- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste westerns-die-geen western-zijn
Beste westerns-die-geen western-zijn
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
The General en Gone With the Wind spelen zich af in amerika tijdens de burger oorlog. In die tijd spelen de meeste westerns zich af. Scarlett er net na. Frankie and Johnny (die jij nog niet eens gezien hebt) speelt zich af op een missesippieboot (of hoe je het dan ook spelt) waar veel gegokt wordt. De klederdracht is die van een western. Dus het lijkt me dat hij zich in die tijd afspeelt.
Je begrijpt het verkeerd. Tijd of kleding heeft er in wezen niets mee te maken.
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
Je begrijpt het verkeerd. Tijd of kleding heeft er in wezen niets mee te maken.
Inderdaad. Het gaat om de thema's.
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
- Giu la Testa
Deze meesterlijk Leone is een gevalletje apart : tot nu toe zijn er alleen maar westerns genoemd die in locaties, kleding... (kortom : alle materiële zaken van een film) verschillen van een echte westerns, maar wel dezelfde thema's aanhalen, dezelfde sfeer uitstralen en ongeveer dezelfde verhaaltjes vertellen. Giù la Testa wordt, hier op MM toch, als een western aangeduid, wat onterecht, omdat het wel er als een echte Leonewestern eruitziet (zwetende 'cowboys', een Morricone-score, droge landschappen) maar niet over wraakthema's handelt of andere typische spaghettiwesternsverhalen. Meer een epische film.
- Sudden Impact
Vooral de laatste shoot-out is geweldig ! Verder blijf ik Eastwood, zeker in zulke filmpjes, nog altijd aanzien als de man zonder naam.
TerryA
-
- 547 messages
- 2459 votes
Kill Bill II misschien?
in Kill Bill II had Tarantino toegegeven dat dit was zijn "... ode to spaghetti westerns because nobody can ever top the finale of Sergio Leone`s TGTBATU ..." !!
hij wou dus geen western maken omdat je kon die van Leone toch niet vebeteren.
ook ooit gehoord dat George Lucas had keer verteld (eind jaren 80 / begin jaren 90) dat zijn Star Wars series was eigenlijk "spaghetti westerns in space!!" 
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
- Giu la Testa
Deze meesterlijk Leone is een gevalletje apart : tot nu toe zijn er alleen maar westerns genoemd die in locaties, kleding... (kortom : alle materiële zaken van een film) verschillen van een echte westerns, maar wel dezelfde thema's aanhalen, dezelfde sfeer uitstralen en ongeveer dezelfde verhaaltjes vertellen. Giù la Testa wordt, hier op MM toch, als een western aangeduid, wat onterecht, omdat het wel er als een echte Leonewestern eruitziet (zwetende 'cowboys', een Morricone-score, droge landschappen) maar niet over wraakthema's handelt of andere typische spaghettiwesternsverhalen. Meer een epische film.
Ik vind dat toch wel een echte western hoor. Westerns hebben niet allemaal een wraakthema.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
in Kill Bill II had Tarantino toegegeven dat dit was zijn "... ode to spaghetti westerns because nobody can ever top the finale of Sergio Leone`s TGTBATU ..." !!
ook ooit gehoord dat George Lucas had keer verteld (eind jaren 80 / begin jaren 90) dat zijn Star Wars series was eigenlijk "spaghetti westerns in space!!" 
Wat behoorlijke bull is....
TerryA
-
- 547 messages
- 2459 votes
welke gedeelte? - want zo ver ik weet (en gehoord heb in "interviews") klopt alles wat ik daar vertelde
Tarantino interview op BBC (Film 2003 met Jonathan Ross) toen hij veertelde waarom al was hij een fan dat hij geen spaghetti western wilde maken...
George Lucas vertelde zijn verhaal kort nadat Sergio Leone stierf en dat het ook zijn grootste invloed was met het maken van Star Wars
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
Ik vind dat toch wel een echte western hoor. Westerns hebben niet allemaal een wraakthema.
Maar de meeste spaghettiwesterns hebben dat wel en deze film wordt vaak aangezien als een spaghettiwestern (score van Morricone, regie van Leone). Ik vind dit echter meer aanleunen, qua thematiek dan en het verhaal ook, aan de Amerikaanse westerns die handelen over een bepaalde periode zoals The Man Who Shot Liberty Valance.
Giu la Testa is de uitzondering die de regel bevestigd 
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Is From Dusk Till Dawn 3 dan wel een film die hier thuis hoort?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
welke gedeelte? - want zo ver ik weet (en gehoord heb in "interviews") klopt alles wat ik daar vertelde
Dat Star Wars op een spaghetti western lijkt.
George Lucas vertelde zijn verhaal kort nadat Sergio Leone stierf en dat het ook zijn grootste invloed was met het maken van Star Wars
Dat kan ik bijna niet geloven. Hij heeft wel eerder The Hidden Fortress en Triumph des Willens genoemd als inspiratiebronne. Kijk, dat zie ik wel....
VanRippestein
-
- 1178 messages
- 1052 votes
wat typisch dat hij zich dan wel richt op exploitation en dat het hem zelf daar niet lukt om iets te verbeteren. (grindhouse & jackie brown).
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
De meesten mensen vinden dat hij daar wel iets heeft verbeterd. Ook zijn er steeds verhalen dat Tarantino wél een western wil gaan maken...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Hij speelt in elk geval mee in de "Western" van Miike. Een film die volgens mij hier zeker thuis hoort, want erg doorsnee Western ziet het er niet uit.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Nopes, maar de trailer spreekt boekdelen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat kan ik bijna niet geloven. Hij heeft wel eerder The Hidden Fortress en Triumph des Willens genoemd als inspiratiebronne. Kijk, dat zie ik wel....
Is geen complete onzin, want Lucas heeft inderdaad gezegd dat hij bij Star Wars een science-fictionwestern voor ogen had. Het komt er uiteindelijk niet zo goed uit, nee, dat is wat anders. Overigens was de inspiratie voor Lucas wel John Ford (vooral The Searchers als ik het me goed herrinner) en dus niet de spaghettiwesterns.
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Cop Land.
Schitterende ''western'' die zich afspeelt in een klein gehucht/plaatsje bij New York, met de sheriff als de grote 'held' en de corrupte agenten als de 'schurken'.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Taxi Driver is toch veel meer een film-noir hoor.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
The Treasure of The Sierra Madre
Die is echt geweldig. Doet enigszins aan een western denken, maar is wat mij betreft een rasechte avonturenfilm.
RobbyT
-
- 215 messages
- 44 votes
The Beguilled
Speelt zich af in de tijd van de Amerikaanse burgeroorlog... echter in een meisjesinternaat
Steve-a
-
- 328 messages
- 0 votes
Shoot 'em Up is de beste die ik gezien heb. En ik weet niet of hij hier bij hoort maar There will be Blood.
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
Ik heb nog niet voorbij zien komen:
Bonnie and Clyde
Zatôichi
The Gold Rush
Once Upon A Time In China
O Brother, Where Art Thou?
Serenity
berenddavids
-
- 36 messages
- 386 votes
El topo
Hele apparte film ik zal hem nooit vergeten. harde film hij lijkt helemaal niet op een western. ook al speelt het wel af in een western dorpje.
Beetje een hippie achtige film.
Ps bekijk de trailer op youtube YouTube - El Topo
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Miami Vice
Public Enemies !
Eigenlijk doen deze films mij het meest denken aan (zapata) spaghettiwesterns. De spaghettiwesterns van Sergio Sollima, Sergio Corbucci en in mindere mate Sergio Leone...
Scèneovergangen, dynamiek, thematiek, dialogen en shootouts.
Het is ook niet zo verwonderlijk aangezien Michael Mann een groot liefhebber is van westerns.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Nog niet voorbij zien komen: Lonely are the Brave