- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Persoonlijke top 100
Persoonlijke top 100
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik ben nu mijn eerste top 100 ooit aan het construeren. Mán dat is MOEI-LIJK!
mijn eerste gedachte nadat ik al mijn 4,5 en 5 ster waarderingen op MM in een ICM lijst hebt gekwakt (op alfabetische volgorde vooralsnog) is : wat een saaie, standaard lijst, enkele uitzonderingen daargelaten. Vergeleken met jullie lijstjes zijn bij mij Hollywood klassiekers en de grotere 'buitenlandse' namen toch wel erg sterk vertegenwoordigd.
Maar goed, het is geen wedstrijd wie de meest internationale smaak heeft of de meest exotische titels op zijn lijst. Het is mijn toplist natuurlijk. hoop dat je het overleeft, Onderhond. Ik herinnerde me al zoiets dus ik heb even vlug gekeken, en In je lijst met 0,5 waarderingen kwam ik voor ik bij de letter 'm' was al een stuk of tien titels tegen die ik in mijn toplijst zou plaatsen 
So brace yourself!
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Als je je eigen topfilms saai vind, dan is er iets fout gegaan. Ik krijg zelf altijd een heel goed gevoel bij mijn toplijstjes...
Nb kijk vooral ook tussen je vier sterren films, bij mij zitten daar vaak nog wel titels tussen die wellicht niet perfect zijn, maar wel juist erg leuk voor een toplijstje omdat ze je altijd positief bijgebleven zijn ed
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
de 4 sterrenfilms bekijken en IMDb erbij pakken voor mijn ratings daar is inderdaad stap 2, die ik zo ga doen.
En wat ik vermoed, is dat er simpelweg nog teveel 9's instaan van toen ik begin 20 was, begin van dit millenium. Titels als Braveheart, American Beauty, American History X, waarbij ik het of nog niet over mijn hart heb kunnen verkrijgen om ze lager te bestemmen, óf ze nog niet herzien heb.
Maar daardoor staan er veel titels bij waarbij ik niet direct meer het gevoel heb, 'deze horen bij mijn beste films ooit gemaakt', al was dat lang geleden wel zo. Er zal dus nog hevig in gesnoeid moeten worden!
Gras bij de buurman zal ook wel meespelen hoor, mijn lijstje is gewoon minder exotisch en ik denk dat het daardoor wat minder spannend lijkt.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Mán dat is MOEI-LIJK!!
Vind ik ook en zullen veel mensen wel vinden. Grootste probleem is ook vaak de lengte van films. Ik vond dat bij het top 1000 ook al zo moeilijk en daarom ook niet meegedaan.
Een heleboel films hebben zo hun beste scènes, dat zie je vaak ook op YouTube, maar je "moet" dus gaan voor de gehele lengte. Ten minste zo zie ik het.
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Zolang je zelf tevreden bent over je lijst en het je algehele filmervaring weerspiegelt is er niets mis mee, toch? Het enige doel wat ik mezelf stel als ik lijstjes opstel is me de vraag stellen 'Is dit een representatieve lijst voor mijn smaak?'.
Ik maak mijn lijstjes overigens op rekenkundige basis. Iedere film heeft voor mij een persoonlijke score op schaal van 10, met 1 cijfer na de komma. Die sorteer ik dan in Excel en dan ga ik hier en daar puzzelen tot ik tevreden ben over het resultaat.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Veel mensen hebben al moeite met een top 10. Zo moeilijk is dat toch niet? (Blijkbaar wel). Maar inderdaad gewoon je smaak, films die je leuk vindt of goed of mooi...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Zolang je zelf tevreden bent over je lijst en het je algehele filmervaring weerspiegelt is er niets mis mee, toch?
Hmm, 't is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoeveel films je gezien hebt (en hoog gewaardeerd hebt), maar met een top 100 is het bijna onmogelijk een algemene afspiegeling van je filmsmaak te geven. Zéker als je sorteert op persoonlijke scores.
Ik heb een top 200 waar nog geen 4* film inkomt. Tussen die 4* zitten niches en gewaardeerde films die geen afspiegeling kennen in m'n top 200 maar wél duidelijk deel uitmaken van m'n algemene smaak/ervaring. Een top 100 die uitstraalt wat ik in de breedte leuk vind zou er toch anders uitzien denk ik.
hoop dat je het overleeft, Onderhond
Mijn kracht is dat dagelijks met zulke lijstjes geconfronteerd wordt .. op dat punt ben ik al aardig afgestompt 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
All right then, without further ado...
Althans, mijn eerste poging daartoe. De volgorde staat niet volledig vast, maar ik heb het wel geprobeerd van hoog naar 'laag' te doen. Brand maar los! 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
226 stuks gezien
Van de ongeziene staan momenteel Broken Circle Breakdown en Vieux Fusil hoog op mijn kijklijstje... De rest niet of veel lager
Boyhood laat je wel erg hoog ' binnenkomen', voor de rest ziet de top er toch al heel stevig uit!
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
166 stuks gezien. Bij het ongeziene deel vooral veel zwijgende, recente en meer mainstream/grotere films. Vooral zwijgende wil ik dit jaar meer gaan zien.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
202 van gezien ... da's opvallend veel! Zal het maar laten om een gemiddelde score uit te rekenen 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
226 stuks gezien
Van de ongeziene staan momenteel Broken Circle Breakdown en Vieux Fusil hoog op mijn kijklijstje... De rest niet of veel lager. Boyhood laat je wel erg hoog ' binnenkomen', voor de rest ziet de top er toch al heel stevig uit!
Nette score! Dat onderstreept mijn 'weinig exotisch' lijstje 
Boyhood, tsja. Ik heb zitten twijfelen, eigenlijk met alle films die ik pas één keer gezien heb. Gravity heeft inmiddels bijvoorbeeld te tijd gehad te zakken na die overdonderende Imax ervaring. Boyhood nog niet. Maar om hem nou lager te plaatsen omdat ik dat verwacht vind ik ook weer zoiets. Best kans dat hij volgend jaar 40 plaatsen lager staat, maar dat zien we dan wel weer. Moet hem eerst herzien.
202 van gezien ... da's opvallend veel! Zal het maar laten om een gemiddelde score uit te rekenen
Dat is idd veel, andersom is dat niet zo
De gemiddelde score, hehehe, ja laten we dat nou eens doen!
"in de categorie 'koddige feitjes', wist je dat Onderhond de films in John Miltons absolute toplijst ooit gemiddeld een 2,1* geeft?" How edifying 
Overigens net even de gelegenheid gepakt om Intouchables te vervangen door Lynch's The Straight Story. Daar gaan jullie scores!
Goed plan starbright boy, meer silents! Er zit zoveel moois tussen!
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik heb zitten twijfelen, eigenlijk met alle films die ik pas één keer gezien heb.
Daar zit dan ook weer de moeilijksgraad in. Maar goed je bent nog niet zo lang op de site. Had dat probleem eerst ook en ben toen heel veel films gaan lopen herkijken en nog eens.... En anderen doen dat niet en willen veel kijken en ontdekken. Ook goed natuurlijk. ICM is daar prettig in, bij het bijhouden van je favorieten. Want ik kom hier lijstjes tegen van mezelf van jaren terug.. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
234 gezien, nog niet de hele lijst doorgelopen. Van de missende titels tel ik er zo 5, 6 die op mijn kijklijst staan.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Overigens net even de gelegenheid gepakt om Intouchables te vervangen door Lynch's The Straight Story. Daar gaan jullie scores!
dat is dan +1 voor mij, goede vervanging! 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
166 films van gezien. niet slecht 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Daar zit dan ook weer de moeilijksgraad in. Maar goed je bent nog niet zo lang op de site.
Oh, maar dat zijn er bij mij niet veel hoor Dick, niet herziene titels. Van de oudere films heb ik bijna alles meerdere keren gekeken. Ik ben hier een rookie, maar ik was al wel stukken eerder met film bezig. Check dat groene taartje
. Ik herkijk me eigenlijk het schompes. Vooral vroeger, maar nog steeds wel. Echter bij sommige titels van na 2012 is het er vaak nog niet van gekomen.
Van die top 250 zijn 24 titels van 2012 en later, en daarvan heb ik er 'pas' 11 een herziening kunnen geven. Grappig genoeg zie ik dat van die andere 13 een aantal alweer aan de poort rammelen om herkeken te worden. Maar goed, ze staan niet voor niets in mijn toplijst!
Van Mochizuki Rokuro had ik wel een beetje verwacht dat hij de cake zou pakken 
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
185/250 op de lijst van John Milton 
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
153/250 waarvan er als ik goed geteld heb 8 in mijn eigen top 100 voorkomen.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
237 films uit John Milton zijn lijst gezien. Van de dertien die ontbreken is de helft documentaire. Er zitten nog wel een viertal films tussen, die ik graag wil zien.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Mochizuki Rokuro mag z'n cake terug afgeven 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zag van John Milton's Top 250 er honderd-zeven-en-negentig. Had Life Itself nog niet aangevinkt. 
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
206 films gezien uit de lijst van John Milton. Mooie lijst! Nog een paar leuke tips en een paar films die klaarliggen om bekeken te worden. 
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
207 films gezien. Vnl. de recentere films die ik er nog van wil zien.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Iedereen bedankt voor de comments, wordt altijd erg op prijs gesteld hier! Was erg nieuwsgierig...
Nice Spetie, wat een aantal. Veel van die docu's komen van de rottentomatoes list denk ik.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik heb er 214 uit de lijst van John Milton gezien. Hoewel de volgorde vaak wat verschilt ligt de smaak qua films wel dicht bij die van mij. Opvallend genoeg heb ik wel de meeste documentaires in zijn lijst niet gezien. Blijft voor mij toch een ondergeschoven kindje.
Ook de eerste keer sinds lange tijd dat ik op iCheckMovies kom. Er wordt hier op MovieMeter volgens mij met de dag meer naar die site verwezen. Wel een handige site natuurlijk, maar een aantal jaar geleden werd ik gek van de vele pop-ups die de site rijk was en mijn toenmalige oude computer had er altijd moeite mee. Een nieuwe laptop en kennelijk wat updates aan de site zorgen ervoor dat het nu wel goed voor me werkt. Eens mijn "checks" daar updaten.
Dievegge
-
- 3168 messages
- 8191 votes
Ik heb er 198 gezien. Veel klassiekers die bij mij ook hoog staan. Niet gezien: vooral recentere films en enkele uit de jaren '20. "Napoléon" is volgens mij niet op dvd beschikbaar wegens gedoe met auteursrechten?
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
All right then, without further ado...
Althans, mijn eerste poging daartoe. De volgorde staat niet volledig vast, maar ik heb het wel geprobeerd van hoog naar 'laag' te doen. Brand maar los!
Iets meer dan 150 van jouw films gezien maar nog enorm veel uit deze lijst die ik nog op de te zien stapel heb liggen. Fantastisch lijstje!
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Thanks!
Napoleon heb ik op dvd nooit gezien Dievegge, ik heb hem vorige zomer in The Ziggo Dome gezien met volledig orkest (en op drie schermen). Maar is het geen public domain film? Hij is hoe dan ook wel te pindakazen als je hem echt nergens kunt vinden. Nood breek wet bij dit soort cultureel erfgoed 
The One Ring ik kan je in alle eerlijkheid (en zonder pop-up blocker) zeggen dat ik sinds augustus 2012 nog geen enkele pop-up heb gehad. Nul. Kan het je van harte aanbevelen, voor mij is het een onmisbare aanvulling op MM.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
120 checks, wat er minder zijn dan ik had gedacht eigenlijk. Ben me sinds 2014 ook wat meer aan het inwerken in silents dus hopelijk komt daar in de loop der jaren nog wat verschil in. Zit in ieder geval wel wat spul tussen dat ik zelf nog heb liggen (Paris, Texas en La Meglio Gioventù onder andere) en een aantal recente films die me wel interesseren maar waarbij het bij mij een aantal jaar duurt eer ik ze heb gezien.
Interessante lijst in ieder geval! Zou me er ook eens mee moeten bezighouden, probleem is alleen dat sommige films alweer zo lang geleden zijn dat ik me afvraag of ze hun score wel rechtvaardigen..