- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
Niveath
-
- 363 messages
- 596 votes
Iemand van 13 met Pulp Fiction en TGTBATU in zijn top 10. Hulde! 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Zo bijzonder is dat toch niet? Behoorlijk toegankelijk.
sirdaron
-
- 8 messages
- 2 votes
Toffe lijst Roel!!
Mee eens behalve je laatste!
Hij is idd ondergewaardeerd maar naar mijn mening niet goed genoeg voor een plekje 10.
Roel Bogers
-
- 365 messages
- 191 votes
Daarom staat ie tijdelijk ook als statement. Hij wordt er vast wel weer een keer uitgegooid. (Al moet ik zeggen dat het qua kwalitiet toch echt geen schande is The Constant Gardener in de lijst te hebben, hij kan zich best wel meten met de films die nét buiten de lijst zijn gevallen.)
bryandejong
-
- 12 messages
- 812 votes
1. Scarface (1983)
Misdaad / Drama, 163 minuten
geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer
2. Boondock Saints, The (1999)
3. Pulp Fiction (1994)
4. Saving Private Ryan (1998)
5. Platoon (1986)
6. Gladiator (2000)
7. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
8. Shawshank Redemption, The (1994)
9. Godfather, The (1972)
10. Rescue Dawn (2006)
Amity
-
- 1786 messages
- 147 votes
Zo, ik heb een paar kleine aanpassingen in mn top 10 gedaan. Voor mij is het onmogelijk om een langstaande lijst te maken, daar veranderd mijn smaak gewoon teveel voor. En ik vind het ook wel belangrijk om iets uit verschillende genres erin te zetten.
1. Jaws
2. Anchorman
3. A l'Interieur
4. Hable con ella
5. Alien
6. the Green mile
7. Jurassic Park
8. Teaxas chainsaw massacre (1974)
9. Inglourious bastards
10. True Romance
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
1. Lucía y el Sexo (2001)
Dit is een heel bijzondere film vanwege de diverse tijdlijnen die door elkaar heen lopen. De expliciete seks scènes worden prachtig in beeld gebracht. Paz Vega spat van het scherm af.
2. Abrazos Rotos, Los (2009)
Dit is een uitmuntende film met prachtige cinematografie, heerlijke muziek en ijzersterk acteerwerk van Penélope Cruz.
3. Abre los Ojos (1997)
Penélope Cruz spat van het scherm af in deze bevreemdende film.
4. Holy Smoke (1999)
Dit is een heerlijke film met uitmuntend acteerwerk van Kate Winslet. De ijzersterke dialogen en de erotisch getinte spanning tussen haar en Harvey Keitel grijpen je bij de strot. Het fraaie landschap van Australië wordt mooi in beeld gebracht. De heerlijke muziek van Neil Diamond is de slagroom op de taart.
5. Last Kiss, The (2006)
Deze film ademt een heerlijke sfeer uit. Rachel Bilson spat van het scherm af.
6. Deserto Rosso, Il (1964)
k wil mijn grenzeloze bewondering voor deze film van alle daken schreeuwen. Een film over isolatie, verveling en prachtig ingehouden erotiek. Ik heb nog nooit mooiere erotiek in een film gezien. Dit terwijl er geen enkele naakt scène in deze film zit. Het acteerwerk van Monica Vitti is van een ongelooflijk hoog nivo
7. Storie di Ordinaria Follia (1981)
Ornella Muti spat van het scherm af in deze bijzonder poetische film over de zelfkant van het leven.
8. Uomo delle Stelle, L' (1995)
Zowel het prachtige Siciliaanse landschap als de betoverend mooie Tiziana Lodato worden prachtig in beeld gebracht. Er zit bijzonder mooie erotiek in deze heerlijke film.
9. Double Vie de Véronique, La (1991)
Zowel de buiten gefilmde beelden in Polen en Frankrijk als de binnen gefilmde beelden zijn bijzonder mooi. Het kleurgebruik is bijzonder fraai. De camera zit voortdurend dicht op de huid van Irène Jacob. Het is heel moeilijk geen sympathie te krijgen voor de door haar gespeelde ontwapenende personages. De romantiek wordt mooi in beeld gebracht. Tenslotte is er nog de betoverend mooie muziek. Meer dan voldoende argumenten om dit meesterwerk een hele hoge positie in mijn top 10 te geven.
10. Appartement, L' (1996)
Ik heb genoten van een heerlijke mysterieuze film met geweldige muziek, prachtige beelden van het romantische Parijs, de onweerstaanbaar mooie Monica Bellucci en de erotische scènes met Romane Bohringer. Deze film laat me met veel vraagtekens achter. Ik besef dat ik zojuist naar een meesterwerk heb gekeken.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Ik heb een top 10 van me opgedoken uit december 2003
1. Magnolia (eruit)
2. Taxi Driver (5)
3. Xich Lo (10)
4. 2001: A Sapce Odyssey (eruit)
5. Requiem for a Dream (eruit)
6. What's Eating Gilbert Grape (eruit)
7. Apocalypse Now (eruit)
8. Repulsion (eruit)
9. Gummo (8, weleens eruit geweest)
10. Idi I Smotri (9)
4 films staan er nog altijd in dus, waarvan 3 al die 6 jaar.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
1. 2001: A Space Odyssey (1968)
2. Sunshine (2007)
3. Hundstage (2001)
4. Irréversible (2002)
5. Funny Games (1997)
6. Nabbeun Namja (2001)
7. Boogie Nights (1997)
8. Banlieue 13 (2004)
9. Dalkomhan Insaeng (2005)
10. Xizao (1999)
Bijhouden maar, lijst is leuk voor later.
Roel Bogers
-
- 365 messages
- 191 votes
Hele apparte lijst Speranza. Meeste films heb ik nog nooit van gehoord. :S
Amity
-
- 1786 messages
- 147 votes
1. Lucía y el Sexo (2001)
Paz Vega spat van het scherm af.
3. Abre los Ojos (1997)
Penélope Cruz spat van het scherm af
5. Last Kiss, The (2006)
Rachel Bilson spat van het scherm af.
7. Storie di Ordinaria Follia (1981)
Ornella Muti spat van het scherm af
Favoriete uitspraak? 
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2312 votes
Juni 2009
------------
1. Casualties Of War
2. The Hills Have Eyes
3. Apocalypto
4. Taken
5. Platoon
6. The Midnight Meat Train
7. Joy Ride
8. Cast Away
9. Escape from alcatraz
10. Blood Diamond
Juli 2009
--------------
1. Casualties Of War
2. The Hills Have Eyes
3. Apocalypto
4. Taken
5. Platoon
6. Vacancy
7. Freeze Frame
8. Full Metal Jacket
9. Escape From Alcatraz
10. Blood Diamond
September 2009
----------------------
1. Casualties of War (1989)
2. Fight Club (1999)
3. Escape from Alcatraz (1979)
4. Pulp Fiction (1994)
5. Babel (2006)
6. Platoon (1986)
7. Rescue Dawn (2006)
8. Full Metal Jacket (1987)
9. Thin Red Line, The (1998)
10. Blood Diamond (2006)
Eind januari 2010
------------------------------
1. Idi i Smotri (1985)
2. Irréversible (2002)
3. Voces Inocentes (2004)
4. Si le Vent Soulève les Sables (2006)
5. Martyrs (2008)
6. Fight Club (1999)
7. Meng Ying Tong Nian (2004)
8. Stalker (1979)
9. Burma VJ - Reporter i et Lukket Land (2008)
10. Duvar (1983)
Arthouse is in mijn leven gekomen....
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Mooie ontwikkeling JDSsmetje. Jammer dat je Pulp Fiction eruit hebt gegooid, maar wat Vacancy daar deed.. 
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Wel erg kneedbaar karakter, in een half jaar tijd tig keer je top 10 veranderen 
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2312 votes
@ Bottleneck. Dank je. Vacancy vond ik toen heel spannend, nu nog steeds, maar heb van de score een halve ster moeten aftrekken door het 13-in-een-dozijn gebeuren waar ik vroeger niet zo veel naar keek ... Over Pulp Fiction ben ik nog steeds even positief dan in september 2009 maar dan heeft de prachtige filmhuis-smaak Pulp Fiction langzaam maar zeker van de top 10 weggeveegd... @ rep_robert : ben gewoon betere films gaan kijken, en daar zit Moviemeter voor iets tussen... (Wordt dat in Groningen veel gezegd toch, kneedbaar karakter ? Vind het wel leuk gevonden anders.
)
belizard
-
- 1777 messages
- 506 votes
1. Saving Private Ryan
2. Green Mile, The
3. Dark Knight, The
4. Lord of the Rings: The Return of the King, The
5. Untouchables, The
6. Avatar
7. Longest Day, The
8. Forrest Gump
9. Chinatown
10. Vita È Bella, La
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Ik heb deze maand veel verandert in mijn top10
heb veel oudere klassiekers gekeken en herzieningen gedaan.
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
@ Bottleneck. Dank je. Vacancy vond ik toen heel spannend, nu nog steeds, maar heb van de score een halve ster moeten aftrekken door het 13-in-een-dozijn gebeuren waar ik vroeger niet zo veel naar keek ... Over Pulp Fiction ben ik nog steeds even positief dan in september 2009 maar dan heeft de prachtige filmhuis-smaak Pulp Fiction langzaam maar zeker van de top 10 weggeveegd...
Ach ja smaak is altijd in ontwikkeling toch. Heb zelf bijvoorbeeld Stalker al wekenlang klaarliggen maar ik kan me er steeds maar niet toe zetten.
Kevin13
-
- 14947 messages
- 0 votes
Stalker niet bekijken is toch geen smaakontwikkeling?
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Ik noemde Stalker omdat die in zijn top10 verscheen.
SandLover
-
- 205 messages
- 138 votes
Hier mijn top 10. Meeste films komen regelmatig voorbij in de lijstjes zie ik.
1. Schultze Gets the Blues (2003)
2. Elephant (2003)
3. Fargo (1996)
4. Mies Vailla Menneisyyttä (2002)
Alternatieve titel: The Man without a Past
5. Cidade de Deus (2002)
Alternatieve titel: City of God
6. 2001: A Space Odyssey (1968)
7. Pulp Fiction (1994)
8. Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, Le (2001)
Alternatieve titel: Amélie
9. Eraserhead (1977)
10. There Will Be Blood (2007)
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Mijn top 10 is na ruim anderhalf jaar intact geweest te zijn, inmiddels ook alweer een paar dagen geleden veranderd. Life of Brian brak de ban en verjoeg een ervaren rot uit mijn top 10: Halloween. Verder geen filmwijzigingen, maar wel positiewisselingen: zo klom Kikujiro no Natsu ten faveure van Shiki - Jitsu wat hoger op de ladder.
01 - Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)
Het meisje met de meest ontwapenende lach ter wereld, staat al bijna 3 jaar onbedreigd aan de top en een troonopvolger is in de verste verte nog niet gesignaleerd. Jeunet `s grootse ode aan de fantasie; een steun en toeverlaat voor dromers en tevens een paradijs voor fans van creatieve, moderne films, dankzij Jeunet `s oog voor details; nostalgie, naastenliefde, romantiek, verwondering, nervositeit en kleurenpracht gaan hand in hand en dienen nooit als opvulling, maar bombarderen Amelie tot een wonderfilm, mede dankzij de geniale, veelzijdige pingels van Yann Tiersen. Perfectie!
02 - Cashback (2006)
Een lofzang op de pure magie van de liefde, een film die je laat voelen dat geluk hem in de kleine dingen des levens zit en je letterlijk stil laat staan bij de kleine geluksmomenten waarvan je hoopt dat ze een eeuwigheid duren. Een film op maat gesneden voor studenten, die niet vies zijn van wat puberaal gedrag en jong van geest willen blijven, niet dat je puberaal gedrag moet ambiëren tot na je studentenjaren, maar wel de tomeloze energie en lol die ermee gepaard gaan, die je nogmaals doen beseffen dat je van elk moment het beste wil maken. Niet alleen inhoudelijk maar ook op audiovisueel vlak is Cashback een waar kunstwerk!
03 - Mulholland Dr. (2001)
Een elegant mysterie, waar ik graag in af wil dalen en verdwalen. Een film waarbij ik geen moment op mijn hoede was omtrent elementaire plotelementen, maar waar ik achteloos in verdronk en meesgesleurd werd door alle scenes, die onafhankelijk prima hun mannetje staan èn die samen een puzzel ontleden. Een toonbeeld van magie en gruwel is de scene waarin Naomi Watts in L.A. welkom wordt geheten door een ouder koppel, die we nadien nog even voorbij zien flitsen op de achterbank van een taxi; honderduit lachend. David Lynch presteert het om van onschuldige, oude mensen sinistere wezens te maken! De muziek van Angelo Badalamenti is geniaal. Mulholland Dr. stamt trouwens uit het tijdperk, dat het samen met Amelie voor de eerste keer mijn top 10 onveilig maakte, maar stond i.t.t. Amelie, na Inland Empire even buitenspel.
04 - Kikujirô no Natsu (1999)
Kikujiro no Natsu is een verrukkelijke mix van slapstick en droge humor, gecombineerd met het verhaal van kleine wees Masao, die de zomer van zijn leven beleefd, door een hoop vreemde snuiters en taferelen op zijn pad tegen te komen. Na de betoverende strandspelletjes in Sonatine, maakt Kitano opnieuw een warme film verpakt als roadmovie, met motorrijders, aliens die opduiken uit het water en geweldige muziek van de hand van Joe Hisaishi.
05 - Any Way the Wind Blows (2003)
Een relaxte film die zich niet tot doel stelt om geforceerd verhaallijnen af te raffelen, maar die doet aan sfeer vangen in een stad op een zwoele dag. Het is alsof Barman een woordweb heeft gemaakt rondom zijn kernwoord Antwerpen, maar dan met een roze ingekleurde bril, overigens zonder dagelijkse beslommeringen weg te moffelen onder het tapijt, maar door ze te betreden met de nodige nonchalanche en zelfrelativering. De muziek is subliem, net zoals de vele sfeerimpressies en een denderend slotstuk waarin iedereen zich voor even èèn voelt. Charmant!
06 - Le Conseguenze dell'Amore (2004)
Een dramafilm zoals ik ze graag wil hebben. Geen bittere armoede of lelijk camerawerk dat bij moet dragen aan het vangen van de gemoedstoestand van het hoofdpersonage, maar ondertussen onkunde van de regisseur moet camoufleren. Een stijlvol drama, waarin de muziek afwisselend ingetogen danwel opzwepend is, maar altijd een vorm van ritmiek laat blijken. Het camerawerk is hemels mooi, met lange en vlotte scenes die perfect ineen vloeien.
07 - Life of Brian (1979)
Een film waarbij ik telkens weer over de grond rol van het lachen. Brian als Jezusfiguur tegen wil en dank is humor in optima forma. De optiteling, de vele woordgrappen, de pure stompzinnigheid en de eindscene maken van Life of Brian een constant amusant schouwspel dat zich keer op keer laat bekijken. Naughty!
08 - Hôhokekyo Tonari no Yamada-kun (1999)
Een film die draait om een 'gewoon' gezin die samen van allerlei dingen beleven en ruzie maken maar uiteindelijk weer gezellig bij het haardvuur zitten. In sketches zien we onder meer dat baby `s op het toneel verschijnen bij het kappen van riet, we zien een slak door de straten rijden, we zien pa en ma bobsleeën en we zien een gezin vechten om de afstandsbediening. Een film die heel herkenbaar oogt voor menigeen, maar zich tegelijkertijd afspeelt binnen een specifiek universum. Een warme, komische film.
09 - Shiki-Jitsu (2000)
Een aparte, aandoenlijke film over een buitenstaander in de maatschappij, die helemaal opgaat in haar eigen wereld die bestaat uit een passie voor treinen. De vele scenes die zich afspelen rondom haar huis zijn majesteus in beeld gebracht, of het nou de rondleiding door het huis, een van de vele kamers of haar opmerkelijke ochtendritueel betreft. De muziek is verbluffend mooi, net zoals de band die ontstaat tussen het hoofdpersonage en een 'indringer'.
10 - Los Amantes del Círculo Polar (1998)
Een film die volledig in het teken staat van toeval. Niet alleen qua locaties maar ook qua emoties een vrij poëtische, onderkoelde film, die zich niet gemakkelijk laat interpreteren. We vangen aan als Anna en Otto toevallig in contact met elkaar gebracht worden op de basisschool en zo samen opgroeien. Een weg vol hindernissen werpt zich op, maar dat kan niet verbloemen dat Anna en Otto blijven geloven in lotsbestemming. Medem speelt met de structuur 'van het vertellen', speelt met mystiek en bovenal met een onwaarschijnlijke liefdesfabel over toeval. Een prachtige film, die zijn mooie titel eer aandoet.
Ik ga niet beweren dat deze top 10 het eeuwige leven heeft, er kan immers ineens wat op mijn pad passeren. Maar voorlopig ben ik weer zeer tevreden met mijn top 10.
$pecial
-
- 1147 messages
- 553 votes
Een top 10 maken, dat was voor mij echt een hele klus. Ik heb ook pas sinds een tijdje de moeite genomen om toch maar eens te gaan kijken wat ik de moeite waard vindt voor mijn tien beste films..
Op het moment is het dit; komen vast nog wat veranderingen in totdat ik helemaal tevreden ben
Nadeel is dat ik veel goede films onthou van de laatste tijd, maar de goede oude in vergetelheid zijn geraakt.
1. Cidade de Deus (2002)
Meest verrassende film die ik ooit heb gezien. Lekker tempo, visueel top, geweldige manier van een verhaal vertellen. Dat allemaal in een realistische setting met perfect acteerwerk. Nek aan nek race met Irreversible.
2. Irréversible (2002)
Filmtechnisch benadert deze film angstvallig de perfectie. Potentiële nummer 1 in mijn ogen. Kei harde en vooral realistische film. Wellicht bij herziening op #1.
3. Scarface (1983)
Scarface, eveneens zal dit verrassend zijn, maar mensen wat een film. Misschien technisch niet baanbrekend, maar de impact van deze film is gigantisch geweest destijds. Al Pacino zet Tony Montana neer als niemand zal kunnen hebben gedaan. Over 30 jaar zal iedereen nog weten wie Tony Montana was. Contrast van roem naar verdoemenis was zeer goed in beeld gebracht. Mijn favo gangster film!/i]
4. Inglourious Basterds (2009)
[i]
Jaja, Inglourious Basterds, en dat ook nog eens op plaats 4! Ik heb nog nooit zo erg genoten in de bioscoop dan met IB. Geen moment verveeld. Prachtige dialogen, humor was geniaal en meer Tarantino dan ooit te voren. Na afloop van de film dacht ik nog bij mezelf.. wat was me nu niet bevallen? Snel weer herzien!
5. Forrest Gump (1994)
Ik denk dat dit de meest commerciele film is die in mijn lijstje staat, maar ik heb hiervan echt genoten. Ik denk zo'n 10 keer gezien en geen moment dat ik me er mee heb verveeld. Een echt avontuur deze film! En ja film kijken gaat bij mij vooral om het genieten en dat heb ik gedaan met Forrest Gump. Komedie en drama samengesmolten in een prachtige film.
6. Haine, La (1995)
Realistisch, visueel prachtig, acteerwerk subliem. Regelrecht meesterwerk uit Frankrijk.
7. Maquinista, El (2004)
The Machinist, geweldig acteerwerk van Christian Bale. Uitermate spannend en een grimmige sfeertje. Hoe het verhaal zich ontpopt, in een woord geweldig ! Soundtrack was ook zeer apart maar kwam prima tot z'n recht in deze film.
8. Pulp Fiction (1994)
Een van de beste films van Tarantino. Geweldige dialogen en het acteerwerk is ook uitmuntend. Staat hoog op het lijstje voor herziening, wellicht hierna ook een stijging.
9. Requiem for a Dream (2000)
Onlangs gezien, maar toch meteen een plekje in mijn top 10 voor dit pareltje. Ook deze film vind ik visueel gezien overweldigend. Indrukwekkend en eveneens prachtig hoe de aftakeling van het drugs gebruik in beeld is gebracht.
10. Antichrist (2009)
Ik denk dat dit een van de verrassendste films is die in mijn top 10 staat, maar ik vind dit ook een zwaar ondergewaardeerd werk van Von Trier. Geweldige film, met name het visuele aspect. Erg indrukwekkend en een film wat je op vele manieren kan bekijken. Een regelrechte nachtmerrie die je kapot kan analyseren na het zien ervan.
Roel Bogers
-
- 365 messages
- 191 votes
Mooie lijsten wederom:
Maxcomthrilla, Amelie staat heel mooi op je nummer 1. En ik heb net toevallig een uurtje geleden voor het eerst Mulholland dr. gezien, en moet nog steeds mijn gedachtes bijelkaar rapen, wat een fantastische film.
$pecial, City of God, erg mooie nummer 1. Ik heb ook het probleem wat je beschreef. Sommige films raken een beetje in vergetelheid, en zakken na een tijdje ook in mijn top 10 om plaats te maken voor films die ik recenter heb gezien. Maarja, een top 10 is ook een beetje een momentopname natuurlijk.
Stephanovic
-
- 301 messages
- 807 votes
1. Avatar (2009)
2. Dark Knight, The (2008)
3. Godfather: Part II, The (1974)
4. 3:10 to Yuma (1957)
5. August Rush (2007)
6. District 9 (2009)
7. Airplane! (1980)
8. Batman Begins (2005)
9. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
10. Loft (2008)
Dit is vooralsnog die van mij. Eerste vier staan of 5*, de rest op 4,5*.
Menace2society
-
- 426 messages
- 0 votes
1. Cidade de Deus (2002)
Alternatieve titel: City of God
2. Laberinto del Fauno, El (2006)
Alternatieve titel: Pan's Labyrinth
3. Dark Knight, The (2008)
4. Apocalypse Now (1979)
5. Sin City (2005)
6. Gladiator (2000)
7. Devil's Rejects, The (2005)
8. Schindler's List (1993)
9. Léon (1994)
Alternatieve titel: The Professional
10. Terminator 2: Judgment Day (1991)
gondwana
-
- 1212 messages
- 1464 votes
ik heb eens m'n top10 opgekuist, de nostalgie-punten weggelaten en wat nieuw materiaal ingestoken, doet deugd...
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
1. Magnolia (1999)
2. Snatch. (2000)
3. Twelve Monkeys (1995)
Alternatieve titel: 12 Monkeys
4. Into the Wild (2007)
5. Avatar (2009)
6. Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
7. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)
8. Usual Suspects, The (1995)
9. Game, The (1997)
10. Trainspotting (1996)
Moet nog veel klassiekers een herziening geven dus over een jaar verwacht ik dat er al veel uit ligt 
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
1. Lord of the Rings: The Two Towers, The (2002)
Weinig toelichting nodig, heerlijke actie, prachtig verhaal, gigantisch mooie setting, heerlijke special effects, prachtige muziek. Kortom, de LOTR trilogie neemt mij mee naar een andere wereld.
2. Alien (1979)
Ik ben nogal een fan van klassieke horrorfilms, Alien is 1 van deze prachtfilms. Al is de keuze moeilijk tussen Alien en Aliens, heb toch voor dit deel gekozen omdat de spanning hier meer voelbaarder is, met een geniale spanningsopbouw.
3. Donnie Darko (2001)
Heerlijke film waar je bij kan nadenken, prachtig acteerwerk van Gyllenhaal. Vreemde situaties, prachtige soundtrack van Gary Jules en een einde waar je lekker veel over kan discussiëren.
4. Full Metal Jacket (1987)
Naar mijn mening de beste oorlogsfilm allertijden van grootmeester Kubrick. Alles is prachtig aan deze film, de eerste 45 minuten zijn grappig en schokkend tegelijk. Ook de tweede helft van de film is van zeer hoog niveau, prachtig camerawerk, scherpe humor en als klap op de vuurpijl het prachtige "Mickey Mouse" liedje op het einde wat weken na de film nog steeds in je hoofd rondspookt.
5. Halloween (1978)
Nog een horrorklassieker, dit keer eentje van een andere topregisseur uit dit Genre: John Carpenter. Heerlijk duistere film, superenge psychopaat Michael Myers en een zenuwslopende soundtrack.
6. Forrest Gump (1994)
Prachtige, nostalgische film die je mee weet te slepen in de fantastische avonturen van Forrest Gump, gespeeld door een fenomenale Tom Hank. Werkelijkwaar alles is mooi aan deze film.
7. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
Ik ben een enorme fan van Jim Carrey, wat heeft deze man bewezen dat hij enorm goed kan acteren. Na the Truman Show, Man on the Moon en the Majestic is ESOTSM een werkelijkwaar prachtige en fascinerende film. De hele film is vreemd, eigenwijs, grappig, bizar en boeiend tegelijk. Ook zo'n heerlijke film waar je bij kan nadenken met een uitstekende tegenspeelster voor Carrey, Winslet.
8. Thing, The (1982)
Nogmaals een geniale horrorklassieker van John Carpenter. De hele film is eng, de setting waar het zich afspeelt voelt enorm claustrofobisch, mooie schrikmomenten en lekkere ranzige/ouderwetse special effects.
9. Mulholland Dr. (2001)
Alternatieve titel: Mulholland Drive
Dit is een film die je na de 1e keer eigenlijk gelijk nog een keer moet kijken om er iets van te kunnen snappen. Dit is een modern kunstwerk, waar je echt heel veel bij moet nadenken om er ook maar iets van te snappen. De soundtrack is geniaal, het acteerwerk is subliem en de details waar je op moet letten zijn ook briljant. Het mooie aan deze film is dat iedereen zijn eigen interpretatie aan de film overhoudt, wat het allemaal nog interessanter maakt om het te bestuderen.
10. Shining, The (1980)
Wederom weer een spannende film van alweer een grootmeester. The Shining heeft eigenlijk geen introductie nodig, prachtig camerawerk, zenuwslopende scenes, geniale Jack Nicholson. De ontmenselijking van de mens is al iets wat Kubrick graag naar voren brengt. In dit meesterwerk laat hij maar is zien wat een klasbak hij was. R.I.P.
Houd van veel verschillende genres, over het algemeen houd ik zeker van een spannende film, wat je zeker terug ziet in mijn top 10. Ook houd ik van avonturenfilms die je meeslepen in een andere wereld, daarnaast schuw ik een beetje drama niet en word ik graag meegesleept in een mooie gevangenisfilm. Getuige ook mijn andere 5* films die helaas niet mijn top tien hebben gehaald.
O.a. Back to the Future, the Truman Show, Avatar, the Green Mile, Aliens, Star Wars ep. V: the Empire Strikes Back, the Shawshank Redemption
Kevin13
-
- 14947 messages
- 0 votes
01. Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)
Deze zal nog voor hele lange tijd op mijn nummer 1 staan. Is meteen ook de eerste film waar MovieMeter mij leerde mee kennismaken, mede ondanks hij zo hoog genoteerd stond. De film scoort op allerlei vlakken zeer hoog en maakt iedere herkijkbeurt weer tot een intens genot.
02. Unbreakable (M. Night Shyamalan, 2000)
De beste superheldenfilm die ik ooit in mijn leven heb gezien en zal gezien hebben. Hier is het duo Willis en Jackson schitterend uitgewerkt (spelen beide ook mee in bovengenoemde maar komen nooit met elkaar in contact). Het is een zeer trage film maar dat komt alleen maar ten goede uit. Het einde weet mij nu nog altijd te raken en daardoor een mooie 2de plaats in mijn top10.
03. Magnolia (Paul Thomas Anderson, 1999)
Eén van de enigste die mij nog altijd weet te ontroeren. De verhouding tussen John C. Reilly en zijn tegenspeelster (kom effe niet op haar naam) is grappig te noemen, maar daar tegenover de verhouding tussen Tom Cruise en zijn vader Jason Robards doet mij nog steeds een traantje wegpinken. Ik ga alle levens die met elkaar verbonden zijn/worden niet opnoemen anders ben ik morgen nog bezig. Het einde blijf ik fantastisch vinden maar niet meteen het hoogtepunt van de film.
04. Warriors, The (Walter Hill, 1979)
Deze ooit eens op een vakantieochtend opgezet zonder maar enig besef van verhaal of dergelijke. Ik zat meteen in de sfeer van de film, de soundtrack beluister ik steeds als ik op de trein of bus zit. Maar deze film scoort vooral op de sfeer, de rauwheid van de straten. Weet mij als enigste 90 minuten lang in een trance te brengen.
05. Akira (Katsuhiro Ôtomo, 1988)
Zelfde verhaal als The Warriors. Zonder maar iets van het verhaal te weten opgezet. Ik zag de coole motor van Kaneda (op het hoesje) liggen op tafel en maar meteen opgezet. De animatie komt soms wat gedateerd over maar stoort nooit. De muziek blijft in je hoofd bonzen, vooral met de openingscene. Het einde was iets te langdradig maar in het geheel is dit een meesterwerk.
06. Fall, The (Tarsem Singh, 2006)
Zonder twijfel de beste fantasiefilm. Hier en daar wat langdradige en oninteressante stukken maar wordt meteen goedgemaakt door de visuele pracht van deze. De personages zijn stuk op stuk apart maar interessant op hun eigen manier. De aanwezigheid van Charles Darwin vond ik best geinig. Het leek eerst allemaal samen te vloeien in een happy end maar dat kwam er niet. Het schokte mij zowaar. En telkens ik deze bekijk schokt hij mij opnieuw en opnieuw.
07. Vozvrashcheniye (Andrei Zvyagintsev, 2003)
Prachtig, ontroerend en wat kun je er nog allemaal over zeggen. Het is een goed voorbeeld van een film waar begin en eind samenkomen in één geheel. Het einde had ik niet zien aankomen. Ik kon mij plaatsen in elk van de drie personages. Dat de vader zou heengaan zag ik niet aankomen en was een grote verrassing. Wel geen blije. Na de herbekijking zit ik nog steeds met een vraag dat niet goed in de film werd uitgelegd ofwel zou ik het gemist moeten hebben. Zitten ook een paar knappe visuele scenes tussen.
08. Hauro no Ugoku Shiro (Hayao Miyazaki, 2004)
Ik begin wel fan te worden van Aziatische animatiefilms. Heb er nog niet veel gezien maar degene dat ik wel gezien heb waren zeer goed te pruimen, net zoals deze. Alles zit goed aan deze film. Overvloed aan fantasy, leuke personages en een knappe tekenstijl.
09. Sharkwater (Rob Stewartt, 2006)
Haaien heb ik altijd al mooie dieren gevonden. Ze zijn ook zonder twijfel de meest interessantste. Ze leefden al miljoenen jaren voor ons. Soit, deze liet mij van begin tot eind regelmatig eens een traantje wegpinken. Ik voelde de passie die Stewartt had. Toen zijn 'avontuur' in gevaar kwam had ik met hem te doen. Nooit eerder voelde ik zo'n band met iemand dat ik nooit zou kennen maar alleen te zien is op een tv. Zal na herbekijking zeker weten stijgen maar vindt de film voorlopig nergens.
10. [Rec] (Jaume Balagueró en Paco Plaza, 2007)
Zal het helaas niet zo lang meer volhouden in mijn Top10. Het blijft desondanks een fantastisch horrorfilmpje die wille van Handcamera nog sterker word. Eenmaal aangekomen in het appartement zit je met geen enkele scene op je gemak. Je begint mee te leven met het duo en hoopt echt dat ze er vandoor kunnen komen. De scene met de oude vrouw vond ik het hoogtepunt van deze film die mij op dat ogenblik toch een gat in de lucht liet springen.