- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Persoonlijke top 100
Persoonlijke top 100
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Mooie lijst, al mag Fa Yeung nin Wa natuurlijk wat hoger 
Het grootste deel gezien, nog wel benieuwd naar Synecdoche, New York....
Dievegge
-
- 3170 messages
- 8192 votes
Mooie mengeling van verschillende genres, periodes en talen. Vreemd genoeg heb ik Manderlay nog niet gezien, hoewel ik fan ben van Lars VT.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Mooie lijst maar hoe begin je daar in godsnaam aan. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Nou gewoon...
Je zet alle films met hoge stemmen onder elkaar, met de beste of je favoriete bovenaan.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12838 votes
Niet zo heel moeilijk. Even naar je stemmen gekeken en als je je 5.0* en 4.5* bij elkaar neemt dan heb je net iets meer dan 100 films.
Die zet je dan gewoon op volgorde
Daarvoor zijn verschillende manieren natuurlijk. Ik verdeel ze meestal in groepjes van 10, order die, en voeg die groepjes dan 2 per 2 tesamen.
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Mooie lijst, al mag Fa Yeung nin Wa natuurlijk wat hoger 
Het grootste deel gezien, nog wel benieuwd naar Synecdoche, New York....
Tnx. Ik ben het helemaal met je eens haha. Maar op een gegeven moment moest ik stoppen met schuiven en was Fa Yeung nin Wa het slachtoffer.
En SNY is idd een must see.
Mooie mengeling van verschillende genres, periodes en talen. Vreemd genoeg heb ik Manderlay nog niet gezien, hoewel ik fan ben van Lars VT.
Thanks. Ik kwam er overigens net achter dat ik Repulsion (1965, Roman Polanski) over het hoofd heb gezien. Die was anders ergens rond de 40e plek terechtgekomen. Maar dat zou weer ten koste gaan van de nummer 100 en dat doet weer pijn.
Mooie lijst maar hoe begin je daar in godsnaam aan.
Tip: nooit aan beginnen want er komt nooit een einde aan 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik kwam er overigens net achter dat ik Repulsion (1965, Roman Polanski) over het hoofd heb gezien. Die was anders ergens rond de 40e plek terechtgekomen. Maar dat zou weer ten koste gaan van de nummer 100 en dat doet weer pijn.
Das nie eerlijk. 
Nadeel van lijstjes.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik denk dat ik er ook niet in zou slagen om een top 100 samen te stellen. Ik was eens begonnen om een eigen top 250 te maken maar ben al snel gestopt. Dat zijn teveel films en een rangorde bepalen pffff. Top 100 vind ik dan weer te weinig. Er zouden dan teveel goede films uit de boot vallen. Bovendien doe ik regelmatig nieuwe ontdekkingen die ook in een toplijst passen. Onbegonnen werk voor mij.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12838 votes
Er zouden dan teveel goede films uit de boot vallen.
Hoezo "uit de boot vallen"? Je hebt gewoon 100 plaatsen voor je 100 favoriete films. Komt een film op plaats 101 dan hoort hij niet in je top 100, aangezien je 100 betere films kent.
Het is beter om er een redelijke feitelijke blik op te houden dan het te zien als een allesomvattende etalage van je eigen smaak.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hoezo "uit de boot vallen"? Je hebt gewoon 100 plaatsen voor je 100 favoriete films. Komt een film op plaats 101 dan hoort hij niet in je top 100, aangezien je 100 betere films kent.
Het is beter om er een redelijke feitelijke blik op te houden dan het te zien als een allesomvattende etalage van je eigen smaak.
Dat klopt wel, maar ik bedoel dat ik er zelf niks aan heb om een top 100, 250, 1000 of whatever te maken. Ik zou niets anders doen dan de volgorde voortdurend aanpassen. En voor wie of wat. Neen, dan kan ik leukere dingen bedenken om me bezig te houden.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12838 votes
"Als tiplijst voor mensen met een gelijkaardige smaak" is dan het typische antwoord.
En pas hem gewoon één keertje per jaar aan. Het is gewoon een lijstje, het is niet dat de je elke dag aan iedereen verantwoording moet afleggen voor je keuzes.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Een rangorde bepalen is inderdaad het moeilijkst, niet zozeer een lijstje met 100 films. Dat zullen de meesten wel kunnen. En redelijke stabiliteit, anders blijf je bezig..
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Hoewel er een groot gedeelte wel altijd hetzelfde zal blijven, kan een top100 inderdaad erg fluctueren! Ik kom nu zelfs op 26% nieuwe titels vergeleken met mijn top100 van ongeveer een jaar geleden. Een gedeelte daarvan zijn terugkerende oudere titels die momenteel even mijn voorkeur genieten, maar ook titels die ik heb herzien en sindsdien behoorlijk in mijn achting zijn gestegen en natuurlijk ook een gedeelte titels die ik het afgelopen jaar voor het eerst zag. Wat vooral uitmaakt om een film de ene keer wel en de andere keer niet op te nemen is de balans tussen de meer objectieve kwaliteit (criteria onder andere originaliteit en uitmuntendheid in techniek, schoonheid of onderwerp) en de eigen beleving (scenes of beelden die op je netvlies staan gebrand, hoe graag je de film weer terugziet, quote-ability). Ik denk dat ik de vorige keer meer gewicht aan dat eerste heb gehangen en nu weer wat meer naar de persoonlijke kant heb gekeken. Maar goed, er is dus weer een nieuwe top100!
01 - Stalker - 1979
02 - La Vie Nouvelle - 2002
03 - Hiroshima Mon Amour - 1959
04 - Rengoku Eroica - 1970
05 - Apocalypse Now - 1979
06 - Nostalghia - 1983
07 - Gummo - 1997
08 - L'Année Dernière à Marienbad - 1961
09 - Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles - 1975
10 - Salò o Le 120 Giornate di Sodoma - 1975
11 - India Song - 1975
12 - Banshun - 1949
13 - Sátántangó - 1994
14 - La Notte - 1961
15 - Les Rendez-vous d'Anna - 1978
16 - Sombre - 1998
17 - Le Camion - 1977
18 - Baxter, Vera Baxter - 1977
19 - The Big Lebowski - 1998
20 - Le Rayon Vert - 1986
21 - Amour - 2012
22 - La Grande Bellezza - 2013
23 - Shinjû: Ten no Amijima - 1969
24 - Tetsuo - 1989
25 - Cremaster 3 - 2002
26 - Ma Nuit chez Maud - 1969
27 - Trys Dienos - 1991
28 - Blue Velvet - 1986
29 - Viskningar och Rop - 1972
30 - Life of Brian - 1979
31 - The Holy Mountain - 1973
32 - Sen to Chihiro no Kamikakushi - 2001
33 - La Dolce Vita - 1960
34 - Astenicheskiy Sindrom - 1989
35 - Container - 2006
36 - La Maman et la Putain - 1973
37 - Un Lac - 2008
38 - Démanty Noci - 1964
39 - Eyes Wide Shut - 1999
40 - Bande à Part - 1964
41 - The Matrix - 1999
42 - Kôkaku Kidôtai - 1995
43 - Kamen - 1992
44 - Fight Club - 1999
45 - Mulholland Dr. - 2001
46 - Post Tenebras Lux - 2012
47 - Idi i Smotri - 1985
48 - Vital - 2004
49 - Basic Instinct - 1992
50 - A Casa - 1997
51 - Le Quai des Brumes - 1938
52 - The Thin Red Line - 1998
53 - Aoi Haru - 2001
54 - Eternal Sunshine of the Spotless Mind - 2004
55 - Elephant - 2003
56 - Kawaita Hana - 1964
57 - Fa Yeung Nin Wa - 2000
58 - Monty Python and the Holy Grail - 1975
59 - Twin Peaks: Fire Walk with Me - 1992
60 - Wo Hu Cang Long - 2000
61 - Muriel ou Le Temps d'un Retour - 1963
62 - The Nightmare before Christmas - 1993
63 - Playtime - 1967
64 - Marie Antoinette - 2006
65 - Tonari no Totoro - 1988
66 - Simple Men - 1992
67 - Old Joy - 2006
68 - They Shoot Horses, Don't They? - 1969
69 - The Matrix Reloaded - 2003
70 - Werckmeister Harmóniák - 2000
71 - El Topo - 1970
72 - Papa, Umer Ded Moroz - 1992
73 - Sans Toit ni Loi - 1985
74 - V Tumane - 2012
75 - Lost Highway - 1997
76 - Bu San - 2003
77 - La Guerre Est Finie - 1966
78 - Blowup - 1966
79 - Vibrator - 2003
80 - Cosmopolis - 2012
81 - Avalon - 2001
82 - Conan the Barbarian - 1982
83 - The Breakfast Club - 1985
84 - Tsuitô no Zawameki - 1988
85 - Seppuku - 1962
86 - Marketa Lazarová - 1967
87 - 2001: A Space Odyssey - 1968
88 - L'Eclisse - 1962
89 - Kaigenrei - 1973
90 - Rope - 1948
91 - Le Notti Bianche - 1957
92 - La Chute de la Maison Usher - 1928
93 - Brazil - 1985
94 - Otets i Syn - 2003
95 - Aliens - 1986
96 - Les Lèvres Rouges - 1971
97 - Salomè - 1972
98 - Pandora and the Flying Dutchman - 1951
99 - The Night of the Iguana - 1964
100 - Gravity - 2013
1992 staat nog steeds sterk qua vertegenwoordiging in de lijst, maar 1979 heeft een paar titels verloren. 2003 daarentegen is nu beter vertegenwoordigd (net als 1992 met 5 titels). Sowieso zijn er veel veranderingen wat betreft de jaren 00 tov de vorige top100... zal iets met die entertainment factor te maken hebben. Qua regisseurs komt Tarr er dit keer slechter vanaf en Duras beter...
De hoogste nieuwe binnenkomers zijn:
Salò o Le 120 Giornate di Sodoma
Le Camion
La Grande Bellezza
Cremaster 3
Trys Dienos
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
@ beavis
Aan deze top 100 heb ik nog een hele kluif
Ongeveer de helft gezien.....
Post Tenebras Lux en La Vie Nouvelle staan op mijn shortlist om binnenkort te gaan kijken, The Breakfast Club lijkt me de vreemde eend in de bijt ! Lijkt me zo'n typische komedie uit de jaren tachtig waar ik niet om sta te springen. Ik heb ooit She's Having a Baby gezien van dezelfde regisseur en dat was geen succes.
Les Lèvres Rouges en Kawaita Hana zijn dan weer twee films die ik helemaal niet ken maar wel mijn aandacht trekken 
Van Yoshida mis ik Joen......
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Joen heeft zijn fans inderdaad, maar voor mij is die toch wel een tandje minder dan mijn favorieten. Eros + Massacre heeft meer kans op een plaatsje, maar die staat voor nu nog even op de herzieningen lijst.
Breakfastclub heeft inderdaad een nostalgische jeugd component, maar het is meer dan een doorsnee comedy. Het wordt af en toe zelfs best dramatisch en de beperkte lokatie maakt het geheel des te indrukwekkender. Het beste van de bratpack generatie, die zijn invloed nog tot vandaag behouden heeft!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Breakfast Club kan je idd niet echt de doorsnee 80's komedie noemen.
Ik vond de film erboven (Conan the Barbarian) eerder de vreemde eend. Maar dergelijke titels maakt zo'n top 100 net kleurrijk en ver weg van het hokjesdenken. Mooi!
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
In december zal ik hier een top 500 ofzo posten. hoezee
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dat kan dan wel hier: Film >> Toplijsten en favorieten >> Persoonlijke Top 250/500 (of was dat alleen voor het project?)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ja , dat zijn fijne films (niet allemaal trouwens), vier niet gezien, waaronder twee Marguerite Duras films.
De mix is opvallend. Klassiek Hollywood doet het het slechtst denk ik. Rope is dan wel een opvallende verschijning, vind ik ook ondergewaardeerd.
Ook al hebben we parallellen in smaak en kijkgedrag zou een Top 100 voor mij tóch vrijwel geen overlap vertonen 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Van wat ik heb gezien (verrassenderwijs) eigenlijk nogal een mixed bag wat betreft mijn waarderingen, maar alsnog weer een lijstje waar ik me goed mee kan identificeren met vele favorieten en stuk voor stuk bijzondere films! Vooral goed om nu ook enkele recentere (2010+) films terug te zien (waar ik vorige keer een opmerking over plaatste) 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Ja , dat zijn fijne films (niet allemaal trouwens), vier niet gezien, waaronder twee Marguerite Duras films.
De mix is opvallend. Klassiek Hollywood doet het het slechtst denk ik. Rope is dan wel een opvallende verschijning, vind ik ook ondergewaardeerd.
Ook al hebben we parallellen in smaak en kijkgedrag zou een Top 100 voor mij tóch vrijwel geen overlap vertonen
Omdat ikzelf nog nooit een lijstje van jouw kant heb gezien, weet ik niet precies op welke manier je onze smaak ziet overeenkomen. Het feit dat je bijna de hele lijst hebt gezien zegt wellicht genoeg, maar als je top100 vrijwel geen overlap zou vertonen... dan snap ik em toch niet helemaal 
Het grootste verschil zal inderdaad in die klassieke Hollywood cinema zitten.
Ik heb niet perse een hekel aan Hollywood, maar ook niet direct een grote liefde. Er zijn mensen die neerkijken op wat er in de bioscoop uit Hollywood vertoond wordt, maar die tegelijkertijd wel juist alles kijken van Hollywood uit de jaren 50 en ouder, omdat daar voor hen een soort gouden gloed over lijkt te hangen. Ik kijk eigenlijk gewoon alles, zie nergens tegen op of op neer.... wellicht vandaar dat de mix(ed bag) opvallend, kleurrijk en verassend wordt bij mij
ik doe het niet expres
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Rope is dan wel een opvallende verschijning, vind ik ook ondergewaardeerd.
Ook weer een film waarbij de beperking tot één locatie de film zoveel sterker maakt voor mij. Het is sowieso naast een enorm stijlvolle ook nog een redelijk foutloze film.
Ik had gehoopt ook Vertigo uit het Hitchcock oeuvre nog een plaatsje te kunnen gunnen omdat die film zoveel ambitie heeft (en daar voor het grootste deel ook in slaagt) en zo sfeervol is.... maar er waren bijna 300 titels die in aanmerking kwamen voor mijn top 100 nu (vandaar dat er veel moois moest afvallen en er ook zoveel nieuwe titels zijn tov de vorige lijst.... na de top 40/50 kom je in een gebied waar alle titels me wel even lief zijn eigenlijk en de keuzes niet altijd totaal objectief kunnen zijn)... en Vertigo is wat mij betreft dus niet een compleet foutloze film; zo komt er toch nog een beetje objectiviteit bij kijken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Omdat ikzelf nog nooit een lijstje van jouw kant heb gezien, weet ik niet precies op welke manier je onze smaak ziet overeenkomen. Het feit dat je bijna de hele lijst hebt gezien zegt wellicht genoeg, maar als je top100 vrijwel geen overlap zou vertonen... dan snap ik em toch niet helemaal
Dit zijn fijne films, maar veel in het 4.0* segment en sommige hoger. Dus die vind ik zeker zeer de moeite, maar ze halen mijn Top 100 niet. Dat bedoelde ik meer.
Met het kijkgedrag bedoel ik precies dat - we hebben relatief veel overlap. Wij kijken allebei breed, jij zit wel iets meer in de genre dingen en niches (deels omdat jouw "graasgebied" breder is) en ik meer in het klassieke werk. Dus dat levert wat verschillen op. Ik waardeer Jodorowsky, maar dat het de Top 100 haalt, kleine kans.
Mijn laatste Top 100 (101) is van december 2002, dus die is niet helemaal actueel (kuch) al zal er ook niet heel veel mis mee zijn. Sokurov komt overeen, maar Altman, Fassbinder. En bij de new wave Japanners kies ik voor Imamura en jij voor Shinoda - dat soort kleine dingetjes.
Dus veel herkenbaar, maar weinig overlap. Die lijst van 2002 kan ik je overigens wel sturen.
Het is sowieso naast een enorm stijlvolle ook nog een redelijk foutloze film.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ik kijk eigenlijk gewoon alles, zie nergens tegen op of op neer.... wellicht vandaar dat de mix(ed bag) opvallend, kleurrijk en verassend wordt bij mij
ik doe het niet expres
Wat betreft de mixed bag zijn het net juist die films die in 'mijn hoekje' liggen, maar die niet goed zijn bevallen, van regisseurs die ik wel waardeer (al was een mixed bag nu bezien een iets te sterke uitdrukking). Van de meer bekende/mainstream films uit je lijst heb ik op een enkele na eigenlijk niks gezien
Wat betreft de mix klopt het helemaal.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
het is grappig om te zien hoe bepaalde smaken overeen kunnen komen op soms toch volledig verschillende manieren. Van alle MM users zitten wij denk ik wel het meest op 1 lijn qua smaak, maar mijn voorkeur voor het fantastische deel je dan volgens mij weer helemaal niet. Het viel me ook op dat je wat minder leek te kunnen met de politiek/filosofische inhoud van Seppuku of de mooie toepassing van het existentialisme van Camus in V Tumane wat voor mij redenen waren om die films onmiddellijk in mijn hart te sluiten... dus het onderwerp moet je ook maar net aanspreken...
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Het zijn bij mij toch ook vaak vormdingetjes die resulteren in lagere waarderingen, in ieder geval bij de twee voorbeelden die je noemt (Seppuku en V Tumane) lag het vooral aan de vorm dat ik ze minder dan gehoopt vond, terwijl het juist wel voorbeelden zijn van films met een zekere eigenzinnige beeldvoering en het is te zien dat er zorgvuldig aandacht aan is besteed. Seppuku vond ik bijvoorbeeld wat te statisch (en beklemmend in de slechte zin, net zoals bij Club Sándwich laatst) en bij V Tumane had ik moeite met de lange shots/het trage verloop/de (flashback)vertelstructuur in combinatie met een bepaalde apathie, gehoorzaamheid, acceptatie of hoe je het ook wilt noemen van het hoofdpersonage. Daar kan ik niet altijd even goed tegen. Voor mij niet op een fijne manier existentialistisch en dus bij deze film toch ook inhoudelijk niet goed bevallen, al kan ik best begrijpen dat als je de achterliggende (onderdrukte) emoties/waarden wel mooi naar voren vindt komen er een stuk betere film schuil gaat.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik heb zo'n 50 films uit Beavis' lijst gezien en ben geïnteresseerd in al het andere. Mijn waardering voor de geziene films is erg uiteenlopend, maar het zijn wel altijd op z'n minst interessante projecten. Vooral boven veel erg formalistisch werk. Vanuit dat oogpunt is het grappig dat later dan alsnog dingen als Conan the Barbarian opduiken. Maar het is dan ook een veelzijdige lijst en het valt altijd moeilijk te voorspellen wat je een plaats verder weer tegen komt.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12838 votes
Toch is het wel een lijst gedomineerd door een zeker "soort" film. Het zijn wel allemaal films die binnen hun eigen niche hoog aangeschreven staan. Toegegeven, de lijst behandelt veel niches, maar echt veel onbekende of weinig geziene werkjes staan er nu ook weer niet in.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Mij zegt de lijst niet zoveel, maar dat geldt voor de meeste lijsten die hier geplaatst worden. Toch heb ik niet zo'n unieke smaak en kom ik regelmatig dezelfde users tegen bij films maar blijkbaar houden die niet zo van lijstjes of ze vinden het moeilijk, dat kan ook. 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ongeveer driekwart van beavis' nieuwe lijst gezien. Niet echt mijn lijstje, maar we delen wel twee vijfsterrenfilms!
Leuk om (toch nog) een paar lichtere/trashy films terug te zien in je lijst (alhoewel dat er steeds minder lijken te worden?), verder vooral veel arthouse klassiekers en klassiekers uit verschillende niches.
Opvallend wel de daling van Vital trouwens beavis. Misschien doordat je de laatste tijd wat minder recent Japans werk hoog apprecieert?
Krijg zelf ook wel weer zin om een lijstje samen te stellen zeg!