Hot (1959)

5 Grease (1978)

6 Fish Called Wanda, A (1988)

7 Swing Kids (1993)

8 Flodder 3 (1995)

9 Strauss Dynasty, The (1991)

10 Fanfare (1958)

Beetje momentopname is een top 10 toch wel.

Om een goed beeld te krijgen heb inmiddels al heel veel films weer herkeken. Er zijn toch maar weinig films die ik keer op keer kan bekijken.

De grootste teleurstelling was nog wel The Blackboard Jungle, die ik na heel lange tijd weer had gezien. Daarna heb ik gelijk een houding aangenomen van dat een film wel weer lichtelijk zou tegenvallen.

The Third Man was op dit punt dan ook wel weer een beetje teleurstelling. Al zijn de stories van de bekende orkestleiders nou ook niet bepaald....

Vaak blijven gedeelten van een film in herinnering, maar bij stemmen op een film doe je dat als geheel, al is dat geen gemakkelijke opgave. Verrassend dan ook,dat bij sommige films juist het tegenovergestelde het geval is en die zijn dan ook bijzonder meegevallen.

De nummer 1 en 2 zijn heel stabiel. Tot en met nummer 7 is gezien de aantal keren dat ik die films nu heb gezien, ook wel redelijk stabiel. Maar ja moet maar net weer een film langs komen die me bijzonder goed bevalt en dan gaan we weer.

8, 9 en 10 horen eigenlijk in het rijtje net niet in de top 10. Die staan hier Film >> Toplijsten en favorieten >> Net niet in je top 10. Dit samen is dan een soort Top 20 wat iets meer ruimte biedt.

Van alle films heb ik mijn mening aangevinkt.

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

1. The Big Lebowski

2. A Beautiful Mind

3. Pulp Fiction

4. The Lion King

5. Shawshank Redemption

6. Le Fabuleux destin D'Amélie Poulain

7. Anastasia

8. Finding Nemo

9. Irréversible

10. Naked

Misschien wat overdreven dat er 3 animatiefilms instaan, maar ik kan van die drie films wel onzettend genieten, ze ontzettend vaak kijken, en ik vind ze kwalitief ook sterk, dus ach.

Vind overigens de volgorde van mijn top 10 nogal lastig bepalen. Geen idee of ik Finding Nemo echt beter vind dan Irréversible of Naked, alleen al omdat ze totaal niet vergelijkbaar zijn.

Stijn B.

• 413 messages
  • 1197 votes

1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

2. Taxi Driver (1976)

3. French Connection, The (1971)

4. Shichinin no Samurai (1954)

Alternatieve titel: The Seven Samurai

5. Jaws (1975)

6. The Godfather-trilogy

7. Infernal Affairs- trilogy

8. M (1931)

Alternatieve titel: M - Eine Stadt Sucht einen Mörder

9. Wo Hu Cang Long (2000)

Alternatieve titel: Crouching Tiger, Hidden Dragon

10. Alien (1979)

Mijn top 10 is reeds een aantal jaren stabiel. Mijn eigen top 350 allertijden opstellen was nog veel moeilijker, maar nu heb ik er wel een Maar genres en tijdsperiodes door elkaar gaan zetten blijft altijd een beetje nattevingerwerk. Na al die tijd heb ik wel het gevoel dat het met de volgorde in mijn top 350 wel snor zit.

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

01 - Fight Club (1999)

02 - Jigoku no Banken: Akai Megane (1987)

03 - Reconstruction (2003)

04 - Tetsuo (1989)

05 - Innocence (2004) (I)

06 - Antichrist (2009)

07 - Vie Nouvelle, La (2002)

08 - Grizzly Man (2005)

09 - Fuk Sau (2009)

10 - Tenshi no Tamago (1985)

Dolls eruit en Grizzly Man erin. Tijdje terug dat er een nieuwe film bijkwam.

Love Generation

• 3 messages
  • 0 votes

Love Generation wrote:

1. Erin Brockovich (2000)

2. Beautiful Mind, A (2001)

3. Usual Suspects, The (1995)

4. Inside Man (2006)

5. Schindler's List (1993)

6. Lucky Number Slevin (2006)

7. Remember the Titans (2000)

8. Se7en (1995)

9. Tears of the Sun (2003)

10. Green Mile, The (1999)

Dit is de nieuwe

Erin Brockovich is er uit net als The Usual Suspects. Erin vooral omdat ik hem waarschijnlijk gewoon te vaak gezien heb en The Usual omdat die na een keer kijken al niet meer 'leuk' is. Ik blijf het een goede film vinden maar er zijn wat nieuwe binnenkomers en voor de rest van de films heb ik geen reden om ze er uit te halen. Dus A Beautiful Mind staat nu eerste. Inside Man is logischer wijs een plek naar boven gegaan en Remember the Titans iets meer omdat ik heb laats nog is heb gezien en ik het en goede films blijf vinden. Ook The Green mile is naar boven, dat blijft ook gewoon een goede film. Se7en gaat naar beneden omdat ik hem al een tijdje niet meer heb gezien...

Nieuw zijn Män Som Hatar Kvinnor of tewel "Mannen die vrouwen haten". Ik heb hem pas voor de 2e keer gezien en mevrouw Salander is gewoon geniaal geacteerd en gecreëerd.

Brother Bear komt er bij omdat mijn broertje er naar keek en ik het toch eigenlijk wel zo'n beetje de beste animatiefilm ever vindt.

Source Code komt omdat ik het verhaal toch wel origineel vind. Het is niet een film die je meerdere keren moet gaan kijken. Maar ik heb hem pas 2 keer gezien omdat die nog vrij nieuw is.

Taken komt er ook bij, Liam Neeson vindt ik zelf een top acteur en heeft laten zien dat die ook nog wel wat actie in huis heeft.

Dit lijstje is dus best wel een moment opnamen. Sommige films zullen snel verdwijnen maar andere zoals de top vijf zal dit zeker niet zomaar doen.

1. Beautiful Mind, A (2001)

2. Schindler's List (1993)

3. Inside Man (2006)

4. Remember the Titans (2000)

5. Green Mile, The (1999)

Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile

6. Se7en (1995)

Alternatieve titel: Seven

7. Män Som Hatar Kvinnor (2009)

Alternatieve titel: Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten

8. Brother Bear (2003)

9. Source Code (2011)

10. Taken (2008)

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Wijziging in top 10. Al sinds de eerste dag op MM drie delen van Lord of the Rings in mijn top 10. Nu moeten ze plaats maken om wat meer variatie erin te brengen. Die Hard en Rambo, de twee beste actiefilms allertijden knallen mijn top10 in.

1. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001) 5*

2. Gladiator (2000) 4,5*

3. Braveheart (1995) 4,5*

4. Saving Private Ryan (1998) 4,5*

5. Inglourious Basterds (2009) 4,5*

6. Avatar (2009) 4,5*

7. True Lies (1994) 4,5*

8. Die Hard (1988) 4,5*

9. Tears of the Sun (2003) 4,5*

10. Trade (2007) 4,5*

1a. Lord of the Rings: The Two Towers (2002) 5*

1b. Lord of the Rings: The Return of the King (2003) 5*

MatthijsGr00t

• 14031 messages
  • 1342 votes

mooi! en wat mij betreft een goede keuze, ik vind het altijd leuker om 10 verschillende films te zien in een top 10

Warren Stantin

• 185 messages
  • 0 votes

Wat ik het lastige vind van lijstjes, is dat het in veel gevallen momentopnames zijn. Er zijn niet zo gek veel films die ik nog steeds even goed vind als de eerste keer dat ik ze zag. Films als Il ladro di bambini, Breaking the waves en Festen beschouw ik als uitzonderingen. Tot op de dag van vandaag prachtige films in alle opzichten.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Volgens mij hou jij van spektakelfilms......

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.