• 178.030 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.002 actors
  • 9.371.299 votes
Profile

Persoonlijke top 100

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Mooie lijst, al mag Fa Yeung nin Wa natuurlijk wat hoger

Het grootste deel gezien, nog wel benieuwd naar Synecdoche, New York....

Dievegge

• 3170 messages
  • 8192 votes

Mooie mengeling van verschillende genres, periodes en talen. Vreemd genoeg heb ik Manderlay nog niet gezien, hoewel ik fan ben van Lars VT.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Mooie lijst maar hoe begin je daar in godsnaam aan.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Nou gewoon... Je zet alle films met hoge stemmen onder elkaar, met de beste of je favoriete bovenaan.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Niet zo heel moeilijk. Even naar je stemmen gekeken en als je je 5.0* en 4.5* bij elkaar neemt dan heb je net iets meer dan 100 films.

Die zet je dan gewoon op volgorde

Daarvoor zijn verschillende manieren natuurlijk. Ik verdeel ze meestal in groepjes van 10, order die, en voeg die groepjes dan 2 per 2 tesamen.

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

Badalamenti wrote:

Mooie lijst, al mag Fa Yeung nin Wa natuurlijk wat hoger

Het grootste deel gezien, nog wel benieuwd naar Synecdoche, New York....

Tnx. Ik ben het helemaal met je eens haha. Maar op een gegeven moment moest ik stoppen met schuiven en was Fa Yeung nin Wa het slachtoffer.

En SNY is idd een must see.

Dievegge wrote:

Mooie mengeling van verschillende genres, periodes en talen. Vreemd genoeg heb ik Manderlay nog niet gezien, hoewel ik fan ben van Lars VT.

Thanks. Ik kwam er overigens net achter dat ik Repulsion (1965, Roman Polanski) over het hoofd heb gezien. Die was anders ergens rond de 40e plek terechtgekomen. Maar dat zou weer ten koste gaan van de nummer 100 en dat doet weer pijn.

dimi303 wrote:

Mooie lijst maar hoe begin je daar in godsnaam aan.

Tip: nooit aan beginnen want er komt nooit een einde aan

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

TheBunk wrote:

Ik kwam er overigens net achter dat ik Repulsion (1965, Roman Polanski) over het hoofd heb gezien. Die was anders ergens rond de 40e plek terechtgekomen. Maar dat zou weer ten koste gaan van de nummer 100 en dat doet weer pijn.

Das nie eerlijk.

Nadeel van lijstjes.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik denk dat ik er ook niet in zou slagen om een top 100 samen te stellen. Ik was eens begonnen om een eigen top 250 te maken maar ben al snel gestopt. Dat zijn teveel films en een rangorde bepalen pffff. Top 100 vind ik dan weer te weinig. Er zouden dan teveel goede films uit de boot vallen. Bovendien doe ik regelmatig nieuwe ontdekkingen die ook in een toplijst passen. Onbegonnen werk voor mij.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

alexspyforever wrote:

Er zouden dan teveel goede films uit de boot vallen.

Hoezo "uit de boot vallen"? Je hebt gewoon 100 plaatsen voor je 100 favoriete films. Komt een film op plaats 101 dan hoort hij niet in je top 100, aangezien je 100 betere films kent.

Het is beter om er een redelijke feitelijke blik op te houden dan het te zien als een allesomvattende etalage van je eigen smaak.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Hoezo "uit de boot vallen"? Je hebt gewoon 100 plaatsen voor je 100 favoriete films. Komt een film op plaats 101 dan hoort hij niet in je top 100, aangezien je 100 betere films kent.

Het is beter om er een redelijke feitelijke blik op te houden dan het te zien als een allesomvattende etalage van je eigen smaak.

Dat klopt wel, maar ik bedoel dat ik er zelf niks aan heb om een top 100, 250, 1000 of whatever te maken. Ik zou niets anders doen dan de volgorde voortdurend aanpassen. En voor wie of wat. Neen, dan kan ik leukere dingen bedenken om me bezig te houden.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

"Als tiplijst voor mensen met een gelijkaardige smaak" is dan het typische antwoord.

En pas hem gewoon één keertje per jaar aan. Het is gewoon een lijstje, het is niet dat de je elke dag aan iedereen verantwoording moet afleggen voor je keuzes.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Een rangorde bepalen is inderdaad het moeilijkst, niet zozeer een lijstje met 100 films. Dat zullen de meesten wel kunnen. En redelijke stabiliteit, anders blijf je bezig..

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Hoewel er een groot gedeelte wel altijd hetzelfde zal blijven, kan een top100 inderdaad erg fluctueren! Ik kom nu zelfs op 26% nieuwe titels vergeleken met mijn top100 van ongeveer een jaar geleden. Een gedeelte daarvan zijn terugkerende oudere titels die momenteel even mijn voorkeur genieten, maar ook titels die ik heb herzien en sindsdien behoorlijk in mijn achting zijn gestegen en natuurlijk ook een gedeelte titels die ik het afgelopen jaar voor het eerst zag. Wat vooral uitmaakt om een film de ene keer wel en de andere keer niet op te nemen is de balans tussen de meer objectieve kwaliteit (criteria onder andere originaliteit en uitmuntendheid in techniek, schoonheid of onderwerp) en de eigen beleving (scenes of beelden die op je netvlies staan gebrand, hoe graag je de film weer terugziet, quote-ability). Ik denk dat ik de vorige keer meer gewicht aan dat eerste heb gehangen en nu weer wat meer naar de persoonlijke kant heb gekeken. Maar goed, er is dus weer een nieuwe top100!

01 - Stalker - 1979

02 - La Vie Nouvelle - 2002

03 - Hiroshima Mon Amour - 1959

04 - Rengoku Eroica - 1970

05 - Apocalypse Now - 1979

06 - Nostalghia - 1983

07 - Gummo - 1997

08 - L'Année Dernière à Marienbad - 1961

09 - Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles - 1975

10 - Salò o Le 120 Giornate di Sodoma - 1975

11 - India Song - 1975

12 - Banshun - 1949

13 - Sátántangó - 1994

14 - La Notte - 1961

15 - Les Rendez-vous d'Anna - 1978

16 - Sombre - 1998

17 - Le Camion - 1977

18 - Baxter, Vera Baxter - 1977

19 - The Big Lebowski - 1998

20 - Le Rayon Vert - 1986

21 - Amour - 2012

22 - La Grande Bellezza - 2013

23 - Shinjû: Ten no Amijima - 1969

24 - Tetsuo - 1989

25 - Cremaster 3 - 2002

26 - Ma Nuit chez Maud - 1969

27 - Trys Dienos - 1991

28 - Blue Velvet - 1986

29 - Viskningar och Rop - 1972

30 - Life of Brian - 1979

31 - The Holy Mountain - 1973

32 - Sen to Chihiro no Kamikakushi - 2001

33 - La Dolce Vita - 1960

34 - Astenicheskiy Sindrom - 1989

35 - Container - 2006

36 - La Maman et la Putain - 1973

37 - Un Lac - 2008

38 - Démanty Noci - 1964

39 - Eyes Wide Shut - 1999

40 - Bande à Part - 1964

41 - The Matrix - 1999

42 - Kôkaku Kidôtai - 1995

43 - Kamen - 1992

44 - Fight Club - 1999

45 - Mulholland Dr. - 2001

46 - Post Tenebras Lux - 2012

47 - Idi i Smotri - 1985

48 - Vital - 2004

49 - Basic Instinct - 1992

50 - A Casa - 1997

51 - Le Quai des Brumes - 1938

52 - The Thin Red Line - 1998

53 - Aoi Haru - 2001

54 - Eternal Sunshine of the Spotless Mind - 2004

55 - Elephant - 2003

56 - Kawaita Hana - 1964

57 - Fa Yeung Nin Wa - 2000

58 - Monty Python and the Holy Grail - 1975

59 - Twin Peaks: Fire Walk with Me - 1992

60 - Wo Hu Cang Long - 2000

61 - Muriel ou Le Temps d'un Retour - 1963

62 - The Nightmare before Christmas - 1993

63 - Playtime - 1967

64 - Marie Antoinette - 2006

65 - Tonari no Totoro - 1988

66 - Simple Men - 1992

67 - Old Joy - 2006

68 - They Shoot Horses, Don't They? - 1969

69 - The Matrix Reloaded - 2003

70 - Werckmeister Harmóniák - 2000

71 - El Topo - 1970

72 - Papa, Umer Ded Moroz - 1992

73 - Sans Toit ni Loi - 1985

74 - V Tumane - 2012

75 - Lost Highway - 1997

76 - Bu San - 2003

77 - La Guerre Est Finie - 1966

78 - Blowup - 1966

79 - Vibrator - 2003

80 - Cosmopolis - 2012

81 - Avalon - 2001

82 - Conan the Barbarian - 1982

83 - The Breakfast Club - 1985

84 - Tsuitô no Zawameki - 1988

85 - Seppuku - 1962

86 - Marketa Lazarová - 1967

87 - 2001: A Space Odyssey - 1968

88 - L'Eclisse - 1962

89 - Kaigenrei - 1973

90 - Rope - 1948

91 - Le Notti Bianche - 1957

92 - La Chute de la Maison Usher - 1928

93 - Brazil - 1985

94 - Otets i Syn - 2003

95 - Aliens - 1986

96 - Les Lèvres Rouges - 1971

97 - Salomè - 1972

98 - Pandora and the Flying Dutchman - 1951

99 - The Night of the Iguana - 1964

100 - Gravity - 2013

1992 staat nog steeds sterk qua vertegenwoordiging in de lijst, maar 1979 heeft een paar titels verloren. 2003 daarentegen is nu beter vertegenwoordigd (net als 1992 met 5 titels). Sowieso zijn er veel veranderingen wat betreft de jaren 00 tov de vorige top100... zal iets met die entertainment factor te maken hebben. Qua regisseurs komt Tarr er dit keer slechter vanaf en Duras beter...

De hoogste nieuwe binnenkomers zijn:

Salò o Le 120 Giornate di Sodoma

Le Camion

La Grande Bellezza

Cremaster 3

Trys Dienos

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

@ beavis

Aan deze top 100 heb ik nog een hele kluif Ongeveer de helft gezien.....

Post Tenebras Lux en La Vie Nouvelle staan op mijn shortlist om binnenkort te gaan kijken, The Breakfast Club lijkt me de vreemde eend in de bijt ! Lijkt me zo'n typische komedie uit de jaren tachtig waar ik niet om sta te springen. Ik heb ooit She's Having a Baby gezien van dezelfde regisseur en dat was geen succes.

Les Lèvres Rouges en Kawaita Hana zijn dan weer twee films die ik helemaal niet ken maar wel mijn aandacht trekken

Van Yoshida mis ik Joen......

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Joen heeft zijn fans inderdaad, maar voor mij is die toch wel een tandje minder dan mijn favorieten. Eros + Massacre heeft meer kans op een plaatsje, maar die staat voor nu nog even op de herzieningen lijst.

Breakfastclub heeft inderdaad een nostalgische jeugd component, maar het is meer dan een doorsnee comedy. Het wordt af en toe zelfs best dramatisch en de beperkte lokatie maakt het geheel des te indrukwekkender. Het beste van de bratpack generatie, die zijn invloed nog tot vandaag behouden heeft!

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Breakfast Club kan je idd niet echt de doorsnee 80's komedie noemen. Ik vond de film erboven (Conan the Barbarian) eerder de vreemde eend. Maar dergelijke titels maakt zo'n top 100 net kleurrijk en ver weg van het hokjesdenken. Mooi!

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

In december zal ik hier een top 500 ofzo posten. hoezee

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dat kan dan wel hier: Film >> Toplijsten en favorieten >> Persoonlijke Top 250/500 (of was dat alleen voor het project?)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ja , dat zijn fijne films (niet allemaal trouwens), vier niet gezien, waaronder twee Marguerite Duras films.

De mix is opvallend. Klassiek Hollywood doet het het slechtst denk ik. Rope is dan wel een opvallende verschijning, vind ik ook ondergewaardeerd.

Ook al hebben we parallellen in smaak en kijkgedrag zou een Top 100 voor mij tóch vrijwel geen overlap vertonen

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Van wat ik heb gezien (verrassenderwijs) eigenlijk nogal een mixed bag wat betreft mijn waarderingen, maar alsnog weer een lijstje waar ik me goed mee kan identificeren met vele favorieten en stuk voor stuk bijzondere films! Vooral goed om nu ook enkele recentere (2010+) films terug te zien (waar ik vorige keer een opmerking over plaatste)

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Ja , dat zijn fijne films (niet allemaal trouwens), vier niet gezien, waaronder twee Marguerite Duras films.

De mix is opvallend. Klassiek Hollywood doet het het slechtst denk ik. Rope is dan wel een opvallende verschijning, vind ik ook ondergewaardeerd.

Ook al hebben we parallellen in smaak en kijkgedrag zou een Top 100 voor mij tóch vrijwel geen overlap vertonen

Omdat ikzelf nog nooit een lijstje van jouw kant heb gezien, weet ik niet precies op welke manier je onze smaak ziet overeenkomen. Het feit dat je bijna de hele lijst hebt gezien zegt wellicht genoeg, maar als je top100 vrijwel geen overlap zou vertonen... dan snap ik em toch niet helemaal

Het grootste verschil zal inderdaad in die klassieke Hollywood cinema zitten.

Ik heb niet perse een hekel aan Hollywood, maar ook niet direct een grote liefde. Er zijn mensen die neerkijken op wat er in de bioscoop uit Hollywood vertoond wordt, maar die tegelijkertijd wel juist alles kijken van Hollywood uit de jaren 50 en ouder, omdat daar voor hen een soort gouden gloed over lijkt te hangen. Ik kijk eigenlijk gewoon alles, zie nergens tegen op of op neer.... wellicht vandaar dat de mix(ed bag) opvallend, kleurrijk en verassend wordt bij mij ik doe het niet expres

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Rope is dan wel een opvallende verschijning, vind ik ook ondergewaardeerd.

Ook weer een film waarbij de beperking tot één locatie de film zoveel sterker maakt voor mij. Het is sowieso naast een enorm stijlvolle ook nog een redelijk foutloze film.

Ik had gehoopt ook Vertigo uit het Hitchcock oeuvre nog een plaatsje te kunnen gunnen omdat die film zoveel ambitie heeft (en daar voor het grootste deel ook in slaagt) en zo sfeervol is.... maar er waren bijna 300 titels die in aanmerking kwamen voor mijn top 100 nu (vandaar dat er veel moois moest afvallen en er ook zoveel nieuwe titels zijn tov de vorige lijst.... na de top 40/50 kom je in een gebied waar alle titels me wel even lief zijn eigenlijk en de keuzes niet altijd totaal objectief kunnen zijn)... en Vertigo is wat mij betreft dus niet een compleet foutloze film; zo komt er toch nog een beetje objectiviteit bij kijken.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

beavis wrote:

Omdat ikzelf nog nooit een lijstje van jouw kant heb gezien, weet ik niet precies op welke manier je onze smaak ziet overeenkomen. Het feit dat je bijna de hele lijst hebt gezien zegt wellicht genoeg, maar als je top100 vrijwel geen overlap zou vertonen... dan snap ik em toch niet helemaal

Dit zijn fijne films, maar veel in het 4.0* segment en sommige hoger. Dus die vind ik zeker zeer de moeite, maar ze halen mijn Top 100 niet. Dat bedoelde ik meer.

Met het kijkgedrag bedoel ik precies dat - we hebben relatief veel overlap. Wij kijken allebei breed, jij zit wel iets meer in de genre dingen en niches (deels omdat jouw "graasgebied" breder is) en ik meer in het klassieke werk. Dus dat levert wat verschillen op. Ik waardeer Jodorowsky, maar dat het de Top 100 haalt, kleine kans.

Mijn laatste Top 100 (101) is van december 2002, dus die is niet helemaal actueel (kuch) al zal er ook niet heel veel mis mee zijn. Sokurov komt overeen, maar Altman, Fassbinder. En bij de new wave Japanners kies ik voor Imamura en jij voor Shinoda - dat soort kleine dingetjes.

Dus veel herkenbaar, maar weinig overlap. Die lijst van 2002 kan ik je overigens wel sturen.

beavis wrote:

Het is sowieso naast een enorm stijlvolle ook nog een redelijk foutloze film.

Dat vooral. Al komt jouw waardering (veel) hoger, waardeer uk erg de zelf opgelegde beperking die vrijwel foutloos uitpakt. En verder vond ik de wolken en het decor zo prachtig mooi.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

beavis wrote:

Ik kijk eigenlijk gewoon alles, zie nergens tegen op of op neer.... wellicht vandaar dat de mix(ed bag) opvallend, kleurrijk en verassend wordt bij mij ik doe het niet expres

Wat betreft de mixed bag zijn het net juist die films die in 'mijn hoekje' liggen, maar die niet goed zijn bevallen, van regisseurs die ik wel waardeer (al was een mixed bag nu bezien een iets te sterke uitdrukking). Van de meer bekende/mainstream films uit je lijst heb ik op een enkele na eigenlijk niks gezien Wat betreft de mix klopt het helemaal.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het is grappig om te zien hoe bepaalde smaken overeen kunnen komen op soms toch volledig verschillende manieren. Van alle MM users zitten wij denk ik wel het meest op 1 lijn qua smaak, maar mijn voorkeur voor het fantastische deel je dan volgens mij weer helemaal niet. Het viel me ook op dat je wat minder leek te kunnen met de politiek/filosofische inhoud van Seppuku of de mooie toepassing van het existentialisme van Camus in V Tumane wat voor mij redenen waren om die films onmiddellijk in mijn hart te sluiten... dus het onderwerp moet je ook maar net aanspreken...

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Het zijn bij mij toch ook vaak vormdingetjes die resulteren in lagere waarderingen, in ieder geval bij de twee voorbeelden die je noemt (Seppuku en V Tumane) lag het vooral aan de vorm dat ik ze minder dan gehoopt vond, terwijl het juist wel voorbeelden zijn van films met een zekere eigenzinnige beeldvoering en het is te zien dat er zorgvuldig aandacht aan is besteed. Seppuku vond ik bijvoorbeeld wat te statisch (en beklemmend in de slechte zin, net zoals bij Club Sándwich laatst) en bij V Tumane had ik moeite met de lange shots/het trage verloop/de (flashback)vertelstructuur in combinatie met een bepaalde apathie, gehoorzaamheid, acceptatie of hoe je het ook wilt noemen van het hoofdpersonage. Daar kan ik niet altijd even goed tegen. Voor mij niet op een fijne manier existentialistisch en dus bij deze film toch ook inhoudelijk niet goed bevallen, al kan ik best begrijpen dat als je de achterliggende (onderdrukte) emoties/waarden wel mooi naar voren vindt komen er een stuk betere film schuil gaat.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik heb zo'n 50 films uit Beavis' lijst gezien en ben geïnteresseerd in al het andere. Mijn waardering voor de geziene films is erg uiteenlopend, maar het zijn wel altijd op z'n minst interessante projecten. Vooral boven veel erg formalistisch werk. Vanuit dat oogpunt is het grappig dat later dan alsnog dingen als Conan the Barbarian opduiken. Maar het is dan ook een veelzijdige lijst en het valt altijd moeilijk te voorspellen wat je een plaats verder weer tegen komt.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Toch is het wel een lijst gedomineerd door een zeker "soort" film. Het zijn wel allemaal films die binnen hun eigen niche hoog aangeschreven staan. Toegegeven, de lijst behandelt veel niches, maar echt veel onbekende of weinig geziene werkjes staan er nu ook weer niet in.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Mij zegt de lijst niet zoveel, maar dat geldt voor de meeste lijsten die hier geplaatst worden. Toch heb ik niet zo'n unieke smaak en kom ik regelmatig dezelfde users tegen bij films maar blijkbaar houden die niet zo van lijstjes of ze vinden het moeilijk, dat kan ook.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ongeveer driekwart van beavis' nieuwe lijst gezien. Niet echt mijn lijstje, maar we delen wel twee vijfsterrenfilms!

Leuk om (toch nog) een paar lichtere/trashy films terug te zien in je lijst (alhoewel dat er steeds minder lijken te worden?), verder vooral veel arthouse klassiekers en klassiekers uit verschillende niches.

Opvallend wel de daling van Vital trouwens beavis. Misschien doordat je de laatste tijd wat minder recent Japans werk hoog apprecieert?

Krijg zelf ook wel weer zin om een lijstje samen te stellen zeg!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.